Vďaka objektívu GF 500mm f/5.6 R LM OIS WR už aj majitelia stredoformátových fotoaparátov môžu vyskúšať akčné žánre. Musia ale počítať s pomalším zaostrovaním. Tešiť sa ale môžu z výbornej optickej kvality a účinnej stabilizácie obrazu.
Tento výkonný superteleobjektív je ideálny na fotografovanie športu a divokej prírody a je navrhnutý pre používateľov systému GFX a poskytuje ekvivalentnú ohniskovú vzdialenosť 396 mm, to je 2x viac ako u doteraz najdlhšieho GF objektívu. Optická konštrukcia obsahuje päť ED a dva Super ED prvky na zníženie aberácií a vytváranie snímok bohatých na detaily. Šesť krokov stabilizácie obrazu umožňuje snímanie z ruky s výrazne menším otrasom fotoaparátu. Takmer nehlučný a vysokovýkonný lineárny motor automatického zaostrovania pomáha používateľom zostať sústredený na svoje objekty. Okrem toho je tento objektív spoľahlivý v mierne drsných poveternostných podmienkach vďaka jeho konštrukcii odolnej voči poveternostným vplyvom, ktorá pomáha predchádzať jeho znehodnoteniu prachom a vodou.
Kombináciou objektívu GF500mm s telekonvertorom FUJINON GF1.4X TC WR môžu používatelia rozšíriť ohniskovú vzdialenosť na 700 mm (ekvivalent 554 mm).
Telekonvertor FUJINON GF1.4X TC WR.
Špecifikácia
Schématický rez objektívom.Zelené sú Super ED prvky, oranžové sú prvky ED.
Objektív som testoval s vlajkovou loďou GFX100 II, tá ma najlepšie zaostrovanie i najrýchlejšie čítanie dát zo snímača. Zostava sa veľkostne neodlišuje od podobnej profesionálnej plnoformátovej zostavy. Bez problémov sa zmestí do fotobatohu. Objektív je prekvapujúco ľahký.
Predná časť objektívu je mierne rozšírená s štyrmi užívateľskými tlačidlami. Prstenec manuálneho zaostrovania je široký a pohodlný. Ovládanie clony je uprostred objektívu, čo je dobre, pretože tam podopierate objektív. Ak chcete, môžete ovládať clonu aj z fotoaparátu.
Objektív má zabudovanú stabilizáciu obrazu, ktorá sa dá vypnúť prepínačom na boku. Druhý prepínač je limitér rozsahu zaostrovacej vzdialenosti, buď je rozsah celý, alebo od 5 metrov po nekonečno. Ďal je tu Focus selektor, korým sa nastavuje funkcionalita Fn tlačidiel. Stlačením môžete zaostrovanie uzamknúť (AF-L), alebo naopak aktivovať (AF-ON). V režime Preset môžete dať do pamäte zaostrenú vzdialenosť a kedykoľvek ju vyvolať, čím rýchlo preostríte na požadovanú vzdialenosť.
Statívový prstenec má odnímateľnú päticu kompatibilnú s Arca Swiss štandardom. Pätica je dlhá, výborne poslúži ako podpora i rukoväť na prenášanie. V robustnej slnečnej clone je okienko na manipuláciu s polarizačným filtrom.
Objektív je utesnený proti prachu a vode, rovnako ako fotoaparát s ktorým som ho testoval. Pri fotgrafovaní pretekov záprahov oní dostali objektív i fotoaparát riadne zabrať. Fotografoval som aj v intenzívnom daždi a prežili to bez úhony. Čo sa nedá povedať o mne.
Fujinon GF 500mm f/5.6 R LM OIS WR je objektív do nepohody.
Zaostrovanie
Zaostrovanie je achillovou pätou nielen objektívu, ale aj fotoaparátu. Dlhšie trvá kým objektív preostrí z blízka do diaľky. Niekedy pomôže limiter. Ale aj tak sa AF-C zaostrovanie pri snímaní pohybu nevyrovná zostavám s menším snímačom. Hoci je objektív výborný, stredný formát nie je pre fotografovanie wildlifu, či športu ten najvhodnejší, hoci sa mi podarilo urobiť niekoľko dobrých fotografii. Tu sa bude musieť Fujifilm polepšiť, asi to vyrieši až rýchlejší vrstvený snímač.
Kto by si pomyslel, že raz budeme fotografovať takéto akčné zábery aj stredoformátovou technikou?
Stabilizácia obrazu
Objektív má zabudovanú optickú stabilizáciu obrazu, tú má ale aj fotoaparát. A účinnosť takmer vyráža dych. Z balkónu som, bez opory, urobil ostré zábery Slovnaftu s časom 1/5 sekundy!
Slovnaft snímaný z ruky časom 1/5 sekundy.
Zväčšenie
Najkratšia zaostrovacia vzdialenosť je 2,75 m. Zväčšenie je okolo 1:6, extra malé detaily s objektívom nenafotíte. U stredného formátu to neprekvapuje. Objektívy celkovo horšie zvládajú close-up žáner.
Maximálny detail.
Ao sa na objektív radu GF patrí, je aj tento ostrý aj pri otvorenej clone. Chcel som pridať viacero fotografii z mesta, ale fotografie boli znehodnotené horúcim vzduchom.
Perfektná ostrosť aj pri otvorenej clone.
Oficiálny graf ostrosti MTF.
Objektív má mierne poduškovité skreslenie, ktoré je štandardne korigované už vo fotoaparáte. Pri f/5,6 je pozorovateľná vinetácia, ktorá plynule prechádza od krajov obrazu k stredu a tak u niektorých motívov je dokonca vítaná. I tá je štandardne korigovaná softvérovo.
Bokeh je pekne hladký a ako sa u teleobjektívu na stredoformátovom fotoaparáte dalo očakávať, vie pekne rozostriť pozadie aj pri svetelnosti F5,6. Pri štrukturovanejšom pozadí vie byť ale bokeh niekedy trochu “nervózny“. V galérii nájdete niekoľko fotografii zo ZOO, kde je bokeh poznačený tým, že som fotografoval cez mreže a pletivo. Tak to objektívu nemajte za zlé, nemôže za to.
Objektív má pekný bokeh aj pri snímaní na strednú vzdialenosť.
Pri štrukturovanom pozadí, ak nie je ďalko, môže byť bokeh málinko „nervóznejší“.
Kedysi nemysliteľné sa stáva skutočnosťou. Stredným formátom sa dá fotografovať šport, či zvieratá. Stredoformátový systém je tu ale do určitej miery obmedzovaný rýchlosťou zaostrovania. Budeme si musieť počkať na rýchlejšie čítanie dát zo snímačov aby sa rýchlosť zvýšila a aby sa minimalizoval rolling shutter efekt v režime el. uzávierky.
Objektív je vhodný aj na fotografovanie detailov architektúry a krajiny, aj keď tu by bol praktickejší transfokátor.
Fujifilm Fujinon GF 500mm f/5.6 R LM OIS WR rozširuje možnosti stredoformátového systému, ktorý sa týmto blíži možnostiam systémov s menším snímačom, pritom ponúka bezkonkurenčný obrazový potenciál.
Abstrakcia vo fotografii (2)
Psychológia farieb (1)
Svetlo vo fotografii II. - farba (teplota) svetla (2)
Fotoaparát alebo objektív? (4)