Nejeden fotograf sa potešil keď 17. septembra minulého roku alternatívny výrobca objektívov Sigma predstavil novú verziu teleobjektívu s rozsahom 120-300 milimetrov a svetelnosťou F/2.8 v celej dĺžke rozsahu. Prvý predstaviteľ nového radu Sigma „S“ (Sport) objektívov dostal nový, krajší a profesionálnejší design, lepšiu stabilizáciu obrazu, po novom je utesnený voči prachu a striekajúcej vode a mnoho ďalšieho. Sigmu 120-300mm F2.8 DG OS HSM | S sme do redakcie dostali s Nikon bajonetom a testovanie prebiehalo na fotoaparáte Nikon D700. Objektív je určený najmä na fotografovanie športu, divokej prírody a akcie. Uplatnenie nájde ale aj v portrétnej či reportážnej fotografii, alebo všade tam, kde fotograf potrebuje obdobný rozsah a svetelnosť.
Sigma sa v poslednej dobe snaží produkovať kvalitné objektívy, či už ide o optickú kvalitu, alebo kvalitu samotného vyhotovenia „tubusu“ objektívu. Výnimkou nie je ani novinka v podobe 120-300 F2.8. Telo je vyhotovené z kovových komponentov a pogumovaných častí. Pogumovanie zaostrovacieho a zoom prstenca je na vysokej úrovni. Výstupky pogumovania sú nepatrne väčšie ako na iných objektívoch, čo prispieva k lepšiemu úchopu a otáčaniu prstencov. Úplnou novinkou je utesnenie objektívu voči nepriaznivým podmienkam (prach a striekajúca voda). Obe verzie objektívu, Canon a Nikon, majú pri bajonete gumové tesnenie zabraňujúce vniknutiu nečistôt do priestoru bajonetu. Na objektíve sa nedá prehliadnuť statívová objímka, tiež vyrobená z kovu. Na pätke sa nachádzajú až tri štandardné 1/4 palcové statívové skrutky. Statívovú doštičku preto môžete priskrutkovať na viacerých miestach a zamedzíte tým situácii, keď sa objektív svojou váhou pri určitom náklone sám uvoľnil z doštičky. Objímka funguje na princípe drážok a klzných plôch. Je odnímateľná a sú na nej umiestnené očká pre popruh.
Na objektíve sa nachádzajú 4 prepínače. Prvé tri sú štandardné. Prvý prepínač slúži na prepínanie automatického/manuálneho zaostrovania, druhý je obmedzovač zaostritelnej vzdialenosti a tretí je volič režimu optickej stabilizácie objektívu. Posledný štvrtý prepínač je nový. Ide o prepínač voliteľných programov nastavenia objektívu, ktoré sa dajú naprogramovať pomocou Sigma Dock Station.
Na hornej strane objektívu nájdete ešte veľké okienko s ukazovateľom zaostrenej vzdialenosti, označenie objektívu 120-300mm F2.8 DG a informáciu o priemere filtrovej obruby ktorá je až 105mm.
V 120-300mm | S sa ukrýva 23 optických elementov v 18 skupinách. Vďaka tomu objektív váži úctyhodných 3390 gramov. Optická sústava by mala byť totožná so staršou verziou objektívu. Nasvedčuje tomu technický nákres optických prvkov a MTF krivky.
Pre príjemné rozostrenie má objektív 9 lamelovú clonu s kruhovým otvorom. Minimálna clona je F/22 a maximálne zväčšenie 1:8.1. Minimálna zaostrovacia vzdialenosť je 150cm - 250cm, podľa ohniskovej vzdialenosti.
Nasadenie slnečnej clony je spojením bajonetu a aretačnej skrutky. Je to šikovné riešenie uchytenia slnečnej clony.
DG – Objektív určený pre plnoformátové digitálne zrkadlovky (Full-Frame,FX) a menšie snímače (APS-C).
APO – Optické členy pre dokonalé podanie obrazu a minimalizáciu optických vád. Na výrobu apochromatických prvkov sa používa vysokokvalitné nízko disperzné sklo.
OS – Optická stabilizácia obrazu.
HSM – HyperSonic Motor, rýchly ultrazvukový zaostrovací motorček.
IF – Internal Focus, vnútorné zaostrovanie. Objektív pri zaostrovaní nemení svoju dĺžku a predný člen sa neotáča.
CONV- Tento objektív bude plnohodnotne spolupracovať so Sigma APO Telekonvertorom EX.
