Súhlasím! Nie je to fotoaparát pre každého. A to nemyslím pre väčšie číslo na cenovke, ale všeobecne. Nie je to fotoaparát, ktorý si zoberiete na dovolenku alebo výlet. Na to je množstvo zaujímavejších modelov, ktoré uspokoja aj náročného fotografa. Je to predovšetkým pracovný nástroj pre tých, ktorí ho ku svojej práci potrebujú. Len málokto s ním bude fotiť reportáž či športové podujatie. Aj keď …
Fujifilm GFX 50s vyniká predovšetkým obrazovou kvalitou. Takmer 44 x 33mm veľký snímač s rozlíšením 50 megapixelov si okrem záberov plných detailov môže dovoliť fotografovať aj na vysokých citlivostiach. O tom som sa presvedčil na oficiálnom predstavení tohto modelu v Nice. Fotografovanie v šere so 120mm objektívom so svetelnosťou „iba“ f/4? Žiaden problém! Na prvý kontakt sme mali k dispozícii predprodukčné vzorky. Z tých sme síce mohli fotografie uverejniť, ale len s veľkým výkričníkom, že nejde o finálny produkt.
Novinku už máme pár dní na sklade a hneď ako sa naskytla príležitosť, neodolal som a vzal fotoaparát do sveta. Chcel som vyskúšať, či je rozdiel medzi predprodukčnou a ostrou vzorkou. Na skúšku som zvolil destináciu s výborným výhľadom, UFO na moste SNP. Je jar, počasie je ešte trošku vrtkavé, ale občas cez jemný opar vyšlo slnko. Hore, na ufe, som bol naposledy ako malé dieťa a výhľad som si užíval. Ten je z takmer sto metrovej výšky úžasný! Ku GFX 50s som si zobral širokouhlý zoom GF 32-64mm f/4 R LM WR a krátky teleobjektív GF 120mm f/4 R LM OIS WR Macro. Zoom v prepočte na kinofilm poskytuje zorný uhol 25-51 milimetrov a makroobjektív 95mm. Tvorili vhodnú kombináciu na zachytenie krajiny navôkol.
Fotografoval som na základné ISO 100 a objektívy som primerane zaclonil na hodnotu približne f/8 – 11. V tejto časti rýchleho testu som chcel vidieť, akú najvyššiu kvalitu dokážem z prístroja dostať. Výsledok? Nad očakávanie! V hornej časti fotografií odporúčam kliknúť na „zobraziť v plnom rozlíšení“. Fotografie nie sú žiadne umelecké diela a svoju podstatu naplnia až po priblížení 1:1 :)
Všimnite si krásne jemne prekreslené detaily konárov pri hrade. Fantázia! A to všetky fotografie v galérii sú fotené z ruky, bez použitia akýchkoľvek pomôcok. Chod závierky je jemný a plynulý, aby nedochádzalo k efektu „shutter shock“, kedy rázny pohyb závierky rozhýbe fotoaparát a spôsobí rozmazanie záberu. Navyše má krásny tlmený zvuk, ktorý evokuje filmový aparát.
Krajinári, fotografi architektúry či produktov ocenia aj to, že na ploche 1,7x väčšej ako je full frame sú jednotlivé pixely väčšie. To znamená, že difrakcia, jav, ktorý sa objavuje pri veľkých clonových číslach sa bude prejavovať v nižšej miere. Napríklad pri produktovej fotografii sa bežne využívajú clony f/22 a viac, aby bol celý produkt ostrý. Väčšie pixely tiež zachytia viac svetla a tak nie je potrebné zosilňovať signál tak, ako je to pri iných fotoaparátoch. Výsledkom je vyššia kvalita fotografií bez zbytočného digitálneho šumu.
Obraz, ktorý fotoaparát produkuje, je fantastický. Nie je to len zásluhou fotoaparátu, ale aj objektívov, ktoré sú stavané na dvojnásobné rozlíšenie. Môžeme sa preto domnievať, že v budúcnosti sa dočkáme fotoaparátov s rozlíšením 100 megapixelov. Ale nepredbiehajme. GFX 50s je novinka, ktorá bude ešte dlho spĺňať vysoké technické nároky fotografov.
Fotosúťaž: Historické Slovensko a Česko (11)
Abstrakcia vo fotografii (2)
Psychológia farieb (1)
Svetlo vo fotografii II. - farba (teplota) svetla (2)