Objektív 135 mm f/1,8 S Plena, ktorý bol navrhnutý s ohľadom na veľký priemer bajonetu Z, je prvým objektívom NIKKOR Z, ktorý plne využíva potenciál bajonetu na zhromažďovanie svetla. Väčší zadný člen objektívu umožňuje tento skok v periférnom osvetlení a prináša konzistentný jas až po krajné okraje záberu. Drastické zníženie vinetácie, jasná cesta svetla cez objektív s minimálnou refrakciou je to, čo vytvára nádherný a pravidelný okrúhly bokeh, ktorým sa vyznačuje objektív Plena.
Komplexná optická konštrukcia pozostáva zo 16 optických prvkov v 14 skupinách. Predný SR prvok s vysokým rozptylom, asférický prvok a štyri prvky s mimoriadne nízkym rozptylom prispievajú k minimalizácii farebného presvitania, rozostrenia a odleskov. SR prvok s vysokým rozptylom, ktorý bojuje proti ťažko korigovateľnej farebnej vade špecifickým zameraním na kratšie vlnové dĺžky. Asférický prvok koriguje sagitálnu kómu a sférické vady a zároveň kompenzuje zakrivenie poľa ostrosti. Dokonca aj pri plne otvorenej clone f/1,8 dosiahnete kritickú ostrosť, výrazný kontrast, vynikajúcu reprodukciu bodových svetelných zdrojov a dokonale kruhový bokeh bez viditeľných farebných lemov. Krásnemu bokehu napomáha 11-lamelová clona s kruhovým otvorom. Pri silnom osvetlení a v protisvetle pôsobia proti axiálnej aj laterálnej chromatickej aberácii vrstvy ARNEO a Nano Crystal Coats, ktoré zabraňujú vzniku duchov, odrazov a odleskov a umožňujú dosiahnuť lepší kontrast a jasnosť.
Schéma optickej konštrukcie objektívu.
Patentovaný systém Multi-Focus od spoločnosti Nikon obsahuje dve samostatné pohonné jednotky AF, ktoré sú synchronizované a poskytujú mimoriadne rýchle a presné zaostrovanie v celom rozsahu zoomu. Tento systém využíva dva krokové motory STM, ktoré ponúkajú pôsobivo plynulý a tichý výkon automatického zaostrovania, ktorý je vhodný na fotografovanie aj na natáčanie videa a to aj pri minimálnej hĺbke ostrosti. Okrem toho programovateľný lineárny zaostrovací krúžok umožňuje manuálne zaostrovanie s plynulým otáčaním v oboch smeroch.
Premyslený dizajn modelu Plena sa nekončí pri jeho vynikajúcom zobrazení. Optický dizajn má priamy vplyv na uspokojivú celokovovú konštrukciu objektívu, čím vznikol ľahší, prenosný objektív, ktorý pojme 82 mm filtre. Objektív je navyše prispôsobiteľný vďaka ovládaciemu krúžku bez kliknutia, ktorým sa nastavuje clona, ISO a kompenzácia expozície, a ľahko dostupnému priraditeľnému tlačidlu Fn. A napokon, utesnenie odolné voči prachu a vode uvoľňuje fotoaparát Plena na použitie v nepriaznivých podmienkach, čím sa z neho stáva stroj na maximálne odhalenie magického vo všednosti.
Schéma tesnení.
Objektív Plena bol navrhnutý aj s ohľadom na kameramanov, počnúc obľúbenou ohniskovou vzdialenosťou objektívu, ktorá umožňuje oddeliť pozadie a dosiahnuť intimitu na úrovni ruky. Okrem ohromujúceho obrazu objektívu Plena sa vyznačuje aj plynulými prechodmi clony a prirodzenými zmenami medzi polohami zaostrenia. V kombinácii s automatickým zaostrovaním Nikon Multi System Focus, možnosťami manuálneho zaostrovania na objektíve a kompletným balíkom spôsobov snímania videa, ktoré sú prezentované v celom systéme Z, Plena pozdvihne úroveň všetkých záberov.
Kľúčové vlastnosti
Objektív má dizajn charakteristický pre rad objektívov S s bajonetom Z. Hneď za predným prvkom je vrúbkovaný prstenec, ktorý ale nemá žiadnu funkciu, je nepohyblivý. Široký prstenec manuálneho zaostrovania je nastaviteľný. V menu fotoaparátu môžete vybrať smer otáčania, ale aj rozsah a nastaviť tak manuálne zaostrovanie na rýchlejšie, alebo jemnejšie. Programovateľné sú dve tlačidlá Fn, štandardne nastavené na uzamknutie zaostrovania. Nechýba prstenec, ktorého funkciu môžete nastaviť vo fotoaparáte. Môže slúžiť na nastavenie ISO, korekcie expozície alebo clony. Posledným mechanickým prvkom na objektíve je prepínač AF/MF.
Objektív som testoval na Nikone Z f. Aj keď je objektív veľký, je ľahší ako by ste predpokladali. Bez poriadneho gripu na fotoaparáte ho ale musíte podopierať. Dobre padne do ruky a ak chcete zaostrovať manuálne, máte široký prstenec priamo nad prstami. Dĺžku zväčšuje účinná, ale rozmerná slnečná clona.
