Fujifilm GFX je unikátny systém od výrobcu, ktorý je v našich končinách veľmi populárny pre svoje mirrorless fotoaparáty Fujifilm X s menším APS-C senzorom. Od roku 2011 si získal veľa priaznivcov ktorí tieto fotoaparáty s radosťou využívajú na street, dokument či reportáž. Nenápadný retro look, tichá prevádzka a svižné a presné zaostrovanie ich k tomu predurčujú. Čo však profíci, ktorí potrebujú nekompromisne tlačiť veľké predlohy. Čo reklamní či portrétni fotografi vyžadujúci extrémne malú hĺbku ostrosti a výstup s extrémnym rozlíšením?
Keď sa v niektorých rozhovoroch pýtali zástupcov značky Fujifilm, či plánujú vyrábať aj Full Frame, negatívna odpoveď neuspokojila profíkov, ktorí chceli väčší snímač a vyššie rozlíšenie. No nie nadlho. V januári 2017 výrobca prekvapujúco predstavil prvý model, ktorý má snímač plochou 1,7x väčší, ako klasický Full Frame a rozlíšenie cez 50Mpx! Veľkosť senzora je 43,8 x 32,9 mm a to prináša niekoľko vlastností: extrémne prekreslenie detailov, nízky šum pri vysokej citlivosti ISO a extrémne malá hĺbka ostrosti pre lepšie izolovanie objektu od okolia. Už prvé testy ukázali, že ide o obrazovo špičkový stroj a tak sa úspešne zaradil do portfólia značky Fujifilm. Na Photokine toho roku značka predstavila nový model s takmer identickými špecifikáciami výkonu, ale v inom dizajne, ktorý nadväzuje skôr na dizajn priehľadových fotoaparátov ako zrkadloviek.
Dizajn nového Fujifilmu GFX 50R je minimalistický, napriek tomu nájdete na prístroji všetky potrebné ovládače na priamu voľbu clony (clonový krúžok na objektíve), času (kotúč s časmi v celých EV + zadný ovládač s časmi po 1/3EV), korekcie expozície (koliesko na hornej strane, od -3 do +3EV), programovateľné funkčné tlačidlá na ktoré si môžete navoliť ISO alebo iné veličiny, ktoré často meníte.
Je tu samozrejme aj tlačidlo Q pre rýchle menu, kde nastavíte rýchlo väčšinu veličín, ktoré počas fotenia môžete potrebovať. Je tu jednoducho všetko to, čo si na Fujifilm aparátoch radu X ich používatelia cenia.
Fotoaparát sme mali len na krátku chvíľu a tak to nebude komplexná recenzia, ale za ten krátky čas sme stihli užasnúť nad obrovským množstvom detailov, ktoré je schopný zachytiť senzor fotoaparátu v kombinácii so špičkovými objektívmi Fujinon. Áno, nie je to nikdy iba o fotoaparáte ale o kombinácii. A objektívy Fujinon pre stredný formát nemožno inak nazvať ako špičkové. Netýka sa to iba ostrosti, ale aj korekcií optických chýb ako chromatické či pozdĺžne aberácie, skreslenie, zakrivenie roviny ostrosti... Posúďte sami, rozkliknite si ilustračné obrázky a skontrolujte obraz, ostrosť detaily, čistotu. Veríme, že budete rovnako príjemne prekvapení ako my.
Obrazovo vlastne niet čo fotoaparátu a objektívom vytknúť. Dve vlastnosti stoja za kritiku sa týkajú rýchlosti fotoaparátu pri sériovom snímaní - bufferom a rýchlosti zaostrovania. Najpomalšie zaostroval fotoaparát v kombinácii štandardného pevného ohniska Fujifilm Fujinon GF 63mm f/2.8 R WR. O niečo rýchlejší bol Fujifilm Fujinon GF 250mm f/4 R LM OIS WR a najrýchlejší z trojice skúšaných bol krátky portréťak Fujifilm Fujinon GF 110mm f/2 R LM WR. Rýchlosť zaostrovania ani s jedným z nich sa nevyrovnala rýchlosti zaostrovania na nových Fujifilm X aparátoch. To sme ale ani nečakali, GFX 50R nie je určený na snímanie športu a na bežné situácie, portréty a pomalý pohyb je zaostrovania vhodné. Pri fotení ľudí nás však miestami zamrzel malý buffer fotoaparátu. Ak spustíte sériové snímanie aby ste zachytili postupnosť deja alebo emócií, môže sa stať, že fotoaparát spomalí priskoro na to, aby ste dej zachytili frekvenciou hoci len 3 obr./s.
My sme tak niekoľkokrát minuli príležitosť vyfotiť zábery, ktoré sme chceli. Ak ste s týmto uzrozumení a fotíte skôr „single“ zábery alebo vám pomalšia frekvencia snímania a menší buffer nevadia, vo Fujifilm GFX 50R nájdete špičkový nástroj, ktorý produkuje technicky tak dokonalé fotografie, že im budete v danej cene hľadať páru len veľmi ťažko. Už len keď natiahnete RAW fotky do Lifgtroomu, kým u iných fotoaparátov máme tendenciu doostrenie pred použitím pridať, u GFX 50R je to naopak. Tam je kombinácia objektív / snímač tak ostrá, že doostrenie sme väčšinou mali tendenciu uberať.
Takže áno, do štúdia, na krajinu, portrét, zátišie, reklamu a všade, kde je potrebné extrémne rozlíšenie a vynikajúca kvalita obrazu bez nežiaducich defektov či na senzore alebo objektívoch. Ide o naozaj odladený systém po optickej stránke.
Abstrakcia vo fotografii (2)
Psychológia farieb (1)
Svetlo vo fotografii II. - farba (teplota) svetla (2)
Fotoaparát alebo objektív? (4)