V dnešnej dobe retro štýlu na trh prišiel fotoaparát s oblými krivkami a futuristickým dizajnom. Jeho úlohou je spríjemniť fotografovanie dobrou ergonómiou a zachovať si pritom kompaktné rozmery. Dnes sa podrobnejšie pozrieme na novinku od spoločnosti Panasonic s názvom Lumix DMC-G6.
Prvé dojmy z fotoaparátu boli zaujímavé. Dnes výrobcovia dbajú najmä na výzor fotoaparátu a niekedy nadobúdam dojem, že čím staršie nový fotoaparát vyzerá, tým lepšie. Niekedy však utrpí práve ergonómia, alebo jednotlivé technické časti fotoaparátu sú kompromisom medzi výzorom a užívateľským pohodlím. Nový fotoaparát G6 sa na nič nehrá a je skonštruovaný tak, aby vo všetkých smeroch vyhovoval fotografovi.
Fotoaparát už na prvý pohľad budí dojem moderného fotografického prístroja. Telo je vyrobené z plastových častí, čo sa odzrkadlilo na zníženej hmotnosti a možnosti zabudovať do fotoaparátu Wi-Fi modul. Váha prístroja je príjemných 390 gramov a preto sa fotoaparát príjemne nosí na krku aj dlhší čas. Práve váha je veľká prednosť bezzrkadloviek. Sú malé, skladné a človek ich bez problémov dokáže nosiť celý deň na krku alebo v ruke.
Aj napriek malým rozmerom sa fotoaparát drží pohodlne. Predný grip je dostatočne veľký a pod spúšťou mierne vykrojený. Na zadnej stane sa nachádza miesto pre palec, rovnako dobre pogumované ako celý predný grip.
V dosahu ruky sú všetky často používané funkcie, ako napríklad výber zaostrovacích bodov, nastavenie citlivosti ISO či vyváženie bielej. Ak by sa náhodou niektorá funkcia nenachádzala na dostupnom mieste, máte možnosť ju nastaviť na sedem voliteľných tlačidiel. Čítate správne, fotoaparát má sedem programovateľných tlačidiel. Päť je fyzických, rozmiestnených po celej zadnej strane prístroja a zvyšné dve nájdete na dotykovom displeji v pravom dolnom rohu. Fotograf má prakticky možnosť zmeniť celú filozofiu ovládania fotoaparátu.
Aby toho nebolo málo, vo fotoaparáte sa nachádza aj WiFi modul a pomocou aplikácie do mobilných zariadení (smartphone/tablet) Panasonic Image App môžete ovládať fotoaparát bezdrôtovo. Tiež si môžete prezerať a sťahovať už nafotené snímky do vášho zariadenia a okamžite zdieľať napríklad na sociálnych sieťach. Aplikácii som sa podrobnejšie venoval v recenzii kompaktného fotoaparátu Panasonic Lumix DMC-LF1.
Veľkým prekvapením bola funkčnosť digitálneho hľadáčiku. Hľadáčik samozrejme funguje rovnako ako všade inde. Vidíte totožný obraz ako keby ste pozerali na displej, takže môžete v hľadáčiku nastavovať menu alebo prezerať fotografie. Dôležitým údajom je rozlíšenie hľadáčiku a ešte dôležitejším údajom je, či hľadáčik stíha interpretovať obraz dopadajúci na snímač. Na prvý údaj vám odpovie tabuľka špecifikácií v ktorej nájdete rozlíšenie 1 440 000 bodov. Druhú informáciu však v tabuľkách už nenájdete. Hľadáčik ani pri zhoršenom svetle nijako neseká a nie je spomalený. Reaguje naozaj bleskovo. Je to jeden z najlepších digitálnych hľadáčikov aký som doteraz videl.
Hľadáčik nie je len dobre čitateľný a rýchly. Všimnite si ako vystupuje z tela fotoaparátu. Nemusíte preto tlačiť oko a časť tváre na fotoaparát. Hľadáčik je skrátka plnohodnotným prvkom na tomto prístroji.
