Po ročnom používaní fotoaparátu Fujifilm X10 na rodinné a street fotografovanie som dosť zvažoval kúpu X20. Meniť fotoaparát každý rok sa zvyčajne nevypláca, nakoľko vylepšenie obrazu nie je tak dramatické, ako tomu bolo pred pár rokmi. Ešte pred piatimi rokmi bol posun v kvalite obrazu taký, že nasledujúci model naozaj predstavoval viditeľné zlepšenie obrazu. Dnes zvyčajne musíte sledovať obraz pri 100% priblížení na obrazovke, aby ste zistili prípadné rozdiely.
X20 môžete mať v klasickej čiernej alebo ešte viac retro striebornej farbe.
Určite, kvalitatívne sa stále posúvame, len nie tak výraznými krokmi. Preto vo všeobecnosti skôr sledujem pokrok v oblasti ovládania, rýchlosti fotoaparátu a jeho veľkosti či váhy. A práve v tejto oblasti sa nová X20 posúva dopredu. Zmena zaostrovania (fázová detekcia kontrastu), optický hľadáčik s premietaním dôležitých údajov a celkové zrýchlenie aparátu ma zaujali. Fotoaparát som najprv dôkladne otestoval a nakoniec dospel k rozhodnutiu, či X10 vymením za novší prístroj alebo nie. Ale pekne po poriadku. :)
Dizajn toho retro fotoaparátu sa veľmi nezmenil. Telo fotoaparátu je vybudované na vysokej úrovni z horčíkovej zliatiny. Ostal overený objektív s funkciou zapínania fotoaparátu a manuálnym zoomom. Manuálny zoom s výbornou svetelnosťou bol hlavným dôvodom, prečo som si pred rokom kúpil X10. Hlavné ovládacie prvky sú na rovnakých miestach.
Oceňujem hlavne manuálne nastavenie korekcie expozície, priamy prístup k zmene hodnoty ISO a ďalšie funkcie vyvedené na tlačidlá. To mal vynikajúco vyriešené už Fujifilm X10. X20 sa však posúva ďalej. Výber zaostrovacieho bodu palcom pravej ruky bez potreby presúvať prsty či používať druhú ruku výrazne zvyšuje rýchlosť ovládania na ulici. Na zadnej strane sa objavilo nové tlačidlo Q pre rýchly prístup k najdôležitejším funkciám fotoaparátu. Je to podobný systém ovládania, ako má Fujifilm X-E1 a umožňuje rýchlo meniť aj také nastavenia ako kvalita a režim obrazu, kompresia, ostrosť, saturácia, WB... Spoločnosť Fujifilm dokázala vylepšiť už aj tak výborné ovládanie X10. X20 naozaj zdržiava menej a je radosť ju používať.
Ozajstná zmena nastala v optickom hľadáčiku. Stále pokrýva len cca. 85% fotografovanej scény a pri 28mm v ňom vidieť kus objektívu a slnečná clona prekryje asi štvrtinu obrazu, ale stále ostáva najlepším optickým hľadáčikom u kompaktov. Teraz navyše pomocou priehľadného LCD panela premieta na optický obraz dôležité údaje o expozícii: expozičný režim, clonu, čas závierky, indikátor zaostrenia, korekcie expozície a oblasť zaostrenia. Tí, ktorí čakali presný zaostrovací bod, ostanú sklamaní, ale toto riešenie je pri zoome a priehľadovom hľadáčiku s 85% pokrytím nemožné.
Nový hľadáčik je napriek tomu obrovskou pomocou. Ak vám dochádza batéria a vy potrebujete fotografovať iba pomocou hľadáčika a šetriť tak energiu, teraz je to možné. Nie je to zrkadlovka, ale vzhľadom na to, že v hľadáčiku vidíte aj zmeny clony, času a korekciu expozície máte manuálnu, zadný displej môžete naozaj vypnúť a nezapínať ani vtedy, ak potrebujete zmeniť ISO - zmena sa ukáže na číselníku na mieste kde sa v režime fotografovania zobrazuje čas závierky. Hľadáčik si zapnete buď manuálne, alebo to môžete nechať na "očný senzor", ktorý pri priblížení tváre (ale aj iného objektu), prepne obraz zo zadného displeja do hľadáčika.
