Možno je škaredší, ale múdry a užívateľsky veľmi ústretový... To nám Panasonic v poslednom čase urobil viac krát pri niekoľkých modeloch.
Je to TEN Panasonic Lumix DC-GH5. Na Slovensku sa mu však hovorí nežnejšie, žensky: „gehá päťka“. Ženský rod tomuto príjemnému stroju sedí oveľa viac, aj keď nemá ladné tvary a vyzerá ako starší či retro TEN fotoaparát. Nevadí. Na vzhľade až tak nezáleží, veď má kopu iných vzácnych vlastností.
GH4 bola dlho vlajkovou loďou Panasonicu. Mrzuté pre jej majiteľov bolo, že sa po jej uvedení do predaja začali na trhu objavovať novšie a lacnejšie modely. Niektoré z nich v niektorých funkciách TÚ dámu „géhá štvorku“ prekonali. To je však údel techniky, ktorá morálne starne rýchlejšie, ako si dokážeme pripustiť.
GH4R zostáva zatiaľ v predaji. Firma ju drží pre tých, ktorí nepotrebujú až také šialené technické parametre, aké ponúka GH5. Stále je to skvelý stroj, ktorý nie len že stačí.
GH5 nemá vstavaný blesk, vstavané mikrofóny má vysunuté viac vpred. Niektoré podstatné gombíky sú viac vystúpené. HDMI kábel sa dá nie len pripojiť ale aj pevne priskrutkovať. K ovládacím prvkom pribudol joystick na rýchlu obsluhu pre každého, komu sa zdajú iné voliče pomalé a nechcú si zamastiť dotykový displej prstami.
Prvé informácie o GH5 priniesla fotoma.sk v článku Nádielka fotoaparátov a objektívov Panasonic na Photokine!
Modelový rad GH od Panasonic si užívam od začiatku. Dodnes s chuťou nie len na nakrúcanie používam legendárnu GH2, ktorá vďaka ruskému hackerovi prekonala samú seba a dala sa viac menej nelegálne prerobiť do neuveriteľných výkonov. Škoda, že neutiahne viac, ako FullHD video vo formáte AVCHD. :-)
Od čias GH1 sa aj na vzhľade tohto radu veľa zmenilo. Fotoaparáty sú s každým novým modelom o niečo väčšie, aj keď stále svojimi rozmermi príjemne zaostávajú za full frame fotoaparátmi. Táto vžitá akoby nevýhoda menších čipov má však aj kopu výhod. Technika je menšia a kvalita obrazového podania zaostáva len v niektorých parametroch.
Napríklad bežnou výčitkou je digitálny šum pri nastaveniach vyšších hodnôt ISO. Popravde: Aj pri moderných Micro 4/3 čipoch je už obraz pri 1600 ISO v pohode. Len málokto asi potrebuje v praxi viac. Honba za supercitlivými čipmi so super obrazom aj v tme je šialenstvo. Tma je predsa tma. Pravda, nemala by byť zašumená.
Tu je stránka, ktorá sleduje vývoj a technické parametre modelovej rady GH.
GH5 je malá ale nadupaná mašinka do ktorej výrobca napchal čo sa len dalo, aby neutŕžil ani najmenšiu hanbu. Vpred ju posúva najmä stabilizácia obrazu, ktorá vďaka duálnej stabilizácii, keď sa vzájomne dopĺňajú stabilizátor čipu so stabilizátorom objektívu, robí výrazný krok vpred.
Výrobca tvrdí, že tento zázrak ustojí až 5EV. To znamená, že ak normálne niekto v rukách udrží šesťdesiatinu sekundy, tak s duálnou stabilizáciou ustojí pol sekundy. Žeby? Trochu pritiahnuté za vlasy, ale možné to je.
Legendárni výrobcovia vychytenejších zrkadloviek, ktorých mená dobre znejú stále tvrdohlavo odolávajú stabilizovaniu snímačov. Panasonic si vzal príklad od Olympusu a pridal sa do rodiny, ktorá snímače stabilizuje. Stabilizované snímače sú stále dokonalejšie.
Vďaka duálnej stabilizácii môže už aj Panasonic deklarovať, že poskytuje 5-osú stabilizáciu obrazu. Bez preháňania. Tá je skvele využiteľná najmä pri videu a napríklad aj pri fotografovaní nočného mesta. Je doslova čarovným pomocníkom.
Nepodstatnou zaujímavosťou tohto modelu je že sa volá na celom svete rovnako. To dnes u Panasonicov nie je zvykom.
