Fotoaparát A9 III má ľahké telo z mimoriadne odolnej horčíkovej zliatiny a je kompletne utesnené silikónovo-gumovou ochranou okolo tlačidiel.
Telo fotoaparátu je samozrejme kovové.
Schéma tesniacých prvkov.
Nový CMOS obrazový snímač Full Frame s integrovanou pamäťou s globálnou uzávierkou má 24,6 milióna efektívnych pixelov Ponúka neuveriteľnú rýchlosť a súčasné načítavanie všetkých pixelov, aby sa dali aj rýchle pohyblivé objekty zachytiť bez skreslenia. Vrstvená štruktúra snímača a pokročilá konverzia A/D umožňujú rýchle spracovanie s min. oneskorením.
Veľký objem údajov generovaný novým obrazovým snímačom Exmor RS™ sa dá spracovať v reálnom čase počas sériového snímania rýchlosťou až 120 sn./. Fotoaparát dokáže tiež zachytiť 14-bit RAW obraz vo vysokej kvalite vo všetkých režimoch.
A9 III má pokrokové snímače gyro, presnú jednotku a optimalizované algoritmy stabilizácie obrazu účinne detegujú a upravujú chvenie fotoaparátu stabilizáciou obrazu v 8 krokoch. Tomu napomáhajú kompatibilné objektívy s integrovanou stabilizáciou obrazu a vylepšená komunikácia medzi telom a objektívom, čo poskytuje účinnú kontrolu pre snímanie bez rozmazania.
Snímanie kompozitov v RAW umožňuje zachytenie viacerých obrázkov (4, 8, 16 alebo 32 s možnosťou voľby), ktoré sa dajú spojiť pomocou PC softvéru Imaging Edge Desktop™ od Sony na vytvorenie obrázkov v plnom rozlíšení s veľmi nízkym šumom.
Načítavanie nového obrazového snímača vysokou rýchlosťou umožňuje A9 III robiť výpočty sledovania s AF/AE až 120 sn./s, čo je 2x viac než jeho predchodca. AF sleduje zložité pohyby objektu a predpovedá nečakané pohyby s väčšou presnosťou než predtým, zatiaľ čo AE reaguje na nečakané zmeny jasu. Fotoaparát α9 III pokračuje v sledovaní aj počas sériového snímania, čo taktiež prispieva k väčšej presnosti.
Funkcia ProCapture nahráva momenty, ktoré sa udejú pred spustením uzávierky. Vďaka tomu sa dajú jednoduchšie zachytiť krátke momenty, napr. fotky vtákov počas letu, aj keď v skutočnosti uzávierku spustíte o trochu neskôr.
Jednotka s umelou inteligenciou podporuje vylepšené rozpoznávanie ľudí, zvierat, vtákov, hmyzu, áut/vlakov a lietadiel. V kategórii auto/vlak je teraz možné rozpoznávanie prilby, ktorú majú nasadenú vodič. Rozpoznávanie zvierat rozpozná okrem očí, hláv a tiel psov, mačiek a podobne vyzerajúcich zvierat aj oči niektorých bylinožravých a malých zvierat. Rozpoznávanie vtákov sa taktiež aktualizovalo, umožňuje jednoducho vyhľadať oči rôznych typov vtákov a rozpozná aj ich telo. Nové nastavenie zviera/vták naviac eliminuje potrebu prepínania medzi nastaveniami na snímanie zvierat alebo vtákov.
759 bodov AF s detekciou fázového rozdielu v rámci systému AF s detekciou fázového rozdielu pokrýva približne 95,6 % oblasti obrazu. Veľký objem údajov načítaných z obrazového snímača sa spracúva vysokou rýchlosťou pokročilým procesorom BION XR.
Kľúčpvé vlastnosti
Sony A9 III je prvý model s novou geometriou rukoväte. Tá mierne vystupuje nad hornú plochu fotoaparátu. Priestor medzi ňou a objektívom je väčší, čo poteší majteľov väčších rúk a zároveň to uľahčí držanie v rukaviciach. Vznikol tu aj priestor pre piate užívateľské tlačidlo. Funkčné tlačidla C1 a C2 sú vyvýšené, aby bol k nim ľahší prístup. Oproti A9 II sú prepracované všetky otočné voliče/prepínače, pribudol prepínač režimu fotenia a videa.
