Rad Canon EOS 5D bol vždy obľúbený medzi profesionálnymi aj nadšencami fotografie. Inovácie v profesionálnych modeloch sú zriedkavejšie (3-4 roky), ako v nižších triedach a rozdiel medzi generáciami je dosť veľký na to, aby ospravedlnil pomerne drahú inováciu vybavenia.
30.4 MP Full Frame CMOS Senzor
sériové snímanie 7 fps a 3.5 fps v tichom režime
4k 30fps video s možnosťou exportu fotografií s 8.8MP rozlíšením, Full 1080p HD 25,30,50,60 fps, HD 720p pri 100/120 fps
riadený pohyb zrkadla zvýšil ostrosť elimináciou otrasov, skrátil čas bez obrazu v hľadáčiku a skrátil oneskorenie spúšte na 58ms
Dual Pixel AF pre rýchle a hladké zaostrenie vo videu a Live View schopné zaostriť do -4EV
Dual Pixel RAW
GPS, WiFi, NFC
dotykový antireflexný 3.2 palcový (81.1mm) LCD s 1.6MP
DIGIC 6+ image procesor
61 bodový AF II systém (ako 1D X Mark II) z toho 41 krížových bodov AF sensors s citlivosťou do -3EV, s EOS iTR, f/8 AF
150,000-pixel RGB+IR, 252 zónový senzor expozície pre presnejšiu expozíciu a zaostrovanie a rozpoznávanie tvárí
ISO 100-32000 možnosťou rozšírenia na rozsah 50 až 102400
detekcia blikania umelého svetla s doladením načasovania expozície pre konzistentné výsledky
2 sloty na karty CF (UDMA 7) a SD/SDHC/SDXC (UHS-I)
Time-lapse Movie, zabudovaný intervalometer a časovač expozície
Korekcia vinetácie, chromatických chýb a doostrovanie podľa sily difrakcie vo fotoaparáte s použitím databázy objektívov DLO (Digital Lens Optimizer)
Horčíkové telo s vylepšeným pretesnením proti nepriaznivému počasiu
Do fotoaparátu je možné nahrať IPTC atribúty, ktoré budu prikladané do EXIFu každej fotografie, čo ocenia najmä profesionáli pracujúci pre agentúry.
Kvalitu JPG výstupu zlepšuje korekcia vinetácie, chromatických chýb, geometrického skreslenia a teraz dokonca aj korekcia difrakcie pri vyšších clonách.
Možnosť stiahnuť pri vypnutí fotoaparátu vysunutú časť objektívu pri STM objektívoch s premenlivou dĺžkou počas zaostrovania (pri s 40mm f/2.8 STM to fungovalo, ale s USM objektívom 85/1.2L II bohužiaľ nie)
kontinuálne ostrenie aj v LiveView (pri 4.3fps) pri a videu
v hľadáčiku so 100% pokrytím je viac informácii: stav batérie, režim ostrenia/snímania, upozornenie na blikajúce osvetlenie, vodováha
Najviac zmien sa udialo „pod kapotou“ a výborná ergonómia zostala zachovaná len s kozmetickými zmenami oproti 5D mark III a 5Ds(R). Vylepšené boli tesnenia, čo môžem potvrdiť aspoň na tých, ktoré je vidieť okolo dvierok pamäťovej karty a baterky. Z ovládacích prvkov pribudol len jeden malý praktický konfigurovateľný ovládací prvok medzi joystickom a zadným kolieskom, ktorého funkciu si môžete vybrať. Ak budete používať 5D mark IV popri 7D mark II, 5D mark III, alebo 5Ds (R), fyzické ovládanie a rozloženie prvkov je identické a nebudete si musieť zvykať na žiadne zmeny.
Konektor káblovej spúšte sa presunul na prednú stranu a mal by byť utesnený. Konektor na prednej strane neblokuje statívová doštička L-kového typu. USB konektor bol nahradený konektorom micro USB 3.0, do ktorého môžete v prípade potreby použiť aj microUSB kábel z telefónu (samozrejme potom len s rýchlosťou USB 2.0). Pri tom všetkom sa Mark IV podarilo schudnúť 75 gramov (približne váha extra batérie), čo iste poteší :)
Vzhľadom na minimálne fyzické rozdiely v porovnaní s modelom EOS 5D Mark III ma veľmi lákalo ušetriť a použiť rovnaké vodotesné púzdro. Drobná úprava bola potrebná len pre zadné koliesko, ale púzdro je naďalej použiteľné a môžem pod vodou naplno využiť výhody Mark IV ako lepšie ostrenie a vyššiu kvalitu výstupných fotografií.