S objektívom som aktívne fotografoval celý víkend. Absolvoval som prehliadku teplovzdušných balónov spojenú s ukážkou policajných zásahov a exhibíciou policajných koní a psov. Ďalej som objektív vzal na fotenie divoko žijúceho vtáctva k Rakúskemu jazeru Neusiedler see. Víkend som zavŕšil fotením kajakárov na divokej vode v Čuňove pri Bratislave.
Vzhľadom na rozsah a svetelnosť objektívu je kvalita obrazu na plne otvorenej clone veľmi dobrá v celom rozsahu ohniskových vzdialeností. Obraz je dobrý už od clony F/2.8. Mierne doostrenie v post-procese však výslednej fotografii ešte pomôže. To však neplatí už pri clone F/3.5. Kresba je špičková a rozostrenie pozadia sa od plne odcloneného objektívu takmer nelíši. Vyššie clonové čísla lepšej kresbe objektívu pomôžu už len nepatrne.
100% výrez z fotografie móla. Nikon D700, 300mm, F/2.8, 1/3200s, ISO 200.
Tak ako na všetkých svetelných objektívoch, aj tu sa vinetácia vyskytuje. Nie je ale rušivá a na mnohých fotografiách si ju ani nevšimnete. Navyše dnes v post-procese vinetáciu pridávame kvôli výslednému dojmu z fotografie. Ak ju ale predsa budete chcieť z fotografie odstrániť, pokročilí foto editor to zvládne na dva kliky myškou.
Rád fotím v protisvetle. Fotografiám to často krát dodá „šmrnc“. Nevýhodou však býva fakt, že niektoré objektívy strácajú kontrast a zhoršuje sa prenos farieb. Tiež produkujú nechcené odlesky („prasiatka“). 120-300 ku týmto objektívom však nepatrí. Odlesky sú na takto ťažkú svetelnú situáciu decentné a na fotografii nepôsobia rušivo.
Prenos farieb je stále príjemný a úbytok kontrastu nie je veľký. Samozrejme, kontrast trochu poklesne a obrázok je snovejší, ale práve z týchto dôvodov fotografujeme v protisvetle alebo oproti slnku. Po optickej stránke ide o veľmi podarený objektív s dobrými antireflexnými vrstvami.
Tu platí to, čo pri vinetácii. Pokiaľ budete fotografovať rovnú mriežku, skreslenie uvidíte. Pri väčšine fotografií ho ale ani nepostrehnete. Najmarkantnejšie je na krátkom konci, teda pri 120 milimetroch. Čím dlhšie ohnisko však použijete, skreslenie sa minimalizuje.
Po optickej stránke nie je čo objektívu vytknúť. Ustál náročné podmienky protisvetla aj bočného svetla bez slnečnej clony, vďaka vysokej svetelnosti a stabilizácii obrazu som mohol fotografovať aj za šera. Vinetácia a skreslenie sú zanedbateľné a výsledný obraz je aj na maximálnych clonách výborný.
Tak ako je dôležitá ergonómia ovládania fotoaparátu, tak je dôležité aj ovládanie samotného objektívu. Dobrá ergonómia objektívu je o to dôležitejšia, ak ide o väčší a ťažší objektív. Ovládanie ťažkého objektívu v teréne je predsa len zložitejšie a je veľmi dôležité, aby všetko pracovalo na 100%.
Objektív nie je žiadny drobec. Rozmerovo síce nepatrí k tým najväčším teleobjektívom, ale svojou váhou sa im vyrovnáva. Je to predovšetkým z toho dôvodu, že rozsah a svetelnosť si vyžiadali veľké šošovky v hojnom počte. Presunutie šošoviek pri zoomovaní vyžaduje určitú silu ktorou treba prstenec pootočiť. Je skvelé že zoom prstenec je široký vyše 7 centimetrov a má veľmi dobré pogumovanie s väčšími drážkami pre naozaj pevný a istý úchop. Rovnako dobre vyriešený je aj zaostrovací prstenec, ktorý je oproti zoom prstencu užší (cca 4 cm). Na zaostrovací prstenec je to ale stále nadpriemerný rozmer.
S prstencami sa pracuje pohodlne. Zoom prstenec ide s primeraným odporom a nikde nezadrháva. Pri naklonení objektívu o 90° nadol alebo smerom hore sa zoom samovoľne nemení. Ostriaci prstenec má hladký a plynulý chod, ktorý umožňuje presné manuálne zaostrenie.
