Objektív 70-180 mm F/2,8 Di III VC VXD G2 (model A065) je nástupcom vysoko uznávaného modelu A056. Nový model si zachováva vysokú svetelnosť F2,8 a 180 mm najdlhšie ohnisko. S dĺžkou iba 157 mm a hmotnosťou 855 g je najľahším a najkompaktnejším objektívom vo svojej triede. Optická konštrukcia bola úplne prepracovaná, aby sa zachovala najvyššia úroveň mobility. Precízna kombinácia špeciálnych skiel vrátane prvkov XLD a LD objektívu prináša nekompromisný optický výkon v celom rozsahu zoomu. S objektívom 70-180 mm F2,8 G2 spoločnosť TAMRON posunula výkon vykresľovania a miniaturizáciu na hranicu možností.
Automatické zaostrovanie VXD je svetovou premiérou: Je to prvý lineárny zaostrovací motor vyvinutý spoločnosťou Tamron pre vynikajúce automatické zaostrovanie. Dva moduly VXD, ktoré pracujú v plávajúcom systéme a sú riadené elektronickými impulzmi, zabezpečujú rýchle a presné zaostrovanie na blízke aj vzdialené objekty. Nový motor zaručuje aj lepšie sledovanie AF, napríklad pri fotografovaní športu. Automatické zaostrovanie pracuje tak ticho, že môžete fotografovať aj v situáciách, ktoré si vyžadujú úplný pokoj a ticho. Konektorový port tohto objektívu ponúka novú funkciu TAMRON Lens Utility "Focus Limiter”.
Robustný vonkajší plášť je účinne utesnený proti vnikaniu vlhkosti na všetkých kritických miestach (napr. medzi zaostrovacím krúžkom a bajonetovým spojom). To zaručuje spoľahlivú prevádzku aj v tých najnepriaznivejších vonkajších podmienkach fotografovania.
Povrchová úprava BBAR zabraňuje odrazu a rozptylu svetla dopadajúceho na povrch objektívu. Zabránite tak strate jasu a kontrastu a predídete "duchom". Povrchová úprava BBAR prispieva aj k prirodzenému podaniu farieb.
Fluoridová povrchová úprava trvalo chráni prednú šošovku pred znečistením. Kvapky oleja a vody nepriľnú k povrchu, ktorý sa preto veľmi ľahko čistí.
Špecifikácia
Objektív je príjemne kompaktný, čo oceňujem najmä pri prenášaní. Nezaberá v taške alebo batohu veľa miesta. Je to dané konštrukciou. Pri zoomovaní sa dĺžka objektívu mení. Predný tubus sa vysúva, ale nie príliš. Vysúvanie tubusu sa dá uzamknúť. Prstenec transfokácie je vpredu, je široký a ovláda sa ľahko. Prstenec manuálneho zaostrovania je tiež ľahko ovládateľný s elektronickým prenosom. Na objektíve nie je prepínač AF/MF, ani prepínač optickej stabilizácie.
Objektív nemá ani statívový prstenec. Pri jeho rozmeroch a hmotnosti to ale nie je nutné. Na ľavej strane je funkčné tlačidlo, ktoré môže mať až tri rôzne funkcie, ktoré sa volia prepínačom. V blízkosti bajonetu je USB-C konektor na programovanie objektívu.
Prekvapujúci je priemer filtra 67 mm, objektívy podobných parametrov majú 77 alebo 82 mm priemer. Na filtroch ušetríte.
Na objektív som si rýchlo zvykol. Zaostruje rýchlo a ticho. Pri fotografovaní rytierov na Biskupickom festivale som sa mohol sústrediť len na akciu. Rýchlo zaostruje aj za horších svetelných podmienok, napr. v interiéri.
Účinnosť stabilizácie je 4-5 EV. Ja som na 133 mm udržal až 1/3 s. Istejšie je ale pohybovať sa do zhruba 1/15 s.
