Pomerne dlho na svoje street fotografie (ale nielen na ne) používam nenápadný a obrazovo výkonný Fujifilm X-E1, s ktorým som nadmieru spokojný až na niekoľko vecí, ktoré by potrebovali vylepšiť. Pozor, týmto zďaleka nechcem tvrdiť, že X-E1 je zlý fotoaparát, práve naopak, vybral som si ho po dlhom zvažovaní a vyskúšaní. Ale... Počas 12 rokov fotografickej či redakčnej praxe som nenašiel fotoaparát, ktorý by nemal nijaký nedostatok. Je to tak, jeden ma výbornú obrazovú kvalitu, druhý sa lepšie ovláda, tretí je pomalší, jeden má slabšiu batériu...
U Fujifilm fotoaparátov ma zaujala obrazová kvalita, podanie farieb, ovládanie pomocou manuálnych kotúčov, nenápadný retro dizajn a relatívna kompaktnosť. Objektívy s pevným ohniskom sú kapitola sama o sebe a len ťažko si hľadajú konkurenciu. V prípade Fujifilm X-E1 mi však trochu chýba rýchlosť AF, keďže som zvyknutý aj na profi zrkadlovky Nikon. Druhú vec, ktorú by som na aparáte vylepšil je hľadáčik. Teda ani nie vylepšil v zmysle lepšieho rozlíšenia, to je už na X-E1 vynikajúce, ale zrýchlil by som jeho obnovovaciu frekvenciu, ktorá má v znížených svetelných podmienkach na svedomí oneskorenie hľadáčika. Aj preto ma novinka od Fujifilmu X-E2 zaujala, lebo sľubuje zlepšenie jedného i druhého. Tretia a posledná výčitka vo Fujifilm X-E1 smeruje na výdrž batérie v zimnom období. To sa ale ani u X-E2 nemení vzhľadom na to, že aj novší model používa rovnako výkonnú batériu Fujifilm NP-W126. Poďme sa teda spolu pozrieť, či X-E2 spĺňa sľúbené vylepšenia a či stojí za to uprednostniť ju pred jej predchodcom X-E1.
Dizajn a ergonómia
Dizajn i ergonómia sú na 95% totožné s predchodcom X-E1. X-E2 ale ponúka korekciu expozície na kotúči v rozsahu -3EV +3EV (X-E1 iba -2EV + 2EV), osobitné tlačidlo na aretáciu automatického ostrenia a expozície, inak usporiadané tlačidlo View Mode a Q pre prístup k rýchlemu grafickému menu. Tlačidlo pre výber zaostrovacích bodov sa presunulo z ľavej strany na spodné smerové tlačidlo na pravej strane. Už na X-E1 sa na túto pozíciu dalo naprogramovať, teraz je na nej od výroby. Je to praktickejšie, keďže aktivovať výber zaostrovacích bodov možno bez nutnosti použiť druhú ruku dokonca bez nutnosti odtiahnuť oko od hľadáčika. Prístroj sa ovláda ukážkovo, voliče sa mi zdajú trochu tuhšie, ale neotravuje ani nezdržuje to. Mať tuhší chod na ovládačoch je dobre, aby sa minimalizovalo riziko nechcenej zmeny hodnôt. Celkovo je ovládanie najintuitívnejšie zo všetkých mirrorless fotoaparátov, s ktorými som sa k dnešnému dňu stretol. V podstate ide len o to, aby ste maximálne využívali tri kľúčové veličiny expozície čas, clonu a ISO a prípadne si rýchlo pomohli korekciou expozície. X-E2 vás tak hravým spôsobom vracia k podstate fotografie a k lepšiemu pochopeniu technických súvislosti ktoré predchádzajú zjaveniu sa obrázka na displeji aparátu.