Trošku ma zaskočilo usporiadanie prstencov. Som zvyknutý na to, že zoom prstenec je z pohľadu fotografa prvý a zaostrovací je druhý. 120-300 má usporiadanie prstencov naopak. Pri fotení z ruky má toto poradie výhodu v ergonómii držania a ovládania zoom prstenca. Opačná situácia bola ak som objektív používal na statíve. Vtedy by som ocenil zoom prstenec bližšie k fotoaparátu. Ale opäť je to predovšetkým o zvyku.
Ak ju budete používať len ako rúčku na prenášanie objektívu v teréne, budete veľmi spokojní. Ak ale objímku postavíte aj s objektívom a fotoaparátom na statív, zo spokojnosti kúsok ubudne. Ťažisko je zhruba v prednej tretine objektívu a objímka je umiestnená takmer pri bajonete. To spôsobuje ťažšie otáčanie zostavy aj napriek tomu, že objímka je vybavená klznými plochami pre ľahšiu rotáciu. Riešenie ale existuje. Nasaďte na svoj fotoaparát battery grip aby ste zvýšili jeho váhu a tak sa zredukovala váha na oboch stranách statívovej objímky.
Dlhá pätka objímky s troma závitmi pre klasickú 1/4 palcovú statívovú skrutku je správny krok. Ak objektív priskrutkujete iba pomocou jednej skrutky, je veľmi pravdepodobné že sa sám uvoľní. Preto je dobré použiť na pripevnenie ku statívu či rýchloupínacej doštičke aspoň dve skrutky.
Pri teleobjektívoch asi každý ocení dobrú stabilizáciu obrazu, nakoľko z ruky sa dajú udržať iba naozaj krátke časy a stabilizácia ich vie predĺžiť až o niekoľko stôp. Pri fotení som mal stabilizátor takmer stále zapnutý. Je tichý, jeho chod takmer nepostrehnete. O jeho funkčnosti vás utvrdí len poskočenie obrazu v hľadáčiku pri aktivácii a deaktivácii OS. Stabilizátor obrazu plní funkciu na 100%.
Jedna z najpodstatnejších vecí na objektíve je automatické zaostrovanie. Ako som už spomínal, objektív som testoval na fotoaparáte Nikon D700, ktorý sa radí do poloprofesionálnych plnoformátových zrkadloviek. S objektívmi s rýchlym zaostrovacím motorčekom zaostruje bleskovo a presne. Pri novej Sigme 120-300 však blesková rýchlosť chýba. Objektív je schopný zaostriť presne na statické alebo pomalšie sa pohybujúce objekty. Ako náhle ale fotografujete akčný šport, postrehnete, že objektív v niektorých situáciách nestíha preostrovať. Takáto situácia môže byť napríklad ak fotografujte detail rýchlo sa pohybujúceho objektu na kratšie zaostrovacie vzdialenosti.
Zrýchlenie automatického zaostrovania môžete docieliť niekoľkými spôsobmi. Najjednoduchším je použiť obmedzovač zaostritelnej vzdialenosti. Natívne nastavenie je FULL, potom je tu obmedzovač z minimálnej vzdialenosti zaostrenia až 10 metrov a obmedzovač 10 metrov až nekonečno. Druhou možnosťou, ako zrýchliť zaostrovanie, je použiť Sigma USB Dock a objektív preprogramovať na prioritu rýchleho zaostrenia. Pomocou USB prepojenia s počítačom si môžete upraviť aj obmedzovač zaostrovacej vzdialenosti na také hodnoty, ktoré vám budú pri danom fotení najviac vyhovovať. Sigma USB Docku sa budem ešte venovať a tam si tieto možnosti bližšie priblížime. Zrýchlenie AF docielite aj tým, že vypnete stabilizáciu obrazu (OS).
Automatické zaostrovanie pri novej 120-300 S je pomalšie. Musím však podotknúť, že som objektív porovnával s profesionálnymi pevnými objektívmi Nikon a Canon (napríklad 300/2.8).
Doplnok: Objektív som vyskúšal aj na novom profesionálnom tele Nikon D4. Rýchlosť zaostrovania sa mierne vylepšila, no stále nedosahuje takú rýchlosť ako dlhé teleobjektívy značiek Nikon a Canon.
Zaujímalo ma ako by sa choval objektív s nasadeným telekonvertorom. Napríklad telekonvertor 2x by s tohto objektívu spravil 240-600 F/5.6, čo by pri dobrom výstupe bolo veľmi zaujímavé. Má to len jednu nevýhodu. Ak vlastníte telekonvertory Nikon, tak si budete musieť prikúpiť aj tie od Sigmy. Kvôli konštrukcii objektívu nie je možné použiť telekonvertory priamo od Nikonu.
