Občas mám to šťastie, že môžem vyskúšať techniku skôr, ako je oficiálne predstavená. A to je aj prípad objektívu Sony FE 70-200 mm F4 G OSS II. Výrobcovia sa snažia tajiť novinky, ale často presiaknu informácie týždne, či mesiace pred oficiálnym predstavením. Ani tentokrát sa Sony nepodarilo novinku utajiť a minimálne mesiac pred oficiálnym predstavením sa objavili správy na stránkach rumors. Keď sa objavili rumors správy, bol som natešený, hoci som nevedel, či sú správy pravdivé. Sony pripravuje telezoom so svetelnosťou F4 a makrom 1:2 v kompaktom prevedení? To by bolo super! A aj sa tak stalo.
Objektív som testoval s fotoaparátom Sony A7R V.
Sony FE 70-200 mm F4 G OSS II je profesionálny telezoom radu G. Oproti predchodcovi prináša vyššiu obrazovú kvalitu, lepšiu schopnosť snímať detaily, rýchlejší AF, účinnejšiu stabilizáciu, lepšiu využiteľnosť pri snímaní videa, nižšiu hmotnosť a menšie rozmery, kompatibilitu s telekonvertormi. Objektív je o 15% kratší a o 46 g ľahší, ako jeho predchodca, ktorý sníma detail len s 0,13x zväčšením. Novinka sníma detaily v mierke 1:2. Optická sústava sa skladá z 19 prvkov v 13 skupinách (1x asférický, 1x pokročilý asférický, 3x ED, 1x SuperED). Clona je 9-lamelová s kruhovým otvorom. Rozmery objektívu sú Φ82,2 x 149 mm, hmotnosť je 794 gramov. Priemer filtra je 67 mm.
Po vytiahnutí objektívu z krabice ma zarazilo, aký je ľahký a bez slnečnej clony aj kompaktný. Samozrejme je precízne vyhotovený.
Objektív je bielej farby, čo mu dodáva punc profesionality, hlavne je to ale praktické. Biela farba odráža svetlo a tak na priamom slnku sa objektív toľko neprehrieva. Objektív je utesnený voči prachu a vode, predný člen je potiahnutý florinovou vrstvou, ktorá odpudzuje nečistoty a kvapaliny. Preto sa predný člen ľahšie udržuje čistý.
Transfokácia sa ovláda širokým prstencom. Pri zoomovaní sa predný tubus vysúva. Zoom je vybavený zámkom, aby sa pri transporte samovoľne nevysúval. Osobne mi chýba prstenec clony, na ktorý som si zvykol u niektorých iných objektívov Sony.
Maximálne vysunutý zoom.
Zámok zoomu zabraňuje jeho samovoľnému vysunutiu.
Na objektíve je niekoľko prepínačov a tlačidiel. Tri tlačidla rozmiestnené po obvode štandardne slúžia na zablokovanie zaostrovania (AF-L), môžete ich ale naprogramovať na inú funkciu. Prepínače sú sústredené na ľavej strane objektívu a sú to: prepínač AF/MF, prepínač DMF, limtér, prepínač zapnutia a vypnutia stabilizácie a prepínač režimov stabilizácie.
Prepínače sú sústredené na ľavej strane objektívu.
V cene objektívy je snímateľný statívový prstenec, ktorý som využil pri nočnom fotografovaní. Škoda, že nemá päticu kompatibilnú so štandardom Arca Swiss.
Slnečná clona je tvarovaná, ale bez zámku, ktorý nájdete na clonách pre objektívy radu GM.
Automatické zaostrovanie zabezpečujú 4 XD lineárne motory v dvoch pároch. Umožňuje to rýchlu zmenu smeru zaostrovania. Zaostrovanie je interné. Manuálne zaostrovanie má lineárny priebeh, ovláda sa pomerne širokým prstencom v prednej časti. Na objektíve je prepínač AF/MF, nechýba funkcia DFM, ktorá umožňuje manuálne doostriť aj v režime AF-C. Objektív podporuje funkciu potlačenia dýchania pri preostrovaní (s kompatibilnými fotoaparátmi).
Medzi objektívmi Sony patrí k tým s najrýchlejším zaostrovaním. Môj Sony A7R V podporuje AF s frekvenciou 60 fps, takže som naplno využil rýchlostný potenciál objektívu. Niekedy je problematické zaostrovanie na blízko, ale to je problém fotoaparátu.
Veľmi rýchle automatické zaostrovanie umožňuje úspešne fotografovať aj rýchly pohyb.
Aby objektív zbytočne nepreostroval mimo pracovnej vzdialenosti, je vybavený limitérom, ktorý má tri rozsahy: celý, 3 metre až nekonečno, makro až 3 metre. Limitér som využíval pri fotografovaní hmyzu.
Limitér som využil pri fotografovaní hmyzu.
Objektív je vybavený optickou stabilizáciou obrazu, ktorá spolupracuje s IBIS stabilizáciou vo fotoaparáte. Stabilizácia má tri režimy, ktoré sa volia prepínačom. Základný režim stabilizuje v obidvoch osiach. Ostatné dva sú určené pre horizontálny alebo vertikálny panning.
Ja som objektív testoval ešte pred jeho oficiálnym predstavením. Predpokladám, že fotoaparáty Sony dostanú. nové firmvéry, aby sa zlepšila kompatibilita s týmto novým objektívom.