Výklopný, otočný a dotykový. To je charakteristika displeju, ktorý dominuje zadnej strane fotoaparátu. Má rozlíšenie 1 036 000 bodov a dnes štandardnú veľkosť 3 palce. V menu fotoaparátu sa môžete pohybovať cez manuálne tlačidlá, alebo ako na dotykovom zariadení, cez displej. Rovnako ako na smartphonoch a tabletoch, aj tu fungujú gestá zväčšovania a zmenšovania fotiek, prezeranie obsahu … Má to však jednu nevýhodu. Za normálnych okolností držíte fotoaparát v pravej ruke a ľavou ovládate dotykovú obrazovku. Problém je v senzore na aktiváciu hľadáčiku. Stačí sa priblížiť rukou k displeju a on zhasne. Ruku oddialite, rozsvieti sa. Máte dve možnosti. Použijete manuálne tlačidlá, alebo displej vyklopíte mimo fotoaparátu. Ak to neurobíte, displej sa vám bude vypínať.
Túto tému som už načrtol. Fotoaparát sa aj napriek veľkosti (malosti) ovláda veľmi dobre. Všetky dôležité funkcie sú vyvedené na tlačidlá, takže do menu fotoaparátu vkročíte len v prípade, že chcete zmeniť nastavenie fotoaparátu, alebo vtedy, keď chcete prideliť nektorému zo siedmich tlačidiel Fn inú funkciu. Všetko ostatné nastavíte priamo na tele. Na zadnej strane sa nachádza 13 tlačidiel. 9 z nich slúži na komplexné nastavenie fotografovania. Toľko tlačidiel na nastavenie nemá ani pokročilá zrkadlovka. :)
Na hornej strane stoja za povšimnutie tlačidlo iA a páčka pri spúšti. Tlačidlo iA si zapnete vtedy, keď ste bezradný a stále sa vám nedarí správne nafotiť určitú scénu. Tlačidlo má len jednu nevýhodu. Ak je aktivované, svieti modrým prenikavým svetlom, ktoré všetkým navôkol oznámi že fotografujete na plný automat. Mne to nevadí (nepotreboval som ho) a myslím že to nebude vadiť ani budúcim užívateľom fotoaparátu. Fotoaparát je určený pre pokročilých fotografov, ktorý toto tlačidlo využívať zrejme nebudú. Ale napríklad ak dajú fotoaparát do rúk neskúsenému človeku a zapnú iA, takýto človek bude bez menšieho problému fungovať a vytvárať s fotoaparátom zaujímavé obrázky. Automatika je naozaj inteligentná a nastavuje hodnoty veľmi rozumne.
Páčka na hornej strane fotoaparátu, kúsok nad spúšťou je zaujímavým riešením ovládača na fotoaparáte. Takúto páčku používajú videokamery na plynulý zoom objektívu. Nevedel som si to dobre predstaviť v praxi. Základné nastavenie pri tomto ovládači je kompenzácia expozície. Nie je to také pohotové ako otočný volič, ale dá sa na to rýchlo zvyknúť. Nevýhodou je, že som častokrát pri nosení fotoaparátu na krku o volič nevedome zavadil a nechtiac aktivoval korekciu expozície. Táto páčka má totiž slúžiť na pohodlné zoomovanie s Power Zoom objektívmi. Sú to objektívy ktoré disponujú zoomom s motorčekom, podobne ako majú kompaktné fotoaparáty. Medzi také patrí napríklad LUMIX G X VARIO PZ 14-42mm / F3.5-5.6 ASPH. / POWER O.I.S.
Tu sa netreba príliš rozpisovať. Fotoaparát zaostruje extrémne rýchlo. Stačí stlačiť spúšť do polovičnej polohy a je zaostrené. Žiadne preostrovanie z minimálnej do maximálnej zaostrovacej vzdialenosti. Potlačíte spúšť a foťák zaostrí tam, kam máte namierené. Nič viac, nič menej. Iba fungujúce automatické zaostrovanie ktoré pracuje rýchlo a presne. Treba ale podotknúť, že to platí pri statických alebo pomaly sa pohybujúcich objektoch.
