Koncom minulého roku som niekde na internete zaregistroval anketu, ktorá kládla jednoduchú otázku: „Prečo fotografujete na Fujifilm?“. Preddefinované odpovede boli rôzne. Niekomu sa páči retro dizajn, inému simulácie filmov ... Odpoveď, ktorá bola zvolená najčastejšie, bola jednoznačná. Objektívy! Tých má systém Fujifilm X stále viac a viac :)
Ešte pred veľtrhom Photokina 2016 bol predstavený nový plán objektívov Fujinon pre systém X, ktorý isto poznáte pod názvom Fujifilm Lens Roadmap. Predstavené na ňom boli tri nové objektívy s pevnou ohniskovou vzdialenosťou. Prvý sme už v redakcii otestovali. Bol ním výborný XF 23mm f/2 R WR. Ďalšie dva, 50mm objektív a 80mm makroobjektív, na ktoré sa fotografi môžu tešiť už tento rok, zostali popri novom stredoformáte GFX 50s akoby nepovšimnuté.
Nový objektív XF 50mm F2 R WR sa mi do brašne nasťahoval len chvíľku pred odchodom do francúzskeho Nice, na predstavenie už spomenutého stredoformátového prístroja. Pôvodne som sa chystal zbaliť si moju obľúbenú reportážnu dvojicu XF 23mm f/1.4 a XF 56mm f/1.2 doplnenú o širokouhlý XF 14mm f/2.8, lebo, čo ak náhodou. Poznáte to. 56-tku som nechal doma a vzal novú „päťdesiatku“, ktorá je menšia a ľahšia.
Tak, ako aj predchádzajúce f/2 objektívy z tohto radu, aj nová „päťdesiatka“ má kovový tubus, clonový prstenec po 1/3 krokoch a gumové tesnenie okolo bajonetu napovedajúce o jej odolnosti voči nepriaznivým vplyvom. Tú som vyskúšal hneď prvý deň v Nice. Búrka nad morom vyzerala zaujímavo. Obrovský tmavý mrak pod ktorým bolo vidieť, ako sa z neho leje voda. Sranda prešla, keď ma dážď zastihol na promenáde, na ktorej bolo len minimum úkrytov. V nedeľu podvečer bolo všetko pozatvárané a nájsť nejaké útočisko bol problém. Výborne to však preverilo dvojicu X-T2 s XF 50mm F2 R WR.
Na promenáde som nebol sám, kto počas výdatného lejaku hľadal nejaké suché útočisko. Tí šťastnejší boli pripravení a nad hlavami rozprestreli dáždniky. Iní pred vodou utekali do bezpečia, ako tento chalan. Škoda len, že pred ním nie je nejaká veľká mláka. Fotografia vo mne evokuje Bressonov „decisive moment“ (rozhodujúci moment) :) Rýchlosť automatického zaostrovania je blesková. V objektíve je zabudovaný krokový motor, ktorý je okrem svojej rýchlosti aj tichý.
Ako sa hovorí, po búrke opäť slnko zasvieti. Mraky sa začali trhať a pomedzi ne vykúkalo zapadajúce slnko. Farby a kontrasty boli úžasné! Dážď z ovzdušia odstránil prach a iné nečistoty, čo spôsobilo, že farby počas zlatej hodinky boli sýtejšie ako inokedy. V tú chvíľu už bolo len na objektíve, ako sa s tým popasuje. Prenos farieb a kontrastu je výborný. Svoj podiel na tom má optická konštrukcia, v ktorej sa nachádzajú špeciálne optické členy a tiež pokročilá antireflexná úprava. Okrem prenosu farieb a kontrastu sa objektív môže popýšiť aj odolnosťou voči protisvetlu. To vnímam ako pozitívum, no výraznejšie odlesky niekedy dodajú fotografii ten správny šmrnc.
Neskôr, ešte v ten večer, začalo opäť pršať. Teda skôr mrholiť. Dážď, ako malé špendlíky, jemne bodal do tváre a na pláži vytvárali zaujímavú atmosféru. Svetlo bolo už len z pouličného osvetlenia, no aj tak som neodolal a vytiahol fotoaparát. Domácim očividne nepriaznivé počasie neprekážalo a ďalej sa venovali svojim športovým aktivitám. Objektív s fotoaparátom bez problémov vydržali aj nepriaznivé podmienky a fungujú dodnes. :)
Aj napriek dlhšiemu ohnisku, v prepočte 75mm, považujem nový XF 50mm F2 R WR za univerzálny. Počas niekoľkých dní som ním nafotil krajinu, portréty, streetky, detaily … V každom prípade som sa mohol spoľahnúť na vynikajúcu kvalitu obrazu. Či už som využil plne otvorenú clonu f/2, alebo kvôli hĺbke ostrosti priclonil, výsledky boli excelentné. A to nepreháňam! Posúďte sami.
Aj keď mnohí portrétni fotografi budú preferovať svetelnejší alebo dlhší objektív, XF 50mm F2 R WR sa nedá uprieť jej minimálna zaostrovacia vzdialenosť, len 39 centimetrov. Vďaka tomu sa objektív výborne hodí aj na snímanie rôznych detailov. Naposledy testovaný objektív XF 23mm F2 R WR bol vo väčšine prípadov perfektne ostrý, no pri snímaní na najkratšie zaostrovacie vzdialenosti sa prejavovala strata mikrokontrastu. Tento jav pri „päťdesiatke“ nenájdete. Kresba je výborná aj s plne odcloneným objektívom pri zaostrení na minimálnu vzdialenosť.
Vďaka dlhšiemu ohnisku je práca s hĺbkou ostrosti jednoduchšia. Výraznejšie rozostrenie dosiahnete aj pri polportréte. Objektív má príjemný bokeh. Je to preto, že všetkých 9 lamiel clony má aj pri miernom uzavretí dokonalý kruhový tvar. Plne odclonený objektív má jemný swirly bokeh - svetlá na okrajoch snímky sú v tvare citrónov (nazývané aj ako „cat eye effect“). Miernym priclonením sa aj na okraji snímky svetlá menia na krúžky. V strednej časti sú stále dokonalé krúžky.
XF 56mm f/1,2 R, s ktorým sa bude novinka asi najčastejšie porovnávať, zodpovedá zornému uhlu obľúbeného portrétneho ohniska 85mm. Narozdiel od 23mm a 35mm f/2 nie je ohnisko novinky vernou kópiou svetelnejšieho príbuzného, ale rozširuje portfólio objektívov o nový zorný uhol zodpovedajúci 75mm objektívu. Veľmi sa mi páči podanie farieb, kontrastu a celková plasticita obrazu. Z radu malých utesnených objektívov so svetelnosťou f/2 ide podľa môjho názoru o najzaujímavejší objektív. Fotenie, či už v Nice alebo doma v Bratislave, som si užil a aj z článku je zrejmé, že objektív splnil moje očakávania.
+ kovové vyhotovenie
+ utesnená konštrukcia
+ ostrosť obrazu
+ bokeh
+ rýchlosť automatického zaostrovania
- priemer filtra 46mm
Bratislavské cintoríny (3)
Predstavujeme: Wallerret - rukavice pre fotografov (2)
Fotosúťaž: Portrét mobilom (12)
Príslušenstvo, ktoré sa mi osvedčilo (1)