Novú „stovečku“ som mohol testovať takmer dva týždne pred jej oficiálnym predstavením, bohužiaľ som nemal o nej žiadne informácie, takže možno niekde v texte sa môže objaviť chyba ohľadom parametrov. Prv, ako vám popíšem moje dojmy z nového fotoaparátu, obzrime sa do histórie vzniku a vývoja legendárneho radu X100.
Testoval som všetky generácie. V roku 2010 som bol na predstavení X100 pre novinárov v Prahe. Viete, že to bol prvý Fujifilm radu X? O dva roky na to Fujifilm predstavil svoje prvé APS-C bezzrkadlovky X-E1 a X-Pro1.
Fujifilm X100
Prvý model nám predstavil kompakt s APS-C snímačom a ekvivalentom 35 mm objektívu, v retro dizajne, s veľkou mierou mechanického ovládania a filmovými profilmi. Prístroj bol zjavne inšpirovaný manuálnymi filmovými kompaktami s priehľadovým hľadáčikom. Fujifilm u X100 predstavil jeho vylepšenú hybridnú konštrukciu s pridaným elektronickým hľadáčikom. Fotoaparát mal len 12 Mpx a bol zúfalo pomalý. Až štvrtý update firmvéru z neho urobil použiteľný fotoaparát. To nič nemení na fakte, že sa vtedy zrodila legenda.
Fujifilm X100s
Druhá generácia priniesla 16 Mpx snímač (po prvý krát X-Trans), vylepšený procesor, kratšiu natívnu minimálnu zaostrovaciu vzdialenosť a vyššie rozlíšenie EVF hľadáčika. Výrazne sa zlepšilo zaostrovanie vďaka fázovej detekcii. Je to model u ktorého sa prvýkrát objavilo tlačidlo Q. Kvalita videa stúpla s HD na Full HD. Ale priznajme si, kvôli videu si tento kompakt nikto nekupoval.
Fujifilm X100T
Tretia generácia priniesla len málo inovácii. Zvýšilo sa rozlíšenie displeja a jeho veľkosť. Pribudli WiFi, vstup pre mikrofón a elektronická uzávierka s najkratším časom 1/32000 s. X100T bol posledný model s tlačidlami po ľavej strane displeja.
Fujifilm X100F
Štvrtá generácia dostala 24 Mpx X-Trans III. generácie a nový procesor. Najvyššia natívna citlivosť ISO stúpla na dvojnásobok. Počet AF bodov stúpol z 49 na 325. Po prvýkrát sa objavila detekcia tváre a očí, joystick a predný roller. Do voliča expozičných časov pribudlo nastavenie citlivosti. Mierne stúpla rýchlosť sériového snímania. Došlo aj na zmenu batérie. Telo fotoaparátu dostalo hranatejšie tvary.
Fujifilm X100V
Piata generácia dostala BSI X-Trans snímač s rozlíšením 26 Mpx a nový procesor. Zvýšilo sa rozlíšenie EVF hľadáčika a po prvýkrát dostala X100-vka výklopný OLED displej, navyše dotykový. Počet AF bodov vzrástol na 425. Vylepšenia sa dočkal objektív s celkovo lepšou kresbou a to aj v makro režime. Zo zadnej steny zmizol D-pad. Vzrástla frekvencia sériového snímania na 11 obr./s.. Konečne sme dostali video v 4K rozlíšení. Pribudol Blue Tooth a USB 3.1. Dizajnéri dali to,uto modelu ešte hranatejšie tvary, ako mal predchodca.
Z generácie na generáciu sa rozširovala ponuka obľúbených filmových profilov. Prvá X100-ka ich mala len tri. Koncepcia fotoaparátu ale zostala zachovaná dodnes, vrátane možnosti použiť drôtenú spúšť.
Fujiny radu X100 sú digitálnou reinkarnáciou filmových hľadáčikových kompaktov, akým boli napr. Minolta Hi-Matic, Canon Canonet 28, alebo Olympus 35 Sp. Kvalitné, dobre ovládateľné fotoaparáty s výborným prime objektívom a priehľadovým hľadáčikom. Fujifilm našiel dieru na trhu a výborne sa trafil do vkusu náročných fotografov túžiacich po špičkovom kompakte. Nejeden okolidúci, pri pohľade na váš fotoaparát, si myslí, že je na film a že ho máte po dedkovi. Aké prekvapenie, keď mu ukážete displej na zadnej strane.
Nie je tu žiaden konkurenčný model rovnakej komncepcie. Ricohy GR III je jednoduchší, bez hľadáčika a Leica Q3 je pre niekoho až príliš moderná a hlavne oveľa drahšia.
Čím sú kompakty X100 jedinečné, je hybridný hľadáčik, kombinácia optického priehľadového a elektronického. Osobne optický nemusím, je nepresný a neuvidíte v ňom toľko informácii ako v elektronickom. Ale je veľká skupina fotografov, prevažne dokumentaristov, ktorým priehľadový hľadáčik (rangefinder) vyhovuje. Ja dávam prednosť elektronickému.