Rozlíšenie: 20.3 MPx
Veľkosť snímača: 4/3 (17.3mm x 13.0mm)
Typ farebného filtra: RGBG
Natívne ISO: 200 – 25 600
Rozšíriteľné ISO: 100 – 25 600
Expozičné časy: 1/16 000 - 60 sekúnd
Sloty pre dve SD / SDHD / SDXC karty
2-osá stabilizácia čipu
6K Photo funkcie
4K video
Pri FullHd videu možnosť záznamu až 180 obrázkov za sekundu čo umožňuje 7,5 násobné spomalenie
Wi-Fi, Bluetooth a NFC
Informácie o Panasonic Lumix DC-GH5 na stránke výrobcu.
Už som si zašpásoval, že to telo nie je práve najsexi. To však neprekáža tomu, aby sa dobre držalo. Má aj rici a aj cici. :-) Opáčiť ju je príjemné.
Skvelá je aj dostupnosť „gombíkových skratiek“ okolo spúšte. Sú zoradené tak, že moje podvedomie s nimi nemalo problém. Majú aj rôzne tvary alebo sú rôzne vystúpené čo umožňuje ich presnú identifikáciu hmatom. „Gombíkové skratky“ sú veľmi dobrá pomôcka, ktorá prispieva najmä k rýchlosti ovládania prístroja. Kto sa neponáhľa, prijal by aj jednoduchšie možnosti nastavenia. Výrobca si dal tradične pozor a fotoaparát nepregombíkoval. Samozrejme má každý majiteľ GH5 možnosť zvoliť si funkcie jednotlivých gombíčkov rýchleho ovládania.
Hľadáčik má 3 680 000 obrazových bodov, displej 1 620 000. Obe hodnoty sú na dnešný trend veľmi dobré. Displej je, samozrejme, dotykový a hľadáčik zasa vie, že máte práve fotoaparát pri oku alebo že ste sa práve do neho zahľadeli a môže aktivovať predbežné predostrenie obrazu. Ak si ho majiteľ zapne.
Na menu sa nič zásadné nezmenilo. Tí, ktorí žijú už nejaký čas s Panasonicom nebudú mať problém a kto chce „konvertovať“, ten si veľmi rýchlo zvykne.
Senzor je Digital Live MOS a obrazový procesor sa volá Venus Engine 10. Meranie expozície využíva 1728 zón. 20,3 MPx aj preto poskytuje obraz, ako víno. Ako dobré víno.
Fotoaparát dáva kopu možností, ako s obrazom pracovať. Očarili funkcie Multiplex Luminance Generation a Inteligent Detail. Obrázkom dodali intenzívnejší jas a kontrast. Zaujímavý je aj Multi Process NR (Vylepšenie redukcie šumu) a Three-Dimensional Colour Control (Trojdimenziálna kontrola farieb.) Jednoducho môžem skonštatovať, že ma meranie a obrazové vylepšenia nesklamali. Lacnejšie modely od Panasonicu majú občas problém rozumne exponovať „sebevražedný“ obraz s veľkými svetelnými plochami či protisvetlami a „podvedome“ a nepríjemne ho pritmavujú. GH5 vie o tom svoje a má nad takýmito zradami príjemný nadhľad.
Duálna 5-osá stabilizácia je založená na vzájomnom zladení stabilizátora čipu a stabilizátora v objektíve. Samozrejme, ak objektív má stabilizátor a podporuje duálnu stabilizáciu.
Takýto dupľovaný superstabilizátor nie je len pre fotografov, ktorí sú po opici a príšerne sa im trasú ruky, ale sú ešte intenzívnejšie využiteľné aj pri videu.
Staršie stabilizátory v objektívoch Panasonic mali ešte pred nedávnom problém. Keď sa obraz dostal na doraz stabilizácie, tak mali tendenciu trhnúť obrazom a vycentrovať sa. Stávalo sa im to aj pri snahe hýbať sa čo najmenej. Zlé jazyky ma upozorňovali, že dva stabilizátory môžu mať problém, že obraz má tendenciu trhnúť o sto percent viac krát. Zrazu sa potrebujú dostať z krajnej pozície a vycentrovať sa dva stabilizátory. Nič také som nepostrehol a to som ich nešetril. Aj pri videu pohybujúcich sa masiek na festivale v slovinskom Ptuji fungoval skvele aj pri ohniskovej vzdialenosti 60mm (Ful frame: 120mm).
Pri sériovom snímaní zvláda „gehá päťka“ za sekundu 12 obrázkov vo formáte JPG. Na jeden záťah ich dokáže do medzipamäťe zaznamenať až 600. Vo formáte RAW zvláda za sekundu rovnaký počet, ale do medzipamäte si ich dokáže uložiť „iba“ 60. V oboch prípadoch je to dostatočné množstvo na to, aby sa fotoaparát nikdy nezasekol a nezostal nefunkčný len preto, lebo musí ukladať obrázky na kartu.
Tučná medzipamäť je nutnosť najmä pri zázname videa s veľkým rozlíšením.
