Nevedel som sa dočkať dňa, kedy budem môcť vyskúšať novinku od Olympusu, objektív na systém Micro 4/3 M. Zuiko Digital ED 150-400mm f4.5 TC1.25x IS PRO.
Veľa som o ňom počul. Kolegovia nešetrili chválou. Ja som si zatiaľ kúpil lacnejšieho bračeka M. Zuiko Digital ED 100-400mm F5.0-6.3 IS. Som s ním viac než spokojný. Prekvapila ma jeho kvalita, ktorá je za tú cenu úžasná. Tu je o ňom článok.
Obraz z toho drahšieho je čistejší, jasnejší, presvietenejší, bez jemného závoja. Prejavuje sa to najmä v horších svetelných podmienkach. Aj postprodukcia je na to krátka. Predsa len, drahší je za päťnásobok ceny lacnejšieho.
Rozmach bezzrkadlových fullframových fotoaparátov vraj ešte neznamená koniec systému Micro 4/3, ktorý má z veľkosti plnoformátového čipu štvrtinu.
Reči o tom, že nastal koniec éry Micro 4/3, zatiaľ nemusia byť tragickým posolstvom. Obaja najväčší výrobcovia, Panasonic a aj Olympus, po novom OM, sa dušujú, že už onedlho prídu s novinkami, ktoré by mali obrazovú kvalitu posunúť o ďalší krok vpred. Panasonic sľuby pravdepodobne posunie s nástupom modelu Panasonic GH6 a Olympus modelom nadväzujúcim na veľmi všestranné a nadupané telo Olympus E-M1 Mk.III.
Mala by to byť Mk.IV. Obe novinky sľubujú na jar 2022. V prípade Panasonicu GH6 už termín, o ktorom sa šuškalo, niekoľkokrát posunuli. Možno pandémia či nedostatok čipov. Hovorí sa, že Sony má 36-megový čip veľkosti Micro 4/3 už pripravený. Hovorí sa aj o tom, že nové generácie čipov budú riešené inak. Veľmi jednoduché vysvetlenie: pixle už nebudú uložené jeden vedľa druhého, ale budú v jednotlivých vrstvách, citlivých na rôzne farby škály RBG, z ktorej sa skladá obraz. Nateraz sme v štádiu, keď výrobcovia len hovoria, že niečo bude, ale s konkrétnymi parametrami robia tajnosti.
Novinka zatiaľ nie je nevyhnutná, pretože 20-mega v pohode stačí doslova na akúkoľvek fotografiu. K tomu všetky top modely ponúkajú skvelú prácu obrazových procesorov, takže majitelia Micro 4/3 nemusia slzy roniť, že im chýba 4x väčší čip.
Mimochodom: kto berie veľkosť čipu vážne, zadováži si stredný formát. Kto podlieha móde, staví na fullframe prístroj, ktorých pribúda ako húb po daždi. To, že čip je veľký ako políčko fotoaparátu na film, ešte nie je záruka skvelých fotiek. Nech si hovorí kto chce čo chce, fotografa nerobí technika, ktorú so sebou vláči.
Objektív sme vyskúšali pre obchod Prolaika.sk dvaja. Ja a kolega Peter Ľahký. Ja som ho vzal do ZOO a Peter do divočiny. Obaja sme sa tešili ako malí chlapci. Keď som sa Petra pýtal, aké sú jeho dojmy a čo mám za neho napísať do článku, horel nadšením a nevedel povedať nič zásadné. S objektívom sa robí skvele. Vraj mám zdôrazniť jeho kompaktnosť. Vláčiť so sebou fullframe „osemstovku“ alebo až „tisícku“ po divočine by bol slušný výkon. S týmto krásavcom to nebolelo. Dá sa s ním fotografovať aj pri malých skúsenostiach z ruky.
Vráťme sa ešte ku kvalite obrazu pri Micro 4/3. Áno, pri vyšších ISO je skôr vidno šum, ale nie je to taká tragédia, o akej presviedčajú niektorí fullframe sektári.
Ja mám systém Micro 4/3 rád. Oceňujem aj prednosti fullframe. Láka ma na ňom najmä možnosť rozlíšenia 50-mega. Nižšie by som nešiel. K tomu kvalitnejšie objektívy. „Seťáky a lacáky“, žiaľ, toľko radosti z obrazu neprinášajú. Kvalitné objektívy na Micro 4/3 sú podstatne lacnejšie ako „topky“ s podobným ohniskom na plný formát. Medzi tie naj patrí aj M. Zuiko Digital ED 150-400mm f4.5 TC1.25x IS PRO.
Okrem toho, že vláčiť veľkú a ťažkú techniku je otravné, je v mnohých prípadoch aj demotivujúce. Človeka skôr prestane baviť naťahovať sa s ťažšími vecami a unavený stráca odhodlanie. Samozrejme, chápem, že človek s takými veľkými vecami pôsobí ako profík. Moc kecám, nech hovoria obrázky.
Zuiko Digital ED 150-400mm f4.5 TC1.25x IS PRO je k majiteľovi superdlhého zoomu veľmi priateľský a šetrný. Jeho základný rozsah ohniskovej vzdialenosti po prepočte na fullframe je 300-800mm. So vstavaným telekonventorom sa dostane až na jeden meter – 1000mm. S „dvojkovým“ externým telekonventorom od Olympusu fotograf získa neuveriteľných 2000mm. To sme neskúsili. Nabudúce.
Viac parametrov o M. Zuiko Digital ED 150-400mm f4.5 TC1.25x IS PRO v produktovej karte obchodu PROlaika.
- Veľkosť, ktorá je v podstate malosťou.
- Obrazová kvalita.
- Pevné prevedenie.
- Odolnosť voči mrazu, prachu a stekajúcej vode. (Keď som objektív preberal, tak ma zástupca Olympusu či OM Systému na Slovensku Braňo Mudrik upozornil, že ho nemám máčať v Dunaji, ako som im to urobil aha TU.) Tak som rieku obišiel, ale som presvedčený, že by to objektív bez problémov vydržal.
- Vstavaný, páčkou ľahko prepínateľný telekonventor 1.25x.
- Vstavaný optický stabilizátor spolu s overenou 5-osovou stabilizáciou vo fotoaparátoch Olympus OM-D a PEN ponúka bezkonkurenčnú kompenzáciu expozície až o 8 EV krokov. Samozrejme, záleží na motíve a práce s fotoaparátom.
- Na vtáky je krátky. Oboch nás prekvapilo neohrabané udržiavanie automatického zaostrovania na vtáky. Za to však nemohol objektív, ale telo fotoaparátu. Olympus OM-D E-M1X. Tento model ostrí inak naozaj spoľahlivo a rýchlo, len asi nie na vtáky. S ich udržaním mal problém ako s udržaním moču po dvanástom pive. Neviem, kde urobili „súdruhovia“ v Japonsku chybu. Ale na telách, ktoré majú ostrenie na zvieratá a vtáky vymakané, je tento objektív ako stvorený. Napríklad Panasonic Lumix G9 sa s ním dokáže kamarátiť prekvapivo spoľahlivo. Olympusácke „iksko“ je jediný model, ktorý ponúka ostrenie na vtáky. Na ostatných odporúčam zapnúť sledovací autofocus. Ten funguje. Aj na vtáky.
Bratislavské cintoríny (3)
Predstavujeme: Wallerret - rukavice pre fotografov (2)
Fotosúťaž: Portrét mobilom (12)
Príslušenstvo, ktoré sa mi osvedčilo (1)