Doplnok: Na objektív s Canon bajonetom nasadíte telekonvertory od Canonu bez problémov. (Informácia je od nášho čitateľa.)
Novinkou spoločnosti Sigma je takzvaný USB dock. Ide o akúsi „čítačku“ objektívov pripojenú ku počítaču. Objektív nasadíte do docku rovnako ako na fotoaparát a prostredníctvom programu SIGMA Optimization Pro môžete upravovať rôzne nastavenia objektívov. Medzi najzaujímavejšie možnosti iste patrí mikro nastavenie automatického zaostrovania.
Objektív stačí iba pripojiť a spustiť program, ktorý automaticky overí, či je firmware v objektíve aktuálny. Po overení získate prístup k nastaveniam objektívu. Preferencie sú samozrejme pre každý typ objektívu iné. Napríklad obmedzenie zaostrenej vzdialenosti nenastavíte na Sigme 35mm F/1.4 A, preto že nedisponuje adekvátnym prepínačom. Rovnako je to aj pri OS (optickej stabilizácii obrazu). Možnosť nastavenia, ktorá je pri každom objektíve, je mikronastavenie automatického zaostrovania.
Nastavenie AF cez USB Dock je omnoho sofistikovanejšie, ako je tomu priamo vo fotoaparáte. Nastavovať môžete rôzne ohniská a rôzne zaostrovacie vzdialenosti. Všetko je usporiadané do prehľadnej tabuľky a v praxi to môže vyzerať aj takto:
Ilustračný príklad vyplnenej tabuľky kalibrácie objektívu Sigma 120-300mm F2.8 DG OS HSM | S
Pre dôkladné nastavenie jedného objektívu si budete musieť nájsť dostatok volného času, ak budete chcieť poctivo vyplniť celú tabuľku. Výhodou pevného ohniska bude jednoduchšia kalibrácia. Hodnoty sú nastaviteľné v rozmedzí +/- 20 bodov.
Nedá mi však spomenúť, že zatiaľ všetky nové objektívy od spoločnosti Sigma zaostrovali správne aj bez akejkoľvek kalibrácie cez USB dock, alebo priamo v tele fotoaparátu.
V tomto čase je Sigma 120-300 S objektív s najväčšími možnosťami nastavenia.
Medzi ďalšie nastavenia tohto objektívu patria napríklad stabilizátor obrazu, priorita rýchlosti / presnosti zaostrovania, Custom režim , limiter zaostrenia a iné. Tieto nastavenia si môžete priamo v teréne prepínať pomocou prepínaču OFF, C1 a C2 umiestnenom na objektíve.
Objektív s takýmto rozsahom a vysokou svetelnosťou F/2.8 nájde uplatnenie v mnohých fotografických žánroch. Žiadny iný výrobca takýto alebo podobný objektív vo svojej ponuke nemá a Sigme patrí prvenstvo. 120-300 ma behom pár dní intenzívneho fotografovania presvedčila o svojich vysokých kvalitách a ukázala niekoľko nedostatkov, ktoré by sa dali odstrániť aj novým firmware-om pre objektív.
+ praktický rozsah na množstvo žánrov
+ vynikajúca svetelnosť
+ optická kvalita
+ stabilizátor obrazu
+ upínanie slnečnej clony
+ pripojiteľnosť USB docku – možnosť nastavenia objektívu
+ C1/C2 prepínač nastavení
+ rozmery objektívu
- pomalšie automatické zaostrovanie
- statívová objímka nie je v ťažisku
- 105 mm filtrová obruba
- hmotnosť objektívu
- nemožnosť použiť Nikon (Canon) telekonvertory
Fotografie sa dajú stiahnuť v originálnej veľkosti, aby ste si mohli pozrieť maximálnu kvalitu, akú objektív ponúka. Originál zobrazíte kliknutím na tlačidlo "zobraziť originál".
Fotografie vyvolané z formátu RAW sú upravené v programe Adobe Lightroom 5. Pri úprave boli použité iba základné úpravy. Vyvolané fotografie z formátu RAW sú exportované do plného rozlíšenia v 100% kvalite a doostrením "Standard."
Bratislavské cintoríny (2)
Fotosúťaž: Portrét mobilom (12)
Príslušenstvo, ktoré sa mi osvedčilo (1)
Vyhodnotenie 9. kola súťaže Pro.Laika fotograf roka (1)