Prv ako si predstavíme testovaný objektív, vysvetlíme si, na čo slúži jeho špeciálny konštrukcia. Tilt-shift objektív slúži na špecifické úpravy perspektívy a hĺbky ostrosti pri fotografovaní. Tento typ objektívu umožňuje dve hlavné funkcie:
Tilt (naklonenie): Umožňuje nakláňať objektív smerom nahor, nadol, alebo do strán, čo ovplyvňuje rovinu zaostrenia. Týmto spôsobom môžu fotografi dosiahnuť efektu selektívneho zaostrenia, kde je len určitá časť snímky ostrá, zatiaľ čo ostatné zóny sú rozmazané.
Shift (posun): Umožňuje posúvať objektív hore-dole, alebo do strán bez toho, aby sa kamera musela pohybovať. Týmto sa môže korigovať perspektíva a zabrániť skresleniu, ktoré sa často vyskytuje najmä pri fotografovaní vysokých budov alebo iných vertikálnych objektov. Posun tiež pomáha pri panoramatickom fotografovaní tým, že umožňuje zachytiť širší záber bez straty kvality.
Tilt-shift objektívy sú obľúbené medzi profesionálnymi fotografmi architektúry, krajiny a produktov, pretože poskytujú väčšiu kontrolu nad fotografiou.
Fujifilm GF30mmF5.6 T/S je profesionálny širokouhlý Tilt-Shift objektív pre stredoformátové fotoaparáty Fujifilm radu GFX. 30 mm je ekvivalentom plnoformátového objektívu 24 mm. Široký uhol záberu využijete pri snímaní architektúry a krajiny. Pri snímaní krajiny, vďaka funkcii Tilt, viete dosiahnúť veľkú hĺbku ostrosti, pri foografovaní architektúry, vďaka funkcii Shift viete korigovať efekt padajúcich línii.
Špecifikácia:
Objektív nie je extra veľký, ale kvôli zložitej konštrukcii je ťažký. Mechanické prevedenie je precizné. Objektív môže rotovať celkovo, alebo len Shift časť oproti Tilt. Môžete tak dosiahnuť ľubovoľnú kombináciu Tilt a Shift. Každá časť má skrutkovú poistku a nastavuje sa pomocou veľkej skrutky. Vyosenie a naklopenie sú zobrazené v hľadáčiku a na displeji.
Zaostrovanie je manuálne. Na môj vkus ide zaostrovací prstenec až príliš ľahko. Ja som fotografoval s GFX100II. Má až štyri pomôcky pre manuálne zaostrovanie: peaking level (zvýraznenie hrán vybranou farbou), dig. mikroprismu, dig. rozdelenie obrazu a samozrejme aj zväčšenie obrazu - lupu.
Pracovať s týmto objektívom nie je jednoduché. Musíte pracovať precízne, ideálne zo statívu. Za týmto účelom má objektív aj statívový prstenec. Je to kvôli jeho hmotnosti a posunutému ťažisku sústavy fotoaparát+objektív. Pri práci manuálne zaostrujete, nastavujete Tilt alebo Shift a ešte kontrolujete kompozíciu, prípadne aj to, čo sa na scéne deje.
Objektív má aj statívový prstenec, škoda že nie je kompatibilný so štandardom Arca Swiss.
Objektív po vyosení a naklopení.
Vyosenie objektívu sa používa na vyrovnanie padajúcich línii (keystone efekt). V minulosti, keď sa fotografovalo na veľkoformátové fotoaparáty s mechom, bolo narovnávanie línii bežné, pretože to umožňovala konštrukcia týchto fotoaparátov. Ich štandarda sa dala naklápať i vysúvať. Aj keď dnes menšie skreslenie vieme korigovať aj v počítači, najkvalitnejšie je to optickou cestou a na to potrebujete objektív s funkciou Shift. Shift umožňuje vysúvať optickú časť objektívu o niekoľko centimetrov mimo os. Do každej strany je to 1,5 cm. Nezdá sa to veľa, ale efekt je výrazný. AK fotografujete nejakú budovu zospodu, je to akoby ste vyšli o niekoľko poschodí vyššie, čo je tiež jeden zo spôsobov, ako bojovať s keystone efektom. Pre profesionálnych fotografov, najmä tých zaoberajúcich sa architektúrou, je dôležité vedieť, ako tento efekt kontrolovať a korigovať, aby získali presné a esteticky príjemné zábery.
Každý z nás má podobné fotografie s padajúcimi vertikálnymi líniami. Po softvérovom narovnaní dôjde k orezu a môže sa to prejaviť aj miernou stratou detailov v rohoch obrazu.
Pri použití Tilt-Shift objektívu línie narovnáte priamo na mieste, bez straty kvality a rozlíšenia.
Vieme, že rovina ostrosti je rovnobežná zo snímačom. Hĺbku ostrosti vieme regulovať clonou. Samozrejme na ňu vplývajú aj iné faktory, ale ak je situácia an technika daná, kontrolujeme DOF pomocou clony. Objektív s funkciou Tilt umožňuje naklopiť optickú sústavu a tým naklopí aj rovinu ostrosti. Tým vieme, v určitých situáciach, zmenšiť, alebo zväčšiť hĺbku ostrosti aj bez zmeny clonového čísla.
V krajinárskej a produktovej fotografii vieme zvýšiť DOF tak, ako to so samotnou clonou nedokážeme. Nie je potom nutné použivať techniku Focus stacking.
Mi si ale ukážeme opačný príklad, viac zábavný, na dosiahnutie tzv. tilt efektu, alebo aj efektu miniatúry, kedy objekty na fotografii vyzerajú ako malé hračky.
Efekt miniatúry vznikne pri fotografovaní z nadhľadu s sklopeným objektívom.
Toto je profesionálny objektív a celkovo som ešte netestoval GF objektív, ktorý by neposkytoval profesionálnu obrazovú kvalitu. Platí to aj pre tento. Ostrosť je výborna a to aj v najkrajnejších rohoch. Dôležité je, že je výborný aj keď využijete funkcie Tilt a Shift.
Skvelá ostrosť aj v najkrajnejších rohoch, clona f/10.
Oficiálny MTF graf.
Vďaka svojej špeciálnej konštrukcii je toto objektív určený primárne pre profesionálnych fotografov architektúry, kde je efekt padajúcich línii nielen nežiadúci, ale je aj známkou neprofesionality fotografa. Sekundárne je objektív využiteľný v krajinárskej fotografii, kde sa viac využije funkcia Tilt pre dosiahnutie veľkej DOF. Určite sa ale nájdu aj taký užívatelia, ktorí svoju tvorbu obohatia o efekt miniatúry.
Zakúpením techniky v obchode Pro.Laika podporíte tvorbu obsahu portálu fotoma.sk. Ďakujeme.
Abstrakcia vo fotografii (2)
Psychológia farieb (1)
Svetlo vo fotografii II. - farba (teplota) svetla (2)
Fotoaparát alebo objektív? (4)