Chvíľku po kúpe leteniek do upršanej krajiny (Írsko) som začal premýšľať nad tým, akú fototechniku si vziať. Obmedzenia boli jasné – rozmery a váha nesmú prekročiť stanovené limity. Príliš necestujem a ak sa niekam vyberiem, je to zväčša autom a tam si zoberiem všetko, čo by som mohol potrebovať. Mám rád objektívy s pevným ohniskom a preto v mojej brašni nájdete iba jeden zoom objektív. Tým je širokáč Canon EF 17-40L. Všetko ostatné sú už iba monofokálne objektívy, ktoré pri cestovaní zaberajú veľa miesta. Bola tu však možnosť vyskúšať niečo nové a spojiť príjemne s užitočným. Do rúk sa mi dostali dva objektívy z portfólia Canonu. Bol to základný objektív Canon 24-70mm f/4 L IS USM a teleobjektív Canon EF 70-300mm f/4-5.6L IS USM. K týmto dvom som ešte pribalil 17-40L a vynikajúci portrétny objektív Canon EF 85mm f/1.8 USM. Všetko som uložil do brašne Think Tank Retrospective 7 a mohlo sa ísť na výlet. Podľa nadpisu už zrejme viete o ktorom z objektívov dnes bude reč.
Do dnes si pamätám na to prekvapenie, keď v auguste 2010 spoločnosť Canon predstavila objektív profesionálnej triedy s „obyčajným“ rozsahom 70-300 a premenlivou clonou. Nerozumel som tomu až kým som prvý krát objektív nevyskúšal. Bolo to dávnejšie, ale spomínam si, že to bolo v dedinke menom Špania dolina. Tam som objektív prvý krát vyskúšať v teréne a pochopil som prečo zrovna 70-300L. Oproti všetkým ostatným na trhu je omnoho robustnejší, čo vzbudzuje iba kladné dojmy. Tubus je vyrobený z kovových častí, nechýba kovový bajonet, ukazovateľ zaostrenej vzdialenosti a utesnenie proti nepriazňam počasia.
Na objektíve sú dva prstence, ktoré sú oproti iným Canon objektívom naopak. Bližšie k bajonetu sa nachádza prstenec určený na manuálne zaostrovanie. Tým ďalej od bajonetu sa ovláda zoom. Netreba byť voči usporiadaniu prstencov skeptický, s objektívom sa pracuje fantasticky. Pri zoomovaní sa predná časť objektívu vysúva a pri zaostrovaní sa predný člen neotáča. Filtrová obruba má priemer 67mm a slnečná clona ET-73B je kruhová (nie je vykrojená) a je dodávaná s objektívom. Ako voliteľné príslušenstvo je statívová obrúčka Canon Tripod Mount Ring C (WII).
Z úvodu je jasné, že objektív sa mi zapáčil aj napriek štandardnému rozsahu a premenlivej clone. 70-300 som využíval najmä vonku kde bolo dostatok svetla. V prípade, že vychádzali príliš dlhé časy, pomohlo aj telo Canon EOS 5D III kde som nastavil vyššiu citlivosť a dosiahol tak ostrých záberov.
Zaostrovanie je rýchle a pohotové. Tak ako aj pri iných „L“ objektívoch, aj tu je použitý ultrazvukový zaostrovací motorček s označením USM. Pri fotení so zrkadlovkou som si už zvykol že nie každá fotografia je vždy dobre zaostrená. Preto ma prekvapilo nízke percento nezaostrených snímok. Väčšina fotiek ktoré som vymazal bola rozmazaná pohybovo, čo bola moja chyba – príliš dlhý čas na dynamickú scénu.
Canon EOS 5D Mark III | 176mm | F6.3 | 1/1600 | ISO200
Obrazová kvalita je vynikajúca. Strach z použitia odcloneného objektívu je neopodstatnený. Iné objektívy podobného rozsahu majú najväčší problém s ostrosťou na dlhom konci. Niekedy im nepomôže ani radikálne priclonenie. To však neplatí pre 70-300L, kde je v celom rozsahu obraz perfektný už od počiatočnej clony. Priclonením získate najmä väčšiu hĺbku ostrosti, samotná kvalita obrazu stúpne len mierne (obraz už zrejme nemôže byť ostrejší :)
Canon EOS 5D Mark III | 300mm | F5.6 | 1/1250 | ISO1600 - všimnite si vynikajúcu ostrosť pri plne odclonenom objektíve, prenos kontrastu a farieb.
