Mal som skvelú možnosť otestovať nový Fujifilm GFX 100s II viac ako 2 týždne pred oficiálnou premiérou. Tradične som očakával, že Lightroom ešte nebude poznať RAW-y a tak som fotografoval aj do HEIF. Lightroom ale vedel RAW-y vyvolať, čo svedčí o tom, že je prístroj osadený známymi komponentami.
V predstavení sa zameriavam hlavne na rozdieli oproti predchodcovi GFX 100s a oproti vyššiemu modelu GFX100 II. V čase písania tohto článku som ešte nemal k dispozícii podrobnú špecifikáciu, ale len prezentáciu s hlavnými parametrami.
Fotoaparát má rovnaký dizajn ako predchodca. Spoľahlivo ho ale rozoznáte podľa polepu s textúrou BISHAMON-TEX.
Fujifilm GFX 100s II je poloprofesionálna stredoformátová bezzrkadlovka. Nebyť ešte vyššieho modelu, mohli by sme ju zaradiť do profesionálnej kategórie. Telo je vyhotovené z magnéziovej zliatiny a je utesnené proti prachu a vode.
GFX fotoaparáty testujem od prvého modelu. Všetky ponúkajú špičkovú kvalitu obrazu. Až do modelu GFX 100s II boli ale pomerne pomalé. Novinka je suverénnejšia ako jej predchodca. Pri práci sa správa ako najvyšší model.
Ergonómia ovládania je výborná, nič podstatné jej nechýba. Osobne by som len prijal konečne zmodernizovať Quick menu. Prístroj má moderné ovládanie s kruhovým voličom programov. Zmestilo sa naň až 6 užívateľských režimov s funkciou auto update. Sú tu dva rollery a jeden joystick.
Na voliči programov je ponuka klasických pokročilých režimov P/A/S//M a 6 užívateľských režimov.
Displej je výklopný, lepšie ovládane výberu AF bodov umožňuje joystick.
Hľadáčik je obrovský, priam luxusný. Displej je tiež veľký, výklopný horizontálne i vertikálne, preto nevadí, že nie je otočný. Naviac je tu slušne veľký podsvietený stavový displej, ktorý okrem štandardného zobrazenia expozičných parametrov môže ukazovať aj histogram.
Stavový displej môže byť podsvietený a má niekoľko režimov zobrazenia informácii.
Oproti predchodcovi má prístroj významne vylepšené zaostrovanie. Detekcia objektov funguje veľmi dobre a robí prístroj univerzálnejšie použiteľný. Okrem štandardného rozloženia AF bodov si môžete vytvoriť aj vlastné zóny a upraviť správanie AF-C zaostrovania.
Účinná je IBIS stabilizácia obrazu. V kostole so z ruky fotografoval 1/18 s. s objektívom 110 mm. Preč sú časy, kedy ste stredoformátový fotoaparát mali takmer stále na statíve.
Fotoaparát môže snímať do formátov RAW, JPG a HEIF. Vybrať si môžete z 20 simulácii filmov, vrátane najnovšieho Reala Ace. Záberom vo formátoch JPG a HEIF môžete pridať efekt filmového zrna, chrome efekt a nechať fotoaparát retušovať pleť. Môžete aj rozšíriť dynamický rozsah a upraviť tónovú krivku.
Z vychytáviek môžem spomenúť intervalometer, focus bracketing, viacnásobnú expozíciu a pixel shift. Pixel Shift využíva pohyb snímača. Z 4 záberov vytvorí 100 Mpx fotografiu s plnohodnotnou informáciou o farbe a jase pre každý pixel. Z 16 zámerov urobí monštruóznu 400 Mpx fotografiu.
Špecifikácia:
Koncepcia fotoaparátu je prakticky rovnaká. GFX 100s II vyzerá takmer identicky ako jeho predchodca. Luxusnejšie pôsobí ale vďaka polepu BISHAMON-TEX.
Novinka je osadená vylepšeným 102 Mpx snímačom BSI CMOS II a novým výkonnejším procesorom. IBIS stabilizácia obrazu je výkonnejšia, hľadáčik má vyššie rozlíšenie. Základné ISO sa znížilo zo 100 na 80. Skrátil sa čas el. uzávierky. na 1/32000 s. Zrýchlilo sa sériové snímanie na 7 obr./s.. Podstatne vylepšené je automatické zaostrovanie využívajúce nové algoritmy a strojové učenie. Poteší rýchlejší USB, moderný formát HEIF a obrazový profil Reala Ace. Novinka má mať o 20% menšiu spotrebu energie, ako predchodca.
Vyšší model má tiež snímač s 102 Mpx rozlíšením a X-Processor 5. Je ale modulárny. Hľadáčik s ešte vyšším rozlíšením je odnímateľný a môžete ho doplniť uhlovým adaptérom. K prístroju sa dá pripojiť vertikálny battery grip a aktívne chladenie. Je celkovo lepšie ergonomicky navrhnutý. Okrem SD kariet podporuje aj CFExpress typu B. Snímač je typu BSI CMOS HS, ktorý je rýchlejší. Nižší model má „obyčajný“ snímač s väčším rolling shutter efektom. Pri použití el. uzávierky si na to musíte dávať pozor, nefotografovať zbrklo, dať fotoaparátu čas na to, aby prečítal dáta z celého snímača.
Rolling shutter efket v režime el. uzávierky, ak ste pri fotografovaní netrpezlivý.