Jediný nedostatok, ktorý by som v tomto prípade vytkol, je to, že oblasť zaostrenia sa v hľadáčiku objaví až po zaostrení a slúži tak skôr na kontrolu ako na zameranie pred samotným zaostrením. Väčším pokrokom tak ostáva premietanie expozičných údajov do hľadáčika, ako symbolická kontrola zaostrenia po samotnom zaostrení.
Celkovo ale dizajn a ovládanie hodnotím ako jedno z najlepších medzi kompaktnými fotoaparátmi vôbec, optický priehľadový hľadáčik napriek svojim muchám ostáva jedinečným a zatiaľ neprekonaným priehľadovým hľadáčikom kompaktu.
Fotografovanie je radosť. Určite s Fujifilmom X20. Prístroj rýchlo nabieha, žiadne zaseknutia ako to bolo na začiatku s X10, žiadne problémy s kartami, ktoré boli pripojené na MAC počítač. Vo Fuji si na tieto úvodné nedostatky naozaj posvietili.
Zaostrovanie je naozaj rýchlejšie. Nedostatok svetla ho dokáže potrápiť, ale za bežných podmienok ostrí ako zrkadlo. V niektorých situáciách sa mi subjektívne zaostrovanie zdalo dokonca rýchlejšie ako u Fujifilm X100s! Zlepšenie AF sa prejavuje aj pri natáčaní videa. Zaostrenie je nielen rýchlejšie ale aj spoľahlivejšie. Preostrenie dozadu na objekty z vyšším kontrastom ako je fotografovaný objekt je oveľa zriedkavejšie. Subjektívne sa mi zdajú všetky reakcie fotoaparátu zrýchlené.
Manuálne zaostrovanie pomocou zadného voliča je vylepšené pomocou funkcie "Focus Peaking", kedy sa v obraze zvýrazňujú biele obrysy okolo hrán objektov, ktoré sú momentálne zaostrené. Táto funkcia napomáha rýchlejšiemu a presnejšiemu ručnému zaostreniu v prípade, kedy automatické zaostrovanie nemožno použiť.
Podobne ako pri X100s, aj tu mám výčitku voči obmedzenej rýchlosti mechanickej závierky fotoaparátu. Pri clone f2 je maximálna rýchlosť závierky 1/1000 s, čo je pri jasnom počasí málo. Na rozdiel od X100s, X20 nemá vstavaný ND filter, to znamená, že ak chcete fotografovať s odcloneným objektívom kvôli malej hĺbke ostrosti, musíte použiť reálny ND filter. Fotoaparát to umožňuje pomocou adaptéra na clonu a filtre. Na neho sa dajú nasadiť filtre s priemerom závitu 52mm. Ja som si už k X10 kúpil vynikajúci Hoya HD cirkulárny polarizačný filter, ktorý v prípade potreby slúži aj ako ND filter. Jeho nasadenie ale zdržiava, privítal by som radšej vstavaný ND filter ako má X100s, aj keby to bolo na úkor ceny. Cena adaptéra s kvalitným ND filtrom sa totiž pohybuje okolo 100€.
Pri filtroch spomeniem ale jeden funkčný nedostatok - redukcia má vykrojenie na zadnej strane, čiže hrozí, že na filter zozadu dopadne svetlo a hodí odlesk do objektívu. Ak chcete vyhotoviť naozaj dlhú expozíciu pomocou silného ND filtra, s touto redukciou to nedokážete, svetlo prechádza poza filter. Krásna redukcia so slnečnou clonou tvoria naozaj dizajnový kúsok, ale nie úplne funkčný. Pomoc je ale jednoduchá - čiernou páskou prelepiť vykrojenie na adaptéri a je opäť plne funkčný.
