Excentrik ako má byť, Fujifilm X-E2s

Excentrik ako má byť, Fujifilm X-E2s

Recenzie  /  Martin Farkaš / 30.01.2017 / 07:00

Model X-E2s nie je najnovším modelom z dielne Fujifilm, no všimli sme si, že na našom portáli recenzia naň chýba. Tento model bol predstavený v priebehu januára minulý rok, v čase, kedy bol predstavený aj špičkový model X-Pro2. Ten zatienil takmer všetko ostatné a na X-E2s sme pozabudli. Prepáčte nám to :) Teraz, s odstupom času, to vnímam celkom priaznivo najmä preto, lebo na test mám dostatok času a tento retro fotoaparát nezostane v tieni modelu X-Pro2.

Rad X-E bol predstavený onedlho po najvyššom rade X-Pro. Bol menší, ľahší a tiež lacnejší. Namiesto hybridného hľadáčika mal elektronický. Model X-E1 sa tešil veľkej obľube a niet sa čomu čudovať. Výborné výsledky, krásny dizajn, príjemná ergonómia a to všetko za prijateľnú cenu. O rok na to, v roku 2013 bol predstavený nástupca v podobe modelu X-E2. Mnohí čakali (a stále čakajú) na nový model X-E3. Namiesto neho tu máme model s označením X-E2s, na ktorý sa pozrieme detailnejšie.

Design

Fotoaparát X-E2s svojim výzorom odkazuje na staršie rangefinder (diaľkomerné) fotoaparáty. Pre tieto prístroje bolo typické, že na rozdiel od zrkadloviek mali hľadáčik výrazne vychýlený zo strednej časti na okraj. Okrem dizajnového prvku má toto umiestnenie nespornú výhodu aj v tom, že si zbytočne neotláčame nos pri fotografovaní o zadnú stranu fotoaparátu.

Telo X-E2s je rovnako ako aj predchádzajúce modely vyhotovený z kovových častí. Nie je však utesnené voči nepriaznivým vplyvom tak, ako vyššie modely. Len kozmeticky sa zmenila ergonómia fotoaparátu. Predný grip dostal iný tvar a zadný roler sa dá po novom stlačiť. Inak zostali všetky ovládacie prvky nedotknuté. Z môjho pohľadu je to výhoda. Časté obmieňanie ovládačov prinesie fotografovi len chaos. Preto oceňujem, že Fujifilm ponecháva overené ovládanie.

Malé zmeny sa udiali aj vo vnútri fotoaparátu. Pred snímačom X-Trans druhej generácie s rozlíšením 16 megapixelov sa nenachádza AA filter. Fotoaparát tak využíva plný potenciál objektívov Fujinon. Opozitom absencie AA filtra a ostrejších fotografií je, že pri niektorých štruktúrach sa môže vyskytovať jav nazývaný moire (moaré).

Ak si porovnáte modely X-E2s a X-T10 zistíte, že parametrovo sú tieto fotoaparáty zhodné. To bola zrejme aj snaha výrobcu.

Fotografovanie

Pri fotení používam zväčša T-čkové modely. Páči sa mi na nich, že majú výklopný displej a fotografovanie z rôznych uhlov je pohodlnejšie. Aj keď som so svojimi foťákmi spokojný, je veľmi príjemné pozerať do fotoaparátu, ktorý má hľadáčik umiestnený na okraji tela prístroja. Okrem absencie otlačkov nosa na displeji môžem pohodlne sledovať okolitú scénu druhým okom a tak pohotovo zareagovať vždy keď je to treba.

Keď už som začal o hľadáčiku ... X-E2s má hľadáčik s vysokým rozlíšením, až 2 360 000 bodov. Obnovovacia frekvencia je približne 60 obrázkov za sekundu, takže aj pri sledovaní pohybu je obraz čistý a bez trhania. Hľadáčik je vybavený dioptrickou korekciou a samozrejme nechýba ani senzor na automatické prepínanie medzi displejom a hľadáčikom. Ten môžete nastaviť rôzne. Mne sa osvedčilo prepínanie medzi hľadáčikom a displejom, alebo nastavenie, pri ktorom sa zapne hľadáčik len v prípade, že naň priložíte oko.

Na zadnej strane sa nachádza displej s uhlopriečkou 3″ a rozlíšením 1 040 000 bodov. Fotografovanie pomocou neho je samozrejme možné, ale častejšie som využíval hľadáčik. Displej nie je dotykový, ale ako problém to nevnímam. Viac mi v teréne chýbal výklopný displej. Mrzí ma, že ho doposiaľ nemá žiaden z „rangefinder“ prístrojov.

