V posledných rokoch prudko vzrastá popularita extrémnych teleobjektívov. Jednak fotografovanie safari, zvierat v oborách a parkoch je čím ďalej tým obľúbenejšie a tiež výrobcovia objektívov predstavili zaujímavé teleobjektívy s extrémnym rozsahom, rýchlym zaostrovaním a priaznivou cenou. Nikon má niekoľko desaťročí tradíciu vo výrobe vysoko kvalitných extrémnych teleobjektívov, medzi poslednými boli uvedené zoomy 200-400mm s konštantnou svetelnosťou f/4 a 80-400mm so svetelnosťou f/3,5-5,6. Obidva objektívy sú však v porovnaní s konkurenciou pomerne drahé, a aj keď ponúkajú bezprecedentný optický výkon, nie každý fanúšik wildlife či športovej fotografie si ich môže dovoliť.
Aj preto veľká skupina z nich siahla po lacnejších konkurenčných objektívoch napriek občasným komplikáciám s kompatibilitou či presnosťou zaostrovania. Jednoducho v našom portfóliu chýbal výkonný teleobjektív za dostupnejšiu cenu. Našťastie dnes už hovoríme v minulom čase.
V auguste 2015 bol predstavený hrdina dnešného príbehu. Nemá tak široký rozsah zoomu ako konkurencia od tretích výrobcov a myslím si, že to má logickú príčinu. Ak by jeho rozsah začínal povedzme od 100mm, hrozilo by, že sa prestane predávať drahší Nikkor 80-400mm. V tomto zmysle mám ale jednu výčitku voči rozsahu na dlhom konci. Predsa len by sa hodilo, keby konkurenciu vyrovnal alebo predbehol aspoň na dlhom konci. Predstavujem si aspoň 600-700mm. Na druhej strane cena by asi bola o dosť vyššia. Ozaj, spomínal som vôbec cenu? Na originál je naozaj priaznivá, a nijako výrazne nevybočuje z úrovne tretích výrobcov. Za 1490€ tak dostávate objektív so zaujímavým rozsahom, konštantnou svetelnosťou, rýchlym a hlavne presným zaostrovaním a vynikajúcim stabilizátorom obrazu.
Poďme ale pekne poporiadku.
Dizajn je typický Nikoňácky. Matné čierne telo objektívu je „striekané“ jemne štruktúrovaným vzorom. Gumený prstenec pre zmenu ohniska je široký a v jednej tretine mení svoj priemer. Prstenec má jemne vrúbkovaný povrch a jeho chod je mierne tuhší. Prstenec zaostrovania je omnoho užší s ešte jemnejším vrúbkovaním a má extrémne jemný chod. Vzhľadom na funkciu Full Time Manual Focus ním možno kedykoľvek, aj pri automatickom zaostrovaní, doostriť objekt ručne. Trochu som sa bál, že pre extrémne jemný chod zaostrovacieho prstenca to bude problém a že pri každom dotyku bude afektovať automatické zaostrenie, ale medzi prstencami je pomerne veľká vzdialenosť a k nechcenému dotyku či chytaniu prstenca nedochádza. Pre väčšiu váhu a rozmery objektívu je ručné zaostrovanie bez statívu takmer nemožné. Potrebujete aspoň monopod, aby ste mali odľahčenú ľavú ruku a mohli ju používať na otáčanie zaostrovacieho prstenca.
Objektív je vybavený statívovou pätkou, pomocou ktorej sa upevňuje na statív alebo monopod. Štandardne ju možno uvoľniť a otáčať okolo osi objektívu. Využijete to, ak chcete zo statívu alebo monopodu fotografovať na výšku. Nemusíte povoliť statívovú hlavu, stačí povoliť obruč pätky a otočiť fotoaparát s objektívom v nej.
Na objektíve nájdete okienko so stupnicou zaostrenia a na bočnej strane tubusu ovládacie prvky. Sú to prepínač manuálneho a automatického zaostrovania, limit zaostrovania, zapnutie stabilizátora a mód stabilizácie. Limit zaostrovania možno vymedziť na nekonečno až 6m, alebo neobmedzený rozsah zaostrenia nekonečno až 2,2m. Stabilizátor obrazu má dva módy – normal alebo sport, ktorý využijete pri sledovaní objektov s nepredvídateľným smerom pohybu. Obidva módy by mali rozoznávať panning – sledovanie konštantne pohybujúcich sa objektov a v tomto prípade by mala fungovať iba vertikálna stabilizácia.
Na tubuse pred ovládacími prvkami nájdete ešte zámok zoomu, ktorý umožňuje mechanickú aretáciu objektívu na 200mm ohnisku. To môže byť užitočné pri prenášaní objektívu. Momentálne sa nezdalo, že by mal objektív tendenciu sa vysúvať pri sklopení nadol, keďže zoom má príjemný tuhší chod, ale v budúcnosti to nie je vylúčené. Častým používaním sa odpor môže zmenšiť, je to prirodzené.
Objektív má vo výbave obrovskú plastovú slnečnú clonu s podobným povrchom ako je telo objektívu. Slnečná clona je otravná a zväčšuje veľkosť objektívu, ale používal by som ju určite a to nielen pre minimalizovanie rizika odleskov ale aj rizika poškodenia. Práve počas môjho testovania v národnom parku Hortobágy jednému z mojich kolegov padol fotoaparát s teleobjektívom Sigma 150-600mm zo statívu priamo dopredu. Slnečná clona zachránila predné šošovky objektívu a oprava sa tak redukovala na výmenu plastových závitov. V prípade, že by na objektíve nebola slnečná clona, by si to odniesli sklené optické členy, čo by sa prejavilo na násobne drahšej oprave.