Fotografovanie
Fotiť s X-E2 (ale rovnako aj s X-E1) je radosť. Prístroj pohotovo reaguje na všetky povely a stačí jeden pohľad na aparát a viete aké hodnoty sú na ňom nastavené. K ideálu mi chýba len koliesko pre manuálne nastavenie citlivosti ISO, ktoré sa objavilo teraz v horúcej novinke Fujifilm X-T1. Prístroj nabieha rýchlo, rýchlo zaostruje a bez zvýšeného hluku sprevádzajúceho zrkadlovky exponuje. A exponuje perfektne. Meranie svetla je naozaj spoľahlivé aj v ťažkých svetelných podmienkach a len málokedy vyžaduje korekcie. Aby som sa vrátil k rýchlosti zaostrovania. So setovým objektívom Fujinon XF 18-55 f2,8-4 je zaostrovanie naozaj bleskové. Podobne možno povedať aj o novom objektíve XF 23mm f1,4 R. Medzi pomalšie sa radí XF 35mm f1,4 alebo XF 60mm f2,4 R makro. S prvými dvoma objektívmi ale X-E2 nijako nezaostáva ani za zrkadlovkami strednej či poloprofi triedy. Teda, platí to, kým fotografujete statické alebo pomalšie sa pohybujúce objekty. Keď ide o kontinuálne preostrovanie na výraznejšie sa pohybujúce objekty, zrkadlovky majú stále navrch. Nenechajte sa ale znepokojiť, na drvivú väčšinu situácii mi stačí už AF z predchádzajúceho modelu a tento je ešte o kúsok lepší, čiže problém by ste mať nemali, kým sa nebudete snažiť fotografovať futbal či letiaceho psieho kamaráta po trávniku vedľa vás. So setovým objektívom sa dá rýchlosť AF smelo porovnať s najlepšími mirrorless fotoaparátmi.
Chcem ešte upozorniť na jednu skutočnosť. Veľkosť oblasti AF sa dá na Fujifilm aparátoch meniť. Nesnažte sa držať ju čo najmenšiu kvôli presnému zaostreniu. Ak fotografujete portrét, nechajte si aktivovanú väčšiu oblasť zaostrenia, ktorá pokryje celé oko. Nebojte sa, fotoaparát zaostrí správne a spoľahlivo. Ak si zvolíte najmenšiu oblasť zaostrenia, rýchlosť zaostrenia sa môže znížiť. Na 90% situácií naozaj postačuje mať druhú až tretiu úroveň veľkosti, len v kritických situáciách, keď fotografujete naozaj malý objekt alebo cez prekážky (napríklad porast), prepnite na najmenšiu oblasť zaostrenia.
Príjemným zistením pri automatickom ostrení bolo jeho zlepšenie pri natáčaní videa. AF už tak extrémne nepreostruje a pri aktivácii detekcie tváre ešte uľahčuje prácu pri točení ľudí.
Manuálne ostrenie je opäť o čosi vylepšené vďaka módom prevzatým z X100s. X-E2 ponúka zväčšenie obrazu v hľadáčiku, ale aj focus peaking (zvýraznenie hrán v zaostrenej oblasti) alebo digitálny split rangefiner - akási náhrada zaostrovacieho klina, ktorá ale funguje prekvapujúco dobre.
Hľadáčik je naozaj rýchlejší a nenarazil som na nijaký problém, ktorý by znižoval komfort práce s týmto aparátom. Samozrejme, keď si prepnete X-E2 do kontinuálneho snímania s preostrovaním, hľadáčik nejaké oneskorenie má a nemožno ho porovnať s optickým hľadáčikom zrkadlovky, ale nie je problém fotografovať za šera či noci pri fotení nočných záberov.
Príjemným vylepšením je funkcia automatickej citlivosti ISO, ktorá umožňuje nastaviť minimálnu rýchlosť závierky. Túto funkciu však už spoločnosť implementovala aj do X-E1, čo je veľmi príjemným zistením pre vlastníkov predchádzajúceho modelu.
WIFI funkcionalita síce nesúvisí s fotografovaním, keďže v tomto modeli sa nedá prístroj ovládať na diaľku, ale napomáha rýchlejšiemu a bezproblémovému zdieľaniu fotiek na internete. Po naištalovaní aplikácie Fujifilm Camera App si môžete stiahnuť fotografie do prenosného zariadenia a odtiaľ ich potom rýchlo nahrať na Facebook či iné sociálne siete alebo fotografické portály.