Pri porovnaní s rovnocenným modelom X-T10 sa môže zdať, že X-E2s má menej ovládacích prvkov a ovládanie nebude také pohodlné. Ako môžete už tušiť, pravda je niekde inde. Tlačidlá „AE“ a „AUTO“ na ľavej strane displeja sú programovateľné a môžete im prideliť ľubovolnú funkciu. Rovnako si môžete zvoliť tlačidlo Fn a štvorsmerový volič. Mne sa osvedčilo nastavenie, keď som štvorsmerovým voličom ihneď posúval zaostrovací bod. Tlačidlo „AE“ slúžilo na nastavenie auto ISO a „AUTO“ aktivovalo funkciu detekcie tváre, ktorú v niektorých prípadoch rád používam.

Srdce fotoaparátu tvorí kombinácia APS-C snímača X-Trans II a obrazového procesoru EXR Processor II. Táto kombinácia sa nestará len o spracovanie obrazových dát, ale aj o samotné zaostrovanie. To už môžete poznať z iných modelov, ako napríklad X-T1 či X-T10. K dispozícii je celkovo 77 bodov, z toho je 9 fázových. Rozoznáte ich tak, že pri výbere bodov sú tie fázové v strednej časti a sú svetlo sivé. Kontrastné AF body sú tmavo sivé.

Zaostrovanie funguje spoľahlivo. To je výhoda bezzrkadloviek. Žiaden front či back focus. Fotoaparát ostrí priamo na rovinu snímača a keď zaostrí, zaostrí správne. Rýchlosť AF závisí aj od nasadeného objektívu. Ak nasadíte novší objektív s krokovým motorom, ostrenie je bleskové. Mne sa páčilo X-E2s používať so staršími objektívmi XF18mm f/2 a XF35mm f/1.4. Staršiu konštrukciu síce bolo na rýchlosti trošku cítiť, ale nebolo to nič dramatické. Navyše v tejto kombinácii vyzerá prístroj skutočne retro. Kovové slnečné clony sú nie len praktické, ale aj veľmi pekné :)

Snímač X-Trans II poskytuje natívne citlivosti ISO v rozsahu od 200 do 6400. Ak využívate formát fotografií JPG, môžete ho softwérovo rozšíriť na 100 až 51200. Túto možnosť som nevyužíval. Softwérové rozšírenie funguje tak, že fotografia sa podexponuje na najvyššej citlivosti a následne ju fotoaparát zosvetlí. Pri najvyšších možných citlivostiach je kvalita zlá. Výhodou systému Fujifilm X je, že má v ponuke množstvo svetelných objektívov, s ktorými maximálne ISO 6400 nie je obmedzujúce.

Výbornou funkciou je Auto ISO. Od kedy som prešiel na Fujifilm X fotoaparáty, používam ju neustále. V prístroji sa dajú nastaviť až tri predvoľby na rôzne kombinácie. Funguje to tak, že si nastavíte najdlhší preferovaný čas závierky a maximálnu hodnotu ISO. Napríklad keď som fotil kamaráta sochára ako dokončoval sochu, nastavil som si najdlhší čas na 1/125 sekundy a maximálne ISO na 6400. Fotoaparát pod tento čas nešiel a citlivosť ISO prispôsoboval aktuálnym podmienkam. Pri tomto nastavení samozrejme funguje aj korekcia expozície.

Vstavaný blesk, respektíve akýkoľvek blesk používam len veľmi zriedka, no v niektorých situáciach sa môže zísť. X-E2s má vstavaný blesk aj sánky pre systémový blesk, napríklad nový EF-X500. Vo väčšine prípadov priamy záblesk zabije atmosféru. Vďaka konštrukcii môžete využiť tento jednoduchý trik a vstavený blesk odraziť napríklad od stropu a dosiahnuť tak rovnomernejšie nasvietenie scény.

Záver

Fujifilm X-E2s je skvelý foťák. Jeho testovanie som si užíval. Ak som niekam šiel, zobral som si ho do brašne. Je menší a ľahší ako moje fotoaparáty. Je to výborná voľba pre tých, ktorí hľadajú malý fotoaparát s hľadáčikom a perfektným výstupom. Ovládanie sa dá prispôsobiť podľa predstáv fotografa a pre neznalých sa dá rýchlo aktivovať režim AUTO, ktorý z fotoaparátu ihneď urobí samostatnú jednotku ktorá čaká len na jediný povel, stlačenie spúšte. Po vypnutí AUTO režimu sa vrátia všetky nastavenia do pôvodného nastavenia a fotograf si naďalej môže užívať všetky výhody.

Pre koho je fotoaparát určený?

Pre tých, ktorí:

  • hľadajú malý fotoaparát s hľadáčikom
  • chcú kvalitné fotografie aj v horších podmienkach
  • radi cestujú
  • hľadajú doplnok k inému fotoaparátu
  • holdujú portrétnej či reportážnej fotografii
  • obľubujú street fotografiu

Pre koho nie je fotoaparát určený?