Menu je rovnaké ako u najnovšej generácie fotoaparátov Sony. Vylepšené je dotykové ovládanie. Premérovou novinkou je ľahké ukladanie ponúk menu do My Menu. Stačí nabehnúť na položku a stlačiť Delete a nakoniec vybrať, do ktorého My Menu chcete funkciu pridať. Paráda! Nie je to ale výmysel Sony, Olympus ich predbehol.
Niektoré skratky v menu sú ale príšerné. Uhádli by ste čo napr. znamená „Nas. zv. rych. kon. sn.“?
Vľavo A9 II, vpravo A9 III. Novinka má inak tvarovaný grip a funkčné tlačidlo C5.
Vľavo A9 II, vpravo A9 III. Zmien sa dočkali aj ovládacie prvky na vrchnej strane. Hlavne je to prstenec prepínania režimov fotografovania a videa pod voličom programov. Pravý krajný roller je teraz univerzálnejší.
Vľavo A9 II, vpravo A9 III. Rozloženie ovládacích prvkov je takmer rovnaké.
Tým najdôležitejším vylepšením je nový snímač s globálnou uzávierkou doplnený o výkonnejší procesor a samostatnú AI jednotu automatického zaostrovania, merania expozície a vyváženia bielej. Základné ISO je 250, to práve kvôli novej technológii snímača. Obrazová stabilizácia si polepšila z 5,5 na 8 krokov.
Stabilizácia obrazu IBIS je 3-osá s účinnosťou až 8 krokov.
Schématické porovnanie fungovania štandardnej el. uzávierky (vľavo) a globálnej el. uzávierky (vpravo).
Uzávierka je už len čisto elektronická s najkratším časom 1/80000 s. Vďaka globálnej el. uzávierke, mechanická už nie je potrebná a to ani pri použití blesku. ABy sa na snímač neprášilo, má prístroj kryciu uzávierku, ktorá sa môže zatvoriť, keď vypnete prístroj a meníte objektívy.
Hľadáčik je väčší a má takmer 3x vyššie rozlíšenie, rovnaké ako u A7R V, čiže 9,6 Mpx. Prekreslovacia frekvencia je až 120 fps. Výrazné zlepšenie hľadáčika.
Hľadáčik v A9 II má len 3,68 Mpx a zväčšenie 0,78x. Novinka má rozlíšenie 9,6 Mpx a zväčšenie 0,9x.
Displej u A9 II je len výklopný, tu je kombinovaný, ako na A7R V. Je výklopný, ale aj plne otočný. Užívateľ ma tak na výber. Naviac je displej o niečo väčší.
Displej A9 III je kombinovaný a praktickejší ako u A9 II.
Počet zaostrovacích bodov vzrástol len mierne. Obrovský skok je v detekcii objektov. Novinka má samostatný AI procesor s detekciou tela, tváre a očí, zvierat, vtákov, automobilov, motoriek, lietadiel a dokonca aj hmyzu.
Globálna uzávierka umožnila zvýšiť frekvenciu sériových záberov z 20 na 120 obr./s. a to s AF-C a AE. Podmienkou je ale použiť kompatibilný objektív. Nezabudnite na aktualizáciu firmvéru objektívov. Bez toho nevyužijete plný potenciál nového fotoaparátu.
24 Mpx nestačí na zväčšenie rozlíšenia videa na 8K. Kto ho ale reálne využije? 4K video teraz zvláda 120 fps, A9 II má len 30 fps. Oveľa dôležitejšie je ale to, že z globálnou uzávierkou už nie je problém s rolling shutter efektom a oveľa menšie sú problémy s flickeringom. Pri nakrúcaní videa využijete aj výkonnejšiu stabilizáciu obrazu a lepší AF.
Kompletne prepracované sú kryty konektorov a konečne má fotoaparát HDMI plnej veľkosti. USB je teraz 3.2 Gen 2 s podporou Power Delivery.
