Ak ste chceli cenovo dostupnejšiu alternatívu k F2,8 transfokátorom Sony, bolo to od Sigmy, alebo ešte lepšie od Tamronu. Ten sa dokonca stal dodávateľom objektívov pre Nikon. Tamrony sú vydarené, ale ja mám radšej originál. Preto ma potešilo, že Sony uviedlo objektív profesionálnych parametrov za dostupnejšiu cenu. Dúfam, že sa čoskoro dočkáme aj širokouhlého transfokátoru a telezoomu.
Štyri asférické prvky a dva prvky ED (s maximálne nízkym rozptýlením) prinesú vysoké rozlíšenie v celom rozsahu transfokácie 24 – 50 mm. Chyby sú potlačené pre čisté zachytenie, zatiaľ čo F2,8 a jednotka 11-lamelovej kruhovej clony dokážu vytvoriť bokeh G Lens. Maximálne zväčšenie je 0,3x (AF)/0,33x (MF) s minimálnou vzdialenosťou zaostrenia 0,19 m (0,63 stopy) (AF)/0,18 m (0,59 stopy) (MF) na širšom konci pre vynikajúce zábery zblízka.
Schéma optickej konštrukcie.
Dva špeciálne optimalizované lineárne motorčeky a presný systém ovládania zaostria akýkoľvek objekt s pozoruhodnou rýchlosťou a presnosťou. Špičkový je aj výkon sledovania, ktoré dokáže držať krok aj s pokročilým telom α9 III Sony pri až 120 sn./s. Presné a tiché zaostrovanie plynule zaostruje a udrží sa aj pri snímaní videa vysokou snímkovou frekvenciou 4K 120p alebo FHD 240p. Clona je 11-lamelová s kruhovým otvorom.
Schéma automatického zaostrovanie pomocou lineárnych motorčekov.
Presné a tiché AF a clona F2,8 v kompaktnom, ľahkom zoome je výhodou pre videá. Vďaka min. posunu ťažiska je tento objektív dobrou voľbou pre montáž na stabilizátor alebo dron. V kombinácii s integrovanou stabilizáciou v aktívnom režime dokáže priniesť stabilný záznam počas chôdze a držania v ruke pri širokých uhloch. Podporuje aj kompenzáciu zmeny kompozície a nahrávanie metaúdajov.
Prstence na ovládanie zaostrovania, transfokácie a clony poskytujú prehľadné ovládanie. Prstenec clony má funkciu prepínania odozvy clony. K dispozícii je aj nastaviteľné tlačidlo na podržanie zaostrenia a prepínač AF/MF. MF s lineárnou odozvou zaistí okamžité, intuitívne ovládanie MF. Odolný dizajn max. spoľahlivosť pri používaní v exteriéri a predná časť je pokrytá fluórovou vrstvou.
Objektív priemer maximálne 74,8 mm a dĺžku 92,3 mm. Používanie konštrukčného plastu na výrobu niektorých komponentov zvyšuje odolnosť a znižuje hmotnosť na 440 gramov. Priemer filtra je 67 mm.
Objektív je príjemne kompaktný, priemer filtra je len 67 mm. Aj keď nie je z najvyššieho radu G Master, nájdete na ňom všetko, čo na GM-kach. Clonový prstenec s prepínaním chodu i funkčné tlačidlo. Na oboje som zvyknutý. Takto skvele zapadne do mojej rodiny GM a G objektívov.
Objektív nemá zabudovaný optický stabilizátor obrazu. Ten by len predražil výrobu a objektív by musel byť väčšší. Dnes má každá bezzrkadlovka Sony účinnú IBIS stabilizáciu pomocou posunu snímača.
Zaostrovanie je rýchle a tiché, ani si ho pri práci nevšimnete. A to je najlepšia vizitka.
Na objektíve nájdete všetky ovládacie prvky, aké sú aj na profesionálnych objektívoch radu G Master.
Tubus objektívu sa pri zoomovaní vysúva. V tejto kategórii mi to nevadí, vďaka tomu je menší. Transfokácia je plynulá a má akurátny odpor.
Rozsah objektívu 24-50 mm je o niečo kratší. Som ale rád, že nezačína 28 mm ohniskom. Radšej oželiem dlhší koniec. Uvidíme, možno v budúcnosti naň nadviaže objektív 50-170/2,8, alebo podobný. Konštantnú svetelnosť F2,8 ocenia nielen fotografi, ale aj videotvorcovia.
Ohnisková dĺžka 24 mm.
Ohnisková dĺžka 50 mm.
Zväčšenie objektívu je slušné, nie však ohromujúce. Pri automatickom zaostrovaní je to 0,3x a pri manuálnom 0,33x. Čiže mierka približne 1:3.
Mierka zväčšenia je približne 1:3.
Ostrosť objektívu je výborná. Dokonca aj pri plne otvorenej clone, v celom rozsahu, nie sú rohy mäkké, ale dostatočne ostré sú v nich aj jemné detaily. Mäkšia je kresba pri snímaní detailov z najkratšej vzdialenosti, kde objektív treba pricloniť. Výborne je korigovaná chromatická aberácia a na reflex narazíte len výnimočne.
Oficiálny MTF graf ostrosti objektívu.
Objektív sa vyznačuje výbornou ostrosťou v celom rozsahu ohniskových dĺžok.
Bohužiaľ sférické skreslenie je nadpriemerné. Na 24 mm je výrazne súdkovité a postupne klesá. Aj na 50 mm je stále viditeľné, aj keď už menej. Výrobca tu počíta so softvérovou korekciou, ktorá je zapnutá už priamo vo fotoaparáte. Na 24 mm je v rohoch silná vinetácia, ale len pri otvorenej clone, pri priclonení na f/5,6 je vinetácia výrazne potlačená. Na ostatných ohniskových dĺžkach s ňou nie je problém.
Vzhľadom na parametre objektívu sa z výraznejšie rozostreným pozadím stretnete pri snímaní detailov. Pri nich poteší pekným hebkým bokehom.
Pri snímaní zblízka poteší aj pekným bokehom.
Sony FE 24-50/2,8 G patrí do vyššieho radu objektívov G. Aj keď nepatrí do najvyššieho radu G Master, dovolím si tvrdiť, že je to minimálne poloprofesionálny objektív.
Sony FE 24-50/2,8 G je viac než vítaným členom rodinky kvalitných objektívov. Dúfam, že sa čoskoro dočkáme rozšírenia portfólia na plnohodnotnú svätú trojicu. Ak sa tak stane, Sony porazí Nikon, ktorý si musí vypomôcť objektívmi od Tamronu, nehovoriac o Canone, ktorý zatiaľ neponúka žiadnu alternatívu.
Vďaka kompaktnosti je FE 24-50/2,8 G skvelý cestovateľský objektív pre tých, čo dávajú prednosť svetelnosti pred väčším rozsahom. Obzvlášť sa hodí ku kompaktným FF bezzrkadlovkam A7C/A7C II/A7C R. Kompaktnosť ocenia aj užívatelia dronov.
Ak budete mať zapnutú korekciu chýb objektívov, zbavíte sa nadpriemerného sférického skreslenia, najmä na 24 mm, a plne si budete užívať výbornú ostrosť v celom rozsahu.
Bratislavské cintoríny (3)
Predstavujeme: Wallerret - rukavice pre fotografov (2)
Fotosúťaž: Portrét mobilom (12)
Príslušenstvo, ktoré sa mi osvedčilo (1)