Ja som na 200 mm ohnisku udržal čas 1/4 sekundy (kombinovaná stabilizácia obrazu), čo je efektivita okolo 6 krokov. Slušný výsledok!
1/4 sekundy, 200 mm, fotografované z ruky.
Milujem schopnosť objektívu fotografovať detaily v mierke 1:2. To u takéhoto objektívu, obzvlášť plnoformátového, nebýva bežné a zvyšuje to jeho úžitkovú hodnotu. Nie je to plné makro, ale na detaily kvetov a väčšieho hmyzu to stačí. Mnohí si s tým vystačia a ani nebudú potrebovať makroobjektív.
Najkratšia zaostrovacia vzdialenosť je 0,26 m pri 70 mm a 0,42 m pri 200 mm. Mierka zväčšenia 1:2 je v celom rozsahu ohniskových vzdialeností. Najmenšia plocha, ktorú môžete zachytiť má rozmery 7,2 x 4,8 cm.
Fotenie detailov som si skutočne užil. Fotografoval som rastliny i hmyz. Výhodou tu je väčší odstup ako u makroobjektívu, takže hmyz menej plašíte. Vďaka úzkemu uhlu záberu, na 200 mm, máte lepšie pod kontrolou pozadie. Naviac, pri väčšom odstupe inak funguje hĺbka ostrosti. Nie je nutné toľko cloniť a tak máte aj hĺbku ostrosti aj pekný bokeh. Vďaka špičkovej ostrosti sa nemusíte báť fotografovať s clonou f/4. Mne pri zaostrovaní pomáhala detekcia hmyzu, ktorú má môj Sony A7R V.
Makro 1:2 umožňuje snímať drobné detaily, ako napríklad tohto krásneho koníka.
Objektív má široké využitie. V rámci možností som vyskúšal všetky hlavné žánre: architektúru, krajinu, makro a detail, portrét, zvieratá a pohyb.
Architektúra.
Krajina.
Makro a detail.
Portrét.
Zvieratá.
Pohyb.
Je to jeden z najostrejších objektívov, ktoré som kedy testoval. Bez problémom “nakŕmi” môj 61 Mpx Sony A7R V. Ostrosť je výborná už prim plne otvorenej clone a to aj v najkrajnejších rohoch. Vinetácia je zanedbateľná. Výborný je prenos kontrastu a farebná reprodukcia. Vynikajúca je anti reflexná úprava. Jedinou vadou objektívu je výrazné sférické skreslenie, prekvapujúco väčšie na najdlhšej ohniskovej vzdialenosti. teleobjektívy zvyčajne nemávajú výraznejšie sférické skreslenie. Skreslenie sa dá ľahko softvérovo korigovať ale i tak táto chybička krásy zamrzí.
Objektív je výnimočne ostrý. Krásne sú vykreslené najmenšie detaily.
Výrazné sférické skreslenie na 200 mm. Vľavo neskorigovaný záber, vpravo po softvérovej korekcii.
Bokej je pekne hladký, ako pri fotografovaní detailov, tak aj prim portrétoch. Pri vhodne zvolenom pozadí nemusíte ľutovať, že nemáte objektív so svetelnosťou F2,8.
Bokeh vie byť krásne mäkký, prekvapujúci na F4 objektív.
Vďaka peknému bokehu objektív využijete aj pri fotografovaní portrétov.
Krásny bokeh pri snímaní detailov.
Konštrukcia objektívu je profesionálna, je aj utesnený. Je až prekvapujúco ľahký. Hlavne je ale neskutočne ostrý a rýchly.
Obrovským plusom je schopnosť snímať detaily v mierke 1:2, na to som bol zvyknutý u objektívov pre MFT systém, nie u plnoformátových transfokátorov. To zvyšuje úžitkovú hodnotu tohto objektívu a rozširuje jeho využitie aj na fotografovanie detailov. Na portréty sú vhodnejšie iné objektívy, ale aj tento ich zvládne zo cťou, ak vhodne zvolíte pozadie. Pomáha tomu vydarený bokeh. Parametre objektívu je možné ešte rozšíriť, vďaka kompatibilite s telekonvertormi. Dvojnásobný predĺži ohniskovú dĺžku až na 400 mma zväčši makro na 1:1.
Sony FE 70-200 mm F4 G OSS II je skutočne vynikajúci objektív a rád by som ho mal vo svojej výbave. Je výrazne menší a ľahší, ako model F2,8, ktorý mám a má naviac to skvelé zväčšenie 1:2. Sú žánre, kde svetelnosť F2,8 nevyužijete, ale viac oceníte rovnako profesionálnu obrazovú kvalitu v kombinácii s kompaktnosťou a nižššou hmotnosťou. Napríklad pri fotografovaní detailov krajiny, prírody, či architektúry.
Porovnanie s FE 70-200/2,8 G OSS.
Objektív je vynikajúci, ale predsa len má jeden väčší nedostatok a tým je výrazné sférické skreslenie. To sa ale ľahko koriguje softvérovo a nie je dôvodom, prečo by ste si tento objektív nemali kúpiť.
Bratislavské cintoríny (2)
Fotosúťaž: Portrét mobilom (12)
Príslušenstvo, ktoré sa mi osvedčilo (1)
Vyhodnotenie 9. kola súťaže Pro.Laika fotograf roka (1)