Vľavo A9 II, vpravo A9 III. Lepšie sú navrhnuté aj kryty konektorov.
Od predstavenia A9 II uplynulo už pá rokov. Medzitým sa stali niektoré funkcie štandardom. Novinka preto prináša možnosť voľby súborového formátu HEIF, ktorý pomaly nahrádza zastaralý JPG. Konečne ja Sony má funkciu PreCapture, čiže fotografovanie do vyrovnávacej pamäte. Funkcia neoceniteľná pri fotografovaní ťažko predvídateľných dejov. A komu sa máli 24 Mpx, môže využiť funkciu skladania fotografii s vysokým rozlíšením takmer 100 Mpx. Tá so sebou naviac prináša vyšší dynamický rozsah a nižší šum. Funkcia je ale obmedzená len na statické zábery zo statívu.
Oproti môjmu Sony A7R V som uvítal najmä ovládače po ľavej strane hľadáčika. U môjho fotoaparátu je tam zbytočne prázdna plocha. Konečne je jedno funkčné tlačidlo aj vpredu, to to trvalo. Prijal by som ale, aby A9 III bol robustnejší prístroj s integrovaným vertikálnym gripom a podsvietenými tlačidlami, prípadne aj stavovým displejom. Niečo na spôsob Nikonu Z9, alebo Canonu EOS R3. Užívatelia Sony by si zaslúžili „vlajkovú loď“ nielen čo sa týka výkonu, ale aj ergonomicky.
Hľadáčik má rovnaké rozlíšenie, ako má môj Sony A7R V. V praxi je ale o triedu lepší, lebo tak neznížuje rozlíšenie pri namačknutí spúšte. Ešte to nie je dokonalé, ale je to oveľa lepšie. Zobrazeniu by prospelo, ak by výrobca napodobil systém z Nikonov Z8 a Z9, u ktorých je obraz do hľadáčiku spracovaný samostatne.
Displej má rovnakú konštrukciu, ako u môjho fotoaparátu. Lepšia aktuálne neexistuje, môžete si vybrať, či chcete displej vyklápať, alebo otáčať okolo kĺbu. V tomto je Sony jednotka.
Zaostrovanie využívajúce samostatný AI procesor majú modely A7R V, A7C II, A7C R a A6700. Teraz aj A9 III. U všetkých je zaostrovanie vynikajúce, s pokročilou detekciou objektov, ktorá výrazne uľahčuje fotografovanie ľudí, zvierat, vtákov, dopravných prostriedkov a dokonca aj hmyzu. Sony A9 III ostatné modely ale prekonáva. Má oveľa rýchlejšie spracovanie dát zo snímača, čo sa prejaví aj na zaostrovaní. AF nie je prerušovaný mechanickou uzávierkou, alebo blackoutami.
Najprv som mal ale pocit, že detekcia objektov nepracuje tak dobre ako u mojej A7R V. Bol to ale len klam, A9 III má v štandarde vypnuté zobrazovanie rámčekov okolo objektov. V menu to môžete zmeniť. Príjemnou novinkou je možnosť nadefinovať si vlastné skupiny bodov a prispôsobiť ich aktuálne snímanej scéne/objektu.
Celkovo je zaostrovanie veľmi rýchle a suverénne, ale prijal by som aby bol detekcia objektov citlivejšia pri fotografovaní cez prekážky. Napríklad cez kríky.
Fotografovanie vtákov je hračkou vďaka zaostrovaniu s AI, až 120 obr./s. a absenciou rolling shutter efektu.
Rovnako ako u Nikonov Z9 a Z8, ktoré tiež nemajú mechanickú uzávierku a sú bez blackoutu, musí fotoaparát signalizovať, že urobil záber. Robí to zobrazením rámčeku okolo skupiny zaostrovacích bodov. U svojej Sony A7R V, mám blackouty medzi zábermi, takže dobre vidím, či som exponoval. Na signalizáciu mocou rámčeka som si zvykol asi po dni fotenia a už to ako problém nevnímam.
Samozrejme som sa nestretol so žiadnými problémami s rolling shutter efektom a flickeringom.
