Spoločnosť Fujifilm sa v prípade svojich mirrorless fotoaparátov sústredí skôr na pokročilého fotografa až profíka, ako na širokú verejnosť. Jednoznačne o tom svedčí portfólio súčasných objektívov, ktoré sa skladá z naozaj špičkových pevných ohnísk a kvalitných zoomov. Až na dve výnimky sú všetky objektívy vyrobené z kovu v najvyššom súčasnom štandarde a preto je pochopiteľné, že ani tento profesionálny zoom s konštantnou svetelnosťou nebude výnimkou.
Keď chytíte do ruky XF 50-140, pochopíte, čo znamená poctivý kov a sklo. Až som sa na chvíľu zarazil, či ide naozaj o APSC objektív. Keď ale položíte vedľa seba Full Frame ekvivalent 70-200mm f/2,8 (Nikon a Canon), XF 50-140mm je o 3cm menší a až o tretinu (0,5kg) ľahší. To nie je zanedbateľné, či pri jednom špičkovom objektíve ušetríte pol kilogramu váhy.
Špecifikácie objektívu naznačujú, že ide o produkt, ktorému bolo venované náležitej pozornosti a jeho vývoj musel stáť aj nemalé prostriedky. Objektív zaostruje pomocou troch lineárnych motorov, má 23 sklených prvkov v 16 skupinách, z toho 5 členov je špeciálnej ED konštrukcie a jeden super ED porovnávanej s fluoritovými optickými členmi. Unikátna povrchová úprava HT-EBC (High Transmittance Electron Beam Coating a povrchová úprava Nano-GI (Gradient Index) ) zamedzuje tvorbu odleskov a závojov či už dopadajú kolmo alebo šikmo na povrch šošoviek.
Stabilizátor obrazu má byť údajne jeden z najlepších vo svojej triede, keďže pomocou špeciálneho algoritmu potláča odchýlky spôsobené zmenami teploty. A je to pravdepodobne aj potrebné, objektív je totiž naozaj odolný voči prachu, stekajúcej vode a mrazu až do -10°C. S najvyšším modelom Fujifilm aparátov X-T1 tak tvorí kombo vhodné takmer do každého počasia. Odolnosť objektívu zvyšuje aj to, že sa pri ostrení a zoomovaní nevysúva a neotáča.
V praxi
Osobne sa mi fotografovalo s týmto profesionálnym zoomom vynikajúco. Široký pogumovaný prstenec zoomu je veľmi pohodlný a má primeraný odpor s maslovo hladkým chodom. Podobne prstenec clony s jemnými ale jasnými klikmi po tretinách EV. Zaostrovací prstenec je najďalej vpredu a je trochu menej pohodlný na používanie, keď je fotoaparát pri oku. Pozor, ak chcete z ruky pohodlne používať zoom a meniť nastavenie clony, je potrebné pootočiť statívovú objímku s nohou nabok alebo dohora. Inak vám bude vysoká noha zavadzať. Nie je to žiadna tragédia, stačí pootočiť skrutkou na prstenci a za dve sekundy máte nohu naboku. Pri fotografovaní odporúčam použiť grip VG-XT1, s ktorým tvori fotoaparát a objektív vyváženejšiu zostavu. Poteší aj odnímateľný kryt v tvarovanej slnečnej clone pre jednoduchšiu manipuláciu s polarizačným filtrom. Je potrebné len dávať pozor, aby ste ho niekde nestratili. :)
Perfektné zaostrenie a kresba pri plne otvorenom objektíve. F2,8 | 1/1600s | ISO 400
Perfektné zaostrenie a kresba pri plne otvorenom objektíve. F2,8 | 1/1250s | ISO 200
F8 | 1/200s | ISO 200. Pre porovnanie ako sa zmení podanie bokehu pri clone F8 (viac ukážok zmeny bokehu v galérii. Ako vidíte, kresba je už pri F2,8 tak dobrá, že pri clone F8 sa vylepšuje len minimálne, ak vôbec.
Na fotoaparáte Fujifilm X-T1 objektív bleskovo zaostruje a navyše na chlp presne. Tieto riadky platia pre zaostrovanie na nepohybujúce sa alebo pomaly pohybujúce sa objekty v režime S - single. Časy, keď som na zrkadlovke neustále riešil kolísavú presnosť zaostrenia svetelných objektívov alebo front či back focus, sú preč. Jednoducho zaostriť a fotografovať. Objektív naozaj nesklame. Ak chcete mať ostré oči, máte ich ostré vždy, nie raz oči, raz ucho alebo vlasy.
F4 | 1/1250s | ISO 200
F4 | 1/1300s | ISO 200
F2,8 | 1/210s | ISO 200
F2,8 | 1/45s | ISO 1600
Vzhľadom na to, že som portréty nemal možnosť s týmto objektívom vyhotoviť, pripájam ešte oficiálne ukážky zo stránky fujifilm.com, aby ste mali lepšiu predstavu o kresbe pri portréte a bokehu.
