Tu si prácu uľahčím, nechám na Fujifilme nech vám novinku predstaví. Lepšie ako v oficiálnej tlačovej správe to nenapíšem:
GFX100 II je vybavený novým 102MP vysokorýchlostným obrazovým snímačom „GFX 102MP CMOS II HS“ a vysokorýchlostným procesorom na spracovanie obrazu „X-Processor 5“, ktorý poskytuje až dvojnásobnú rýchlosť čítania signálu v porovnaní so súčasným modelom. Nový vlajkový model radu GFX poskytuje výrazné zlepšenie výkonu pri kontinuálnom snímaní, AF a nahrávaní videa.
Nový HS snímač má 2x rýchlejšie čítanie dát, čím sa zmenšuje rolling shutter efekt vo fotografii aj videu.
Použitie nového snímača tiež viedlo k výraznému zlepšeniu výkonu pri nahrávaní videa. Fotoaparát dokáže interne nahrávať 4K/60P 4:2:2 10-bitové video a po prvýkrát v sérii GFX podporuje 8K/30P video. Ponúka nové režimy „Video Format“, ktoré využívajú vlastnosti veľkoformátového snímača. Fotoaparát podporuje rôzne formáty filmového záznamu, vrátane Premista, 35mm a anamorphic (35mm) s adaptérom.
Zlepšenie výkonu sa týka aj rozšírenia systému. Telo GFX100 II je vybavené ethernetovým portom, ako aj konektormi HDMI typu A a USB-C pre pridanú konektivitu externých zariadení. Podporuje cloudovú službu „Frame.io Camera to Cloud“ a synchronizáciu časového kódu s ATMOS AirGlu™*5 BT.
Kvalita obrazu bola tiež vylepšená zavedením štandardnej citlivosti ISO80 a režimu simulácie filmu „REALA ACE“. Medzi hardvérové vylepšenia patrí až 8-kroková* päť-osá stabilizácia obrazu v tele (IBIS), 1,0-násobné zväčšenie hľadáčika a EVF s vysokým rozlíšením 9,44 milióna bodov. Medzi nové dizajnové prvky tela fotoaparátu patrí veľký sub-LCD, naklonený horný panel a nová textúra.
Špecifikácia
Na testovanie som mal predprodukčný model, ktorý mal ešte nejaké problémy s firmvérom i keď väčšinu času bežal na 95%. Niektoré funkcie preto nefungovali na 100%. Je možné, že výkonnostné parametre kusov, ktoré pôjdu do predaja, budú lepšie.
Fujifilm GFX100, ako doterajšia vlajková loď nevynikala extra ľúbivým dizajnom. Pripomína vystrihovačku z legendárneho časopisu APC. Integrálny verikálny grip nevynikal ergonómiou. Vlastne celková ergonómia nebola nič moc. Oveľa lepšie na tom je GFX100s, nižší model, zvládnutý oveľa lepšie. Teraz je tu druhá generácia. prvým hlavným rozpoznateľným znakom je, že už nemá zabudovaný vertikálny grip. Dizajn je krajší a ergonomickejší. Povrchová úprava BISHAMON-TEX™ evokuje luxusné fotoaparáty Leica, vychádza ale z tradičných japonských vzorov. Musíte mať fotoaparát v ruke, aby ste ocenili jeho luxusný povrch.
Fotoaparát má klasické tvary s výrazným gripom a intuitívnym ovládaním.
Nad spúšťou je trojica funkčných tlačidiel. Pri testovaní som ich využíval prakticky neustále, i tie vpredu pri bajonete.
Volič programov má až 6 pozícii pre užívateľské režimy.
Ergonómia držania i ovládania je neporovnateľne lepšia ako u predchodcu. Predchodca vyzerá skôr ako vystrihovačka z mládežníckeho časopisu ABC. GFX100 II nemá zabudovaný vertikálny grip, i to je len dobre. Užívateľ má tak modulárnejší prístroj, prispôsobiteľný konkrétnym potrebám.
