Pri natáčaní videa v teréne oceníme stabilizáciu obrazu. Všetky FullFrame mirrorless fotoaparáty ju majú vstavanú. Senzor vyrovnáva nechcené pohyby rúk, čo sa odzrkadľuje v ostrejších fotografiách a menej roztrasených videosekvenciách. Niekedy to ale nestačí. Keď fotíme rýchlo sa pohybujúce objekty, keď sami kráčame po nerovnom teréne, keď utekáme za objektom, alebo okolo neho krúžime. Plynulý pohyb takého rozsahu nie sme schopní urobiť bez roztrasenia záberu. Na takéto dynamické zábery využívame stabilizátory. Ja používam DJI Ronin SC, ktorý je už nahradený novším modelom DJI Ronix RSC 2. Obidva sú pre mirrorless fotoaparáty ako stvorené. Sú relatívne kompaktné, ľahké a fungujú spoľahlivo. Dajú sa prepojiť pomocou USB C kábla a natáčanie videa sa dá potom spustiť ovládaním na stabilizátore. Podobne sa dá pomocou elektronicky ovládaného kotúča aj manuálne zaostrovať, novší model má možnosť bleskovej zmeny na vertikálne snímanie...
Aj keď je stabilizátor vynikajúcim pomocníkom, veľmi skoro som narazil na jeho limity. Ak chcete, aby stabilizátor fungoval, musíte ho predtým poriadne vyvážiť s konkrétnym objektívom a konkrétnym príslušenstvom, ktoré máte na fotoaparáte práve nasadené. Keď si objektív vymeníte, celý proces vyváženia, ktorý nie je úplne krátky, musíte zopakovať. A nielen keď si objektív vymeníte, stačí, že napríklad zoom objektív vysuniete, zmeníte jeho ťažisko a vyváženie už nefunguje a musíte ho urobiť nanovo. Pri plánovanom točení s komparzom to nie je problém, akonáhle však točíte dokument alebo reportáž, kde neovládate dej, je to problém. Buď všetko natočíte na jedno ohnisko, alebo musíte znovu a znovu vyvažovať stabilizátor. No a keď ešte pri dokumentovaní kombinujete video a fotografiu ako ja, stabilizátor začne byť riadne nepraktický. Pri prepnutí z videa na fotku ho rozkníšete a často stratí balans. Keď som začal pre lepšie komponovanie používať aj externý monitor, celá sústava nabrala na hmotnosti a komótnosti.
To všetko ma viedlo k tomu, že som sa začal obzerať po inej stabilizácii, praktickejších úchytoch na fotoaparát. Skončil som napokon tak, že DJI stabilizátor používam na rýchle zábery, keď sledujem, obchádzam objekt, alebo rýchlo „letím“ prostredím, ktoré chcem predstaviť. Na všetky ostatné zábery fotoaparát používam grip alebo klietku s pevnými držadlami či rukoväťami. Umožňujú mi isté držanie fotoaparátu. Na statické zábery (keď sa ja nehýbem) mi stabilizácia fotoaparátu s týmito gripmi pri bežných ohniskách úplne postačuje. Výhody sú nesporné.
Viem oveľa rýchlejšie a presnejšie zmeniť smerovanie kamery, nakoľko stabilizátor spomaľuje a tlmí pohyby. Viem zoomovať objektívom alebo vymeniť objektívy v zlomku a bez toho, aby som musel nanovo vyvažovať stabilizátor. Viem sa prepnúť do fotorežimu a bez problémov fotografovať aj pomocou displeja aj cez hľadáčik. Problém je vyriešený!!!
Po rade od odborníkov som dostal jednoznačný tip na značku SmallRig. A od tejto značky používam už dva roky výborný grip na svojom Nikone Z 6 - SmallRig L-Bracket for Nikon Z5/Z6/Z7/Z6 II/Z7 II Camera APL2258.
Chcel som mať čo najuniverzálnejšie príslušenstvo, ktoré by som vedel využiť aj v budúcnosti pri iných modeloch fotoaparátov. A tak som hľadal v nespočetnej ponuke tejto kvalitnej značky.
