Sedím v lietadle, pozerám von okienkom a užívam si krásny výhľad nad oblakmi na zapadajúce slnko. Som na ceste do Bruselu. Nie, nie je to moja cieľová zastávka. Vraciam sa z Nice domov, no dnes priamy let do Viedne neletí. Bol som na predstavení nového stredoformátového prístroja Fujifilm GFX 50s a teraz premýšľam, ako to celé opísať.
Po príchode domov som si nechal deň na vychladnutie, no aj tak mám pocit, že to bez emócií, úplne objektívne, to nepôjde. A to je koniec koncov dobré. Fotografia a všetko okolo nej je o emóciach. Ak by nás nebavilo chytiť fotoaparát do ruky, nastaviť ho a stlačiť spúšť, vychutnať si zvuk závierky a zachytiť ten správny moment, nefotili by sme. Alebo len vtedy, ak by to bolo nevyhnutné.
Prečo sú podľa môjho názoru fotoaparáty Fujifilm také obľúbené? Pomysleli ste si: retro dizajn, kvalita obrazu … Áno, aj to sú atribúty, ktoré zohrávajú svoju úlohu. Odpoveď je ale prozaickejšia. Počúvajú a sledujú fotografov. Od prvého modelu X-Pro1 ubehlo len niekoľko rokov a v portfóliu sú objektívy od ultraširokouhlých až po supertele, aby si každý mohol vybrať to, čo mu najviac vyhovuje. Nejaký čas už sú niektoré ohniskové vzdialenosti zdvojené, s rozličnou svetelnosťou, menšie, ľahšie, utesnené. Na prvý pohľad nezmyselné ohniskové vzdialenosti ako 23mm či 56mm, ktoré v prepočte na kinofilmové políčko majú zorný uhol ako obľúbené reportážne objektívy 35mm a 85mm. Náhoda? Nie! Premyslený ťah!
Nový fotoaparát je logickým krokom, ktorý sa dal očakávať. Prečo? Je to jednoduché. Fotoaparáty radu X sa svojim výstupom až tak veľmi neodlišujú od fullframe zrkadloviek. Niekomu sa môže zdať toto tvrdenie ako premrštené, no sám som si to vyskúšal po prechode z EOS 5D III na Fujifilm X. Väčší odskok je už len stredný formát. Určite to bola veľká výzva, vytvoriť stredoformátový fotoaparát za prijateľnú cenu tak, aby adekvátne rozšíril aktuálnu ponuku fotoaparátov. S X fotoaparátmi dnes môžete fotografovať takmer čokoľvek. Zo začiatku ich obľubovali najmä reportážni, svadobní alebo portrétny fotografi. Neskôr krajinkári a dnes už nie je problém fotografovať šport či wildlife.
Z historického hľadiska toto nie je prvý mirrorles stredoformát z dielne Fujifilmu. V ponuke boli skvelé filmové rangefinder prístroje s formátmi 6x4.5, 6x7, 6x9 a dokonca panoramatické monštrum 6x17!
Nový GFX 50s je určený najmä na komerčnú, portrétnu, fashion fotografiu, alebo na fotografovanie prírody a krajiny. Využitie nájde všade tam, kde je zapotreby vysoké rozlíšenie a výhody XXL snímača. To všetko v tele, ktoré nie je väčšie a ťažšie ako dnešné profi zrkadlovky (Canon EOS 1Dx II / Nikon D5). Telo s hľadáčikom a novým akumulátorom NP-T125 váži len 920 gramov. Je jasné, že sa inžinieri snažili využiť všetky benefity, ktoré bezzrkadlový systém ponúka. Keď už som spomenul profi zrkadlovky, ani cenovka fotoaparátu nebude príliš odlišná. Áno, bude to približne 6990€ za telo, ale majte na pamäti, že toto nie je hobby fotoaparát, ale pracovný nástroj. V tejto kategórii ide o najlacnejší model, ktorý ponúka viac.
