Toto je miesto, kde sa začína tento objektív odlišovať ohniskom od ešte univerzálnejšieho zoomu 24 – 200 mm f/4-6,3.

Na 120 mm a otvorenej clone F4 testovaný objektív produkuje naozaj pekný a hladký bokeh, čo druhý objektív dokáže napodobniť až na 200 mm a clone F6,3. To znamená, že musíte fotiť z väčšej vzdialenosti a zároveň použiť vyššiu citlivosť ISO v prípade šera alebo zhoršených svetelných podmienok. Ak medzi vaše obľúbené žánre patrí portrét, čo je pre mňa osobne veľmi dôležité, tak to je presne dôvod na uprednostnenie univerzála NIKKOR Z 24 – 120 mm pred NIKKOR Z 24 – 200 mm. Nepriblíži tak vzdialené predmety a scény ako druhý objektív, no vy stále môžete urobiť dodatočný výrez zo scény v post procese.

To, že môžete fotiť z bližšia portréty s výraznejšie rozostreným pozadím a zároveň v horších svetelných podmienkach, inak ako na mieste pomocou svetelnejšieho objektívu urobiť neviete. Ak fotografujete fotoaparátom s vysokým rozlíšením, napríklad Nikon Z 7, zo 120 milimetrového ohniska si orezom ľahko „urobíte“ 200 mm ohnisko a stále vám ostane dosť rozlíšenia aj na väčšie zväčšeniny či aplikácie. Svetelnosť však nijako nenahradíte. Objektív 24 – 200 mm má už od 100 mm ohniska pracovnú clonu maximálne F6,3, čo je 1,3 expozičného stupňa viac ako F4 u 24 – 120 mm objektívu. V praxi to znamená menej rozostrené pozadie a nutnosť zvýšiť citlivosť napríklad z ISO 1600 na ISO 4000 a to už budete cítiť na obrazovej kvalite.

Ak vašou preferenciou nie sú portréty, ale skôr väčšie priblíženie, potom pokojne siahnite po väčšom rozsahu ohnísk v objektíve NIKKOR Z 24 – 200 mm. Ak by som cestoval do krajiny, kde by som chcel zachytiť nielen krajinu, ale aj ľudí a ich kultúru a mohol si vybrať iba jediný objektív, asi by to bol práve 24 – 120 mm. Ak by som mal fotiť aj v naozaj slabom svetle, vzal by ešte jeden menší svetelný objektív s pevným ohniskom 35 mm. A čo dodať k porovnaniu s NIKKOR Z 24-200 mm? Univerzálnym vojakom vďaka lepšej svetelnosti, ďalším doplnkovým funkciám v podobe programovateľného prstenca a Fn tlačidla ostáva NIKKOR Z 24 – 120 mm f/4 S. Vrelo odporúčam!
Vyhodnotenie 1. kola súťaže Pro.Laika fotograf roka 2025 (1)
Bratislavský hrad v HDR (2)
Z APS-C na Full frame (5)
OM SYSTEM predstavuje retro OM-3 a dvojicu svetelných objektívov (1)