Konečne má fotoaparát otočný volič programov, paradoxne pomerne malý. Obrovský je stavový displej. Dobrému ovládaniu prispieva viacero užívateľsky nastaviteľných tlačidiel. Dokonca aj dvojica rollerov má funkciu tlačidiel. Celkovo je fotoaparát o niekoľko tried ergonomicky lepšie ako jeho predchodca.
Časť so stavovým displejom je ergonomicky naklonená o 11° smerom k užívateľovi.Na stavovom displeji si môžete nechať zobraziť základné informácie o nastaveniach a expozícii, funkciu rollerov, alebo histogram. Štandardne sa zobrazuje svetlá grafika na tmavom pozadí, pri aktivácii podsvietenia je zobrazenie inverzné. Výhodou e-ink displeja je, že zobrazuje aj keď je fotoaparát vypnutý.
Displej v pasívnom stave, takto zobrazuje aj keď je fotoaparát vypnutý.
So zapnutým podsvietením.
Menu a Quick menu sú rovnaké, ako u iných súčasných modelov radu X a GFX. Tu by som si prial minimálne prepracovať Quick menu, pôsobí nemoderne a neovláda sa intuitívne.
Menu je typické pre Fujifilm fotoaparáty vyrobených v posledných rokoch.
9,4 Mpx hľadáčik je obrovský a luxusný, viac k tomu nemám čo dodať. Je fyzicky odpojiteľný a môžete k nemu dokúpiť výklopný/otočný adaptér EVF-TL1. Dáte ho preč, ak napríklad máte prístroj v klietke pri nakrúcaní videa. Aktiváciou režimu Boost na GFX100 II sa snímková frekvencia displeja zvýši na približne 120 snímok za sekundu, čo využijete pri fotografovaní pohybu. Klesne pri tom rozlíšenie obrazu, ale pri tak veľkom rozlíšení hľadáčika ostane rozlíšenie obrazu stále nadpriemerné.
Vôbec mi nevadí, že displej nie je otočný, je výklopný v dvoch osiach a môžete ho tak využívať pri snímaní na šírku aj na výšku. Jeho konštrukcia je robustná, rozlíšenie výborné, má 2,36 Mpx! Jediným nedostatkom výklopnej konštrukcie je, že koliduje s externým ventilátorom, ktorý môžete na zadnú časť fotoaparátu pripojiť.
Parametre hľadáčika sú špičkové.
Displej je výklopný nielen smerom hore a dole, ale aj do strany. Výhodou tejto konštrukcie je, že je displej stále v osi objektívu.
Poznámka: Ako aj iné profesionálne fotoaparáty Fujifilm, má aj GFX100 II režim Boost. Tu má hneď niekoľko režimov, ktoré vplývajú na rýchlosť AF, prekresľovanie a rozlíšenie hľadáčika, na výkon za slabých svetelných podmienok.
Na fotoaparáte nenájdete žiadne automatické režimy, len pokročilé P/A/S/M. Na otočný volič režimov sa preto zmestí až 6 užívateľských režimov!
Špeciálnych režimov je pomenej, vlastne tu nájdete len intervalometer, Focus Bracketing a viacnásobnú expozíciu.
Stredoformátové fotoaparáty asi nikdy nebudú tak rýchlo zaostrovať ako prístroje s menším snímačom. Čítanie dát z veľkého snímača je pomalšie, motorčeky musia hýbať objemnejšími a ťažšími členmi. Fujifilm ale zapracoval na AF tak, aby bolo dobre použiteľné. Využil najnovšie technológie a algoritmy z modelov X-H2, X-T5, či X-S20.
X-Processor 5 obsahuje automatické zaostrovanie s detekciou objektu, ktoré poskytuje výkon automatického zaostrovania dovtedy nevídaný na veľkoformátových fotoaparátoch. Jeho pokročilé sledovanie a detekcia automatického zaostrovania, vytvorené pomocou technológie umelej inteligencie s hlbokým učením, funguje nielen na ľudských tvárach a očiach, ale aj na zvieratách, vtákoch, autách, motocykloch, bicykloch, lietadlách a vlakoch. Dokáže detekovať dokonca hmyz a drony. Ako užívateľ si môžete nastavovať vlastné AF zóny a správanie sa AF-C zaostrovania. Rovnako ako v profesionálnych fotoaparátoch radu X.