Odporúčané články:
Globálna elektronická uzávierka
CSC - rolling shutter vo fotografii
Absencia mechanickej uzávierky a globálna el. uzávierky umožnili synchronizovať blesky v režime X-Sync až do 1/80000 s.! To je teória, až postupne zistíme, čo to znamená v praxi. Teoreticky už nie je nutné používať High Speed synchronizáciu, ktorá výrazne znižuje výkon blesku. Na druhú stranu, aby blesk v štandardnom režime vyprodukoval dostatočne silný záblesk, trvá to tisíciny, niekedy len stotiny sekundy. Ak je na fotoaparáte nastavený extrémne krátky čas, nemusí postačovať na to, aby blesk vyžiaril toľko svetla, koľko treba na exponovanie záberu.
Ja som skúšal blesk Godox V1, s ním dokázal fotoaparát synchronizovať najkratší čas 1/500 s. Samozrejme v HSS aj kratšie časy. Vybrané originálne blesky Sony dostali nedávno aktualizáciu firmvéru, aby plne spolupracovali s globálnou uzávierkou Sony A9 III. Uvidíme, ako budú reagovať výrobcovia bleskov Godox, Nisi, Profoto, Metz atď.
Sony A9 III je prvý fotoaparát so 120 obr./s., vo formáte RAW a s kontinuálnym zaostrovaním. Je len málo situácii, kde by ste to využili. Globálna uzávierka a výkonný procesor to umožňujú a tak to výrobca využil. Zo série fotiek môžte urobiť film s rolíšením 24 Mpx a ešte aj 4x spomalený.
Rýchlosť sériových záberov je plne nastaviteľná a vďaka piatemu Fn tlačidlu viete rýchlo kedykoľvek nastaviť max. frekvenciu. Tú obmedzuje veľkosť medzipamäte a rýchlosť jej vyprázdňovania na kartu. Do medzipamäte sa zmestí necelých 200 záberov. Čo je stále výborne číslo, ale pri 120 obr./s, ju zaplníte za necelé dve sekundy. Rýchlosti vyprázdňovania by prospelo, keby fotoaparát podporoval rýchlejšie karty CFexpress Type B, tie sú ale väčšie ako typ A a musel by sa preto zväčšiť celý fotoaparát.
Pri rozumnom využívaní sériových záberov ale obmedzenie medzipamäte nepocítite.
120 obr./s. som vyskúšal na kačiciach. Stačí už len vybrať záber s najlepšou polohou krídiel. Zo záberov si môžete urobiť spomalený film s rozlíšením 24 Mpx.
Mal som Sony A7 II, A7 III a teraz mám A7R V. Posledný menovaný je jedným z najlepších fotoaparátov na svete. Ale aj s ním mám tri veľké problémy. Dva súvisia so samotnou podstatou fungovania bezzrkadloviek a týkajú sa takmer všetkých modelov, ktoré nemajú vrstvený snímač, alebo globálnu uzávierku. Tretí je charakteristický pre fotoaparáty Sony. A všetky tieto problémy rieši Sony A9 III.
Väčšina problémov sa sj týka bezzrkadloviek ostatných značiek, ak sú osadené snímačom s pomalším čítaním dát.
Flickering, v režime el. uzávierky, môže spôsobovať tmavé pásy na fotografiách, ktoré sa nedajú vyretušovať. Stáva sa to pri fotografovaní pri niektorých zdrojoch umelého svetla. Riešením je prepnúť na mechanickú uzávierku. Ak fotografujem koncert vážnej hudby v komornom prostredí, aj malý hluk mechanickej uzávierky pôsobí rušivo. Toto rieši použitie fotoaparátu s vrstveným snímačom, alebo globálnou uzávierkou.
Pri fotografovaní pohybujúceho sa objektu, napríklad automobilu, alebo letiaceho vtáka, v režime el. uzávierky sa deformuje pozadie. Je to spôsobené pomalším čítaním dát zo snímača. Nepomôže, že máte nastavený krátky expozičný čas. Opäť tu pomôže prepnutie na mechanickú uzávierku. Tým sa ale spomalí rýchlosť sériového snímania a hluk uzávierky môže plašiť živočíchy. Rovnako ako pri flickeringu, definitívnym riešením je použitie fotoaparátu s vrstveným snímačom, alebo globálnou uzávierkou.
