Fujifilm XF23mmF2 R WR je malý šikovný objektív pre všetkých tých, ktorí dajú prednosť mierne širokoulému ohnisku pred tým štandardným, 50 milimetrovým. Niet divu, že po jeho predstavení vyvolal vlnu nadšenia. Je o polovičku ľahší a menší. Tomu zodpovedá aj polovičná cena oproti verzii s clonou f/1.4.
Aj keď som v úvode spomenul, že objektív je o polovicu lacnejší, neznamená to, že by sa šetrilo na jeho vyhotovení. Základom je kovový tubus, ktorý je rovnako ako XF 35mm f/2 R WR utesnený voči nepriaznivým vplyvom – stekajúcej vode a prachu a je mrazuvzdorný do -10°C.
Na objektíve nechýba clonový prstenec odstupňovaný po 1/3 kroku s takým akurátnym chodom. Pred ním sa nachádza v priemere užší zaostrovací prstenec. Tak ako aj pri ostatných Fuji objektívoch, ani tu nie je zaostrovací prstenec spriahnutý s optickou sústavou. Pri otáčaní prstenca snímač prenáša informácie do zaostrovacieho motora, ktorý pohybuje šošovkami. Oceníte to najme vtedy, ak sa rozhodnete manuálne preostrovať pri videu. Aj bez použitia špeciálnych nástrojov (napr. ostriaci rig) dokážete plynule a bez sekania preostriť.
Objektív tvorí 10 šošoviek v 6 skupinách. V sústave nechýbajú ani asférické optické prvky na korigovanie chýb. Príjemný bokeh zabezpečuje 9-lamelová clona s kruhovým otvorom. Priemer filtrovej obruby je 43 milimetrov, rovnako ako pri objektíve XF 35mm f/2 R WR. S XF 35mm f/2 R WR má spoločný aj kónický tvar, ktorý veľmi pekne sedí s dizajnom fotoaparátu X-Pro2. V balení sa nachádza malá plastová slnečná clona. Ak máte radi ozajstné retro, odporúčam vám siahnuť po kovovej clone s označením LH-XF35-2.
Objektív ponúka rýchle a tiché zaostrovanie o ktoré sa stará krokový motor. Výborne spolupracuje s fotoaparátmi, ktoré disponujú fázovým zaostrovaním – snímače X-Trans II a III. Pri fázovom zaostrovaní nedochádza k efektu pumpovania a zaostrenie na objekt je rýchle a presné. Pohyb šošoviek prebieha vo vnútri objektívu, takže sa predná časť nevysúva ani neotáča.
35-ku (v prepočte) mám veľmi rád. Je to univerzálne ohnisko, ktoré mám na fotoaparáte nasadené najčastejšie. Vo svojej výbave mám verziu so svetelnosťou f/1.4. Bol som zvedavý aj na porovnanie oboch objektívov. Mám za to, že f/1.4 verzia je opticky výborná a často ju pri reportážach používam práve na otvorenej clone.
Poďme ale postupne. Fujifilm XF23mmF2 R WR je opticky výborný, no na to sme si pri Fujifilm objektívoch už tak nejak zvykli :) Od počiatočnej clony f/2 je obraz plný detailov a má príjemnú jemnú kresbu. Pre rezavú ostrosť stačí mierne pricloniť a objektív na 24 megapixlový snímač vykreslí aj tie najmenšie detaily. Ak by som bol krajinkár, ktorý vyžaduje maximálnu kvalitu obrazu, objektív by nesmel v mojej výbave chýbať!
Mierne širokouhlý objektív sa hodí aj na fotografovanie rôznych detalov. Narozdiel od dlhšieho ohniska, či špeciálneho makroobjektívu, poskytuje zaujímavý uhoľ pohľadu. Objekt v prednej časti je vynikne a pozadie fotografie je stále dobré čitateľné. Môžete tak „priznať“, kde bol detail zachytený. Pri zaostrení na takmer minimálnu zaostrovaciu vzdialenosť je objektív mäkší. Je to spôsobené javom nazývaným aj strata mikrokontrastu. Je to častý jav ktorý sme už niekoľko krát v recenziách spomínali. Chyba sa dá odstrániť veľmi jednoducho, priclonením objektívu.
Chyby objektívu sú dobre korigované asférickými členmi. Farebnú aberáciu nájdete len vtedy, ak ju vyslovene hľadáte. Na nasledujúcej fotografii si môžete všimnúť jemnú pozdĺžnu aberáciu, ktorá sa vyskytuje najmä pri svetelných objektívoch. Od klasickej chromatickej chyby ju rozlíšite tak, že pozdĺžna sa vyskytuje v rozostrených častiach obrazu – mimo hĺbky ostrosti.
