Tamron je značka, ktorá má za sebou pomerne dlhú históriu výroby objektívov pre filmové i digitálne zrkadlovky. Spoločnosť bola založená v roku 1950 a prvý objektív bol predstavený v roku 1957 (bajonet T). Samotný názov značky Tamron bol registrovaný až o ďalšie dva roky neskôr.
Odvtedy Tamron produkuje množstvo objektívov pre rôzne systémy a fotoaparáty rôznych značiek. Počas svojej vyše šesťdesiatročnej histórie získal niekoľko prvenstiev. V roku 1961 to bol napríklad prvý masovo vyrábaný transfokátor (zoom objektív). Časté sú prvenstvá značky v rozsahu zoomu objektívu, ale dnes sa zoomom venovať nebudeme.
Pevný objektív, ktorý dnes testujeme, má niekoľko označení, ktoré poukazujú na technickú vyspelosť súčasných objektívov Tamron.
SP je najstaršia skratka na objektíve (Super Performance), ktorú od roku 1979 nesú objektívy navrhnuté s čo najväčšou precíznosťou a s cieľom čo najlepšieho optického výkonu. Di je označenie moderných objektívov prispôsobených konštrukciou a antireflexnou úpravou pre digitálne senzory od roku 2003. VC je označenie stabilizátora – Vibration Reduction (myslím od roku 2008) a USD je zas označenie rýchleho a tichého motora Ultrasonic Silent Drive.
Ak si uvedomíme, že 45mm je v podstate štandardné ohnisko so svetelnosťou f1,8, aj tento model je unikátom. Momentálne nie je na trhu objektív s takýmto ohniskom, svetelnosťou a stabilizátorom obrazu. Iste, mnohí si povedia, že stabilizátor obrazu pri svetelnosti f1,8 nie je treba, ale v určitých situáciách môže predstavovať veľkú výhodu. Napríklad, ak nemáte statív a fotografujete zátišie v slabom svetle. Podobným prípadom je aj portrét v prirodzenom svetle, detail v interiéri, kde nie je dovolené používať blesk ...
Osobne som veľký fanúšik pevných a svetelných objektívov. Napriek pokročilým technológiám a perfektnej kresbe dnešných zoom objektívov majú pevné sklá svoje čaro. To je charakterizované rozostrením za a pred hĺbkou ostrosti. To je vlastnosť objektívu, ktorá ma zaujíma najviac. Je to pre mňa podstatnejšie, ako to, či objektív bezchybne kreslí do najvzdialenejších rohov obrazového poľa. Prečo? Lebo do extrémnych rohov sa bežne nepozeráte, len keď testujete objektív na rozlišovacej schéme, kým atraktívny bokeh a celkové vyznenie fotografie na fotografii upúta okamžite.
Zaostrovanie je pomalé. Žiaľ, inak ho neviem nazvať. Keď prikryjete prednú šošovku a necháte objektív preostriť z najbližšej zaostrovacej vzdialenosti na nekonečno, trvá mu to približne dvakrát toľko čo originálnemu Nikonu AF-S 50mm f1,8 G. Na druhej strane zaostrovanie je konzistentne presné a nebadať tendenciu k front alebo back focus-u.
Bokeh je neutrálny až hladký. Nie je možné od 45mm objektívu čakať bokeh ako z 85mm objektívu, ale v porovnaní s 50mm objektívom Nikon f/1,8 G je neutrálnejší a hladší. Porovnával som ho tak, aby bol uhol záberu približne rovnaký. To znamená, že v prípade 45mm som pokročil o jeden krok vpred, aby som dosiahol rovnaký záber. Bokeh je veľmi podobný, ale okraje kruhov z rozostrených svetiel sú u Tamronu menej výrazné a menej nervózne.
Ostrosť objektívu je vynikajúca. Dá sa porovnať s originálnou 50-kou f1,8, dokonca je o čosi lepšia. Ostrosť len máličko klesá smerom k okrajom, po priclonení na f2,8 je uniformná po celom obrazovom poli. Tu naozaj nemožno mať výhrady.
Každý svetelný objektív má vinetáciu. Ide len o to, v akej miere. Tamron SP 45mm f/1,8 Di VC USD patrí k objektívom, ktoré majú vinetáciu korigovanú veľlmi dobre. Trúfnem si povedať, že lepšie ako originálne pevné štandardné objektívy.
Farebné kontúry na kontrastných hranách v dôsledku rôzneho indexu lomu rôznych vlnových dĺžok svetla sa vyskytujú, ale nie sú nijakým vážnym problémom. Originálna 50-ka sa mi zdá v tomto smere o kúsok lepšia, ale rozdiel nie je nijako výrazný. Opäť veľmi dobre.
Je to novinka v tejto triede objektívov a pomáha. Zvyčajne s 50mm objektívom udržíte „z ruky“ 1/50s. Dlhšie časy bývajú problém, najmä pri blízkych záberoch, kde je pomerne veľká mierka zobrazenia. Tamronu v takom prípade stabilizátor pomáha a bežne udržíte z ruky 1/10s. Dlhší čas sa mi už veľmi nepodarilo udržať. V prepočte to značí, že ušetríte necelé tri EV (expozičné stupne). To je dosť, aj keď najlepšie stabilizátory dnes stabilizujú aj 4EV. Treba povedať, že stabilizátor najvýraznejšie pomáha pri teleobjektívoch. Tam je jeho účinnosť najväčšia. Čím ďalej k širokouhlému koncu sa približujeme, tým je fyzicky ťažšie stabilizovať o veľa EV. To by sme napríklad s 10mm ohniskom mali vedieť udržať 1s expozíciu a viac, čo je nereálne. To už naše ruky neudržia, zvlášť pri snímaní zblízka. Tak či onak, stabilizátor je super vec, ktorá vám pomôže vyfotiť zátišie v prostredí s nízkou hladinou osvetlenia, spiace dieťa, ktoré nechcete budiť ostrým svetlom, portrét v interiéri so slabým svetlom...
Tamron SP 45mm f/1,8 Di VC USD je vynikajúci pevný objektív so super ostrým výstupom, perfektne zvládnutou vinetáciou, prijateľnou chromatickou aberáciou a príjemným až neutrálnym bokehom. Presne zaostruje bez tendencie k front alebo back focus-u. Oproti konkurencii má stabilizátor obrazu. Jeho chybičkami sú pomalé zaostrovanie, väčšie rozmery a hmotnosť. Objektív je perfektne spracovaný a dobre vyzerá. Za prémiovú funkcionalitu v podobe stabilizátora obrazu si priplatíte, ale ten môže byť pre niekoho veľmi dôležitý. Ja môžem zo svojho pohľadu objektív len odporúčať, ak ním nemáte ambíciu fotografovať akčné zábery náročné na rýchlosť zaostrovania a nevadí vám nosiť väčšiu váhu.
+ dizajn a kvalita spracovania
+ ostrosť
+ vinetácia na nízkej úrovni vzhľadom na typ objektívu
+ presnosť zaostrenia
+ bokeh
- rýchlosť zaostrovania
- veľkosť a váha
- prémiová cena
Čítajte ďalšie recenzie na tento produkt.
Abstrakcia vo fotografii (2)
Psychológia farieb (1)
Svetlo vo fotografii II. - farba (teplota) svetla (2)
Fotoaparát alebo objektív? (4)