Bezzrkadlovky Sony majú jednú veľkú necnosť. Pri namačknutí spúšte sa zníži rozlíšenie obrazu v hľadáčiku. Mám luxusný hľadáčik s rozlíšením 9,6 Mpx a pri namačknutí spúšte sa obraz rozsype, rozlíšenie klesne snáď na 2 Mpx. Je to veľmi frustrujúce. Až najnovšie modely toto nepríjemnosťou netrpia. U žiadneho iného výrobcu som sa s týmto problémom nestretol. Na internete to prakticky nikto nerieši. Nechápem, prečo to SOny doteraz nevedelo vyriešiť. S týmto problémom sa nestretnete u modelov A6700, A7C II, A7C R a A9 III.
Privádza ma do zúrivosti, že všetky moje doterajšie fotoaparáty Sony, aj v režime el. uzávierky, ponúkali najkratší čas 1/8000 s. Pri fotografovaní s objektívmi F1,4 potrebujete bežne ešte kratšie časy. Je to pritom len vec softvéru. Sony A9 III ponúka až 1/80000 s. Problém vyriešený!
Aby ste mohli synchronizovať blesk v režime el. uzávierky, potrebujete rýchly snímač. Ten má napr. Sony A1, ktorá umožňuje synchronizáciu s bleskom, v režime el. uzávierky, aj pri čase 1/400 s. Sony A9 III teoreticky umožňuje použiť blesk aj pri čase 1/80000 s. V praxi je to komplikovanejšie, blesk potrebuje dlhší čas pre záblesk. Bude musieť prísť nová generácia bleskov, schopná vyžiariť energiu rýchlejšie. Inak ale použitie blesku nie je obmedzené a už nie je potrebná high speed synchronizácia, ktorá výrazne znižuje výkon blesku. A9 III posúva možnosti využitia blesku. Kam? To ešte budeme musieť zistiť.
Blackout je krátka pauza pri zobrazovaní obrazu, kedy je hľadáčik čierny. U zrkadloviek je to pochopiteľné, optický hľadáčik prekryje zrkadlo. Pochopiteľné je to aj v režime mechanickej uzávierky u CSC, kedy cestu svetlu na krátky čas zacloní uzávierka. Blackout je bežný aj pri fotografovaní v režime el. uzávierky. Je to spôsobené tým, že spracovanie obrazu chvíľu trvá. Len fotoaparáty s veľmi rýchlym čítaním a spracovaním dát zo snímača majú plynulé zobrazenie obrazu, bez blackoutov
Podľa všetkých testov na internete, má nový snímač s glob. elektronickou uzávierkou o niečo menší dynamický rozsah a vyššiu úroveň šumu. Netestoval som predchodcov tohto fotoaparátu a tak to neviem potvrdiť. Ale verím tomu. Sony A9 III fotí o niečo horšie, ako jeho predchodca, to je daň za rýchlosť. A vôbec mi to nevadí. S RAW-mi sa pracuje veľmi dobre, nijako som nepociťoval, že by mi DR chýbal alebo by bolo šumu priveľa. Obrazový výstup snímača je dostatočne kvalitný, aby som to neriešil a plne si užíval prednosti rýchlej globálnej uzávierky. Ak chcete tu najvyššiu obrazovú kvalitu, kúpte si A1 alebo A7R V. Ako vždy som si urobil skúšobné zábery zamerané na šum a dynamický rozsah. Nie v laboratórnych, ale reálnych podmienkach
Fotoaparáty zamerané na rýchlosť mávajú nižší dynamický rozsah, ako tie zamerané na vysokú obrazovú kvalitu. Môj Sony A7R V patrí medzi fotoaparáty s najväčším DR vôbec. Nepociťoval som však nedostatok DR pri upravovaní fotografii z A9 III. Prístroj ponúka dostatočnú rezervu obrazových informácii vo svetlách i tieňoch.
Úprava RAW záberu podexponovaného o -5RV.
Úprava fotografie preexponovanej o +2EV.