Pri fotografovaní pouličného tanečníka som využil kontinuálne zaostrovanie s AI detekciou a aj sériové snímanie 5 obr./s.
Mechanická uzávierka má najkratší čas 1/4000 s. Pri použití vysokosvetelných objektívov niekedy potrebujete ešte kratší čas. ten poskytuje el. uzávierka, až 1/32 000 s. V režime elektrickej a kombinovanej uzávierky narazíte na výrazný rolling shutter efekt aj pri fotografovaní. Napriek 2x rýchlejšiemu čítaniu dát zo snímača, nie je čítanie tak rýchle, ako u fotoaparátov s vrstveným snímačom.
Zabudovaná stabilizácia obrazu je jedným z prvkov, ktoré robia používanie tohto fotoaparátu jednoduchším a univerzálnejším. Teoreticky má účinnosť až 8EV. Ma vždy zaujíma len prax, ktorú ovplyvňujú aj vaše fyzické danosti. Ja som sa dostal na časy okolo 1/5 sekundy. Interiér tmavého kostola som nafotil na ISO 100 časom 1/15 s so 110 mm objektívom. Ja som spokojný.
Z kymácajúcej lode som nafotil krásny dvojsťažník 1/200 s. To je dôvod, prečo chcieť fotoaparát so stabilizáciou obrazu.
Kto by si pomyslel, že stredoformátovým fotoaparátom so 100 Mpx rozlíšením budete fotografovať frekvenciou až 8,7 obr./s.? Je to ale v režime 35 mm. V plnom rozlíšení je to slušných 5,3 obr./s., v režime el. uzávierky je obraz v hľadáčiku neprerušovaný.
Akčné fotografovanie so 100 Mpx stredoformátovým fotoaparátom.
Užívatelia Fujifilmu svoju značku milujú aj kvôli spracovaniu obrazu. To je jedinečné, pretože Fujifilm využíva obrovské skúsenosti vo vývoji filmových materiálov, ktorých simulácie nájdete práve vo fotoaparátoch Fujifilm. GFX100 II je prvý model, ktorý ponúka obrazový profil Reala Ace, čo je simulácia filmu s reálnymi farbami, podobnými tomu, ako farby vnímame. Má bohatú a mäkkú gradáciu. Novinka tak ponúka až 20 simulácii. Profily si môžete odladiť, pridať efekt filmového zrna, chróm efekt, či nastaviť zreteľnosť (clarity).
Zaradenie nového obrazového profilu Reala Ace do portfólia filmových simulácii.
GFX100 II má vzorovú konektorovú výbavu. USB-C, ktoré umožňuje nabíjať batériu vo fotoaparáte a napájať ho počas práce. Fotografie a videa môžete ukladať na SSD disk pripojený k USB. LAN konektor umožňuje pripojiť prístroj do siete a na cloud. Konektory sú ukryté pod pomerne tuhými krytkami, ktoré by časom nemali meniť svpju veľkosť, ako sa to stáva u gumených krytiek. Slot na karty je duálny, jeden CFExpress typu B a jeden SD. HDMI je plnej veľkosti, nepotrebujete preto redukcie.
Výrobca udáva necelých 540 záberov na jedno nabitie. Mne sa darilo nasnímať takmer 800 záberov. Dokúpiť si môžete vertikálnu batériovú rukoväť VG-GFX100, v ktorej je miesto pre dve ďalšie batérie NP-W235 a je odolná voči prachu a poveternostným vplyvom.
100 Mpx je dostačujúcich na tie najnáročnejšie aplikácie fotografii. Rád fotografujem aj vo formátoch 1:1 a 16:9. Vždy mi bolo ľúto, že pri orezaní na tieto formáty sa zníži rozlíšenie. Tu mi to nie je ľúto. Aj po orezaní vám zostane nadpriemerné rozlíšenie. Zo 100 Mpx súborov môžete tlačiť veľkoformátové fotografie vo Fine Art kvalite aj 2 metre široké.