Opäť sa mi potvrdilo, že najlepší aparát pre skúseného fotografa, či pre tých, ktorí chcú rásť vo fotografii je ten, ktorý nenúti vstupovať užívateľa do menu, ale nabáda ho kreatívne využívať základné veličiny, ktoré majú reálny vplyv na výslednú fotografiu. Nie, naozaj nepotrebujete plejádu motívových programov, ktoré iba automaticky kombinujú spomínané tri veličiny. Jednoduchšie, rýchlejšie a kreatívnejšie je mať clonu, čas a ISO pod kontrolou a to X-E2 hravým spôsobom umožňuje. Jedinou výčitkou voči fotoaparátu v zmysle používania je výdrž batérie, ktorá je v mrazivom období nižšia, ako by som si prial. Odporúčam mať pre celodenné fotografovanie ďalšie dve nabité batérie v zálohe.
Obrazová kvalita
Je vynikajúca. Jeden z hlavných dôvodov, prečo som sa do Fuji mirrorless aparátov rozhodol investovať popri zrkadlovkách, je obrazová kvalita, ktorá sa dá v mnohých aspektoch porovnať s Full Frame aparátmi. Podanie farieb je také Fuji, s krásnou pleťovkou, atraktívnou zelenou. Na zelenej sa všetci inzerenti nezhodnú, ale podľa môjho názoru je naozaj atraktívna. Ak si to nemyslíte, skúste RAF súbory vyvolávať v Capture One. Tento RAW editor je naozaj neporovnateľne lepší s Fujifilm X-Trans CMOS senzormi ako napríklad Adobe Photoshop Lightroom. Osobne už Fuji súbory spracovávam iba v ňom. Nejde pritom len o ostrosť či šum, kde lepší algoritmus lepšie rozlúskne usporiadanie pixelov vo Fuji senzore. Ide aj o mikrokontrast, kontrast a farby vo všeobecnosti.
Výstup v kombinácii s Fujinon XF 23 f1,4 je neuveriteľne ostrý s kresbou od okraja po okraj. F5,6, ISO200, 1/550s
Nočné zábery nie sú pre X-E2 problémom. Krásne farby, výborný dynamický rozsah. Fujinon 18-55 f2,8-4. F11, ISO200, 12s.
Ja teda nie som veľmi krajinársky založený, ale keď som vyskúšal jednu nočnú expozíciu, výsledok ma nadchol a tak som urobil niekoľko notoricky známych nočných záberov Prahy. S úpravou v Lightroome som opäť neuspel, ale Capture One zachránil situáciu bezproblémovým spracovaním nočnej fotografie.
Fujinon 18-55 f2,8-4. F11, ISO200, 12s.
Fujinon 18-55 f2,8-4. F7,1, ISO200, 4,3s.
Fujinon 18-55 f2,8-4. F11, ISO200, 20s.
Meranie svetla je takmer neomylné, ani takéto silné a priame protisvetlo nepomýli fotoaparát, ktorý správne exponuje. Pre môj lepší pocit s fotky som korigoval iba -1/3EV.
Fujinon 18-55 f2,8-4. F8, ISO500, 1/200s.
Dynamický rozsah senzora je obdivuhodný. Z takto vyfoteného JPG súboru už veľa nezachránite. V Capture One dvoma ťahmi bežcov dostanete z extrémnych tieňov množstvo detailov. Samozrejme za cenu zvýšenia šumu, ale to je úplne normálne.
Výkon pri vyššej citlivosti ISO je pôsobivý. Nie je problém dvihnúť ISO na 2000 a stále dostať dokumentárnu fotografiu schopnú výstavnej zväčšeniny. Fujinon XF 23 f1,4. F2,8, ISO2000, 1/200s.
Fujifilm X-E2 + XF 23mm f1,4. F8, ISO200, 1/250s.
Fujifilm X-E2 + XF 23mm f1,4. F8, ISO320, 1/125s.
Fujifilm X-E2 + XF 23mm f1,4. F2,8, ISO400, 1/75s.