Pri porovnaniach na internete vychádza A9 III, ohľadom šumu, horšie ako jej predchodca. To je daň za globálnu el. uzávierku. Pri fotografovaní vtáctva som bol nútený použivať vyššie citlivosti, ale bol som prekvapený, ako dobre si fotoaparát vedie ohľadom množstva šumu. V mojom obľúbenom kostolíku som si urobil test (fotografie nájdete v galérii). Do ISO 1600 sa šumom nemusíte zaujímať. Snáď len, ak chcete krásny zamatový bokeh. Očakával som, že ISO 6400 bude najvyššie použiteľné, je to však až ISO 25600 a v núdzi aj ISO 51200.
Vyskúšal som odšumiť záber snímaný s ISO 51200. Výsledok je veľmi dobrý.Pod článkom nájdete dve galérie. V obidvoch sú fotografie vyvolané z RAW. V prvej galérii sú zábery, bez odšumenia, v druhej zábery, ktoré prešli programom DXO PureRaw III. U mňa je tento program súčasťou môjho workflow spracovania fotografii.
Tam, kde nepotrebujete rýchlosť, si A9 III vedie tiež výborne.
Video som odskúšal len okrajovo, nie som videotvorca. Podľa informácii z internetu ale A9 III príjemne prekvapila aj profesionálov. Nevedia si vynachváliť snímanie bez rolling shutter efektu a flickeringu a navyše má prístroj prekvapujúco dobrý dynamický rozsah vo videu. Video je v 4K rozlíšení s frekvenciou až 120 fps a to bez orezu. Pri nakrúcaní využijete výklopný a otočný monitor a vylepšenú stabilizáciu obrazu. Kamera ponúka S-Log3 10-bit 4:2:2. 4K video je prevzorkované z 6K rozlíšenia. Nechýbajú funkcie ako Auto frame a kompenzácia dýchania pri zmene zaostrenia objektívu
Globálna uzávierka prináša slobodu v tvorbe a vo využití všetkých funkcii a parametrov fotoaparátu. Prvý fotoaparát s globálnou uzávierkou je sen akčných fotografov. Globálna uzávierka rieši veľa neduhov bezzrkadloviek. Na druhú stranu tu máme určité nedostatky ktoré prináša. Napr. vysoké základné ISO 250 a mierne horší obrazový výstup ako u predchodcu. Obrazový potenciál je ale veľmi dobrý, a prednosti globálnej uzávierky to ďaleko vyvažujú. Už žiaden rolling shutter efekt, minimálne problémy s flickeringom, synchrnizácia s bleskom až do 1/80000 s. K tomu rýchlosť, rýchlosť a rýchlosť. Mohlo by sa zdať, že A9 III je vysokošpecializovaný fotoaparát, ktorého vlastnosti využijete len pri fotografovaní pohybu, športu alebo zvierat. Opak je pravdou, je univerzálne použiteľný, ak vám postačuje rozlíšenie 24 Mpx. Pre mňa je to najlepší fotoaparát na fotografovanie eventov, koncertov, svadieb. Je to ideálny fotoaparát pre žurnalistov. Naviac si vynikajúco vedie ako kamera. A hoci si ho kvôli tomu asi nekúpite, môžete s ním fotografovať všetky žánre, vrátane portrétov, makra, krajiny, prírody, architektúry… Dokonca j pri nich oceníte niektoré vlastnosti, ktoré prináša globálna elektronická uzávierka.
Už teraz sa teším na druhú generáciu fotoaparátov s globálnou uzávierkou, ktorá bude ešte lepšia. A dúfam, že sa globálna uzávierka dostane aj do nižších modelov. Nech revolúcia pokračuje! Budem z nej ťažiť všetci.
P.S. Ako ste si isto domysleli, Sony A9 III by vyriešilo všetky moje problémy pri väčšine mojich profesionálnych zákaziek. Len občas by mi chýbalo 61 Mpx rozlíšenie mojej A7 R V.
Bratislavské cintoríny (3)
Predstavujeme: Wallerret - rukavice pre fotografov (2)
Fotosúťaž: Portrét mobilom (12)
Príslušenstvo, ktoré sa mi osvedčilo (1)