Sony FE 90mm f/2.8 Macro G OSS som vlastnil už pred rokmi. Bol som s ním maximálne spokojný, nie tak s fotoaparátom, ktorý som vtedy vlastnil. A tak som celú výbavu predal a so Sony si dal niekoľkoročnú prestávku. Teraz, keď mám Sony A7R V, mi ale chýbal. Tak som si ho zaobstaral znovu, nič lepšieho sa na trhu zatiaľ neobjavilo.
Objektív Sony FE 90mm f/2.8 Macro G OSS je špičkový svetelný makro teleobjektív so zväčšením v pomere 1:1 a vybavený bajonetom Sony E-Mount. Je určený pre kompaktné systémové fotoaparáty (CSC) Sony NEX/ALPHA s veľkosťou snímača Full Frame.
Objektív disponuje ohniskovou vzdialenosťou 90mm (135mm po nasadení na APS-C kompaktné systémové fotoaparáty NEX/ALPHA), špičkovou optickou sústavou Sony G, vysokou svetelnosťou f/2.8, 9-lamelovou tvarovanou clonou pre dokonalé rozostrenie pozadia – bokeh, rýchlym piezoelektrickým motorčekom automatického zaostrovania a odolnou utesnenou konštrukciou. Optická sústava objektívu dokáže zaostrovať už od 28cm a poskytuje zväčšenie obrazu v pomere 1:1. Skladá sa z 15-tich šošoviek zoradených do 11-tich skupín. V optickej sústave je použitá 1 špeciálne tvarovaná šošovky s asférickým povrchom, 1 šošovka vyrobená z nízko rozptylového ED skla a 1 šošovka vyrobená zo špeciálneho nízko rozptylového Super ED skla. Uhol záberu objektívu je 27° (pri kompaktných systémových fotoaparátoch Sony NEX/ALPHA so snímačom veľkosti APS-C je pri 135mm uhol záberu 17°). Objektív má vysokú svetelnosť f/2.8 a pre kreatívnu prácu s hĺbkou ostrosti môžete pricloniť až na clonu f/22. Objektív je vybavený výkonným a rýchlym automatickým zaostrovacím systémom, ktorý sa opiera o tichý piezoelektrický zaostrovací motorček.
Prvotriedna optika objektívu je osadená do kompaktného a utesneného tubusu vyrobeného z ľahkých a mimoriadne pevných zliatin hliníka. Jeho mechanická konštrukcia je veľmi robustná a je profesionálne utesnená voči vnikaniu prachu a vlhkosti do vnútra objektívu. Objektív váži pri rozmeroch 79 x 131 mm iba 602g. V prednej časti objektívu je závit pre klasické kruhové filtre s priemerom 62 mm, ktorý sa neotáča čím uľahčuje použitie prechodových a polarizačných filtrov.
Schéma optickej konštrukcie. Zdroj: Sony.
Parametre:
Mechanická konštrukcia objektívu je profesionálna. Všetky ovládacie prvky sú presné. Pri systéme vnútorného zaostrenia sa pri zaostrení pohybujú iba vnútorné časti, takže sa celková dĺžka objektívu nemení. Okrem uľahčenia manipulácie to znamená aj rýchlejšie automatické zaostrenie a kratšia minimálna zaostrovacia vzdialenosť. Naviac zbytočným pohybom neplašíte hmyz.
Závit na filter v prednej časti objektívu sa neotáča, čo je výhoda pri používaní polarizačného filtra, ktorý jednoznačne odporúčam na zvýraznenie farieb.
Ak objektívu niečo chýba, je to clonový prstenec, ktorý majú prime objektívy radu GM. Clonu musíte ovládať rollerom z fotoaparátu.
Veľkým plusom objektívu je široký prstenec manuálneho zaostrovania. Stačí ho pritiahnuť k fotoaparátu a prepnete z AF na MF. Má stupnicu zaostrovacej vzdialenosti i mierky zväčšenia. A je mechanický! Žiadne točenie do nekonečna.
Prepínač obmedzenia rozsahu zaostrenia je možné nastaviť na zaostrenia zblízka alebo do diaľky v závislosti od objektu, čím sa obmedzí rozsah a zvýši sa rýchlosť zaostrenia. K dispozícii sú nastavenia: ∞ – 0,5 metra pre zaostrenie doďaleka, 0,5 – 0,28 metra pre zaostrenie nablízko a FULL (úplné) pre zaostrenie v celom rozsahu.