V portfóliu nájdete gripy na držanie fotoaparátov a kamier, úchyty rôznych štandardov (Arca Swiss, Arri či NATO), klietky pre fotoaparáty a kamery, „madlá“ na držanie aparátov zhora aj zo strán, zaostrovacie konštrukcie Follow Focus, rôzne rozšírenia s úchytmi Cold Shoe (štandardné sánky blesku)... Je toho naozaj veľa a počíta sa to v stovkách. Je trochu ťažko sa v tom orientovať, a tak vám ponúkam konkrétne riešenie, ktoré sa mi osvedčilo na základe toho, čo som už mal k dispozícii.
Našim cieľom bude pevné držanie fotoaparátu Nikon Z 6 (aj Z 6 II, Z 7, Z 7II aj Z 5) dvoma rukami. Pravou rukou budeme držať grip aparátu, ktorý je naozaj super a potrebujeme ho voľný, aby sme vedeli ovládať pravou rukou kľúčové nastavenia a spúšťať video i fotografovanie pomocou patričných tlačidiel. Na ľavú stranu budeme chcieť držadlo, ktoré nám pomôže k stabilnejšiemu natáčaniu. Zhora chceme ďalšie držadlo pre zábery zospodu a pre plynulejšie snímanie pri chôdzi alebo otáčaní sa za objektom. Zároveň hľadáme spoľahlivé upevnenie monitora a prijímača mikrofónu Rode. Toto je zadanie, ktoré ideme splniť.
Ako prvé som vzal svoj používaný grip SmallRig L-Bracket APL2258 a pozrel sa, aké možnosti pripojenia ponúka. Doteraz som ho používal vyslovene ako grip, ktorý mi zväčšoval fotoaparát pre lepší balans s väčšími objektívmi a zároveň mi umožňoval prichytenie do mojich statívov Leofoto, keďže grip je kompatibilný s Arca Swiss uchytením. Konečne som na neho nasadil aj tzv. L-Bracket. Výsuvnú konštrukciu zo strany, ktorá umožňuje niekoľko ďalších prichytení pomocou ¼ štandardných závitov. Hlavnou funkciou tohto L-ka bolo pôvodne umiestnenie do statívu vo zvislej polohe, no SmallRig dopĺňa ďalšie príslušenstvo na ďalšie využitie pri natáčaní videa.
Pri tomto gripe som hneď medzi odporúčaným a kompatibilným príslušenstvom objavil univerzálne horné držadlo do sánok blesku, ktoré sa bude dať jednoducho používať na akýkoľvek fotoaparát so sánkami pre blesk SmallRig Cold Shoe Handle 2094. SmallRig vám ponúkne aj lepšiu podporu pre FTZ adaptér, ak ho používate. Ja som ho vynechal, nakoľko už mám všetky objektívy s natívnym Nikon Z bajonetom.
Stránky SmallRig-u sú síce veľmi nápomocné v uvádzaní príslušenstva, no zďaleka neponúknu všetko, čo by ste mohli využiť. Preto odporúčam hľadať podľa kľúčových slov. Ak máte k dispozícii úchyt Arca Swiss, zadajte ho do vyhľadávanie na stránke SmallRig a systém vám už potom vyhodí všetky produkty, ktoré toto slovo majú v názve alebo popise. Stačí potom surfovať a pozorne sledovať, či dané príslušenstvo je alebo nie je vhodné pre vašu situáciu.
Pustil som sa do hľadania ľavého držadla s rýchloupínaním Arca Swiss pre rýchle upnutie na L-ko. Našiel som však iba neaktuálne produkty. Small Rig tieto držadlá v minulosti vyrábal, no už ich na stránke neuvádza ako aktuálne. U nás ho však stále nájdete skladom TU.
Držadlá pre ľavú ruku sú kovové, ale môžete nájsť aj s drevenou rúčkou alebo pogumované, ktoré budú v zime menej chladiť. Priznám sa, že mi nejako drevené držadlá nesedia k dizajnu fotoaparátu. Volím všetko čierne v industrial štýle.