Niet pochýb o tom, že GFX 50s je čistokrvný Fujifilm. Spracovanie, ovládacie prvky, ergonómia … V ovládaní má najviac spoločného s X-T2. Pre väčšie rozmery tela prístroja je ergonómia skvelá. V prednej časti je dostatočne veľký grip a na zadnej taká opierka pre palec, že väčšiu som nikdy nevidel. Výborné! Fotoaparát aj s väčším objektívom sa drží veľmi pohodlne a isto. Ani na chvíľku som nemal pocit, že by mi prístroj mohol z ruky vykĺznuť. Všetky dôležité ovládače sú na dosah palca a ukazováka.
Tlačidlá a rolery sú veľmi podobné ako na modeli X-T2. Nechýba osemsmerový joystick, štvorsmerový volič, predný a zadný roler … Svoju pozíciu zmenili iba tlačidlá na prehrávanie a mazanie fotografii. Tie sú pri hľadáčiku po pravej strane. Na fotoaparáte mi chýbal len kotúč na korekciu expozície. Tú zvolíte zatlačením a podržaním tlačidla pri spúšti a zadným rolerom.
Novinkou je implementácia dotykového displeja. Po vzore X-T2 sa aj ten v GFX vyklápa v dvoch osiach. S dotykmi prišla aj nová funkcionalita. Potiahnutím prsta hore-dole alebo do strán môžete vyvolať rôzne funkcie, ako napríklad histogram alebo digitálnu vodováhu. Dvojitým ťuknutím si zväčšíte náhľad v live view alebo pri prehliadaní fotografií. Nechýba ani ovládanie v Quick menu alebo rýchly výber zaostovacích bodov.
Na hornej strane sa nachádza malý štvorcový displej ktorý zobrazuje aktuálne nastavenie fotoaparátu. Informácie ktoré zobrazuje sú plne editovateľné v menu tak, aby ste mali na očiach pre vás potrebné informácie.
V prvom rade musím upozorniť na fakt, že fotoaparáty ktoré sme mali k dispozícii boli predprodukčné vzorky. Správanie a výstup sa môžu líšiť od produkčných fotoaparátov líšiť.
Po teoretickej príprave vo forme prezentácie prišiel čas, aby sme si GFX vyskúšali v praxi. Pripravených bolo niekoľko workshopov s X-Fotografmi, ktorí sa podieľali na testovaní novinky. K dokonalosti chýbalo už len to, aby každý zúčastnený dostal vlastný fotoaparát :)
Ako prvé vás prekvapí váha. Aj napriek tomu, že fotoaparát je utesnený voči vonkajším vplyvom a telo je vyrobené z horčíkovej zliatiny, prístroj nie je ťažký. V tom druhom si určite všimnete už spomenutú výbornú ergonómiu. Pokračujete zapnutím prístroja známou páčkou okolo spúšte. Rýchlo sa prebúdza k životu. Jeden pohľad do digitálneho hľadáčika a túžba mať ho vo svojej výbave je neprekonateľná!
Na fotoaparáte je odnímateľný hľadáčik s technológiou OLED a rozlíšením 3 690K pixelov. Po nasadení Tilt redukcie sa dá otáčať o 180°, alebo vyklopiť o 90°. Hľadáčik je ešte väčší a s lepším rozlíšením ako ponúka X-T2. Pre predstavu, X-T2 má hľadáčik s rozlíšením 1024x786 a jasom max. 500cd. GFX 50s má rozlíšenie 1280x960 a max. jas až 800cd. Zobrazované informácie, či už v hľadáčiku alebo na displeji, sú rovnako nastaviteľné ako u iných X fotoaparátov.