V nastaveniach fotoaparátu nájdete aj kontinuálne zaostrovanie, ktoré sa používa pri sledovaní rýchlo sa pohybujúcich objektov. Bol som ohromený rýchlosťou zaostrovania a tak ma zaujímalo, ako si AF poradí s niečim naozaj rýchlym. Na výber toho bolo mnoho, ale najviac ma zaujala možnosť navštíviť hrad Červený kameň a tamojšiu sokoliarsku stanicu. Fotenie dravých vtákov na bydlách bolo s objektívom Olympus M.Zuiko 75/1.8 hračkou.
Bol som zvedavý ako si foťák poradí s letovkami. Nadišla tá správna chvíľa a dravce začali lietať. Fotoaparát sa snažil ako to len bolo možné, ale s rýchlo letiacim vtákom si poradiť nevedel. Dravec bol vždy zhruba o meter až dva mimo hĺbku ostrosti. Nedá sa to však fotoaparátu vytýkať, zaostrovanie stále pracuje na báze hľadania kontrastu, nie fázovou detekciou kontrastu ako u zrkadloviek.
Nastavenie automatického zaostrovania stojí tiež za zmienku. Napríklad ak obľubujete fotenie na jeden zaostrovací bod, môžete si zvoliť jeho tri veľkosti (malý, stredný a veľký), alebo využijete 23 zónové zaostrovanie či detekciu tváre a jej sledovanie.
Ak preferujte manuálne zaostrovanie, poteším vás. Funguje! Ako náhle pohnete zaostrovacím prstencom, na displeji/hľadáčiku sa vytvorí zväčšený náhľad oblasti na ktorú zaostrujete. Stačí iba ťuknúť po spúšti a opäť vidíte celú scénu bez zväčšenia. Presne takto to má fungovať. Žiadne zbytočné tlačidlá na zväčšovanie náhľadu a podobne. Manuálne zaostrovanie je rýchle, pohotové a hlavne pohodlné.
Pred nejakým časom sme sa v redakcii zhodli, že vyrobiť fotoaparát ktorý by fotil zle, je už dnes asi nemožné. Každý prístroj ktorý nám prešiel cez ruky fotil prinajhoršom dobre. Niektoré fotili veľmi dobre a niektoré vynikajúco. No ale čo som tým chcel povedať? Iba toľko, že nová G6, vzhľadom na veľkosť snímača (Micro 4/3), fotí veľmi dobre. Výsledky sú obstojné aj na vyšších citlivostiach, kedy digitálny šum pripomína filmové zrno. A keď sme už pri tom filme …
Vo fotoaparáte nájdete niekoľko scénických režimov medzi ktorými vyberá aj iA (inteligentná automatika). Čo ma ale zaujalo viac, sú kreatívne režimy. Je ich tam niekoľko, väčšina sú tradičné filtre ako napríklad efekt hračkárskeho fotoaparátu, sépia, efekt miniatúry atď. Tu ma ale jeden zaujal zvlášť. Jeho názov je dynamický monochrom. Čiernobiele fotografie ktoré nafotíte v tomto režime môžu právom nosiť označenie čierno-biele fotografie. Sú úžasné! Kontrastné so zastúpením čiernej, bielej a medzi nimi sú stupne sivej. To všetko po stlačení spúšte a bez postprocesu! A aby toho nebolo málo, ak máte na fotoaparáte nastavené ukladanie dát na RAW+JPG, budete stále fotiť do oboch formátov. Ak budete mať potrebu upraviť čiernobielu fotografiu, upravíte ju v RAW súbore a nestratíte tak technickú kvalitu fotografie. Totiž čiernobiely JPG súbor má jednu nevýhodu. Tou je farebná hĺbka, respektíve počet odtieňov sivej, ktorých je pri 8 bitovom JPG súbore iba 256. Napríklad 16 bitový monochromatický TIF vyvolaný z RAW súboru má 65536 odtieňov sivej. Tento nedostatok JPG formátu si všimnete najmä na jemných prechodoch, kedy sa môže objaviť pruhovanie alebo posterizácia.