Zaujímavosťou je, že X20 má aj elektronickú závierku, ktorá v manuálnom režime umožňuje aj kombináciu veľkých clôn a rýchlych závierok. Tým ale, že sa skráti snímanie zo senzora, nie je dokonale vykreslený bokeh: centrálna závierka sa nestihne úplne otvoriť a vrátiť. To je pravdepodobne dôvod, prečo Fuji blokuje elektronickú závierku v režime priority clony, keď sa práve hĺbku ostrosti a bokeh snažíme mať pod kontrolou. Čiže áno, môžete využiť v manuálnom režime alebo v režime priority času aj kombináciu času 1/4000s a f2. Výsledok je správne exponovaná fotografia, ale v prípade, že chcete hladko rozostriť pozadie, výsledok nebude taký estetický ako v kombinácii 1/1000s a f2.
Na druhej strane listová centrálna závierka má aj svoje výhody. Okrem toho, že je takmer bezhlučná, umožňuje synchronizovať blesky so všetkými svojimi časmi bez nutnosti špeciálnych režimov blesku. Výsledok je plné využitie potenciálu a sily blesku aj pri ostrom dennom svetle. Túto vlastnosť využil aj fotograf Jacek Heliasz pri fotografovaní vzorových fotografií pre Fujifilm. V slnečnej Barcelone za denného svetla nafotografoval krásne fotografie, z ktorých mnohé boli prisvietené externým bleskom. Práve synchronizácia s krátkymi časmi dovolila taký štýl fotenia bez viacerých silných a ťažkých bleskov.
Synchronizáciu s krátkymi časmi samozrejme môžete využiť aj pri fotení so vstavaným bleskom, čo je výrazným plusom oproti zrkadlovým fotoaparátom. Profesionálna zrkadlovka synchronizuje štúdiové blesky, vstavaný blesk či externé blesky v štandardnom režime typicky do 1/250s. Fujifilm X20 to dokáže až do 1/4000s pri zaclonení objektívu a do 1/1200s pri clone F2,8! Portréty s "fill in" bleskom sú tak pre X20 hračkou.
Centrálna závierka je v zmysle hluku delikátna. Listy závierky nespôsobujú takmer žiadny hluk a keď si vypnete signalizáciu zaostrenia či imitáciu zvuku závierky, máte fotoaparát ktorý takmer absolútne tichý a nevyrušujúci. Bez obáv môžete fotografovať na diskrétnych miestach ako je divadlo, kostol, knižnica...
Fujifilm X20 je schopný snímať v plnom rozlíšení rýchlosťou až 9 obrázkov /s. Toto dokážu tiež zrkadlovky v cene 4000-5000€. :) Pri fotografovaní akcie naozaj zachytíte všetky podstatné štádia deja, ktorý sa pred Vašim objektívom odohráva. Je to samozrejme bez preostrovania na pohybujúci sa objekt, ale vzhľadom na veľkú hĺbku ostrosti kompaktu má tento režim využitie aj tu.
Kompakty a systémové fotoaparáty Fuji nemajú príliš veľkú výdrž batérie a výnimkou nie je ani X20. Používa tú istú batériu ako X10 a podobne s ňou vydrží v priemere 250 záberov. Ak chcete počas dňa intenzívnejšie fotografovať, určite si ešte druhú (prípadne aj tretiu) batériu zadovážte.
Fujifilm X20 má nový CMOS senzor s nepravidelnejším usporiadaním farebnej masky nad jednotlivými pixelmi - X-Trans CMOS II senzor. Nepravidelné usporiadanie má limitovať nechcený výskyt farebnej vady spôsobenej interferenciou pixelov s opakujúcimi sa drobnými štruktúrami, ktorú poznáme ako moiré. Aj vzhľadom na to vo Fujifilm zároveň odstránili low pass filter, ktorý túto úlohu doteraz plnil tým, že najjemnejšie interferujúce detaily rozostril. Výsledkom by mal byť ostrejší obraz na hranách a lepšie prekreslenie malých detailov. Ak čakáte brutálny nárast ostrosti a detailov, nečakajte. Ale vidieť jemné zlepšenie v prekreslení drobných detailov a zvlášť v opakujúcich sa štruktúrach.