© Bryan Caporicci, F2,8 | 1/200s | ISO 1250
© Bryan Caporicci, F2,8 | 1/320s | ISO 500
© Bryan Caporicci, F2,8 | 1/250s | ISO 1250
V režime single objektív reaguje bezchybne a priam perfektne. Situácia sa mení, ak by ste objektívom chceli sledovať rýchlejšie sa pohybujúci alebo nepredvídateľne sa pohybujúci objekt v režime C - Continuous. Keď v režime Single objektív prekonal zrkadlovkové profi zoomy, tu musíme priznať jeho slabšiu stránku. Nie, zatiaľ mirrorless systém stále nedosiahol schopnosti profi zrkadloviek v sledovaní rýchlo či nepredvídateľne pohybujúcich sa objektov. Neznamená to, že pri kontinuálnom preostrovaní nemožno vyfotiť ostrý záber, ale percento úspešnosti je pomerne nízke. Ak ste napríklad zvyknutí s profi zrkadlovkou dosiahnuť 80% úspešnosť, v prípade X-T1 + XF 50-140 je to možno polovica. Pri kontinuálnom snímaní sa aj častejšie stáva, že objektív zapumpuje a preženie ostriaci mechanizmus z jedného konca na druhý, čím fotograf stratí dôležité sekundy. Na nasledujúcej ukážke získate predstavu o kontinuálnom preostrovaní. Na začiatku si AF vodil veľmi dobre, no ako sa električka priblížila a a relatívna zmena vzdialenosti bola väčšia, AF-C už začal zaostávať.
Tak, a aby ste vedeli, že máme zmysel pre humor. :) Táto zaujímavá fotka ukazuje, ako stíha preostrovať kontinuálne ostrenie na priemerne sa pohybujúcu električku (odhadom 40km/h)
A toto je originál zo stredu, keď ešte AF-C stíhal preostrovať pohyb.
Obrazová kvalita
Jedným slovom vynikajúca. Prvotriedne rozlíšenie, vynikajúci mikrokontrast, potlačené aberácie a odolnosť voči protisvetlu produkujú krásne fotografie plné detailov. Kresba je na úrovni profizrkadloviek s profizoomom 70-200mm f/2,8. Bokeh samozrejme je trošku menej hladký a odpichujúci, ale je to normálne vzhľadom na veľkosť APSC senzora oproti Full Frame senzoru.
Perfektná kresba na kratšom aj na dlhom konci. Minimálny zoom 50mm (75mm po prepočte na FF). F8 | 1/100s | ISO 200
Maximálny zoom 140mm (210mm po prepočte na FF). F5 | 1/220s | ISO 200
Stabilizátor obrazu odvádza svoju prácu ukážkovo a nie je problém pri večerných fotografiách udržať z ruky aj 1/20s!
Stabilizátor obrazu pracuje perfektne. Na 200mm (po prepočte na FF) udržíte 1/25s! F2,8 | 1/25s | ISO 1600
Skreslenie obrazu je na nižších ohniskách nebadateľné, na najdlhších je slabé poduškovité skreslenie. Nič, čo by stálo za radikálnu kritiku, odhadujem ho cca. na 1-2%. V JPG sa o neho postará firmvér aparátu a pri spracovaní RAW musíte vypnúť automatickú korekciu skreslenia, ak ho chcete vidieť. Ale ako som spomínal, nie je to v praxi nijaký problém.
Poduškovité skreslenie objektívu na dlhom konci hore nekorigované z RAW, dole korigovaný JPG z fotoaparátu. Všimnite si perfektnú ostrosť až do rohov obrazového poľa. F5,6 | 1/150s | ISO 400
Objektív nemá žiadne problémy s protisvetlom a to ani priamym ani plošným. Špeciálne antireflexné vrstvy si robia svoju prácu na výbornú.
F8 | 1/4000s | ISO 400
F2,8 | 1/4000s | ISO 400
Záver
Z nášho testovania vzišlo, že v prípade Fujinon XF 50-140mm f/2,8 R LM OIS WR ide o jeden z najvyváženejších zoom objektívov nielen pre mirrorlessy ale aj pre fotoaparáty vôbec. Využijú ho krajinári pre bezprecedentnú kresbu, portrétisti pre celkom pekný bokeh, reportážnici i dokumentaristi. Ťažké by to mali naozaj len fotografi rýchlych športov. Preto tento objektív radíme k našim TOP objektívom a nebojíme sa ho ponúknuť všetkým, ktorí ste sa našli v prvej množine spomínaných fotografov.
Plusy a mínusy
+ prvotriedne spracovanie
+ objektív sa pri zoomovaní a zaostrovaní nevysúva a neotáča sa filtrová príruba
+ utesnenie objektívu voči nepriaznivým podmienkam (hmla, dážď, prach a -10°C)
+ otvor pre pohodlné používanie filtrov
+ rýchly a presný AF pri statických a pomaly sa pohybujúcich
+ príjemný hladký bokeh
+ perfektná kresba, mikrokontrast
+ minimálna až žiadna chromatická chyba
+ odolnosť voči protisvetlu - kvalita špeciálnych antireflexných vrstiev
+ 33% ľahší ako Full Frame ekvivalent
- malé poduškovité skreslenie na dlhšom konci
- kontinuálne zaostrovanie na rýchlejšie alebo nepravidelne sa pohybujúce objekty
- nie je v mojej brašni :)
V galérii nájdete testovacie fotografie vyhotovené týmto objektívom a fotoaparátom Fujifilm X-T1. Fotografie boli zachytené buď do JPG alebo do RAW (RAF) formátu a vyvolané v RAW editore Capture One Express. Obrázky majú zachovaný exif, z ktorého môžete vyčítať všetky expozičné údaje.
Abstrakcia vo fotografii (2)
Psychológia farieb (1)
Svetlo vo fotografii II. - farba (teplota) svetla (2)
Fotoaparát alebo objektív? (4)