Prekvapilo ma zaostrovanie, ktoré je len na báze kontrastu. Ono je to ale logické, všakže. Na druhej strane, zaostrovanie je vcelku rýchle. Pocitovo sa mi zdalo, že je porovnateľné s X-T1 alebo X-T10 s nasadeným objektívom XF35mm f/1.4R. Rýchlosť sa však môže ešte zvýšiť, ako som písal vyššie, mali sme k dispozícii len predrodukčné vzorky. Rozloženie zaostrovacích bodov je šialené. Siahajú až na úplný okraj políčka. V nastaveniach si môžete vybrať rozloženie 13x9 (117 bodov) alebo 25x17 (425 bodov). Každý bod má 6 veľkostí a v ponuke je aj spojenie bodov do zón 3x3, 5x5 a 7x7. Nechýba detekcia tváre, očí a tak podobne :)
Po zatlačení spúšte na doraz sa spustí mohutná závierka. Nie je to žiadny rachot, ale príjemné, akoby ležérne cvaknutie. Závierka má jemný chod, čo je dôležité, aby následkom „šoku“ nedošlo k rozmazaniu snímku. Tento jav je známy ako shutter shock. Závierka je stavaná na 150 tisíc cyklov a jej rozsah je od B (max. 60 min.) do 1/4000 sekundy. Elektronická závierka umožňuje až 1/16000 sekundy. Synchronizačný čas s bleskom je 1/125 s.
Exponovaná fotografia sa uloží na SD kartu v jednom z dvoch slotov. Akonáhle sa tak stane, môžete si dvojitým ťuknutím na displej fotografiu zväčšiť na 100%. Výsledok? Dokonalý! Tento fotoaparát nepozná hranice. Zatiaľ nie je dostupný RAW konvertor, tak môžeme hodnotiť len JPG súbory priamo z fotoaparátu a už tie sú excelentné. Natívne citlivosti ISO sú od hodnoty 100 do 12 800. Fotografovali sme v hotelovej izbe, s umelým osvetlením z LED panelu. Nastavenie fotoaparátu vyzeralo kriticky. Plne otvorená clona f/4 na 120mm makro objektíve, čas 1/160s. a ISO 6400. Výsledok? Posúďte sami!
Kvalita fotografií je ozaj výborná. To, čo bolo ešte pomerne nedávno nepredstaviteľné, dnes je normálne. Fotografovanie stredoformátom na vysoké citlivosti bolo tabu. Zväčša sa fotilo na počiatočné ISO tak, aby sa zachovala maximálna kvalita.
Pýtate sa, aký je rozdiel medzi GFX 50s a rozlíšením podobným prístrojom Canon EOS 5Ds(R)? Okrem koncepcie je predovšetkým v snímači. Rovnaké rozlíšenie na takmer dvojnásobnej ploche snímača znamená, že jednotlivé svetlocitlivé bunky (pixely) budú takmer dva krát také veľké – zachytia takmer 2x toľko svetla pri rovnakej expozícii. Procesor nemusí príliš zosilňovať informácie zo snímača, čo znamená lepšia kvalita pri vyšších citlivostiach, väčší dynamický rozsah a celkovo kvalitnejšia fotografia.
Aké by bolo porovnanie s najbližšou konkurenciou, s Hasselblad X1D-50c? Fujifilm je podľa môjho názoru fotoaparát pre profesionálov, ktorí potrebujú fotoaparát na prácu. Ocenia ergonómiu, jeho širšie možnosti a oproti Hasselbladu aj množstvo ovládacích prvkov. X1D-50c sa mi javí ako luxusný, lifestylový fotoaparát. Väčšinu nastavení je nutné robiť na dotykovom displeji a ten nie je výklopný. V štúdiách sa najčastejšie fotografuje so statívu a práve toto by som videl ako komplikáciu. Výhodou sú menšie rozmery.
Tak či onak, myslím si, že sa máme na čo tešiť. Podujatie v Nice bolo príjemné, no bola to skôr ochutnávka. Fotoaparát by mal prísť na trh približne v marci aj s tromi objektívmi (63mm, 32-64mm, 120mm makro). Ďalšie tri sú ohlásené na priebeh tohto roku (23mm, 43mm, 110mm). Neviem sa dočkať, kedy bude k dispozícii produkčná vzorka na ostrý test :)
V galérii nájdete fotografie ktoré boli snímané do formátu JPG.
Fotosúťaž: Historické Slovensko a Česko (11)
Abstrakcia vo fotografii (2)
Psychológia farieb (1)
Svetlo vo fotografii II. - farba (teplota) svetla (2)