Pre tých, ktorí:

  • sa venujú športovej – akčnej fotografii (odporúčam model X-T2)
  • fotografujú wildlife (rad T sa drží pohodlnejšie s väčšími objektívmi)

Tento fotoaparát nájdete aj v našej ponuke.

Plusy a mínusy

+ dizajn

+ ovládanie a možnosti nastavení

+ umiestnenie hľadáčika

+ kvalita fotografií

+ funkcia Auto ISO

+ vstavaný blesk

+ Wi-Fi konektivita

- nemá výklopný displej

- nemá rýchly zápis na kartu UHS-II

Excentrik ako má byť, Fujifilm X-E2s
5 5 with 2
 
počet hodnotení: 2

Komentáre

  • Martin Žigo / 30.01.2017 10:51:11
    to je z vikendovej vystavy maciek pri pezinku? som sa tam bol kuknut v sobotu a teda na fotenie nic moc. akurat mi clanok prisiel do rany, kamarat si kupil jazdenu t1 a strasne si ju chvali. ja jazdenky moc nemusim, teda fotaky a tak som zacal nad niecim mensim premyslat. ako je na tom e2s v porovnaní s t1? vies to porovnat?
  • Martin Žigo / 30.01.2017 10:51:11
    to je z vikendovej vystavy maciek pri pezinku? som sa tam bol kuknut v sobotu a teda na fotenie nic moc. akurat mi clanok prisiel do rany, kamarat si kupil jazdenu t1 a strasne si ju chvali. ja jazdenky moc nemusim, teda fotaky a tak som zacal nad niecim mensim premyslat. ako je na tom e2s v porovnaní s t1? vies to porovnat?
    Martin Farkaš / 30.01.2017 11:52:24
    Áno, posledné fotky sú z výstavy. Bol som v nedeľu a máš pravdu, príliš fotogenické to nebolo. Každopádne, to zlé svetlo ktoré tam bolo dobre preverilo fotoaparát :) Rozdiel medzi X-T1 a X-E2s nie je veľký. Majú rovnaký snímač aj procesor. Kvalita fotiek bude porovnateľná. Najväčší rozdiel je v koncepcii. Rad T je "zrkadlovkový", s hľadáčikom uprostred, X-E je rangefinder štýl. X-T1 má výhodu v lepšej ergonómii a ovládacích prvkoch.
  • Lukáš Nagy / 30.01.2017 13:05:07
    páčia sa mi tie fotky z dielne, čo to je zač?
  • Julo Kotus / 30.01.2017 13:54:04
    Fotky z dielne sú very good, aj z BL v protisvetle. Svojho času som testoval X-E2 a viac rokov som fotil na X-E1. Fanové foťáčiky. Aj keď som končil u dizajnu X-T1, excentrické usporiadanie má niečo do seba. Pravým okom do hľadáčika, ľavým okolo. Ale v princípe sa to dalo aj X-T1, u X-E radu je to pohodlnejšie.
  • Lukáš Nagy / 30.01.2017 13:05:07
    páčia sa mi tie fotky z dielne, čo to je zač?
    Martin Farkaš / 30.01.2017 14:31:09
    Fotky vznikli u kamaráta - sochára. Akurát zváral dva bronzové odliatky, aby mohol sochu cizelovať a napatinovať. Je to niečo iné a celkovo fotiť v tom priestore ma baví.
  • blahoslav J B Art / 30.01.2017 15:49:51
    ten zadny roller sa da stlacit aj u X-E1, ktory mam ... tak sa zamyslam, cim v buducnosti nahradim X-E1, ak sa pominie ... z Olympusu som si zvykol na vyklopny displej a tu mi chyba, ale dizajnovo sa mi paci E-cko o dost viac, ako T-ckovy rad ... potesilo by, keby Fuji pokracoval aj v tomto modelovom rade s X-E3 a vyklopnym displejom :)
  • Michal Buzaši / 30.01.2017 15:57:54
    Pekná recenzia, ostatne ako všetky z tejto dielne ;) Zaujal ma iba jeden detail, a síce že absencia AA filtra môže spôsobovať vznik moire. Aj pri X-Trans senzore? Nemám s týmto senzorom skúsenosti, ale jeho hlavnou výhodou by malo byť, že aj bez AA filtra nevytvára na jemných pravidelných štruktúrach toto moire. Takže ako? "Chybička sa v recenzii vlúdila" alebo skutočne aj pri X-Transe sa tento problém vyskytuje? Pýtam sa preto lebo uvažujem o niečom vreckovom a Fujiny s týmto snímačom mám tiež v zameriavači ;)
  • blahoslav J B Art / 30.01.2017 15:49:51