Novinkou je možnosť uloženia každej polovice obrazového bodu zvlášť do RAW a tieto dáta využiť neskôr v post processingu pre vylepšenie konečného výsledku. Z dát navyše je potenciálne možné zlepšiť mikrokontrast, mierne posunúť bokeh, alebo zredukovať v niektorých prípadoch odlesky. Zapnutie tejto voľby takmer zdvojnásobí veľkosť RAW súborov a zníži počet záberov, ktoré je fotoaparát uložiť do vyrovnávacej pamäte pri sekvenčnom snímaní. Zatiaľ vie DualPixel (DP) RAW využiť len Canon DPP, ktorý Canon dodáva zadarmo k fotoaparátom EOS. Podporu v budúcej verzii ohlásil aj Adobe v programe Lightroom. Ak používate iný software, je otázne, kedy a či vôbec bude vedieť využiť potenciál dual pixel RAW. Z vyskúšania tejto funkcie ma jej prínosy vzhľadom na čas spracovania veľkosť fotografií nepresvedčili a v 99% prípadoch budem mat DP RAW vypnutý. To, kde využije Dual Pixel CMOS senzor každý, je rýchle zaostrovanie cez LiveView pri fotografovaní aj so servo ostrením a sledovaním objektov pri sekvenčnom fotení, ale aj vo videu.
Motorizované zrkadlo, ktoré bolo prvý krát použité v 5Ds (R) minimalizuje vibrácie. Zrkadlo je počas celého pohybu polohované motorom. Nedochádza tak k dorazu a vibráciám a znižuje tak hluk a zvyšuje ostrosť snímkov. Bola zachovaná možnosť tichého sériového snímania.
EOS 5D Mark IV dostal rovnaký AF systém ako má 1D X mark II so 61 bodmi (41 krížových). Po prvom 1D X zdedil modul pre meranie expozície so 150 tisícimi RGB+IR bodmi. Nový AF modul pokrýva o niečo väčšiu plochu na výšku, ako to bolo pri 1D X a 5D Mark III.
Vďaka novému expozičnému senzoru funguje sledovanie pohyblivých objektov oveľa spoľahlivejšie ako na predchádzajúcej "päťke". AF systém je schopný rozpoznať tvár aj pri fotografovaní cez hľadáčik a automaticky zvoliť zodpovedajúce ostriace body. Ak nefotografujete ľudí, je lepšie detekciu tváre vypnúť, aby aktívne body zbytočne nepreskakovali na nepredvídateľné miesta. Pri fotografovaní tancov a atletiky sa mi detekcia tvárí prišla vhod a presúvala aktívne body na správne miesto oveľa rýchlejšie ako by som to bol schopný robiť ja.
Zaostrovanie cez hľadáčik funguje do -3 EV a do -4 EV cez LiveView. Všetky body sú s vybranými kombináciami objektívov a extenderov použiteľné aj pri svetelnosti f/8 (pri nepodporovanej kombinácii by mal fungovať AF na stredovom bode). Cez LiveView funguje zaostrovanie aj pri svetelnosti f/11. Celkovo je správanie AF systému spoľahlivejšie a presnejšie. Rozdiel je citeľný najmä v horších svetelných podmienkach, kde sa starší systém často dostával na svoje limity.
Video nie je moja parketa a zatiaľ naberám len prvé skúsenosti. Začal som rovno nakrúcaním pod vodou, kde je ovládanie, osvetlenie a zaostrovanie značne skomplikované. Veľa záberov som natáčal paralelne na GoPro 4 Black, ktoré malo v dobrých svetelných podmienkach výhodu väčšej hĺbky ostrosti v prípade, že 5D zaostrila na nečistoty vo vode. Keď sa úroveň osvetlenia znížila, rozdiel v kvalite bol priepastný, keď 5D začínala strácať farby, GoPro video už malo asi len 8 odtieňov modrej, keď 5D začala šumieť, na GoPro už bola len tma.