Čo ma potešilo oproti X10, je zlepšenie výkonu pri vyššej citlivosti ISO. Dobrý algoritmus JPG umožňuje fotografovať bez väčších problémov aj na ISO800. K strate najjemnejších detailov dôjde, ale algoritmus je pomerne citlivý a kým sa nepozriete na RAW, vadiť vám to určite nebude. Samozrejme pri študovaní nekomprimovaného obrazu bez potlačenia šumu objavíte viac detailov, ale aj omnoho viac šumu. Šum je ale organický a pripomína filmové zrno. Osobne mi nevadí až do hodnoty ISO 800. Na čiernobiele fotky môžete šum dokonca využiť vo svoj prospech.
Pozor, teraz hovorím o použití výslednej fotografii na web a do tlače na malé a stredné formáty. Môžete si trúfnuť na výstavný formát a to aj s citlivosťou ISO400. Hrany sú trošku hrubšie na 100% priblížení na obrazovke počítača, ale stačí obraz nastaviť na 75% a prijateľné je aj ISO800. Stále pritom hovoríme o obraze vytlačenom v rozmeroch až 70cm! Ak chcete tlačiť väčšie formáty, fotoaparát zvládne výborný print pri ISO 100 až do veľkosti 1m!
Na tejto scéne s extrémnym rozsahom jasov a tieňov vidieť výhodu formátu RAW -
lepšie prekreslenie svetiel a malé zvýšenie ostrosti detailov. ISO100 | F4,5 | 1/640s
Dynamický rozsah (schopnosť fotoaparátu zachytiť detaily v tieňoch i svetlách kontrastnej scény) X20 je výborný. Niekedy ma až zarazilo, z akých kontrastných situácii vie tento fotoaparát vytiahnuť detaily a pekné farby. Je to spôsobené novým senzorom X-Trans CMOS II a procesorom EXR II. Dynamický rozsah sa dá zväčšiť pri fotení do JPG formátu aj voľbou rôzneho stupňa DR - optimalizátor dynamického rozsahu. Môžete ho nechať zapnutý v automatickom režime, alebo môžete jeho hodnotu nastaviť od DR100 do DR400. Tieto môžete ale voliť vo vzťahu k ISO hodnote. Pri ISO 200 maximálne DR200. Pozor, ak máte zapnuté automatické ISO, pri voľbe DR sa Vám mení aj nastavenie ISO. S voľbou DR400 vám fotoaparát zvolí ISO400 aj vtedy, keď to kvôli svetelným podmienkam nie je nutné. Nastavenie som vo väčšine prípadov nechával na automatiku. V niektorých prípadoch som použil DR200, ktorý sa mi javil ako použiteľný v zmysle že účinok je už vidieť ale nie je prehnaný (nepripomína HDR). Najväčší dynamický rozsah ale dosiahnete v kvalitnom programe na vyvolávanie RAW formátu.
Farebné podanie v simulácii štandardného filmu (Provia) je oproti konkurencii možno menej šťavnaté, ale keď si zvolíte Velviu, farby Vám vyskočia z obrazu výrazným spôsobom. Kým to prvé je lepšie na portréty, druhé využijete na krajinu.
Simulácia filmu Velvia - nádherné farby, kontrast, pri stále slušnom dynamickom rozsahu. ISO100 | F4,5 | 1/110s
Provia pôsobí neutrálnejšie a zachováva príjemné tóny pokožky aj v takýchto ťažkých situáciách - svetlo pomedzi listy stromov.
ISO400 | F2,5 | 1/300s
Mne sa ako štandard pre farebné fotografie najviac páči Astia a pre čiernobiele Monochrom so žltým filtrom. Ten dvíha kontrast v scéne a priaznivo pôsobí na pokožku (zosvetľuje ju a zjemňuje chyby na pokožke). Je to najlepší režim na atraktívne snímanie v čiernobielej s ktorým sa dá navyše veľmi dobre ďalej pracovať v počítači. Tento režim som najčastejšie používal pri fotení v ČB.