Fotoaparáty radu X100 sú krásne a ich majitelia si ich radi zdobia prispôsobujú. A výrobcovia príslušenstva na to reagujú. Svoj foťáčik môžete vyzdobiť koženým polopuzdrom, opierkou palca, štvorcovou clonou, štýlovým popruhom, či legendárnym červeným gombíkom spúšte.
Fujifilmy radu X100 výborne kombinujú mechanické ovládanie v duchu starej školy s moderným ovládaním. Z priameho mechanického ovládania máte skvelý analógový zážitok. Užijete si nielen fotografie, ale aj samotné fotografovanie. A na to sa často zabúda.
35 mm objektív (ekvivalent) býval bežne na obdobných filmových kompaktoch. Ani zďaleka nie je univerzálny a fotoaparát s takýmto objektívom nepatrí do rúk začiatočníka. Pre fotografa je výzvou, naučiť sa pracovať s jednou ohniskovou vzdialenosťou, tak aby esteticky zachytili rozmanité motívy. Je to vysoká škola a jej absolventov čaká sladká odmena. Sú borci, čo s X100 nafotia aj svadbu. V prvom rade je to ale reportážny fotoaparát.
Fujifilm je dlhé roky známy ako výrobca filmových materiálov. Ja som na filme vyrastal a tak mám stále v pamäti, ako som si kupoval filmy Provia, Velvia, či Astia, podľa toho, aký motív som sa chytal fotografovať. Fujifilm veľmi šikovne zakomponoval do svojích fotoaparátov, nielen do radu X100, simulácie filmových materiálov. Ostatní výrobcovia ponúkajú len všeobecné profily, zvyčajne bez špecifického charakteru. Obrazové profily Fujifilm sú tak dobre navrhnuté, že veľa užívateľov fotografuje do JPG alebo HEIF. Nejeden majiteľ fotoaparátu inej značky sa snaží zohnať Fujifilm presety do svojho RAW konvertoru.
Začnem tým, čo je starého. Telo fotoaparátu je rovnaké ako u predchodcu. Jediným rozdielom je umiestnenie reproduktora na spodnej strane. Asi musel byť posunutý, kvôli mechanizmu stabilizácie obrazu. Áno, prvou významnou novinkou je stabilizácia obrazu posunom snímača (IBIS).
Nový je aj snímač, má 40 Mpx, ako u X-T5 a X-H2. Doplnený je novým procesorom piatej generácie. Základná citlivosť je ISO 125. Elektronická uzávierka má najkratší čas až 1/180 000 s. Zabudované čistenie snímača možno nastaviť, či sa má vykonať pri zapnutí, vypnutí, alebo pri obidvoch činnostiach.
Tlačidlo DISP/BACK dostalo druhú funkciu, pri prezeraní je možné zábery poslať do chytrého zariadenia.
Telo fotoaparátu je rovnaké, ako u predchodcu X100V.
Nepatrná zmena na zadnej strane. Tlačidlo DISP/BACK dostalo funkciu Bletooth.
Objektív je rovnaký ako u X100V, čiže 23 mm (ekvivalent 35 mm) so svetelnosťou F2, druhá generácia.
Nový snímač a procesor umožnili vylepšiť automatické zaostrovanie. To je rýchlejšie a oveľa lepšia je detekcia objektov využívajúca AI a najnovšie algoritmy.
Osvedčený objektív Fujinon 23 mm F2 Aspherical II.
Hybridný hľadáčik s rozlíšením 3,69 Mpx je rovnaký ako u predchodcu. Nezmenil sa ani displej, ktorý je stále len výklopný smerom hore a dole.
Po stredoformátovej bezzrkadlovke GFX 100II je X100VI len druhým fotoaparátom Fujifilm, ktorý ma najnovší obrazový profil Reala Ace. Fujifilm hovorí, že „spája vernú reprodukciu s tvrdou tonalitou“ a ukazuje ju s trochu vyššou živosťou. Fujicolor Reala Ace 100 bol farebný negatívny film predávaný iba v Japonsku.
Výrazne vylepšené je video s 6,2K 30p a 4K 60p rozlíšením. Fotoaparát používa batériu Fujifilm NP-W126S a má slot na jednu SD kartu.
Každá X100-vka je krásna, ale ak porovnáme prvý a posledný model, vidno ako dizajnéri postupne cibrili krivky fotoaparátu. Aktuálne je dizajn tou správnou zmesou retra a moderny. Ostrejšie hrany prístroju pristanú. Až na tlačidlo Blue Tooth sa na ovládaní, oproti predchodcovi, nič nezmenilo. Rovnaké je i menu a Quick panel.
Klasické menu fotoaparátov Fujifilm.
Dotykové ovládanie stále nefunguje v menu. Dlhodobo sa mi nepáči Quick menu, rád by som sa dočkal jeho prepracovania. A rád by som privítal zmenu grafiky menu. Zjednodušiť ho, pridať nejaké okrasné retro prvky, napr. uvítaciu obrazovku s logom a využitie štítkov obrazových profilov, podobne ako na zadnom mini displeji u X-Pro3.