High end fotoaparát bez 4K videa by dnes asi zožal veľa kritiky. Na snímanie 4K sa využíva len časť senzora (crop 1.64x). 4K je k dispozícii len pri kompresii MJPEG, ktorá je síce vynikajúca pre export 8.8MP fotografií a maximálnu kvalitu, ale pri bitrate 500 Mbps veľmi náročná na úložnú kapacitu (cca 4GB/minútu) . V kombinácii s rýchlym zaostrením vďaka Dual Pixel CMOS senzoru a dotykovej obrazovke je snímanie videa jednoduché. Pre kameramanov je k dispozícii vstup pre mikrofón aj výstup na slúchadlá. 4K video je dostupné do 30fps, 1080p do 60fps a 720p do 120fps. Zo 4K videa je možné priamo vo fotoaparáte exportovať obrázok s rozlíšením 8.8MP, čo sa môže hodiť, ak by vám na zachytenie správneho momentu nestačilo fotografických 7fps. Vtedy môžete využiť 30fps z videa a stále dostať rozlíšenie, aké bolo donedávna bežné u profesionálnych reportážnych fotoaparátov (1D mark II/IIN mal 8MP). 1.7x orez obrazu limituje použitie ultra-širokých objektívov, ale na druhú stranu predlžuje dosah teleobjektívov a je možné z wildlife videa vytiahnuť kvalitnú fotografiu bez nežiadúcej video-kompresie. Osobne by som skôr privítal v takejto forme (MJPEG) 6K video z celého senzoru pri 15-20 fps (možno sa časom dočkáme v MagicLanterne).
JPG uložený z 4K videa je kvalitný, ale pri rýchlych pohyboch je obraz mierne deformovaný pomalším čítaním dát zo senzora (rolling shutter).
Zaujímavá novinka, ktorá zjednoduší snímanie videa v náročných svetelných situáciach s veľkým dynamickým rozsahom. Funguje pomocou kombinácie snímkov pri vyššej frekvencii s rôznou expozíciou, ktoré následne kombinuje do FullHD videa s 25/30fps. HDR režim nie je dostupný pri 4K rozlíšení, alebo 50 a viac fps.
Trocha zvláštne rozhodnutie zachovať kombináciu Compact Flash a SD card UHS-I mi síce ušetrilo pri upgrade pár desiatok eur za nové karty a čítačky, ale očakával by som aspoň rýchlejšiu variantu SD UHS-II. Na rozdiel od 5D Mark III, kde bol zápis na SD extrémne pomalý už SD karta nepredstavuje výrazný handicap a SD slot je použiteľný aj na 4K video s rýchlou UHS-I kartou.
Nastavenie a spárovanie telefónu a fotoaparátu prebehlo hladko. Stačí NFC kompatibilný telefón priložiť k slotu na pamäťové karty. Ak ešte nemáte nainštalovanú aplikácia Canon Camera Connect, ponúkne vám jej inštaláciu a ak ju už nainštalovanú máte, spáruje vám fotoaparát so smart zariadením. Ak daný pár fotoaparát-mobilné zariadenie používate častejšie, je vhodnejšie si vo fotoaparáte spraviť pre mobilné zariadenie pevné spárovanie a nebudú sa vám v mobile kopiť generované WiFi konfigurácie. Možnosti vzdialeného ovládania fotoaparátu pomocou aplikácie Canon Camera Connect na Androide sú zatiaľ značne limitované a automatické ostrenie s LiveView mi cez WiFi nefungovalo. Za veľký prínos pre profesionálnejšie využitie v ateliéri považujem pridanie možnosti FTP prenosu fotografie hneď po exponovaní, čo bolo doteraz prístupné len prostredníctvom drahého WFT modulu pre 1D sériu alebo gripu pre 7D/5D sériu. Fotografia sa ihneď po odfotení, alebo keď ju vo fotoaparáte označíte prenesie na FTP server odkiaľ ju môžete mať hneď k dispozícii na PC a spracovať (aj RAW), alebo zobraziť na veľkej obrazovke.
Integrovanie GPS ma veľmi potešilo. Mám GPS modul pre 5D Mark III, ale fotoaparát sa s ním nedá dobre prenášať a tak väčšinu času trávi doma na poličke. Keď som ho mal so sebou na dovolenke, často som ho zabudol ráno nasadiť, alebo zapnúť a bolo potrebné starať sa o ďalšiu batériu. GPS v 5D Mark IV má 3 režimy: stále zapnuté, zapnuté pri zapnutom fotoaparáte, alebo vypnuté. Príjemným zistení bolo, že aktivované GPS už tak viditeľne nezdržiava zobudenie fotoaparátu z pohotovostného režimu ako pri 6D/7D mark II. Jediná informácia, ktorú externý GPS prijímač GP-E2 ukladá navyše je kompasový smer, ktorým je fotoaparát nasmerovaný počas expozície (6D to tiež neukladala, ale 7D mark II áno).