Čo ma však na fotkách zaujalo bol bokeh – charakter rozostrenia pozadia. Vo všeobecnosti platí, že čím väčší rozsah objektív ponúka, tým viac klesá kvalita obrazu a samozrejme aj bokeh-u. 70-300L ponúka príjemné rozostrenie pozadia ktoré by sa dalo prirovnať k bokehu objektívu s pevným ohniskom. Svoju rolu tu nepochybne zohrala aj osem lamelová clona s kruhovým otvorom.
Canon EOS 5D Mark III | 300mm | F7.1 | 1/320 | ISO100 - objektív ponúka príjemné a nerušivé rozostrenie pozadia a perfektnú kresbu.
Canon EOS 5D Mark III | 277mm | F5.6 | 1/3200 | ISO200
Optické chyby objektívu sú minimálne. Napríklad skreslenie si pri bežných scénach nemáte šancu všimnúť. Na fotke ho nájdete iba v prípade, keď budete fotografovať mriežku. Aj vtedy však platí, že pokročilý fotoeditor (napr. Adobe Lightroom) odstráni skreslenie za pár sekúnd. Chromatická aberácia je na tom podobne. Ak ju budete hľadať, nájdete ju. Avšak iba v minimálnej miere.
Canon EOS 5D Mark III | 78mm | F7.1 | 1/500 | ISO200 - farebnú chybu objektívu si môžete všimnúť na pravom skalnom úbočí ostrova Ireland's Eye a na ľavej strane pri pevnosti. Chyba je len malá a jednoducho odstrániteľná v postprocese.
Optická stabilizácia obrazu je užitočná pomôcka najmä pri teleobjektívoch. Udržať v ruke 300mm ohnisko, nájsť fotografovaný objekt a nemať všetko v hľadáčiku roztrasené chce trošku cviku a pevnú ruku. V objektíve je osadený 4-krokový stabilizátor obrazu, ktorý má dva módy. Ten prvý je na stabilizáciu oboch osí (vertikálnej a horizontálnej). Používa sa predovšetkým pri fotografovaní nepohyblivých objektov. Druhý mód stabilizuje iba v jednej osi. Používa sa pri panningu, teda štýle fotenia kedy fotoaparátom sledujete pohybujúci sa objekt.
Canon EOS 5D Mark III | 146mm | F7.1 | 1/50 | ISO400 - príklad kedy pomôže stabilizácia obrazu v móde 1. Bez použitia IS alebo statívu by bola fotografia pri čase 1/50 sekundy rozmazaná.
Canon EOS 5D Mark III | 300mm | F8 | 1/40 | ISO100 - stabilizácia obrazu prepnutá do módu 2, kedy stabilizuje iba jednu os.
Ak ste cestovateľ ktorý hľadá kvalitný telezoom, alebo fotograf zameraný na prírodu/šport, Canon EF 70-300mm f/4-5.6L IS USM je odpoveďou. Oproti iným objektívom s rozsahom 70-300 prináša jasné benefity: rýchlosť zaostrovania, odolný tubus objektívu, pokročilú stabilizáciu obrazu a samozrejme, špičkovú obrazovú kvalitu. Objektív som si po chvíľke obľúbil a bol som rád, že som si ho na cestu vzal. Obľube sa tešil aj u krajanov v Írsku, pri svojich foto výletoch za faunou som stretol pár fotografov ktorý mali rovnakú výbavu, teda 5D + 70-300L :)
Canon EOS 5D Mark III | 300mm | F7.1 | 1/1000 | ISO400 - tuleňe v prístave Howth boli lákadlom pre mnohých turistov.
+ kvalita spracovania
+ odolnosť voči nepriazni počasia
+ vynikajúca optická kvalita
+ na zoom objektív príjemný bokeh
+ korigované chyby objektívu
+ rýchle a presné zaostrovanie
+ 4-kroková stabilizácia obrazu
- oproti iným 70-300 objektívom vyššia váha a rozmery
- je biely (nie každý stojí o pozornosť)
Fotografie v galérii boli spracované v programe Adobe Lightroom 5. Z formátu RAW boli vyexportované so 100% kvalitou a doostrením Standard. Vo fotografiách nájdete aj GPS súradnice zapísané prostredníctvom GPS modulu Canon GP-E2 (recenzia).
Fotosúťaž: Historické Slovensko a Česko (11)
Abstrakcia vo fotografii (2)
Psychológia farieb (1)
Svetlo vo fotografii II. - farba (teplota) svetla (2)