Ďalšie prekvapenie od spoločnosti Olympus, ktorej po zmene vlastníckych vzťahov mnohí prorokovali koniec ďalšieho svetového výrobcu fotoaparátov, zatiaľ vyzerá na celkom úspešný ďalší život. Objektív Olympus M.Zuiko Digital ED 100-400mm F5.0-6.3 IS na výrobu v smrteľných kŕčoch nevyzerá.
Výrobca od začiatku deklaruje, že je to objektív strednej triedy, ktorý na našom trhu stojí bezmála 1300 eur, má v sebe množstvo profesionálnych vychytáviek. Už na prvý pocit cítiť, že je precízne spracovaný a že by mal aj niečo vydržať. Zaostrovací a približovací prstenec fungujú ladne bez drhnutia. Skvelá správa je, že je odolný a prach, mráz či stekajúca voda mu len tak neublížia, tak ako modelovému radu drahších objektívov rady PRO.
Viac technických detailov o objektíve v produktovej karte obchodu PROlaika.
Rodinná fotografia: Nie. Jedine na zábery z diaľky a pre vytiahnutie ľudkov z pozadia.
Spoločenské udalosti: Ako sa to vezme. V zásade nie. Jedine z diaľky. Pre paparazzov je tento objektív ako stvorený.
Dovolenka: Áno. Výhradne na chvíle strávené v prírode alebo pri športe.
Architektúra: Ako kedy. Niekedy má svoj význam fotografovať budovy z veľkej vzdialenosti.
Extrémne využitie: Áno. Ak je v prípade extrému dosah objektívu. Vyskúšal som ho na fotografie mesiaca na modrej rannej oblohe. Na fotoaparáte Olympus OM-D E-M1 Mark III som urobil aj zábery s rozšíreným rozlíšením až 50 mega. Z nich som si potom vyrezal detail, ktorý znesie aj obrazovka s rozlíšením 4K. Výsledok sa mi páči.
Šport: Áno. Treba pri tom brať ohľad na prácu stabilizátorov, aby si fotograf nekazil zábery zlým nastavením či zosúladením stabilizátorov. Potom to už chce iba cvik. Fotografovať okamžite s natiahnutým zoomom na 400 mm (po prepočte 800 mm pre fullframe) je o nervy. Nájsť bez tréningu sledovanú postavu môže chvíľu trvať alebo sa to nemusí podariť vôbec. Hlavne to chce pokoj a sústredenie. Po pár dňoch naháňania motívu to bude isto lepšie. :)
Fotografovanie v prírode: Áno. Zábery krajiny v diaľke vyžadujú dobré počasie. Opar či vlniaci sa horúci vzduch je v takomto prípade nepriateľ.
Wildlife: Áno. Kto nechce nosiť väčšiu a ťažšiu techniku s fullframe čipom má v tomto objektíve dobrú a cenovo prijateľnú voľbu. Na fotografovanie zvierat v divočine alebo ZOO odporúčam nacvaknúť objektív na novšie modely fotoaparátov Panasonic, ktoré majú skvele dotiahnuté automatické detekovanie nielen tvárí, ale aj celých postáv a hlavne vtákov a zvierat. Je to skvelá pomôcka, ktorá funguje veľmi spoľahlivo. Olympus zatiaľ len sľubuje, že svoje „foťáky“ vybaví takouto funkciou. Možno to príde v ďalšej aktualizácii. Neviem sa dočkať.
Makro: Áno. Tento objektív má skvelé makro. Jeho minimálna zaostrovacia vzdialenosť je 1,3 m. Aj tu sa treba vyzbrojiť trpezlivosťou pri naháňaní motívu.
Video: Áno. Stabilizácia funguje skvele. Stačí mať cvik, niekde sa oprieť, nadýchnuť, nedýchať, držať a točiť.
To najdôležitejšie je, že s objektívom tohto rozsahu sa dá pracovať z ruky. Výkonný stabilizátor funguje nad moje očakávania. Spočiatku som sa ho bál, pretože niektorí recenzenti upozorňovali, že pri spustení stabilizátora v objektíve a aj v tele objektívu cítili spomalenie systému či pomalé plávanie a dobiehanie obrazu v hľadáčiku, ktorý sa nechcene posúval. Šikovnejší to vyriešili tak, že stabilizátor v objektíve jednoducho vypli a používali iba stabilizáciu fotoaparátu.