S priebežným automatickým zaostrovaním zvládne fotoaparát „iba“ 9 obrázkov za sekundu. No toto!
Výrobca dal pri tomto modely Zbohom anti-aliasing alebo aj low-pass filtru. Preto sú zábery „gehá päťky“ ostrejšie a mierne kontrastnejšie. „Géhá štvorka filter má... Tento filter slúžil najmä na odstránenie prípadných problémov s moiré. Býval umiestnený pred čipom. Panasonic si overil, že čipy ktoré používa sú už dostatočne kvalitné a technicky zdokonalené na to, aby pred nich museli tento filter montovať.
Základ toho systému je, že fotoaparát dokáže robiť až šesťdesiat obrázkov za sekundu v rôznych možnostiach neskoršieho výberu toho pravého obrázku. Funguje rovnako, ako 4K Photo len s tým rozdielom, že neponúka výsledné 8-megové fotografie ale až 18-megové. A to už je už iná šupa. Aj keď sú tieto funkcie viac reklamná udička na zákazníkov ako intenzívne využiteľná pomôcka, vďaka za ne. Potešili.
Viac o možnostiach ktoré poskytuje takýto spôsob snímania si môžete prečítať v článkoch: Teraz o tom, ako sa dá ostrenie odložiť na potom a 4K Foto je obrazové loto, v ktorom vyhrá skoro každý.
Samozrejme: Oba články sú „iba“ o 4K Photo. 6K Photo je novinka s ktorou vyšiel ako prvý Olympus vo svojom modely OM-D E-M1 Mark II.
6K funkcie robia niektorým fotografom vrásky na čele. Ťažko prijímajú, že je tu čas, keď už dobrá fotografia nie je len o stlačení spúšte v pravý čas. Prispelo k tomu najmä kríženie sa fotoaparátov s kamerami. Je to prirodzená evolúcia, ktorá z neho vychádza.
Nová, originálna batéria by mala podľa výrobcu utiahnuť cez 400 obrázkov na jedno nabitie. Nemal som s batériou žiadny problém a pri skromnejšom prehliadaní obrázkov vo fotoaparáte ich zvláda ešte viac. K dispozícii som mal aj batériový grip. V balení však nebola druhá batéria. :-) Tak som si len na neho siahol. Keby som fotil alebo točil na výšku, tak by sa mi aj zišiel, ale zvládol by som to aj bez neho. Mať na fotoaparáte namontovanú škatuľku s väčším množstvom energie tiež nepotrebujem.
Stačí mi nabitá batéria vo fotoaparáte a druhá nabitá po ruke. Viac energie namontovanej na fotoaparáte by som určite ocenil pri nakrúcaní dĺĺĺheho videa. Rovnako by som ocenil aj ďalšiu škatuľku, ktorú som vyfasoval, schopnú naberať zvuk z profesionálnych zvukových zariadení mixážnych pultov. Škatuľka pasuje na bleskovú koľajničku a umožňuje aj základné doladenie zvukových vstupov.
Grip má však aj frajerskú výhodu. Mať ho namontovaný znamená byť v očiach mnohých ľudí spoľahlivejší profesionál. Ale, to len na pohľad. Dôležitejšie sú iné parametre fotoaparátu. A aj fotografa...
K testovanému telu sme mali k dispozícii objektív Panasonic Leica DG Vario-Elmarit 12-60mm F2.8-4 ASPH / POWER OIS. Prvý z radu objektívov Leica DG.
Panasonic ho ponúka v sete k telu. Samozrejme, nie je to žiadna lacná setová haraburdička. Rozsah ohniskovej vzdialenosti a parametre objektívu uspokoja fotografov a sú najmä rozsahom veľmi ústretové aj k videografom. Objektív má pokojné vnútorné zaostrovanie, tichý pohon autofocusu a plynulé clonenie systému micro-step. Aj objektív robí túto mašinu viac sexi.
14 elementov v 12 skupinách, štyri asférické šošovky a dve ED (Extra-low Dispersion) šošovky, ktoré účinne potláčajú sférické skreslenie.
Problém som mal len s vyvolávaním RAWov. Počas testu ešte neboli k dispozícii inovácie pre Lightroom či Panasonicom odporúčaný vyvolávač Silkypix Developer Studio. Nakoniec sa ku mne dostala skúšobná verzia Silkypix. Funguje ako predošlé verzie, voľne dostupné pre majiteľov fotoaparátov Panasonic. Vyššie - platené verzie tiež ešte len čakali na inováciu.
K dispozícii je niekoľko formátov nastavenia videa MOV, MP4, AVCHD, AVCHD Progressive. V rozlíšení 4K zvládne 50 (PAL) alebo 60 (NSTC) obrázkov za sekundu.
