Na recenziu tohto objektívu som sa veľmi tešil. 14 mm ohnisko má totiž zvláštne čaro a pri dobrom použití je zdrojom dynamických snímok a samozrejme do 14 mm záberu toho zmestíte omnoho viac, ako do bežného širokouhlého ohniska štandardného zoomu 24-70 mm. Aj preto som sa tešil, že som si ho mohol na regatu Gentleman Sailing zapožičať.
Na začiatku upozorňujem, že nejde o úplne kompletný test objektívu. Na fotenie s týmto objektívom počas regaty som vyčlenil dva dni. Jeden deň sa mi vďaka nemu podarilo zachytiť dramatickejšie zábery pretekajúcich lodí v nepriaznivom počasí. Tu som preveril aj odolnosť objektívu, o ktorej budem písať neskôr, ale tieto zábery nie sú úplne vhodné na posúdenie kvality kresby. Svetlo totiž nie je ideálne a aj ostrosť môže byť poznačená rýchlo idúcim a po vlnách skáčucim motorovým člnom, z ktorého som fotil. Druhý deń bolo počasie podstatne lepšie, ale nechtiac som si zmenil na objektíve clonu na maximálne otvorenú F4 a zistil som to až keď som dofotil a vystúpil na sprievodcovský katamarán. :-). Chýbajú mi tak v teste fotky napríklad krajiny zo statívu, kde by sme sa naozaj mohli pozerať na reálnu kresbu objektívu z pohľadu krajinára. Dal som si záväzok, že pre vás ešte takéto zábery urobím v druhom kole testu a rovnako doplním o nejakú architektúru.
Veľkú radosť mi robila veľkosť a váha objektívu, či skôr kompaktnosť a ľahkosť. Zvlášť, keď je objektív v zloženom stave, má kompaktné rozmery. Vtedy je vlastne súčasným najkratším natívnym objektívom pre bajonet Nikon Z. Jeho dĺžka v zloženom stave je niečo do 9 cm, na 14 mm potom takmer 12cm a pri 30 mm približne 10,5 cm (merané stolovým pravidlom). Kompaktnosť si užívate aj pri prenose na cestách, kedy zatiahnutý objektív je nielen malý, ale jeho vysúvací mechanizmus je aj lepšie chránený pri uložení do brašne či len tak pri nosení cez plece. Musíte ale na to pamätať, že vysunutie objektívu do prevádzkovej polohy zaberie nejakú sekundu a môžete stratiť pri rýchlych dejoch nejaký ten moment. Keď teda fotografujete rýchle a nepredvídateľné deje, objektív si radšej nechajte vysunutý. Mne sa niekoľkokrát stalo, že som chcel vyfotiť nečakaný moment a nepodarilo sa mi to. Zasunutý objektív ma prekvapil a nestihol som ho vysunúť tak rýchlo, ako som chcel. Potom som pri rýchlej reportáži alebo pri prenasledovaní jácht motorovým člnom už objektív nezasúval do prepravnej polohy.
Na obrázku vidíte, že objektív bol ostriekaný vodou. V skutočnosti bol naozaj zmočený, no bez problémov fungoval ďalej.
Obavy však neboli namieste, objektív dostal niekoľko spŕšok na mori, bol používaný v relatívne silnom daždi a stále fungoval a funguje bez problémov. Je totiž chránený kvalitným tesnením na všetkých pohybujúcich sa častiach i ovládacích prvkoch a je teda odolný voči nepriaznivým poveternostným vplyvom. Odskúšané a overené. :)
Je to jediný zoom objektív s ohniskom 14 mm, na ktorý nasadíte štandardné kruhové filtre. Síce so statočným filtrovým závitom 82 mm, ale je to stále praktickejšie, jednoduchšie a lacnejšie riešenie, ako na iné objektívy s vypuklými prednými šošovkami kupovať špeciálne držiaky filtrov a štvorcové filtre.
Zaostrovanie je rýchle a tiché. Netočil som ním video, ale myslím si, že zvuk zaostrovania vo videu nebudete počuť. Ako inak, zaostrovanie na bezzrkadlovkách Nikon Z 6 je presné a aj opakovateľnosť je veľmi vysoká. Je to spôsobené princípom, že mirrorless fotoaparáty majú zaostrovací systém priamo na snímači a tak odpadajú všetky problémy s Front či Back Focus-om (keď objektív zaostruje pred alebo za rovinu zaostrenia).