Čiernobiela fotografia priamo z fotoaparátu bez úprav.
Fotografia vyvolaná z formátu RAW s miernou úpravou.
Fotografia vyvolaná z formátu RAW s miernou úpravou.
Ale vráťme sa späť ku kvalite výstupu. Pri fotografovaní do formátu JPG sú výsledky kvalitné. Automatika je nastavená tak, aby príliš svetlé miesta uchránila pred preexpozíciou a tmavé tiene mierne zosvetlila, čím zvýši dynamický rozsah výslednej fotografie. Aby sa na výsledný obrázok lepšie pozeralo, sú farby saturovanejšie. Fotografie tak nemusíte ďalej spracovávať a ak chcete fotku viac ozvláštniť, použijete niektorý z prednastavených režimov alebo kreatívne filtre, ktoré fungujú vynikajúco.
Fotografia zaznamenaná do formátu JPG.
Ak patríte k pokročilým fotonadšencom, budete fotografovať do fotografického formátu RAW, ktorý vám umožní lepšiu editáciu fotografie v editore. RAW je dobre editovateľný a vďaka dátam z obrazového snímača si poradíte aj s jemnými prepalmi alebo podexponovanými miestami. Všeobecne platí, že ak fotografujete na vyššie citlivosti, je lepšie zvoliť formát RAW a odšumovanie aplikovať až v počítači, kde nad odšumením máte väčšiu kontrolu.
Rovnaká fotografia vyvolaná z formátu RAW.
Fotoaparát som mal možnosť testovať niekoľko dní. Používal som dva vynikajúce objektívy, Panasonic 12-35/2.8 a Olympus 75/1.8. Kvalita fotografií je na veľmi vysokej úrovni. Rovnako ako spracovanie a predovšetkým ovládanie fotoaparátu, ktoré je vynikajúce. Ak obľubujete čiernobielu fotografiu, vrelo odporúčam práve tento model. Písal som to už v úvode. Panasonic G6 je fotoaparát, ktorý sa na nič nehrá. Nemá retro dizajn a ani sa nesnaží byť na pohľad očarujúcim podľa dnešnej módy. Jeho moderný výzor sa nehodí ku starému bicyklu či vyťahanému svetru ktoré sú dnes in. Nie je to módny doplnok. Je to poctivý fotoaparát, kde sa bazíruje na ovládaní, dobrej ergonómii a kvalite výstupu pri zachovaní kompaktných rozmerov. Je to fotoaparát, ktorý bude dobre slúžiť svojmu majiteľovi.
+ veľmi dobrý obrazový výstup
+ kompaktné rozmery a váha
+ ergonómia a ovládanie
+ digitálny hľadáčik
+ 7 nastaviteľných tlačidiel
+ extrémne rýchle automatické zaostrovanie
+ WiFi
+ čiernobiele fotografie
+ moderný dizajn
- senzor na prepínanie displej/hľadáčik
- kontinuálne zaostrovanie
- zvuk uzávierky (subjektívne)
Fotografie sa dajú stiahnuť v originálnej veľkosti, aby ste si mohli pozrieť maximálnu kvalitu, akú objektív ponúka. Originál zobrazíte kliknutím na tlačidlo "zobraziť originál".
Fotografie vyvolané z formátu RAW sú upravené v programe Adobe Lightroom 5. Pri úprave boli použité iba základné úpravy. Na fotografiách nie je použité odstránenie digitálneho šumu. Vyvolané fotografie z formátu RAW sú exportované do plného rozlíšenia v 100% kvalite a doostrením "Standard."
Fotosúťaž: Historické Slovensko a Česko (11)
Abstrakcia vo fotografii (2)
Psychológia farieb (1)
Svetlo vo fotografii II. - farba (teplota) svetla (2)