Čo sa týka spracovania, objektív je poväčšine plastový. Je ťažko povedať, či je to dobré alebo nie, v zime je určite príjemnejšie držať v ruke plast ako kov a súčasné plasty sú naozaj kvalitné. Navyše plast je ľahší ako kov, čo je v prípade tak veľkého objektívu relatívne veľká úspora na váhe. Osobne mi zdá objektív kvalitný. Nič na ňom nevyrušuje, nevyklá a nepôsobí lacným dojmom, okrem oznamu „Made in China“… :-)
Tu je to jednoduché ako facka. Objektív jednoducho robí to, čo má. Zaostruje presne a spoľahlivo. Nie je to až taký rýchlik, ako napríklad AF-S Nikkor 70-200mm f/2,8, ale nie je od neho ďaleko. Je takmer tak rýchly ako výrazne drahší AF-S 80-400mm, ale je zároveň presnejší. Ja som mal v čase testovania objektívu k dispozícii telo Nikonu Df a zaostrovanie aj s týmto starším AF modulom bolo veľmi rýchle. Predpokladám, že zaostrovanie s novšími AF modulmi či profi prístrojmi bude ešte rýchlejšie a robustnejšie. Kontinuálne zaostrovanie fungovalo spoľahlivo. Pri fotení letoviek som využíval 3D sledovanie obrazu, kedy si fotoaparát predáva informáciu aj o tvare a farbe pohybujúceho sa objektu. Kombo Nikon Df a Nikkor AF-S 200-500mm sa nenechalo pomýliť ani keď mi medzi fotoaparát a objekt vošiel iný objekt alebo prekážka, ako tomu bolo v nasledujúcom prípade. Fotoaparát sa jednoducho nenechal pomýliť a ďalej zaostroval na letiacu volavku.
Pri fotografovaní vzdialenejších predmetov som využíval limitér zaostrovania, ktorý naozaj zrýchlil AF. Je len potrebné myslieť na jeho vrátenie do full polohy, aby vás obmedzenie neprekvapilo v nevhodnej chvíli. :) Napríklad, ak chcete rýchlo vyfotiť nejaký detail.
Stabilizátor obrazu je vynikajúci. Je špecifikovaný ako 4,5 násobný. Malo by to znamenať, že na minimálnom zoome by ste mali udržať z ruky cca. 1/10s a na maximálnom zoome cca. 1/20s.
Priznám sa, že také extrémne časy som neskúšal, ale stabilizátor bezpečne fungoval pri časoch ako sú 1/50s, čo je ako malý zázrak.
Ako hodnotíme kvalitu objektívu? Prvý plán je skontrolovať ostrosť objektívu. Ak objektív kreslí, má vysokú úroveň detailov a dobrá kresba je nielen v strede obrazového poľa, pre väčšinu fotografov to znamená, že objektív je dobrý. My sa však s týmto neuspokojíme. Objektív má ďalšie vlastnosti, ktoré sú aspoň tak dôležité, ako je ostrosť objektívu. Pre mňa osobne je to určite bokeh. Je to charakter rozostrených oblastí mimo hĺbku ostrosti. V prípade objektívu Nikkor AF-S 200-500mm je bokeh neutrálny. Nie je geniálne hladký, ale zároveň nie je ani veľmi nervózny, či inak rušivý. So zmenšujúcou sa vzdialenosťou zaostrenia sa bokeh vylepšuje, čo je logické, keďže sa pritom radikálne zmenšuje hĺbka ostrosti. Pri minimálnych vzdialenostiach zaostrenia sa z tohto typického wildlife objektívu stáva netradičný ale efektný portrétny objektív. :)
Každý objektív má aj nejaké muchy. Vo väčšej či menšej miere je každý objektív postihnutý určitou optickou chybou alebo nedokonalosťou. Dnešnému modelu nemožno veľmi vytýkať ani vinetáciu, ktorá sa prejavuje v minimálnej miere, ale ani chromatickú aberáciu. Objektív je naozaj na svoje extrémne ohniskové vzdialenosti dobre vyladený. Samozrejme, sem tam v extrémne kontrastných scénach v protisvetle sa môže objaviť aberácia (farebné kontúry okolo hrán), ale neželaný efekt je veľmi zriedkavý a minimálny.
Podobne je objektív dobre vybavený antireflexnými vrstvami. Napriek tomu, že nemá najnovšie antireflexné vrstvy označované písmenom „N“ (nano kryštalické), objektív je odolný voči protisvetlu a to ako so silným svetelným zdrojom v zábere tak i s plošným protisvetlom. Nie že by sa v praxi nevyskytli nijaké závoje a odlesky v protisvetle, ale sú dobre kontrolované a pri použití dodávanej obrovskej slnečnej clony takmer neexistujúce. SUPER!
zdroj: nikonblog.sk
Abstrakcia vo fotografii (2)
Psychológia farieb (1)
Svetlo vo fotografii II. - farba (teplota) svetla (2)
Fotoaparát alebo objektív? (4)