Zaostrovanie je rýchle a tiché. V spolupráci s Nikonom Z f výborne fungovala detekcia očí u ľudí, ale keď som fotografoval rýchlo behajúceho psa, fotoaparát sa pri sledovaní jeho očí potrápil.
135 mm pre plnoformátový fotoaparát radíme medzi kratšie teleobjektívy, ale dlhšie portrétne objektívy. Posledné mesiace je to moje najobľúbenejšie portrétne ohnisko. Vyhovuje mi užší uhol záberu, stlačená perspektíva a malá hĺbka ostrosti. Rád mám pod kontrolou pozadie, na ktoré fotografi často zabúdajú. Pri svetelnosti f/1,8 je ľahké ho rozostriť a zvoliť, ktorú časť pozadia chcem mať na zábere.
Rád takýmto objektívom fotografujem detaily v prírode alebo v meste. Tento objektív zaostruje už od 80 cm. Mierka zväčšenia je 1:5. U alternatívneho objektívu Nikkor Z 85/1,2 S je to len 1:9. Aj z tohto dôvodu by som osobne preferoval 135-ku.
Mestké zátišie s malou DOF.
Objektív zaostruje od 80 cm.
Užší uhol záberu dovoľuje lepšie kontrolovať pozadie i popredie.
Ak objektív vyberáte primárne pre portrét, musíte zvážiť, aký výsledok chcete dosiahnuť a kde budete fotografovať. V interiéri môže byť 135 mm priveľa. 135 mm objektív má aj plochšiu perspektívu, čo môže niektorým fotografom mierne vadiť pri detailných portrétoch. Výhodou je to pri celkových portrétoch a portrétoch v širšom prostredí.
Vďaka užšiemu uhlu záberu, stlačenej perspektíve a malej hĺbke ostrosti môžete zábery komponovať ako v divadle s kulisami.
Objektív vie pekne rozostriť pozadie aj keď portrétovaná osoba zaberá pomerne malú časť formátu záberu.
Aj pri detailnejšom portréte ste pomerne ďaleko.
Už pri f/2,8 poskytuje objektív najostrejší obraz. Ale aj pri plne otvorenej clone sú ostré aj tie najjemnejšie detaily a textúry a to aj v najkrajnejších rohoch. Pri portrétoch sa vám preto niekedy zíde difúzny filter NiSi Filter Black Mist 1/4 82mm, ktorý zjemní kresbu pleti.
Vinetácia je malá a aj to len v tesnej blízkosti rohov, od f/2,8 je len nepatrná. Sférické skreslenie je malé, mierne poduškovité. Na chromatickú chybu som nenarazil. vynikajúca je antireflexná úprava
Okrem ostrosti každého zaujíma, aký má objektív bokeh. Tvrdenia výrobcu, že objektív naplno využíva veľký bajonet a špeciálne optické prvky, sú pravdivé. Bokehové krúžky aj pri krajoch obrazu sú optimálne rozostrené a s minimálnou deformáciou tvaru. Bokeh neobsahuje žiadne deformity v podobe sústredných kruhov či tzv. mačacích očí. Môžeme tu smelo hovoriť o optimálnom bokehu. Na druhú stranu môže niekomu pripadať bokeh príliš dokonalý, bez špecifického charakteru. Ale kvôli tomu sa nekupujú takéto objektívy, ale nejaké staršie sklíčka.
Bokeh je ukážkovy. Rozostrené krúžky majú mäkký okraj a smerom ku kraju obrazu sa takmer nedeformujú. Ukážka potenciálu bajonetu Z.
Nazrel som aj do archívu na fotografie z Nikon NIKKOR Z 85mm f/1.2 S. Má tiež nádherný bokeh, ale ak je pozadie štrukturované, sú rozostrené bodové zdroje svetla deformované do tvaru mačacích očí. V tomto “Plena” víťazí.
Verdikt pre tento objektív sa píše ľahko. Z hľadiska spracovania, funkcionality, rýchlosti zaostrovania a obrazovej kvality nie je čo riešiť. Je to perfektný objektív. Vhodný je na fotografovanie portrétov a detailov s malou hĺbkou ostrosti a krásnym bokehom. Pri portrétoch si musíte premyslieť, či vám viac vyhovuje typické portrétne ohnisko objektívu Nikkor Z 85/1,2 S, alebo mierne dlhšie ohnisko, dávajúce plochšiu perspektívu, testovaného Nikkoru Z 135/1,8 Plena.
Na koniec chcem poďakovať speváčke Janke Dekankovej, Petrovi Rainhardovi Hricákovi a jeho manželke Katke a členom KVH Teokratos, za to, že mi ochotne pózovali pri testovaní objektívu.
Odporúčané články:
Recenzia Nikon NIKKOR Z 85mm f/1.2 S
Bratislavské cintoríny (3)
Predstavujeme: Wallerret - rukavice pre fotografov (2)
Fotosúťaž: Portrét mobilom (12)
Príslušenstvo, ktoré sa mi osvedčilo (1)