Samostatnou kapitolou je protisvetlo a odlesky. Väčšina odleskov ktoré na fotografiách zachytíte, sú odlesky zo snímača a nie z objektívu. To znamená, že za ne nemôže objektív ako taký. Ten zvláda protisvetlo veľmi dobre. Aj v ťažkých podmienkach si zachováva výbornú kresbu, prenos farieb a kontrast.
Avšak, a paradoxne mi to trošku prekáža, objektívy sú tak dobré, že dostať do fotografií nejaký silnejší odlesk je problém. Vo viacerých prípadoch je práve nejaká nedokonalosť na fotografi to, čo priťahuje našu pozornosť.
Nový 23mm objektív ma veľmi milo prekvapil. Optická kvalita výborná, ale ako si povedie proti svetelnejšej verzii? Nebudem vás napínať. Položí ju na lopatky! Áno, čítate správne. Opticky je f/2 verzia lepšia. Posúďte sami.
Obe fotografie sú vyhotovené z rovnakého miesta na plne otvorenú clonu. Všimnite si, že XF23mmF2 R WR podáva oproti f/1.4 verzii detailnejší obraz. Svetelnejší objektív je o čosi mäkší, ale jemným doostrením sa výsledok zlepší. V čom f2 verzia prehráva je rozostrenie pozadia a jeho charakter, bokeh. Rozostrenie je pri f/1.4 výraznejšie a bokeh príjemnejší, menej nervózny. Na porovnaní si tiež môžete všimnúť, že objektívy nemajú úplne totožný uhol záberu. XF23mmF2 R WR je o chlp širokouhlejší.
Otázka, ktorá trápi nejedného fotografa. Zainvestovať do svetelnejšieho objektívu? Alebo sa „uspokojím“ s f/2 verziou? Zodpovedať si túto otázku musí samozrejme každý sám. Univerzálna odpoveď neexistuje. Môj objektív mám už takmer rok a som s ním spokojný. Fotografujem ním predovšetkým reportáže, svadby a podobné akcie, kde vyššiu svetelnosť oceňujem. Ak by som si mal vybrať dnes, na moje použitie by som si vybral rovnako. ALE … Ak by som napríklad fotografoval viac na cestách, venoval sa street fotografii či krajinkám, zvolil by som si ten so svetelnosťou f/2. Veľmi sa mi páči, že nové objektívy sú utesnené voči nepriaznivým vplyvom. Vnímam to ako veľký benefit a trošku mi je ľúto, že f/1.4 verzie objektívov nie sú.
Z praktického hľadiska sa nový rad f/2 objektívov viac hodí k fotoaparátom X-Pro. Najmä nový XF23mmF2 R WR, ktorý v priehľadovom hľadáčiku toľko nezavadzia :)
Nedá mi nespomenúť ešte tretiu alternatívu, a tou je fotoaparát radu X100. Je osadený pancake objektívom s rovnakým ohniskom 23mm a svetelnosťou f/2. Má priehľadový hľadáčik podobný ako X-Pro, no prístroj je menší a na niektoré žánre fotografie šikovnejší. Napríklad street, dokumentárna či sociálna fotografia.
Podľa môjho názoru, ak si vyberiete ktorýkoľvek objektív, chybu neurobíte. Každý zo spomenutých má výhody i nevýhody. Tu opäť platí veľké ALE. To, čo považuje niekto za nevýhody, inému tak nemusí prísť. Nie každý potrebuje utesnený objektív, či vysokú svetelnosť. Teší ma, že sa Fujifilm dostal do štádia, kedy má objektívmi pokrytý rozsah od ultraširokouhlého, až po dlhé tele ohnisko a môže sa sústrediť na ďalšie zaujímavé novinky, akou je aj recenzovaný objektív.
+ odolné prevedenie
+ kovový tubus
+ prstenec na voľbu clony
+ kompaktné rozmery a nízka hmotnosť
+ výborná optická kvalita
+ rýchly krokový motor AF
- menej bežný priemer filtrov 43mm
- subjektívne sa mi nepáči kónický dizajn objektívu
Bratislavské cintoríny (3)
Predstavujeme: Wallerret - rukavice pre fotografov (2)
Fotosúťaž: Portrét mobilom (12)
Príslušenstvo, ktoré sa mi osvedčilo (1)