Hľadáčik je hybridný, kombinácia optického priehľadového a digitálneho. Oproti predchodcovi tu nevidím žiadne zlepšenie, ale ani nie je potrebné. 3,69 Mpx EVF je dostatočne jemný. Displej je výklopný len v jednej osi. Osobne by som prijal plne otočný displej. Asi aj Tik-Tokeri, ktorí si obľúbili X100V. S otočným displejom by bol prístroj lepšie prispôsobený pre vertikálne video.
Priamo pri fotografovaní oceníte výrazný pokrok v zaostrovaní. Detekcia objektov funguje rýchlejšie a spoľahlivejšie. Modely radu X100 sa často používajú pri fotografovaní dokumentov a street. Skončilo trápenie so zaostrovaním ľudí, konečne je ich detekcia použiteľná. Miera úspešnosti zaostrenia sa výrazne zväčšila.
AF-C s detekciou tváre a očí výrazne zjednodušuje street fotografovanie.
Dokumentárny záber z vernisáže. Detekcia funguje dobre aj za horších svetelných podmienok.
Vítam 40 Mpx rozlíšenie, ktoré umožňuje lepšie využívať digitálny zoom. Pri využívaní pomerov strán 1:1 a 16:9 vám naviac nebude ľúto orezania rozlíšenia. Fujifilm vyslyšal moju modlitbu a konečne je snímač stabilizovaný. To posúva hranice fotografovania za horších svetelných podmienok a samozrejme je oveľa lepšie využiteľné video.
Bohužiaľ Lightroom zatiaľ nepodporuje RAW-y z X100VI, v galérii tak nájdete len fotografie snímané do HEIF a prevedené do JPG. Výstup 40 Mpx snímača ale dobre poznáme z iných modelov. Vieme, že sa osvedčil a nie je čo riešiť.
Fotografoval som s AUTO ISO a dostal som sa občas aj na ISO 3200. Príjemne ma prekvapilo kvalitné interné spracovanie obrazu vo formáte HEIF. Fotografie sú len minimálne zašumené, pritom sú výborne zachované jemné detaily. To poteší tých, čo radi fotografujú do JPG/HEIF a v tábore Fujifilm je ich požehnane.
Záber priamo z fotoaparátu, len prevedený z HEIF do JPG. Citlivosť ISO 3200.
Objektív 23 mm F2 je druhej generácie, rovnako ako u X100V. Oproti prvej generácii poskytuje vyššiu ostrosť a to hlavne v makro režime. Výborne sa osvedčil aj u 40 Mpx snímača. Zábery sú krásne detailné.
Vysoká ostrosť až do krajných rohov, f/5,6.
Asi nikto si X100VI nebude kupovať primárne kvôli videu. Kvalita je pritom veľmi dobrá. Rozlíšnie videa je až 6,2 K. Ja som nakrúcal s 4K rozlíšením, to ponúka snímkovú frekvenciu 60p, čo môžete využiť pre spomalené videa. Video je neupravené, len zostrihané.
Ja som X100VI vyskúšal na fašiangových slávnostiach. Dostal tu zabrať nielen AF, ale aj stabilizácia obrazu. Preostrovanie je pekne plynulé, akurátnou rýchlosťou. Stabilizácia obrazu dobre pracovala aj pri chôdzi, hoci nebola úplne plavná. IBIS stabilizácii je možné, v takýchto prípadoch, pomôcť aj elektronickou stabilizáciou obrazu.
Fujifilm X100VI prináša výrazný posun, oproti predchodcovi. Inovácie sú ukryté v rovnakom tele, ale sú významné. Máme tu skokový nárast rozlíšenia a generačné vylepšenie zaostrovania. Objektív nemá problém „nakŕmiť“ snímač s vyšším rozlíšením. Obrazová kvalita je vynikajúca. Konečne je snímač stabilizovaný. Vďaka stabilizácii obrazu je lepšie použiteľné video a celkovo to posúva možnosti využitia za horších svetelných podmienok. Fujinky radu X100 často fungujú ako záložný fotoaparát a preto je dobre, že šestka má 40 Mpx a dobre dopĺňa najnovšie špičkové modely X-T5 a X-H2.
Vo Fujifilme zbytočne neexperimentovali a model X100VI prináša presne to, čo užívatelia chceli. Legenda pokračuje v nastolenej ceste a prakticky nemá priamu konkurenciu.
X100VI je prvý model stovkového radu, ktorý je vyrobený v Číne a nie v Japonsku. Osobne by som to neriešil. Už dávno je mi jedno, kde je fotoaparát alebo objektív vyrobený. Presunutím výroby do Číny by sa mal vyriešiť problém s trvalým nedostatkom X100-viek.
Fotosúťaž: Historické Slovensko a Česko (11)
Abstrakcia vo fotografii (2)
Psychológia farieb (1)
Svetlo vo fotografii II. - farba (teplota) svetla (2)