V tejto oblasti 5D mark III trocha sklamal, keď bol použitý podobný senzor ako mal EOS 5D Mark II. Mark II trocha predbehol svoju dobu, ale nie až o toľko, aby tento náskok stačil na 8 rokov v profi triede. To je už ale história a 5D mark IV obsahuje modernejší senzor s nižším šumom pri všetkých citlivostiach. Nižší šum znamená väčší dynamický rozsah a jednoduchšiu úpravu forografií. Záchrana podexponovaných fotografií už nie je vykúpená silným šumom a aj prepaly je možné korigovať o trocha viac, ako pri staršom senzore. Pri tom všetkom ešte zvyšuje rozlíšenie, poskytuje rýchlejšie sériové snímanie, dual pixel RAW a rýchle fázové ostrenie vo videu a LiveView na celej ploche senzora. Stále je prítomný anti-aliasing filter, ale je viditeľne slabší.
Udávaná životnosť batérií je 900 snímkov podľa CIPA. Je to menej ako u predchodcu napriek mierne vyššej kapacite novej batérie LP-E6N. Vzhľadom na prítomnosť GPS, ktorý nemám dôvod vypínať sa mi kratšia životnosť batérie potvrdila aj v praxi. Rychle Live View, ktoré teraz používam oveľa častejšie ako som to robil pri starších modeloch životnosť batérie tiež skracuje. Stále je to v porovnaní s akýmkoľvek CSC fotoaparátom niekoľkonásobne lepšia výdrž, ale náhradnú batériu som využil častejšie ako pri EOS 6D, alebo 5D Mark III. Canon BG-E20 Battery Grip určený pre mark IV je iný ako bol pre mark III.
Menu sa do výzoru veľmi nezmenilo, ale dotykový displej navigáciu po menu výrazne urýchľuje. Podobne ako pri 5Ds je možné si vytvoriť do 5 vlastných stránok menu po 6 položiek (ja som si stránky usporiadal podľa žánrov v ktorých fotoaparát používam (foto, video, nastavenia, krajinka a podvodné). Viem tak rýchlo pristupovať k najčastejším nastaveniam, ktoré v danej situácii využívam). Prispôsobiť je možné funkciu takmer všetkých ovládacích prvkov na pravej strane fotoaparátu pri pohľade od displeja.
Canon 5D Mark IV cielený najmä pre reportérov, svadobných fotografov, ale aj náročným amatérom. Aj keď nemá najvyššie rozlíšenie, profi video vlastnosti, alebo najrýchlejšie sériové snímanie, na to má Canon iné špecializované modely, je to výborný kompromis veľkosti, bohatých funkcií, výborného ovládania a výkonu. Oproti svojim predchodcom ponúka lepšiu obrazovú kvalitu a množstvo drobných vylepšení. Aj keď sa môže podľa papierových parametrov Mark IV javiť ako mierne vylepšená Mark III, v praxi sa mi veľmi osvedčil a podiel kvalitných fotografií v náročných podmienkach citeľne narástol a ospravedlnil tak finančné náklady spojené s prechodom na novšiu generáciu.
Hladký prechod z predchádzajúcej generácie (karty, vodotesné púzdro, ovládanie)
výborné ovládanie – všetko dôležité sa dá nastaviť s okom na hľadáčiku
spoľahlivé automatické zaostrovanie
inteligentný hľadáčik
pokrok v obrazovej kvalite
výrazne vylepšené zaostrovanie v horších svetelných podmienkach
4K video s možnosťou exportu kvalitných snímkov
HDR video
plynulé a rýchle zaostrovanie v LiveView a vo videu
GPS a WiFi
konektivita na všetky potrebné rozhrania (mikrofón, slúchadlá, USB, HDMI, blesk, káblová spúšť)
Software je len pre Apple a Windows (už by bolo fajn podporovať aj Linux)
synchronizačný čas s bleskom len 1/200s
prispôsobiteľnosť tlačidiel má zvláštne obmedzenia
nedorobený software pre Android
obmedzená využiteľnosť 4K videa
Abstrakcia vo fotografii (2)
Psychológia farieb (1)
Svetlo vo fotografii II. - farba (teplota) svetla (2)
Fotoaparát alebo objektív? (4)