Grip pripevníme ¼ závitom zospodu fotoaparátu do zdierky pre statív. Do sánok blesku fotoaparátu pripevníme horné držadlo Cold Shoe Handle. Horné držadlo môžeme upevniť smerom dopredu alebo dozadu. Závisí od toho, ako sa vám lepšie drží aj aký veľký objektív používate. Ak používate ťažšie objektívy, odporúčam otočiť držadlo koncom vpred.
Vaša ruka sa pri držaní zhora dostane viac nad ťažisko a pohodlne „visí“ v prstoch ruky. Ak držadlo umiestnie koncom vzad, pri ťažšej zostave fotoaparátu a objektívu je predok zostavy príliš ťažký a ťahá objektív nadol. Musíte vyvíjať silu na to, aby ste ho udržali priamo a to spôsobuje rozstrasenie záberu či rýchlu únavu rúk.
Do sánok držadla upevníme ďalšiu súčiastku - držiak monitora do sánok so štandardným ¼ závitom. Naň nakoniec upevníme monitor.
Do sánok SmallRig Cold Shoe Mount Adapter BUC2806, ktoré sme pripevnili na ľavé držadlo nakoniec nasunieme mikrofónny prijímač Rode. Cold Shoe Mount Adapter BUC2806 sú asi najdrahšie sánky od značky, ale sú veľmi pevné a majú jednoduchú automatickú poistku proti vypadnutiu príslušenstva zo sánok. Použiť môžete aj lacnejší variant ako SmallRig 2060 Cold Shoe
SmallRig ponúka riešenie na pomerne častý problém, s ktorým sa filmári stretávajú – vypadávanie káblov počas snímania v najnevshodnejšej chvíli či vykývanie a poškodenie konektorov pri každodennej záťaži. Obidva problémy rieši úchyt SmallRig HDMI Cable Clamp 2259.ktorý sa jedným ¼ závitom upevní na L-ko gripu a krídelkovým šraubom sa zaistí HDMI kábel v správnej polohe tak, aby sa nekýval a aby nedošlo k jeho nechcenému vytiahnutiu počas práce.
Už držanie oboma rukami, zvlášť ak si ich v lakťoch pritlačíte k telu, je veľmi pevné. O jednu úroveň vyššie ho však posuniete dodaním tretieho bodu úchytu. Ja na to používam Sun Sniper popruh okolo chrbta,, ktorý upevním zospodu na grip štandardným ¼ závitom.
Slider tohto popruhu chodí naozaj ľahko, nezadrháva sa. Kovová pracka sa po nylonovom materiáli šmýka jedna radosť a vôbec to nezdržiava pri práci. Keďže máte popruh okolo chrbta, nie okolo krku, môžete rukami zatláčať fotoaparát od tela bez záťaže na krk. Stačí jemný tlak a ťah remeňa krásne stabilizuje fotoaparát v treťom bode. Naša zostava na natáčanie je kompletná!
Pomerne lacné riešenie zvlášť, ak máte grip už kúpený ako ja. Ponúkne pevné držanie z oboch strán aj zhora, umožňuje fixovať aparát v treťom bode. Univerzálne horné držadlo do sánok blesku použijete na akýkoľvek fotoaparát v budúcnosti.
Pri točení z oboch rúk je držanie extrémne pohodlné, jednoduché a dosť pevné na to, aby ste ktorúkoľvek jednu ruku mohli uvoľniť pre nutnú operáciu na fotoaparáte. Možnosť prikúpiť držiak káblov, ktorý poistí HDMI kábel a zabráni mu vypadávať pri práci z konektora, prípadne vykývať či poškodiť konektor. Pri upevnení na grip nemusíte nič riešiť, môžete mať napríklad na fotoaparáte popruh alebo PeakDesign úchyty, čo nemôžete pri tesnej klietke.
Bratislavské cintoríny (3)
Predstavujeme: Wallerret - rukavice pre fotografov (2)
Fotosúťaž: Portrét mobilom (12)
Príslušenstvo, ktoré sa mi osvedčilo (1)