Neverím na univerzálne veci. Donedávna som mal na superzoomy doslova alergiu. Keď som im v minulosti naletel, mal som z toho hlavu v smútku. Výrobcovia a predajcovia ich dokážu krásne ospievať, ale výsledok z nich bola pre aspoň trošíčku náročnejších jasná migréna. Viem, že sa časy menia. Nedokázal som to však dlho prekonať.
Už nenaletím. Darmo mi motali pred ústami medové motúzy. Olympus M. Zuiko Digital ED 12-100mm f/4 IS PRO ma nezaujal pre vnútorný blok, averziu voči takýmto „širokorozchodným“ zoomom. Nie, nechcem ho!
Ani mi nenapadlo siahnuť si naň a vyskúšať ho. Až keď ho niekoľko „závislákov“ na systéme Mikro 4/3 vychválilo do nebies a u samého výrobcu zaplakali, že si týmto klenotom nakakali do vlastného hniezda, ma začal podvedome zaujímať.
Povedal som si: mňa predsa nedostanú, skúsiť ho môžem a potom ho hneď odložím.
Zažil som šok takmer okamžite a stratil averziu na veľké rozsahy zoomov. Hneď som zabudol na katastrofy z minulosti. Z nechceného kusa kovu a skla sa pre mňa stal milovaný objektív.
V Olympuse si naozaj nakakali do vlastného hniezda. Veď týmto „sklom“ akoby nahradili minimálne dva kvalitné objektívy jedným. Stačí si kúpiť Olympus M. Zuiko Digital ED 12-100mm f/4 IS PRO a väčšina fotografov, či už profesionálov alebo nadšencov, je v pohode.
Objektív z profesionálnej rady PRO poteší špičkovou optikou, ultrasonickým automatickým zaostrovaním, kvalitným prevedením, odolnosťou a 5-osím optickým stabilizátorom. Nepoteší základnou clonou 4, ale ani príliš nenahnevá. Kto fotografuje ľudí, potrebuje vo väčšine prípadov pricloniť. Zažil som prácu svadobných fotografov, ktorí vsadili na šialenú clonu len málo nad hodnotou 1 celá, pri ktorej mali na všetkých fotografiách ostré iba oko nevesty. Svadobčanov tým síce na úvod ohúrili, akí sú úžasní fotografi, ale keď si po rokoch pozerali fotografie, bolo im ľúto, že už nežijúca babička v pozadí je všade rozmazaná na nepoznanie.
Rodinná fotografia: Áno. Nie je čo riešiť. Naširoko zvláda celky a nadlho zasa portréty či priblíženie. Stačí zapnúť detekciu tvárí a netreba sa trápiť.
Spoločenské udalosti: Áno. Viem si ho predstaviť ako skvelého spoločníka na koncertoch. Aj by som ho na nejakom vyskúšal, keby teraz nejaký bol.
Dovolenka: Áno. Mať ho a nezobrať ho na dovolenku či na cestu znamená pripraviť sa o kopu príjemných spoločných chvíľ s ním. :) K nemu žiadneho iného kamaráta spomedzi výmenných objektívov ani netreba.
Architektúra: Áno. Samozrejme, podľa výsledku, ktorý chce fotograf dosiahnuť. Objektív dokáže zabrať celkom slušne naširoko a kvalitne zvláda detaily. Kto potrebuje zabrať ešte širšie, môže investovať do objektívu Olympus M. Zuiko Digital ED 7-14mm f/2,8 PRO. V Prolaike je momentálne na neho zľava.
Extrémne využitie: Áno. Objektív je odolný voči prachu, mrazu a stekajúcej vode ako všetci ostatní jeho kamaráti z radu PRO. Napriek tomu som opatrný vždy, keď využívam dlhšiu hranicu zoomu až do 100mm (200 mm po prepočte na plný formát). Objektív vystrčí dlhý nos a na pohľad vyzerá zraniteľnejší.
Šport: Áno. Ultrasonický AF stíha rýchle deje.
Fotografovanie v prírode: Áno. Stabilizátor robí svet krajinkárov pohodlnejší. Funguje spoľahlivo a je ako stvorený na dlhšie expozičné časy.
Wildlife: Áno. „Dlhá“ hranica zoomu síce nemá extrémne priblíženie na odpadnutie, ale zasa disponuje celkom slušným makrom a výhodou pri fotografovaní kdesi v džungli v tráve je dookola omieľaný extrémne výkonný stabilizátor, ktorý v kombinácii so stabilizovaným snímačom vo fotoaparátoch Olympus robí doslova zázraky, o ktorých si iné značky môžu akurát tak nechať snívať.