Fotografovanie na blízku vzdialenosť, ktoré bolo pri modeli 1. generácie možné len s manuálnym zaostrovaním, je teraz možné s automatickým zaostrovaním. Najkratšia zaostrovacia vzdialneosť pri 180 mm je 30 cm, mierka zväčšenia je približne 1:4. Pri 70 mm je minimálna zaostrovacia vzdialenosť len 12 cm a mierka zväčšenia je 1:2,6. Slušné. To Ďalej rozširuje využitie tohoto už tak univerzálneho objektívu.
S objektívom nafotíte slušne veľké detaily. Svetelnosť F2,8 zaručí pekne rozostrené pozadie.
Ostrosť objektívu je veľmi dobrá v celom rozsahu a prekvapujúco aj v najkrajnejších rohoch aj pri clone f/2,8. Tak toto som nečakal. Spomínam na môj drahý Nikon AF-S 70-200/2,8G VR II, ktorý v najkrajneších rohoch nebol ostrý ani po priclonení. S ostrosťou Tamronu budú spokojní aj náročný fotografi, medzi ktorých sa počítam.
Objektív je ostrý až do rohov aj pri clone f/2,8. Po priclonení exceluje.
Sklamaním, ktoré sa dá ľahko softvérovo korigovať je výrazné poduškovité sférické skreslenie na väčších ohniskových dĺžkach. Pri korekcii počítajte s orezom, preto komponuje voľnejšie.
Objektív má pomerne veľké sférické skreslenie.
Prenos kontrastu je veľmi dobrý, výborná je antireflexná úprava. Fotografovať môžete aj v protisvetle, bez vzniku reflexov alebo duchov.
Svetelné telezoomy sú tak obľúbené aj vďaka tomu, že často vedia nahradiť portrétny objektív. Testovaný objektív vie pozadie pekne rozmazať. Pri detailnejších záberoch je bokeh pekne hladký. Pri členitejšom pozadí vidno smerom ku krajom a rohom, že rozostrené svetlené body získavajú tvar “mačacích očí”.
Tamronu v poslednom období ide karta. Predstavuje viac objektívov ako v minulosti a tie úspešné rýchlo inovuje. Po Sigme, ktorá je už predražená, prevzal imidž značky, ktorá ponúka produkty s veľmi dobrým výkonom pomer/cena. To platí obzvlášť pre trojicu transfokátorov so svetelnosťou F2,8, ktoré sú zaujímavou alternatívou k originálnym objektívom Sony a po novom aj Nikon, hoci tam pod značkou Nikon. Ale samotný Nikon čestne priznáva, že výrobcom je Tamron, v minulosti to zatĺkal.
Tamron 70-180mm F/2.8 Di III VXD G2 je vydarený svetelný telezoom s o niečo kratším koncom, ako býva zvykom. Je rýchly a tichý. Ostrý aj v rohoch, v celom rozsahu aj pri clone f/2,8. Len musíte korigovať jeho výraznejšie sférické skreslenie na dlhších ohniskách. Je výbornou ekonomickou alternatívou k originálnemu Sony objektívu FE 70-200/2,8 GM OSS II. Je určený pre náročných amatérov a poloprofesionálov, ktorý využijú svetelný telezoom, ale nechcú pritom predať obličku. Jeho prednosťami sú aj kompaktné rozmery a príjemná hmotnosť. Využijú ich aj tí, ktorí potrebujú takýto typ objektívu na cestách.
Ak si objektív zaregistrujete, získate 2+3 roky predĺženú záruku.
Tamron 70-180mm F/2.8 Di III VXD G2 je súčasťou zoomovej “svätej trojice”, ktorú ďalej tvoria objektívy 28-75mm F/2.8 Di III VXD G2 a 17-28mm F/2.8 Di III RXD. Užívatelia bezzrkadloviek Sony tak majú k dispozícii svetelné zoomy pokrývajúce široký rozsah.
Fotosúťaž: Historické Slovensko a Česko (11)
Abstrakcia vo fotografii (2)
Psychológia farieb (1)
Svetlo vo fotografii II. - farba (teplota) svetla (2)