Fujifilm XF 16-50mm f/2.8-4.8 R LM WR je štandardný transfokátor pre APS-C bezzrkadlovky Fujifilm radu X. Už z parametrov vidno, že to nie je lacný „seťák“, ale poctivý objektív aj pre náročnejších fotografov. Nahrádza objektív XF 18-55mm F2.8-4 R LM OIS, od ktorého je ľahší a má vyššie rozlíšenie.
Objektív XF16-50mmF2,8-4,8 R LM WR je určený na použitie s najnovšími modelmi digitálnych fotoaparátov radu X a prináša nový štandard kvality obrazu. Jeho optická konštrukcia pozostávajúca z 11 prvkov v 9 skupinách obsahuje tri asférické šošovky a tri šošovky ED, aby sa minimalizovali aberácie a využil vysoký rozlišovací potenciál najnovších snímačov X-Trans. Clona je 9-lamelová.
Modrým sú zvýraznené asféricke prvky, oranžovou typu ED.
S dĺžkou 71,4 mm, priemerom 65 mm a hmotnosťou iba 240 g je najľahším zoomom v rade objektívov XF. Jeho veľkosť zostáva konštantná aj počas zoomovania, takže si za každých okolností zachováva vyváženosť. Objektív využíva tichý, vysokorýchlostný a vysoko presný zaostrovací motor.
Minimálna zaostrovacia vzdialenosť je 24 cm, zväčšenie je 0,3x.
XF16-50mmF2,8-4,8 R LM WR má konštrukciu odolnú voči prachu a poveternostným vplyvom, ktorá vám umožní tvoriť s istotou, či už chcete vytvárať snímky na pláži, na svahu alebo počas dní strávených v daždi. Vcene máte okrem krytiek aj tvarovanú slnečnú clonu. Priemer filtrovej obruby je Φ58mm.
Podrobnejšie informácie nájdete na oficiálnych stránkach výrobcu.
Ja som objektív testoval s fotoaparátom X-M5, ktorý sme nedávno recenzovali. Ten nemá IBIS stabilizáciu obrazu a tento objektív nemá optickú stabilizáciu, takže som si musel dávať pozor na expozičný čas. X-M5 je ale jediný fotoaparát bez IBIS, ktorý je v aktuálnej ponuke Fujifilmu.
Fotografoval som za dobrých svetelných podmienok a stabilizácia obrazu mi preto nechýbala. Zameral som sa na využitie rozsahu, zväčšenia, preverenie zaostrovania a obrazovej kvality.
Objektív nasadený na fotoaparáte X-M5.
Objektív je príjemne kompaktný, hodí sa aj k menším fotoaparátom, akými sú napr. X-T50 a X-M5. Konštrukcia je solidná, bez vôli, bajonet je kovový. Poteší, že pri transfokácii sa veľkosť objektívu nemení. Predný člen sa pri zaostrovaní neotáča, čo uľahčuje používanie otočných filtrov. Má clonový prstenec, ale bez vyznačených hodnôt clony. To je bežné u objektívov s premenlivou svetelnosťou. Komu nevyhovuje tento spôsob ovládania clony, môže prepnúť na ovládanie z tela fotoaparátu, prostredníctvom rolleru. Na to slúži jedniný prepínač, ktorý na objektíve nájdete.
Zoomovanie je plynulé, celý rozsah prejdete na necelú 1/4 otáčku.
Zaostrovanie je rýchle a tiché, počujete jedine cvrlikanie clony pri namačknutí spúšte. Práve zaostrovanie môže byť lákadlom, prečo dať tomuto objektívu prednosť pred 18-55.
Ekvivalentný rozsah je 24-76 mm. Oproti predchodcovi, ktorý ma ekvivalentný rozsah 27-82,5 mm, je tu posun k širšiemu ohnisku a to je praktickejšie. Tých pár milimetrov môže často rozhodovať, či sa vám do záberu niečo zmestí, alebo nie.
Najširšie ohnisko 16 mm.
Najdlhšie ohnisko 50 mm.
Zväčšenie 0,3x je ekvivalentom plnoformátového zväčšenia 0,45x a to je mierka takmer 1:2. Tým sa dostávame k dobrému využitiu v close-up fotografii, či takmer makro fotografii.
Close up záber akčnej figúrky.
Niekoho bude zaujímať aj priebeh svetelnosti v závislosti od ohniskovej dĺžky:
Na 16 mm je sférické skreslenie viditeľne súdkovité vinetácia je aj pri vyšších clonových číslach. Na 23 mm je skreslenie len malé súdkovité a malá je i vinetácia a to aj pri otvorenej clone. Na 35 mm je mierne poduškovité skreslenie. Vinetácia je pozorovateľná v krajných rohoch pri otovrenej clone, po priclonení je len malá. Na 50 mm je skreslenie podobné ako na 35 mm, vinetácia je ale menšia.