Obrazová kvalita samotnej fotografie samozrejme závisí od použitého objektívu. Nový XF 23mm f1,4 R je unikátny objektív svetelnosťou ale zároveň bezproblémovou kresbou i pri odclonení a bezprecedentnou kresbou až do extrémnych rohov pri vyšších clonách. Už od clony f2,8 máte dojem, že fotografujete profi objektívom na zrkadlovke a že ste ho zaclonili na f5,6! Prenos kontrastu, farieb je tiež výborný a to odhliadnuc od toho, či fotografujete za ostrého slnka, alebo vo svetle pouličných lámp. Fotografie v galérii tohto článku sú fotené buď týmto novým objektívom alebo setovým objektívom Fujinon 18-55 f 2,8-4. Napriek tomu, že ide o jeden z najpodarenejších setových objektívov pre mirrorless vôbec, rozdiel oproti Fujinonu 23mm f1,4 je zrejmý.
Fujifilm X-E2 + XF 23mm f1,4. F1,4, ISO200, 1/480s.
Jediná malá výčitka voči objektívu je zmäkčenie kresby pri blízkych záberoch. Close Up už pri maximálnej clone trpí akýmsi zmäkčujúcim závojom. Je to ale prirodzená vlastnosť svetelných širokáčov, podobný jav sme mohli sledovať aj pri Fuji X100s. Preto pri blízkych záberoch odporúčam pricloniť aspoň na clonu f2,8. Mäkkosť sa stratí a zároveň zvýšite hĺbku ostrosti, čo je pri extrémne blízkom zaostrení zväčša aj tak potrebné.
Záver
Čo dodať na záver? Áno, každým novým modelom je vidieť na prístrojoch spoločnosti Fujifilm progres a načúvanie hlasu svojich zákazníkov. Musím ale zároveň povedať, že po update-och firmvéru sa aj X-E1 zrýchlila a vylepšila natoľko, že medzi nimi zďaleka nie je tak priepastný rozmer. Ak chcete meniť X-E1 za X-E2 a nemrzí vás strata prostriedkov, pokojne tak urobte, oceníte lepší AF a hlavne rýchlejší hľadáčik. Ak vám u X-E1 nevadia, ostal by som pri X-E1. Ak si fotoaparát len vyberáte a máte na X-E2, určite zvoľte tú. A pozor, po predstavení nového Fujifilm X-T1 je to ďalšie "horúce želiezko v ohni". Ponúka ďalší kotúč s manuálnym nastavením ISO a ešte väčší a rýchlejší OLED hľadáčik a telo vytesnené voči nepriaznivým podmienkam. Fujifilm X-T1 ale bude o niečo drahší a jeho dizajn je skôr príbuzný klasickým filmovým zrkadlovkám ako priehľadovým aparátom. Tak či onak, žiaden zo spomínanej trojice aparátov Vás nesklame, všetky fotografujú vynikajúco, novšie dva budú rýchlejšie s lepším hľadáčikom.
Plusy a mínusy
+ redizajn sa prejavil v ešte rýchlejšom ovládaní
+ AF sa zrýchlil + detekcia tváre
+ rýchlejší hľadáčik
+ väčšia podpora manuálneho zaostrovania
+ krásne Fuji farby
+ vynikajúci výkon pri vysokej citlivosti ISO
+ vynikajúci objektív s prvotriednou kresbou a kontrastom
- slabšia výdrž batérie v zime
- kontinuálne zaostrovanie a sledovanie objektu sa nevyrovná zrkadlovke
- mäkšia kresba objektívu XF 23mm f1,4 pri extrémne blízkom zaostrení a pri otvorenej clone
Fotografie v galérii sú vyvolané z nekomprimovaných RAF formátov pomocou osvedčeného programu pre Fujifilm X-TRANS CMOS senzor Capture One.
Bratislavské cintoríny (3)
Predstavujeme: Wallerret - rukavice pre fotografov (2)
Fotosúťaž: Portrét mobilom (12)
Príslušenstvo, ktoré sa mi osvedčilo (1)