Toto riešenie však pri fotení z ruky nie je žiadna sláva. Z mojej skúsenosti vyplynulo, že je lepšie použiť oba stabilizátory a s plávaním obrazu sa skúsiť zžiť, zvyknúť si na neho a vedieť s ním vybabrať. Je to niekedy trochu o nervy, ale dá sa to. Áno, spustenie oboch stabilizátorov fotenie spomaľuje. Nehádzal by som flintu do žita. Možno nejaký update vyrieši aj synchronizáciu oboch stabilizátorov.
Výrobca deklaruje, že oba stabilizátory utiahnu až 7 EV rozdiel. Čo to znamená? Že ak chce neborák fotografovať za nejakých svetelných podmienok, pri ktorých potrebuje na to, aby mal obrázok ostrý, nejakú kombináciu expozície, času a clony, tak vďaka stabilizátorom si nemusí robiť starosti a svoje potreby môže posunúť o sedem hodnôt clony či času. Samozrejme, táto hodnota nie je jediným prvkom ovplyvňujúcim výsledok. Darmo ja udržím vďaka stabilizátorom bez pohnutia trebárs tridsatinu sekundy, keď fotím hopsajúceho zajka či prihrávajúceho futbalistu. Treba si to najprv rozmyslieť, rovnako ako samotné použitie stabilizátora, možností, ktoré ponúka, a aj kombináciu stabilizátorov. Je to hotová veda. Bez rozmyslu sa dá veľa pokaziť. Pre tých, ktorí si nechcú robiť ťažkú hlavu, je rozumné použiť automatiku. Nie je všemocná, ale dokáže slušne odhadnúť, čo práve treba. Automatický stabilizátor a k tomu automatické ISO sú spásou. Ostatné je o špecifických potrebách a experimentoch. Mať veľa možností je skvelé, ale znamená to aj veľa možných a nemožných omylov.
Objektív je vybavený statívovou pätkou, ktorá ho v zostave s fotoaparátom vyvažuje na tripode alebo monopode. Na objektíve je niekoľko ovládacích prvkov ako aretácia v polohe najmenšej ohniskovej vzdialenosti, prepínač zaostrovacích rozsahov, vypínač automatického zaostrovania a vypínač stabilizácie. Ovládače sú prehľadne a ľahko dostupné.
Lacnejší objektív sa celkom pochopiteľne nemôže pochváliť úžasnou svetelnosťou. Clona 6,3 pri maximálnom zoome je z môjho staromilského pohľadu sebevražedná. Ale! V poslednom období ma prekvapuje čistota obrazu pri použití vysokého ISO aj pri systéme micro 4/3, pre ktorý je tento objektív určený. A keď už začne obraz šumieť, tak jeho znehodnotenie nie je až také, že by boli zábery nepoužiteľné. Ak fotím na web a pre časopis, je v dnešnej dobe úplne zbytočné zamýšľať sa nad šumom z 20-megových fotoaparátov. Kto chce robiť veľké zväčšeniny na stenu, má dve možnosti. Môže prezentovať úroveň šumu za zámer alebo bude jednoducho čušať a nikto sa z toho nezblázni. Svoje čaro majú nielen vyhladené obrázky, ale aj surovejšie zábery. Záleží na vkuse, motíve, nálade... A tak. Fotografovanie akčných scén za šera je pre toto „sklo“, samozrejme, väčší problém ako fotografovanie s fullframe fotoaparátom a nasadeným supersvetelným objektívom. Rozdiel je nielen v možnostiach, ale aj v cene, ktorá môže byť aj desaťnásobná...
- Výkonný obrazový stabilizátor.
- Prekvapivá ostrosť a jasnosť obrazu.
- Príjemná cena.
- Horšia svetelnosť
Napriek nízkej cene tento objektív podáva jemné detaily veľmi dobre. Nemôže sa však rovnať o sto percent drahšiemu kolegovi z triedy pre profesionálov Olympus M. Zuiko Digital ED 300mm f/4 IS PRO.
Abstrakcia vo fotografii (2)
Psychológia farieb (1)
Svetlo vo fotografii II. - farba (teplota) svetla (2)
Fotoaparát alebo objektív? (4)