Monochrom s aktivovaným žltým filtrom. ISO100 | F3,2 | 1/350s
Fuji X20 disponuje celou skupinou kreatívnych filtrov, ktoré sú viac alebo menej použiteľné. Jedna skupina scénických režimov je uložená pod označením SP na hornom kotúči režimov, druhá pod označením Adv. (pokročilé filtre a režimy).
Portrétna fotografia bez aktivácie dodatočného rozostrenia. ISO100 | F2,8 | 1/340s
Portrétna fotografia s aktiváciou dodatočného rozostrenia PRO FOCUS. ISO100 | F2,8 | 1/280s
Osobne sa mi páči na hranie režim miniatúry s rozostrenou hornou a spodnou časťou obrazu, režim dynamic s vysokým kontrastom a desaturáciou a režim PRO Focus, ktorý vyhotoví dva zábery s rôznym zaostrením a spojí ich do jedného. Dosiahnete tak efektnejšie rozostrenie pozadia pri portrétoch. Pri bližšom skúmaní nejaké tie chyby v spojení nájdete, ale pri rodinných portrétoch tieto maličkosti zvyčajne neriešite. Ak chcete vyhotovovať dokonalé portréty s krásne odpichnutým pozadím, musíte siahnuť po fotoaparáte s väčším senzorom.
Viacerí využijú režim panorámy, ktorý automaticky pospája zábery do jedného. Panoráma funguje výborne na fotografie v prírode, v meste s ľudmi sa stane, že nespojí bezchybne okno, alebo môže dôjsť k zrezaniu pohybujúcej sa osoby.
Najužitočnejším a najkreatívnejším režimom je však podľa môjho názoru viacnásobná expozícia, ktorá funguje podobne, ako viacnásobná expozícia na políčko filmu. Ako pomôcka Vám pri fotografovaní druhého záberu slúži poplopriehľadný prvý záber. Vyhotovenie dobrej dvojexpozície je tak jednoduchšie ako na film.
Tému nekomprimovaného formátu som zaradil schválne až nakoniec. Prečo? Lebo ho málokto bude využívať. Myslím si, že 90% užívateľov bude s priamym výstupom v JPG absolútne spokojných. Či rozlíšenie, farby alebo dynamický rozsah sú v JPG na veľmi vysokej úrovni. Môžete bezstarostne fotografovať. Fajnšmekri si na RAW potrpia kvôli ďalším možnostiam úprav či už farieb, odstránenia šumu a zvýraznenia ostrosti. Vzhľadom na netradičnú farebnú masku nad filtrom však s ostrosťou dosiahnete len minimálny posun s klasickými RAW konvertormi. Získate trošku väčší dynamický rozsah a viac možností upraviť farby. Poviem vám ale, že ak budete chcieť vyvolať RAW na vyššej úrovni ako JPG, zapotíte sa. :) Nielen preto, že spracovanie RAW formátu z Fuji je v klasických RAW konvertoroch je obtiažnejšie, ale preto, že algoritmus pre JPG výstup je tak dobrý. Tiež fotografujem s X20 až 80% scén do JPG a len v naozaj ťažkých svetelných podmienkach volím RAW + JPG.