Zlepšením štruktúry pixelov na novom snímači sa štandardná citlivosť rozšírila na ISO 80. Prepracované mikrošošovky zlepšujú pokrytie svetlom v rohoch snímača, čím poskytujú lepšiu kvalitu obrazu a zvýšenú presnosť automatického zaostrovania na okraji šošovky. Nový snímač je o 30% citlivejší, ako predchodca. Neviem to posúdiť, lebo výstup aj toho predchádzajúceho je vynikajúci. Zábery sa ukladajú do 16-bitového RAW-u. Ten poskytuje vynikajúci dynamický rozsah a rovnako vynikajúci odstup šumu od signálu. Pracovať s RAW-mi je lahoda. Dokážete zachrániť výrazne preexponované i podexponované zábery, výrazne pracovať s kresbou vo svetlách a tieňoch. Pri silných korekciách sa pridá len málo šumu. Dynamický rozsah je výborný aj pri vyšších citlivostiach, kde u iných fotoaparátoch zvykne výrazne klesať až o niekoľko EV.
Korekcia preexpozície +2 EV v Lightroome.
Korekcia podexpozície -5 EV v Lightroome.
Jemný náznak šumu sa začína objavovať pri ISO 1600. Pri ISO 3200 ho uvidíte pri na monitore, ale pri veľkoformátovej tlači ho ani nezaznamenáte. Slušne veľké fotografie môžete tlačiť aj zo záberov fotených na ISO 12800. Tie sa dajú odšumiť, pomocou AI tak, že na fotografiách žiaden šum neuvidíte.
Vľavo RAW snímaný na citlivosť ISO 12800 (100% priblíženie), vpravo po odšumení v Lightroome.
Ak máte radi “hotové” fotografie, priamo z fotoaparátu, môžete ukladať zábery do formátov JPG a HEIF. HEIF je 10-bitový obrazový súbor s viac ako miliardou farieb. Poskytuje vyššiu kvalitu obrazu, ale využíva až o 30 % menej miesta ako JPEG.
Priamo vo fotoaparáte môžete vyvolávať RAW a uložiť ho aj do kvalitného 8 alebo 16-bitového TIFF-u.
Ďalšie zlepšenie obrazovej kvality spočíva vo využití techniky Pixel Shift. Pomocou zabudovanej stabilizácie obrazu na presné posunutie snímača o pol pixela medzi jednotlivými snímkami vytvorí GFX100 II 20 snímok, v ktorých má každý červený, zelený a modrý pixel rovnakú informáciu. Výsledkom je súbor bohatý na detaily a takmer bez viditeľných falošných farieb a s rozlíšením 400 Mpx. Je tu aj režim 4 snímkov, ktoré sa využívajú na získanie plnej farebnej informácie pre každý obrazový pixel. Pri štandardnom fotografovaní, ako u každého snímača s Bayerovou maskou, sa využíva demozaikovanie, čiže sa využívajú informácie so susedných pixelov, aby sa získali kompletné RGB dáta pre každý pixel. Pri 4 záberoch nedochádza k zvýšeniu rozlíšenia.
Vľavo 100% detail pri rozlíšení 100 Mpx, vpravo pri rozlíšení 400 Mpx.
Upozornenie: V galérii sú fotografie v plnom rozlíšení, niektoré sú dokonca skladané panorámy väčšie ako 100 Mpx.