Veľmi dobre je korigovaná chromatická chyba, špeciálne optické členy sa osvedčili. Ak vám priamo do objektívu zasvietí ostré slnko, objavia sa reflexy, nie je ich ale veľa. Objektív má veľmi dobrý kontrast a minimálnu tendenciu prežarovať svetlo do tmavších častí.
Silné slnko priamo v zábere.
Teraz to najdôležitejšie. Skreslenie i vinetácia sú štandardne softvérovo korigované, ja som ich v LR vypol, aby som zistil, aké v skutočnosti sú. Čo softvérovo nedoženiete je, ak by objektív nebol ostrý. A toho sa nemusíte obávať. V celom rozsahu nenájdete slabšie miesto. Fotografoval som s plne otovrenou clonou i so stredne, či viac privretou. Vo všetkých prípadoch som bol spokojný. Krajinkári ocenia, že difrakcia sa objavuje neskôr, akoby ste čakali, takže kvôli väčšej DOF môžu viac pricloniť.
Výborná ostrosť v celom rozsahu, aj v rohoch a pri krajoch.
Spomeniem aj bokeh. Vzhľadom na parametre objektívu neočakávajte výrazne rozmazané pozadie. To ale nie je chyba objektívu, ale len fyzika. Dobrou správou je, že rozmazanie pozadia je esteticky príjemné.
Členité pozadie, pomerne blízko fotografovaného objektu, nie je extra rozostrené, ale bokeh je estetický a nerušivý.
Fujifilm má bohatú ponuku štandardných transfokátorov. Poďme si ich predstaviť a stručne ich medzi sebou porovnať.
Najlacnejší objektív má zabudovanú optickú stabilizáciu obrazu a transfokácia sa ovláda motoricky. Je to ideálny objektív pre hybridný Fujifilm X-M5. Poskytujé dobrú obrazovú kvalitu, nie je ale tesnený. Konštrukcia je plastová, vrátane bajonetu.
Objektív s praktickým rozsahom a konštantnou svetelnosťou má stabilizáciu obrazu a utesnenú konštrukciu. Rozsah je ekvivalentom 24-120 mm. Je to objektív pre cestovateľov, turistov, krajinkárov, fotografov architektúry.
Lacný setový objektív s optickou stabilizáciou obrazu, Na rozdiel od XC 15-45mm má ovládanie transfokácie manuálne, preto je vhodnejší pre fotografov. Má rovnaký rozsah ako testovaný objektív, konštrukcia je ale plastová, nie je utesnený a má horšiu svetelnosť.
Podobný rozsah, ale konštantná svetelnosť f/2.8 v celom rozsahu. Profesionálny objektív pre tých, čo fotografujú častejšie za horších svetelných podmienok. Je ale väčší a ťažší, menej vhodný na cestovanie.
Predchodca testovaného objektívu, veľmi populárny, ale už mierne zaostalý, čo sa týka zaostrovania a rozlíšenia optiky. Jeho plusom je OIS stabilizácia obrazu. Ekvivalentný rozsah je 27-82,5 mm.
Kvalitný travelzoom s ekvivalentným rozsahom 27-202,5 mm. Má zabudovanú stabilizáciu obrazu a konštrukcia je utesnená. Fotografom krajiny a architektúry môže chýbať širokouhlejší rozsah. Od testovaného objektívu je ťažší a väčší, to je daňou za väčší rozsah.
Fujifilm XF 16-50mm f/2.8-4.8 R LM WR nahrádza veľmi populárny XF 18-55mm F2.8-4 R LM OIS. Prináša praktickejší rozsah, ale s mierne horšou svetelnosťou na dlhšom konci. Má 9-lamelovú clonu, oproti 7-lamelovej u predchodcu. Optická stavba je o niečo jednoduchšia. Zväčšenie je dvojnásobné. Objektív ale nemá optickú stabilizáciu obrazu a ani full time manual focus. Rozmery sú takmer zhodné, novinka je ale o 70 gramov ľahšia. Hlavne je objektív ale kvalitatívne navrhnutý aj pre 40 Mpx modely.
Ja som si objektív obľúbil, nielen kvôli rozsahu, ale aj pre slušné zväčšenie a veľmi dobrú obrazovú kvalitu, ktorá uspokojí aj náročných užívateľov.
S objektívom sa stretnete ako so súčasťou setu s vybranými fotoaparátmi radu X. Je to kompaktný, ľahký objektív s praktickým rozsahom, ktorý využijete v mnohých žánroch.
Zakúpením techniky v obchode Pro.Laika podporíte tvorbu obsahu portálu fotoma.sk. Ďakujeme.
Ichigo Ichie vo fotografii (1)
Fotosúťaž: Pro.Laika fotograf roka 2025 - 2. kolo (1)
Fotosúťaž Pro.Laika fotograf roka 2025: 1. kolo - Experiment (1)
Svetlo vo fotografii II. - farba (teplota) svetla (4)