Na kvalitu videa má vplyv nie len rozlíšenie, ale rovnako dôležitý je aj dátový tok. Darmo je mať možnosť snímať v rozlíšení 4K s malým dátovým tokom. Pre FullHD video zaznamenané vo formáte MP4 je ideálny dátový tok na sledovanie čistého obrazu približne 25 Mb za sekundu. Pretože 4K je plošne 4-krát väčší obraz na zachovanie rovnakej kvality vyžaduje 100 Mb za sekundu. To výrobca zabezpečila a prekročil.
Kto si potrpí na kvalitu isto túto technickú hodnotu ocení. Ale: Pre jednoduchého smrteľníka je 4K záznam s vysokým dátovým tokom zatiaľ zbytočnosť. K tomu, aby si ho užívateľ užil musí mať aj zobrazvacie – premietacie zariadenie s rovnakým rozlíšením. A aj prehrávač musí obraz napchatý dátami prehrať.
Video z GH5 snímané vo formáte 4K ohúri už na displeji svojou tonálnou hĺbkou a jasnou kresbou. Panasonic na rozdiel od konkurentov tento pohľad zvláda brilantne. Už výsledný obraz videa z fotoaparátu vyzerá bezkonkurenčne. Ale! Konkurencia, ktorá má videoobraz menej vyumelkovaný dáva väčšiu možnosť dotiahnuť obraz podľa potreby vo videoeditore. Preto som si aj ja zvykol, že videá na ktorých mi záleží snímam na štandardné nastavenie zobrazenia a ručne z neho uberiem saturáciu, kontrast a ostrosť. Toto všetko sú hodnoty, ktoré prispievajú k tomu, že ich môžem lepšie dotiahnuť v strihových programoch s tým, že neprídem o niektoré obrazové detaily.
Napríklad: Nižší kontrast a plochejší obraz mi umožňuje pridať mu kontrastom šťavu podľa potreby. Ak mám kontrast pri základnom zázname vyšší, môžem prísť o niektoré detaily kresby. So saturáciou je to podobné. Čím viac ho automatika alebo ja manuálne presolíme už v kamere o to menej možností mám robiť si s nimi čo sa mi zažiada.
S novými objektívmi s rýchlejším a presnejším zaostrovaním je nepretržité – automatické ostrenie počas nakrúcania videa perfektné. V menu sa dá nastaviť plynulejšie a presnejšie doostrovanie, ktoré má nežnejší dojazd zaostrenia čo pôsobí viac kamerovo.
Tu je naše testovacie video:
Takto vyzerá fotografia zo 4K videa exportovaná až v počítači v štandardne dostupnom programe VLC Media Player, uložená najprv vo formáte TIFF a neskôr ako JPEG. Aj fotoaparát umožňuje urobiť fotografiu z videa. Prakticky však vychádza lepšie cesta cez strihový program alebo prehrávač v počítači.
Fotoaparát má HDMI výstup, vstup pre mikrofón, výstup pre slúchadlá. Nič nebráni pripojiť k nemu akékoľvek dnes dostupné filmárske zariadenia.
U „Panákov“ už teraz avizujú dve aktualizácie firmvéru. Jedna by sa mala objaviť už v apríly a prinesie 10 bitový 4:2:2 záznam pri FullHD. Prispeje tým k dokonalosti a detailnosti obrazu. Druhá aktualizácia túto vychytávku vnesie aj do 4K videa a dátový tok zvýši na 400 Mb za sekundu. FullHd potiahne 60 obrázkov za sekundu pri 200 Mb s použitím All-Intra kompresie. Aj táto inovácia pomôže tejto dáme byť riadnou sexicou. Tieto čísielka v praxi znamenajú, že napríklad na modrej oblohe už nikto nemá šancu nájsť ani náznak kompresie.
Pretože nechcem byť trápny a hľadať za každú cenu nejaký gombík, ktorý mi nesadol do ruky alebo nejakú drobnosť, ktorá nemá žiadny vplyv na kvalitu obrazu a komfort snímania, nedám žiadne mínus. Keby som sa hlboko zamyslel, tak mínusku dá hádam len za hranatosť. Páčili by sa mi ladnejšie krivky. Ale na tom naozaj záleží minimálne. Na GH5 mi neprekážalo nič. Možno len to, že nebola moja.
+ Skvelý fotoaparát a kamera v jednom tele
+ Možnosť 5-osej Duálnej stabilizácie
+ 6K Photo
+ Rýchlosť zaostrovania
+ Plynulosť zaostrovania pri videu
+ Vynovená redukcia šumu pri videu
Abstrakcia vo fotografii (2)
Psychológia farieb (1)
Svetlo vo fotografii II. - farba (teplota) svetla (2)
Fotoaparát alebo objektív? (4)