Predprodukčná vzorka mala najviac problémov s videom a tak som ho teraz netestoval. Snáď niekedy v budúcnosti s novým firmvérom. Škoda, GFX 100 II je na video priam brutálne dobre vybavený prístroj. Výpočet formátov, kodekov a podporovaných objektívov je dlhý:
Režim objektívu | Rozlíšenie | Formát | Orez | Snímkové frekvencie | Kodeky |
Všetky | UHD 8K | 16:9 | 1.53 | 29,97, 25, 24, 23,98 | ProRes (HQ / 422 / LT) H.265 (422 alebo 420, Long GOP alebo All-I) |
DCI 8K | 1,89:1 | 1.44 | 24, 23,98 | ||
GF (55 mm ∅) | Cine 5,8K (5824 x 2476) | 2,35:1 | 1.01 | 29,97, 25, 24, 23,98 | ProRes (HQ / 422 / LT) H.265 (422 alebo 420, Long GOP alebo All I) |
UHD 4K (3840 x 2160) | 16:9 | 59,94, 50, 29,97, 25, 24, 23,98 | ProRes (HQ / 422 / LT) H.265 (422 alebo 420, Long GOP alebo All-I) H.624 (420 Long Gop alebo All-I) | ||
DCI 4K (4096 x 2160) | 1,89:1 | ||||
Premista (46,3 mm ∅) | 5,4 kB | 1,89:1 | 1.08 | 29,97, 25, 24, 23,98 | ProRes (HQ / 422 / LT) H.265 (422 alebo 420, Long GOP alebo All I) |
UHD 4K (3840 x 2160) | 16:9 | 1.10 | 59,94, 50, 29,97, 25, 24, 23,98 | ProRes (HQ / 422 / LT) H.265 (422 alebo 420, Long GOP alebo All-I) H.624 (420 Long Gop alebo All-I) | |
DCI 4K (4096 x 2160) | 1,89:1 | ||||
35 mm (43,3 mm ∅) | 4,8 kB 3:2 (4776 x 3184) | 3:2 | 1.23 | 24, 23,98 | ProRes (HQ / 422 / LT) H.265 (422 alebo 420, Long GOP alebo All I) |
4,8 kB (4776 x 2668) | 16:9 | 29,97, 25, 24, 23,98 | |||
UHD 4K (3840 x 2160) | 16:9 | ||||
DCI 4K (4096 x 2160) | 1,89:1 |
Okrem režimov uvedených vyššie poskytuje GFX 100 II aj určitú podporu pre použitie anamorfných šošoviek. Stláčacie pomery podporované fotoaparátom sú: 2x, 1,8x, 1,5x, 1,33x a 1,3x.
Prístroj je možné doplniť aktívnym ventilátorom FAN-001. Pridaním ventilátora sa podľa vlastného testovania spoločnosti Fujifilm zvýši dĺžka nahrávania v rozlíšení 4K/60p zo 151 minút na neobmedzené nahrávanie pri 25 °C. Snímanie v rozlíšení 8K sa zvyšuje zo 107 minút na 137 minút.
Doteraz som GFX100s považoval za najlepšie fotografujúci prístroj na trhu. Má priaznivú cenu, na stredoformát. Prečo investovať do GFX100 II?
V prvom rade je to lepšie zaostrovanie s detekciou objektov. Niekoho presvedčí modulárny hľadáčik. Ak si dokupíte adptér, môžete ho otáčať a vyklápať. A potom ej tu samozrejme 8K video. Zatiaľ si ho môžete pozrieť len na pár televízoroch, ale je to investícia do budúcnosti, kedy sa 8K stane štandardom. Ak vám ide len o obrazovú kvalitu fotografii, lacnejšia GFX100s vám plne postačí a ušetrené peniaze môžete investovať do objektívov.
Fujifilm GFX100 II je moderný hybridný fotoaparát, perfektne vybavený. Sredoformáty bývali neohrabané, až do predstavenia systému GFX. GFX100 II posúva možnosti stredného formátu o niekoľko krokov vpred. Je to fotoaparát sa asi s najlepším dostupným snímačom. Je ale aj univerzálne využiteľný. Vylepšený AF a stabilizácia obrazu umožňujú fotografovať žánre, ktoré doteraz stredný formát zvládal len s obtiažami. Pred pár rokmi by som sa vysmial tomu, kto by mi tvrdil, že stretoformátový fotoaparát môže byť akčný.
GFX100 II je zároveň špičkovo vybavená profesionálna kamera so širokou podporou formátov, kodekov a cinematických objektívov.
Bratislavské cintoríny (3)
Predstavujeme: Wallerret - rukavice pre fotografov (2)
Fotosúťaž: Portrét mobilom (12)
Príslušenstvo, ktoré sa mi osvedčilo (1)