Manuálne zaostrovanie pri fotografii je absolútne bezproblémové. Netreba nič prepínať, jednoducho chytíte zaostrovací prstenec a objektív podľa potreby doostríte. S videom si už nie som tak istý. Manuálne zaostrovanie funguje „by wire“ čiže elektronickým pohonom. Neviete si tak objektív jednoducho predostriť či mechanicky preostrovať napríklad pomocou Follow Focus systémov. Čím rýchlejšie pohnete zaostrovacím prstencom, tým rýchlejšie a viac pohnú zaostrovacie motory zaostrovacím mechanizmom. Takže pri pootočení zaostrovacím prstencom o určitý uhol zmena zaostrenia nemusí byť zakaždým rovnaká. Záleží, ako rýchlo prstencom pootočíte. Dá sa na to zvyknúť, ale nie je to profi mechanické manuálne zaostrovanie, na aké sú filmári zvyknutí.
Čo sa týka blízkeho zaostrovania, Nikkor Z 14-30 mm nie je nijaký makro objektív a ani objektív, ktorým by ste sa primárne vydali fotiť nejaké detaily. Na celé políčko vtesnáte približne plochu s dĺžkou 22 cm. Pomer zobrazenia na 30 mm ohnisku je 1:6,25.
Optický návrh je pomerne zložitý, obsahuje 14 optických členov v 12 skupinách. 8 členov je špeciálnych, 4 ED sklá s extrémne nízkym rozptylom svetla a 4 asférické šošovky.
Výkon objektívu je veľmi dobrý. Ostrosť je príkladná v strede obrazového poľa a k rohom trochu klesá. Zdá sa mi, že obidva štandardné zoomy Nikkor Z 24-70 mm sú na tom kresbou v rohoch lepšie, ale to sa dá v prípade tak ultraširokouhlého a kompaktného objektívu čakať. Pri priclonení na F 5,6 až F 8 sa aj okraje a rohy vylepšia a objektív je pri clone F 8 najlepší, čo sa týka kresby. Ako som ale spomínal na začiatku, pre poctivé vyhodnotenie kvality kresby si počkám, keď urobím fotografie, ktoré budú pre toto vyhodnotenie vhodnejšie.
Ako aj ostatné Nikkor Z objektívy radu S, aj Nikkor Z 14-30 mm je veľmi dobre vykorigovaný voči nechceným odleskom či závojom v protisvetle. To je dobrá novina, lebo fotografovať so slnkom v zábere budete pri tomto ohnisku veľmi často. Má na tom zásluhu pokročilé povrstvenie antireflexnými vrstvami a tiež Nano Crystal vrstvou, ktorá špeciálne zabraňuje vzniku odleskov či závoja.
Skreslenie objektívu je na fotkách takmer neviditeľné. Stará sa oň firmvér fotoaparátu, ktorý ho vyrovnáva a aplikuje ho aj do RAW (NEF) formátu. V mojom obľúbenom editore Adobe Photoshop Lightroom sa ani nedá deaktivovať. Tak ako som už spomínal v prípade iných objektívov Z systému, na začiatku sa mi zdalo, že nemám všetko pod kontrolou, no v princípe platí, že výsledok je to, čo nás zaujíma a automatickou kvalitnou korekciou skreslenia sa k nemu dopracujeme skôr. Na druhej strane vyrovnávaním skreslenia dochádza (inak sa to nedá), k malej strate kresby hlavne tam, kde sa obraz naviac naťahuje. To má za následok nielen zníženie kresby v extrémnych okrajoch a rohoch, ale zároveň aj malé zmenšenie uhla záberu. Ak by som to mal zhrnúť za seba, som rád, že foťák dokonalo vyrovná skreslenie objektívu, ale bol by som ešte radšej, keby som mohol túto korekciu vo svojom obľúbenom programe vypnúť v prípadoch, že nepotrebujem korigovať skreslenie.
U obidvoch zoom objektívov Nikkor Z 24-70 mm som pociťoval nákazlivé nadšenie a ešte väčšie u pevných skiel Nikkor Z 35 mm a 50 mm. U Nikkoru 14-30 mm f/4 som zatiaľ trochu opatrný, kým ho neotestujem aj zo statívu a na objektoch a žánroch, ktoré vás určite zaujímajú – krajina, architektúra. Nie žeby som bol s výsledkami nespokojný, to nie. Veď sa smelo porovnáva s najlepšími ultraširokouhlými zoom objektívmi pre zrkadlovky Nikon, len stojí tak trochu v tieni svojich skorších súrodencov Nikkor Z objektívov radu S. Pritom podáva veľmi dobré výsledky čo sa týka kresby, vynikajúce odolnosťou voči protisvetlu a optickým chybám a navyše je malý, ľahký a má rýchle a tiché automatické zaostrovanie. Na akciu, dokument a reportáž určite vrelo odporúčam. Na krajinu a architektúru ešte poctivo dotestujem a určite vám dám vedieť. :)
Vianočná Bratislava (3)
Bratislavské cintoríny (5)
Predstavujeme: Wallerret - rukavice pre fotografov (2)
Fotosúťaž: Portrét mobilom (12)