    ten zadny roller sa da stlacit aj u X-E1, ktory mam ... tak sa zamyslam, cim v buducnosti nahradim X-E1, ak sa pominie ... z Olympusu som si zvykol na vyklopny displej a tu mi chyba, ale dizajnovo sa mi paci E-cko o dost viac, ako T-ckovy rad ... potesilo by, keby Fuji pokracoval aj v tomto modelovom rade s X-E3 a vyklopnym displejom :)
    Martin Farkaš / 30.01.2017 17:30:22
    Áno, na výklopný displej sa dá rýchlo zvyknúť. To je jeden z dôvodov, prečo som si počkal na X-T2. Ak by mal X-E3 výklopný displej, tak by to bolo výborné! :)
  • Michal Buzaši / 30.01.2017 15:57:54
    Pekná recenzia, ostatne ako všetky z tejto dielne ;) Zaujal ma iba jeden detail, a síce že absencia AA filtra môže spôsobovať vznik moire. Aj pri X-Trans senzore? Nemám s týmto senzorom skúsenosti, ale jeho hlavnou výhodou by malo byť, že aj bez AA filtra nevytvára na jemných pravidelných štruktúrach toto moire. Takže ako? "Chybička sa v recenzii vlúdila" alebo skutočne aj pri X-Transe sa tento problém vyskytuje? Pýtam sa preto lebo uvažujem o niečom vreckovom a Fujiny s týmto snímačom mám tiež v zameriavači ;)
    Martin Farkaš / 30.01.2017 17:39:58
    Moire je interferencia štruktúry s jednotlivými pixelmi - bodmi na snímači. Rozloženie bodov na X-Trans senzore je voči interferencii vcelku odolné, no pri niektorých štruktúrach sa moire vyskytnúť môže. Stalo sa mi iba pár krát, že sa na fotkách vyskytol tento efekt. Bolo to ale najmä s X-T2, ktorá má väčšie rozlíšenie. Stačilo o kúsok poodstúpiť a fotka už bola OK.
  • Julo Kotus / 30.01.2017 13:54:04
    Fotky z dielne sú very good, aj z BL v protisvetle. Svojho času som testoval X-E2 a viac rokov som fotil na X-E1. Fanové foťáčiky. Aj keď som končil u dizajnu X-T1, excentrické usporiadanie má niečo do seba. Pravým okom do hľadáčika, ľavým okolo. Ale v princípe sa to dalo aj X-T1, u X-E radu je to pohodlnejšie.
    Roman Lacko / 31.01.2017 06:29:56
    Jedno oko na hľadačiku (pravé) a druhým (ľavé) pozerám i okolo seba. A to mám zrkadlovku :D Takže asi bežná vec. Ale možno to je pri rangefinder type nejak jednoduchšie. No aj tak sa mi to nezdá pri dslr diskomfortné :)
  • Roman Lacko / 31.01.2017 06:29:56
    Jedno oko na hľadačiku (pravé) a druhým (ľavé) pozerám i okolo seba. A to mám zrkadlovku :D Takže asi bežná vec. Ale možno to je pri rangefinder type nejak jednoduchšie. No aj tak sa mi to nezdá pri dslr diskomfortné :)
    Martin Farkaš / 31.01.2017 11:57:48
    Dá sa to aj pri zrkadlovkách, ale pri tomto type fotoaparátov si nemusíš tlačiť nos na displej :)
  • Martin Farkaš / 31.01.2017 11:57:48
    Dá sa to aj pri zrkadlovkách, ale pri tomto type fotoaparátov si nemusíš tlačiť nos na displej :)
    Julo Kotus / 31.01.2017 14:36:25
    Presne tak
  • Martin Farkaš / 30.01.2017 11:52:24
    Áno, posledné fotky sú z výstavy. Bol som v nedeľu a máš pravdu, príliš fotogenické to nebolo. Každopádne, to zlé svetlo ktoré tam bolo dobre preverilo fotoaparát :) Rozdiel medzi X-T1 a X-E2s nie je veľký. Majú rovnaký snímač aj procesor. Kvalita fotiek bude porovnateľná. Najväčší rozdiel je v koncepcii. Rad T je "zrkadlovkový", s hľadáčikom uprostred, X-E je rangefinder štýl. X-T1 má výhodu v lepšej ergonómii a ovládacích prvkoch.
    Martin Žigo / 01.02.2017 10:39:43
    he he, tak aspon na nieco to bolo dobre :)
  • Martin Farkaš / 31.01.2017 11:57:48
    Dá sa to aj pri zrkadlovkách, ale pri tomto type fotoaparátov si nemusíš tlačiť nos na displej :)
    Roman Lacko / 02.02.2017 04:23:21
    Ešte že mám nos širší než dlhší teda :D ale tak 6D je veľkostne niekde ako Apsc zrkadlovka takže tvár si s ňou nezakryjem :)
Pre pridanie komentára sa musíte prihlásiť...