Telekonvertory majú dve dôležité funkcie. Dostanú nás ďalej – priblížia vzdialené objekty svojím násobkom a to je ich primárna funkcia.
No zároveň nás dostanú aj bližšie k blízkemu predmetu, teda ak sú postavené tak, že nepredlžujú minimálnu vzdialenosť zaostrenia objektívu, s ktorým sa používajú. Takzvané zväčšenie objektu sa rovnako násobí koeficientom telekonvertora. Ak by sme mali objektív s mierkou zobrazenia na minimálnej zaostrovacej vzdialenosti 1:2, pri použití telekonvertora 2x by sme s ním dosiahli reálne makro zobrazenie 1:1.
Telekonvertory Nikon Z nemajú vplyv na minimálnu vzdialenosť zaostrenia, a preto ich môžeme využiť aj na priblíženie sa k detailu. Ja som pri teste dvojnásobného telekonvertora používal objektív NIKKOR Z 70 – 200 mm so svetelnosťou f/2,8. Výsledné ohnisko takejto kombinácie bolo 140 – 400 mm so svetelnosťou f/5,6. Nenásobíme totiž len ohniskovú vzdialenosť, ale telekonvertor má vplyv aj na svetelnosť objektívu. Tá sa pri dvojnásobnom konvertore zvyšuje o dve nové čísla, takže z maximálnej clony f/2,8 sa stáva f/5,6.
Telekonvertor nám umožňuje používať objektív 70 – 200 mm ako reportážny vysokosvetelný objektív, prípadne ako portrétny objektív. V kombinácii s telekonvertorom je to už teleobjektív vhodný na fotografovanie živej prírody. A to je dôvod pre ich existenciu. Zakúpite si objektív, ktorý použijete na jeden účel a s telekonvertorom na druhý žáner. Samozrejme ak nevyužijete svetelný zoom 70 – 200 mm, môžete rovno stiahnuť napríklad po objektíve NIKKOR Z 100 – 400 mm f/4 – 5,6. Nemal som ešte možnosť otestovať tento výkonný teleobjektív, a preto neviem porovnať výstup z neho s výstupom druhého objektívu s telekonvertorom. Preto v tejto recenzii popíšem iba ako sa mi pracovalo s jednou kombináciou.
Bratislavské cintoríny (3)
Predstavujeme: Wallerret - rukavice pre fotografov (2)
Fotosúťaž: Portrét mobilom (12)
Príslušenstvo, ktoré sa mi osvedčilo (1)