Tento objektív vo mne na prvý pohľad vzbudil nedôveru a ani som sa veľmi nesnažil dostať sa k nemu. Maličký, ľahučký s najnižším clonovým číslom F4. Na prvý pohľad ma neprsvedčili ani tri písmenká PRO v jeho názve, ani modrí prúžok na prednom prstenci, ktorým OM Systém, kedysi Olympus, označuje svoje najlepšie objektívy.
Ani cena OM System M.Zuiko Digital ED 40-150mm F4.0 PRO na pultoch obchodov nie je vysoká. Hovoril som si: To predsa nemôže byť objektív pre mňa. Veď OM Systém / Olympus ponúka väčšieho, tučnejšieho, ťažšieho, svetelnejšieho a primerane drahšieho bračeka Olympus M. Zuiko Digital ED 40-150mm f/2.8 PRO. Stačilo pár dní a mal som pocit, že nič lepšie pre mňa doteraz nevymysleli.
Spozornel som, až keď znalci, ktorých práca sa mi páči, začali túto malú „rúričku“ dosahujúcu optický výkon oveľa väčších „rúr“ vo veľkom vychvaľovať. Žeby sa dali kúpiť?
Skúsil som a nestihol som sa čudovať. Popravde, stále nevychádzam z údivu, aké obrázky z neho lezú. Pomer konštrukcia/výkon a cena/výkon sú bezkonkurenčné.
Za tú cenu je objektív odľahčený napríklad o praktický prepínač automatického a manuálneho zaostrovania rady PRO. Ten majú drahšie objektívy na prstenci ostrenia. Stačí ho potiahnuť k sebe a funguje manuálne ostrenie. Od seba a o všetko sa stará automatika. Režimy zaostrovania pri tomto objektíve treba prepínať cez fotoaparát. Popravde: Páči sa mi možnosť rýchleho prepínania do manuálneho ostrenia, ale túto funkciu využívam len veľmi málo. Takže mi nechýba a rád ju obetujem na odľahčenie a zlacnenie. To podstatné zostáva.
Objektív má veľkosť ručného obranného granátu. Pred použitím ho treba zoomovým prstencom vysunúť a zacvaknúť do pracovnej polohy. Je to geniálne. Po prepočte na FullFrame je jeho ohniskový dosah 300 milimetrov a pri tom sa dá jednoducho strčiť do malej taštičky. Cchlapom sa v pohode zmestí do vrecka bundy. Netreba sa báť. Konštrukciu má robustnú. Mal by vydržať aj trochu neohrabanejšie zaobchádzanie. Vydrží tiež mráz, prach a stekajúcu vodu.
Oceňujem tiež, že po vycvaknutí objektívu do „bojovej polohy“ sa pri zoomovaní jeho konštrukcia nemení a nepredlžuje. Optika sa pohybuje vo vnútri.
Je určený všetkým, ktorí majú radi dlhšie ohniská. 40-150mm je v prepočte z Micro 4/3 na FullFrame 80-300mm. Osemdesiatka je príjemný portrétny objektív a tristovka je kamarátka fotografov športu a živej prírody. Ja s takýmto premenlivým ohniskom rád lovím v meste každodenný život. Na to je tento objektív, ako stvorený. Nepúta pozornosť rozmermi, je ľahký a keď ma dlhé sklo omrzí, odložím ho brašne a on mi neťahá plece k zemi.
Možno si niekto vzdychne, že tá clona má trochu vyššie číslo, že keby bola nižšia, bola by to šupa, ale! Neviem si predstaviť, že by ten objektív mohol byť taký malý. Ako som už hore napísal, pre lovcov čo najväčšej clony je k dispozícii svetelnejší objektív s F2,8.
Z môjho pohľadu: Je neskutočné, čo tento objektív dokáže. Vyššie clonové číslo kompenzujem vyšším ISO. Žijeme v dobe, kedy sa už pri požití vyššej citlivosti na nás nesype šum a nepríjemný obrazový maglajz. Moderné čipy majú tento boj za sebou, aj napriek tomu, že OM Systém zostáva verný systému Micro 4/3. Teda štvrtinovému snímaču oproti FullFramu. S poslednou novinkou, fotoaparátom OM System OM-1funguje rýchlo a spoľahlivo aj pri vyšších citlivostiach. Kto sa vyzná, nech sa pohrá a kto sa ešte nevyzná, môže sa spoľahnúť na automatiku.
Na to, aký je malý je veľkým prekvapením. Obrazovým výkonom sa približuje, niekedy som mal pocit že až rovná, drahším objektívom s podobným výkonom systému Micro 4/3.
Ohnisková vzdialenosť: 40–150 mm (80-300 po prepočte na FullFrame)
Systém: Micro 4/3
Maximálna clona: F4
Minimálna clona: F22
Minimálne zameranie: 70cm
Maximálne zväčšenie: 0,21x
Hmotnosť: 382g
Dĺžka: V prenosnej polohe 99mm
Abstrakcia vo fotografii (2)
Psychológia farieb (1)
Svetlo vo fotografii II. - farba (teplota) svetla (2)
Fotoaparát alebo objektív? (4)