Obrazová kvalita obidvoch prístrojov je prakticky identická. Užívateľov poteší, že zaostrovanie je prebrané práve z vyššieho modelu, takže to najlepšie, čo Fujifilm ponúka.
V čom prístroje sa výraznejšie líšia je video. Nižší model ponúka len 4K 30p, vyšší aj 4K 60p a 8K 30p rozlíšenie, podporuje viac video formátov a lepšiu konektivitu. Je to lepšia profesionálna kamera.
Dovolím si tvrdiť, že za podobné peniaze nenájdete lepšie fotografujúci prístroj. A nie je to 102 Mpx rozlíšením, hoci to sa podpisuje na obrovskom množstve zaznamenaných detailov. Je to veľkým snímač a 16-bitovým RAW-m. Obrovský dynamický rozsah oceníte pri záchrane prepalov a neprekreslených tieňov. Pri korekcii silne podexponovaných fotografii sa na fotografiách objaví len malý šum. Čo je ale dôležité, veľký dynamický rozsah je k dispozícii aj pri vyšších citlivostiach.
Ak sa bavíme o šume, pri ISO 1600 je ho toľko, čo u iných fotoaparátov pri ISO400. Pri ISO 3200 je šumu stále málo a zbadáte ho len keď si fotografiu zväčšíte na 100% a aj to len v tieňoch. Vo svetlách sa začne šum objavovať pri ISO 6400. „Viditeľnejší“ je až pri ISO 12800. Testovacie fotografie z kostola nájdete v galérii. U fotografii s takto malou úrovňou šumu perfektne funguje odšumovanie pomocou AI, vďaka ktorému môžete mať fotografie bez šumu aj pri ISO 12800.
ISO 12800, 100% priblíženie. Vľavo fotografia bez odšumenia, vpravo po odšumení pomocou Denoise v Lightroome Classic.
Užívatelia fotoaparátov Fujifilm radi fotografujú do bitmapových formátov. Využívajú obrazové profily - simulácie filmov a celkovo výborné nastavenie interného spracovania obrazu. Mne bolo vždy ľúto, že to bolo možné len do zastaralého formátu JPG. Je to ako tlačiť fineart fotky na kancelársky papier. Profesionálne fotoaparáty umožňujú niekedy snímať do kvalitnejšieho formátu TIFF. Ten je ale ťažkopádny. Je super pre finálny export pre tlač. GFX 100s II má ale v ponuke aj moderný formát HEIF s kvalitnou kompresiou a 10-bitovými farbami. Vďaka bohatým možnostiam nastavenia spracovania obrazu sú formáty JPG a HEIF výborne použiteľné.
Nemyslím si, že by si niekto kúpil GFX 100s II kvôli videu, hoci je výborné. Ponuka funkcii spojených s videom je nadpriemerná. Nechýba Adobe Frame.IO, zebru, Waveform, nahrávanie do Cloudu, či Vecttorscope a prístroj môže slúžiť aj ako web kamera. Ponúka 4K 30p video, 4:2:2 10-bit, F-Log2, HLG, nahrávanie aj na externý SSD, 12-bit ProRes/Blac Magic RAW. Nechýba vstup pre mikrofón a výstup na slúchadla.
Kvôli väčšiemu rolling shutter efektu je video obmedzené na statickejšie snímanie, bez väčšieho pohybu na scéne alebo výraznejšieho pohybu kamery. Pochváliť musím automatické zaostrovanie a účinnú stabilizáciu obrazu.
Do režimu videa sa dostanete pomocou prepínača. Máte tak k dispozícii všetky ovládacie prvky a ako tlačidlo Record slúži pohodlná spúšť.
Ja som nakrúcal z ruky s kodekom H.264, 200 Mb/s., 4K 24p, obrazový profil Eterna a Acros.
Fujifilm GFX 100s II je poloprofesionálna stredoformátová bezzrkadlovka, ktorá preberá niektoré vychytávky z vyššieho modelu, ale zachováva koncepciu svojho predchodcu. Oproti nemu prináša podstatne vylepšené zaostrovanie, vyššiu rýchlosť a pár generačných vylepšení.
Obrazová kvalita je fenomenálna. Špičkový dynamický rozsah, nízka úroveň šumu, bohatá paleta farieb. Skvele fotografuje aj do formátu HEIF, to ocenia tí, čo chcú zábery priamo z fotoaparátu. Skvelý snímač by bol ale nanič, ak by výrobca neponúkal aj rovnako dobré objektívy.
Vďaka zvýšeniu rýchlosti zaostrovania a využití detekcie objektov, je prístroj teraz univerzálnejší a lepšie použiteľný aj v situáciach, kedy musíte byť rýchly a pohotový. Prispieva tomu aj účinná stabilizácia obrazu.
Čo by vám mohlo chýbať, oproti vyššiemu modelu? Hľadáčik, aj keď má nižšie rozlíšenie, je výborný. Väčšina asi nevyužije možnosť odpojenia hľadáčika. GFX 100 II je o triedu lepší vo videu. Ak ho nepoužívate, môže vám to byť jedno, i to že GFX 100s II nemá slot na CFExpress kartu. Mne ale rozhodne chýba možnosť pripojenia vertikálneho batériového gripu, kvôli lepšej ergonómii pri fotografovaní na výšku.
Abstrakcia vo fotografii (2)
Psychológia farieb (1)
Svetlo vo fotografii II. - farba (teplota) svetla (2)
Fotoaparát alebo objektív? (4)