Toto je najťažšia svetelná situácia, ktorá ma stretla s Fujifilm X20. Rybár bol v hlbokom tieni stromov pri pobreží a dozadu za neho na vodnú hladinu dopadalo ostré slnečné svetlo. Fotoaparát správne nameral expozíciu na rybára ale v JPG sa stratili detaily vo svetlách na vodnej ploche vzadu. Toto by bola zaťažkávacia skúška aj pre profi zrkadlovku. ISO100 | F3,2 | 1/320s
Na moju veľkú radosť pri spracovaní RAW súboru som bol schopný vytiahnuť detaily aj zo svetiel, ktoré sa mi zdali byť v JPG definitívne stratené. V takýchto obzvlášť ťažkých svetelných podmienkach má zmysel aktivovať fotografovanie do nekomprimovaného RAW formátu. ISO100 | F3,2 | 1/320s
Teda ako znie moje rozhodnutie pre voľbu X20? Rozhodnutie je ÁNO. Napriek tomu, že X10 je stále vynikajúci kompakt, rozhodol som sa pre X20 pre badateľné zrýchlenie AF a celkových reakcií prístroja. Pre hľadáčik s informáciami o expozícii. Pre zlepšenie obrazovej kvality (aj keď toto nie je primárny aspekt). Pre rodinné fotografie a street je práve rýchlosť dôležitým faktorom, ktorý určuje, či záber vyhotovíte alebo nie. Preto som sa rozhodol X10 vymeniť.
ISO100 | F4 | 1/850s
ISO100 | F3,6 | 1/800s
ISO100 | F4,5 | 1/900s
ISO100 | F5 | 1/340s
ISO100 | F4,5 | 1/450s
ISO400 | F2,5 | 1/30s
X20 som mal aj pri fotografovaní regaty v Chorvátsku. Po jednotlivých etapách preteku sme s kamarátom vyrážali do ulíc spoznávať miestny život. Odložil som zrkadlovky a odvážil sa na to s jediným fotoaparátom - X20, ktorý bol v jeden večer nastavený iba na formát JPG. Tento postup som chcel po prvých skúsenostiach s X20 odporúčať našim čitateľom a prišlo mi čestné ho takto naostro vyskúšať. Najprv som sa aj obával, ale nakoniec som neľutoval. Mohol som hodiny chodiť s fotoaparátom na krku a neomrzelo ma to. Kamarát musel so zrkadlovkou posilňovať, kým ja som si s ľahkosťou vychutnával jadranský vzduch a more. Fotoaparát bez problémov ostril na ľudí či boli v kľude alebo v pohybe. Nezdržiaval a umožnil mi zachytiť esenciu miest. Áno, obrazový výstup nebol ako z Fujifilm X-E1, ktorý momentálne testujem, ale bol viac ako dobrý pre rodinné, dovolenkové a street fotografie a do ISO 200 som schopný vytlačiť z výstupu fotografie veľké aj 80-100cm.
Pre tých, ktorí milujú štýl retro fotoaparátov.
Pre tých, ktorý majú radi malé a rýchle fotoaparáty.
Pre tých, ktorí chcú radšej fotiť ako upravovať fotografie.
Pre tých, ktorí milujú čiernobiele fotografie a nechcú sa hrať s ich úpravou.
Pre tých, ktorí chcú experimentovať s bleskami so synchronizáciou s krátkymi časmi.
Pre tých, ktorí chcú kompakt no napriek tomu používať filtre.
Pre streeťakov, dokumentaristov, rodičov, turistov...
Pre tých, ktorí potrebujú dlhý zoom, rýchle kontinuálne preostrovanie.
Chcú vytvárať profesionálne portréty s dokonale rozostreným pozadím.
Fotia v extrémnych podmienkach na vysoké ISO hodnoty (1600 a vyššie).
Pre športových fotografov, potápačov :)
V galérii nájdete aj rovnaké fotografie - to znamená, že niektoré sú fotené priamo do JPG a niektoré sú JPG vyvolané z nekomprimovaného RAW formátu.
V prípade záujmu si ich môžete stiahnuť a porovnať. RAW spoznáte podľa málinko lepšej kresby a lepšieho dynamického rozsahu a zároveň obsahuje viac šumu, ktorý sme schválne neodstraňovali nijakým spôsobom. Súčasný systém jednej galérie pod článkom nám neumožňuje rozdeliť osobitne fotografie fotené priamo do JPG a z RAW. Chystáme ale update systému a čoskoro si budete môcť prehliadať osobitne fotografie z JPG a z RAW formátu.
Abstrakcia vo fotografii (2)
Psychológia farieb (1)
Svetlo vo fotografii II. - farba (teplota) svetla (2)
Fotoaparát alebo objektív? (4)