Stlačením tlačidla na podržanie zaostrenia prakticky umiestneného na prstenci objektívu uzamknete zaostrenie na aktuálnom nastavení, až kým tlačidlo neuvoľníte. Tlačidlo uzamknutia zaostrenia môžete používať na uzamknutie zaostrenia aj pri snímaní v režime priebežného automatického zaostrenia.
Posledným ovládacím prvkom je prepínač optickej stabilizácie obrazu. Má dve polohy, vypnutá a zapnutá.
Na makroobjektív je automatické zaostrovanie nadpriemerne rýchle. Limitér využijete až pri najkratších vzdialenostiach. Len málokedy preostrí mimo želanú vzdialenosť. Samozrejme záleží aj na fotoaparáte.
Klikací prstenec zaostrovania je veľmi praktický. Pri najkratších vzdialenostiach často zaostrujete pohybom fotoaparátu, objektív prepnete na manuálne zaostrovanie. A kedykoľvek bleskovo prepnete na AF.
Objektív má zabudovanú stabilizáciu obrazu, ale tú má aj väčšina fotoaparátov Sony. Využijete ju skôr na stredné a väčšie vzdialenosti. Pri snímaní zblízka máte najväčší problém s pohybom dopredu-dozadu a ten žiadna stabilizácia nekompenzuje.
Ohnisková vzdialenosť okolo 90 mm je u makroobjektívov najobľúbenejšia. Minimálna zaostrovacia vzdialenosť je dlhšia ako u 50-60 mm makroobjektívov, vďaka čomu sa ľahšie fotografuje hmyz a drobné živočíchy. Ani si toľko netienite. Užší uhol záberu umožňuje lepšie kontrolovať pozadie.
90 mm makroobjektív je na fotografovanie hmyzu vhodnejší, ako 50 alebo 60 mm makroobjektív.
90 mm ohnisko je vhodné aj na fotografovanie portrétov. Má príjemné podanie perspektívy a svtelnosť F2,8 je dostačujúca na efektné rozostrenie pozadia. Len príliš vysoká ostrosť môže byť niekedy nežiadúca a musíte ju zmäkšiť softvérovo, alebo použitím filtra. Viac o fotografovaní portrétov s makroobjektívmi, sa dočítate v našom článku.
Objektív dobre poslúži aj pri fotografovaní portrétov.
Na plnoformátovom fotoaparáte je mierka zväčšenia 1:1. Dosiahnete ju pri najkratšej zaostrovacej vzdialenosti 28 cm, merané od roviny snímača. NA APS-C fotoaparáte je mierka 1,5:1. Nie je to teda makro rekordman, ale väčšine mierka 1:1 postačuje. Ak potrebujete viac, môžete ho skombinovať s makropredsádkou (napr. Raynox 250D), alebo medzikrúžkami.
Makro 1:1.
Makroobjektívy sú charakteristické nadpriemerne dobrou kresbou a platí to aj pre Sony FE 90mm f/2.8 Macro G OSS.
Oficiálny MTF graf ostrosti. Zdroj: Sony.
Sférické skreslenie je minimálne a nemusíte ho ani korigovať. Pri otvorenej clone je v rohoch pozorovateľná vinetácia. Tá sa ale často k makrozáberom i portrétom hodí. Ak si ju neželáte, ľahko ju kompenzujete softvérovo.
Bokeh, pri fotografovaní detailov, je krásne zamatový. Pri portrétoch s členitým pozadím, napr. stomami, má čiastočne charakter bokehu starých manuálnych objektívov, pritom stále pekne mäkký. Nie je to nudný dokonalý objektív pre digitálne fotoaparáty. Pripomína mi môj obľúbený Sony FE 55/1,8 ZA.
Sony FE 90mm f/2.8 Macro G OSS prakticky nemá chybu. Aj keď od jeho uvedenia uplynulo už pár rokov, stále je to ten najlepší makroobjektív pre bezzrkadlovky Sony. Úlohu makroobjektívu zvláda na jedničku. Zároveň je to aj dobre použiteľný portrétny objektív, ktorý má charakter. A to sa v sterilnej digitálnej fotografii cení.
Tento objektív je na trhu už dlhšie, napriek tomu nemá konkurenciu a obstojí aj v kombinácii s najnovšími fotoaparátmi s vysokým rozlíšením.
Polarizačný filter zvýrazni saturáciu farieb a potlačí odlesky pri fotografovaní rastlín a hmyzu. Do prírody odporúčam odolný filter Hoya FUSION ANTISTATIC s priemerom 62 mm.
Fotosúťaž: Historické Slovensko a Česko (11)
Abstrakcia vo fotografii (2)
Psychológia farieb (1)
Svetlo vo fotografii II. - farba (teplota) svetla (2)