V tme: Áno. Najotvorenejšiu clonu síce má až 4. Je daňou za mimoriadny rozsah, ale tento hendikep doháňa toľko ospevovaná stabilizácia. Aj keď nie je všemocná, je mimoriadne účinná a spoľahlivá. Treba ju využívať s rozumom. V dnešných časoch už ani pri systéme Mikro 4/3 nie je žiadna tragédia „vysoliť“ ISO do vyšších hodnôt a dorovnať tak svetelnosť. Pravidlo o vyššej základnej clone objektívu a s ním ruka v ruke kráčajúcej horšej kvalite obrazu platilo pred rokmi. Zabudnite. Olympusácka 12-100 PRO je na celej dĺžke prekvapivo dobrá.
Video: Áno. Je to doslova sen videografov. Do svojich top modelov fotoaparátov napchal Olympus to najlepšie, čo súčasný svet ponúka. Neplatí, že ak niekto chce nakrúcať fotoaparátom, nemal by sa veľmi obzerať po Olympuse. Mal. V minulosti chvíľu zostal za ostatnými vo videu v závese, ale nateraz väčšinu konkurencie v niektorých veciach úspešne predbehol. Clona 4 na Olympus M. Zuiko Digital ED 12-100mm f/4 IS PRO je stabilná, obraz stabilizovaný. Komu sa netrasú ruky a dokáže ustáť bez zamotania sa s hľadáčikom na oku, môže pokojne natiahnuť zoom na maximálnu dĺžku a tváriť sa, že nakrúcal so statívom.
Maximálna clona: f/4.0
Minimálna clona: f/22
Minimálna zaostriteľná vzdialenosť: 0,15m
Priemer filtrového závitu: 72mm
Rozmery: 77,5 x 116,5 mm
Hmotnosť: 561g
Objektív je tučnučký a v pomere k malým telám Mikro 4/3 trochu prerastený. Má slnečnú clonu, vypínač stabilizátora, tlačidlo s možnosťou navoliť si naň funkciu podľa vlastného výberu a má aj ostriaci prstenec, ktorý je súčasne aj veľmi jednoduchým prepínačom na ručné zaostrovanie. Stačí ho pritiahnuť k sebe a už je prepnutý do manuálneho módu. Od seba opäť ostrí automaticky.
Ostrosť: Som z nej stále zmätený. Stále neverím, že v objektíve nie je ukrytý nejaký dokresľovací softvérový prvok. Vraj nie je. Objektív je ako britva. Bokeh na dlhších ohniskách príjemný.
+ Rozsah 12-100 mm, čo je po prepočte na plný formát 24-200 mm.
+ Stabilizácia. V kombinácii so stabilizovaným snímačom v tele fotoaparátu dokáže zázraky. Aj pri videu fungujú stabilizátory veľmi jemne a príjemne.
+ Optická kvalita.
+ Odolnosť voči menej šetrnému zaobchádzaniu, prachu, mrazu, stekajúcej vode, vlhku.
- Objektívu vyčítajú mohutnosť. Váži cez pol kilogramu. Mne to neprekáža a beriem to ako cenu za kvalitu, ktorú sa do tejto rúrky podarilo napchať.
- Pretože neviem, čo by som objektívu vytkol, pátral som u kolegov, čo sa im na ňom nepáči. Našiel som, že skreslenie. Horor to však nie je. Mne neprekáža ani pri clone 4. Skôr naopak, som prekvapený, ako si ju dokážeme spolu s týmto objektívom užívať. Aj odlesky pri širokom zábere komusi prekážali. Neprekáža mi, že sa s nimi buď musím zmieriť, alebo sa postaviť k motívu trochu inak, alebo si zatieniť rukou. Svetelný zdroj tesne za okrajom širokého záberu je konštrukčne náročnejšie vytesniť. Ak by to výrobca prehnal a zbavil sa odleskov, malo by to zasa inde vplyv na stmavenie rohov záberu. Odlesky sa objavujú naozaj len v malom množstve a musí byť na ne poriadny dôvod. Napríklad slnko oproti.
Fotosúťaž: Historické Slovensko a Česko (11)
Abstrakcia vo fotografii (2)
Psychológia farieb (1)
Svetlo vo fotografii II. - farba (teplota) svetla (2)