Teraz o tom, ako sa dá ostrenie odložiť na potom

Teraz o tom, ako sa dá ostrenie odložiť na potom

Recenzie  /  Vladimir Kampf / 21.12.2016 / 15:35

Funkcia Post Focus vo fotoaparátoch Panasonic skrátila niekoľkohodinovú piplačku na pár sekúnd a priniesla novú zábavku.

Panasonic deklaruje, že chce trhu ponúknuť prístroje, s ktorými ich majitelia dokážu s fotografiou urobiť kopu "zázrakov" bez toho, aby museli použiť počítač a obrazový editor. Zhotovenie snímky na mieste a neskoršie uloženie podľa požiadaviek fotografa predstavuje úplne nový fotografický zážitok pre kreatívnu slobodu.

Post Focus je bračekom funkcie 4K Photo, ktorú Panasonic pretláča na výslnie ako neodolateľný doplnok, pretože 4K Video je už štandardnou súčasťou všetkých novších fotoaparátov tejto značky.

Z návodu od výrobcu

Voľba bodu zaostrenia po snímaní (Post Focus), zaostrenie po zázname: Fotoaparát dokáže vykonať sekvenčné snímanie v rovnakej kvalite ako pri 4K snímaní so súčasným automatickým posunom zaostrenia na rozličné oblasti. Po snímaní môžete zvoliť požadovanú oblasť na displeji a uložiť snímku, ktorá je zaostrená v zvolenej oblasti. Táto funkcia je vhodná na snímanie statických objektov.

Od stlačenia spúšte do polovice až do konca snímania zachovajte rovnakú vzdialenosť od objektu a rovnakú kompozíciu.

Nepoužívajte zoom. (V opačnom prípade nebude snímanie uskutočnené alebo sa zastaví.) Videozáznam bude nasnímaný vo formáte MP4. (Zvuk nebude zaznamenaný.)

Ak je aktivovaná funkcia [Auto Review] (Automatické zobrazenie náhľadu), zobrazí sa okno, ktoré vám umožní zvoliť požadovanú oblasť zaostrenia. Toľko návod.

Ručne alebo automaticky

Táto cesta samozrejme nevonia profesionálom. Tí majú aj vo funkcii Post Focus zatiaľ navrch. Ručnou prácou si dokážu vyskladať presnejší, čistejší a aj väčší obraz. Jednoducho to dokážu urobiť inak. Nebude im to však trvať pár sekúnd ako novým fotoaparátom Panasonic Lumix. Niekoľkohodinová piplačka za pár sekúnd. Zákazník zájde do labu a dá si vyrobiť fotografiu alebo ju použije rovno na webe.

Pre lepšiu predstavu, ako Post Focus funguje, jedno prehľadné video.

A k nemu ešte jedno urozprávané po anglicky:

Skladačka, keď chce fotograf vyskladať ostrý záber z viacero nasnímaných obrázkov, funguje buď ručne alebo automaticky.  Automatika je v pohode a šetrí ďalšie ťukanie do displeja alebo tlačidiel, keď je niekto ako ja a dotykový displej má radšej vypnutý.

Dá sa aj z ruky, ale aj napriek skvele stabilizovaným čipom v nových fotoaparátoch od Panasonicu záber občas ujde a dodatočné vynútenie ostrosti vo všetkých častiach obrazu spôsobí, že najmä na kontúrach objektov sú viditeľné zúbky po skladaní mierne pohnutých obrázkov.

Z ruky je to v poriadku, ak si zo série osemmegových jepegov mieni fotograf vybrať iba jeden záber. Napríklad pri snímaní portrétu na malú hĺbku ostrosti s naplno otvorenou clonou.

Príklad: Stáva sa, že fotograf chce mať na portréte maximálne ostré oko fotografovaného, ale nevie trafiť. Najmä keď je objekt pred objektívom nepokojný, trebárs dieťa. S Post Focusom je to ľahké. Jdnoducho si zo série rôzne zaostrených obrázkov vyberie na displeji ten pravý. A to veľmi jednoducho. Ťukne na miesto, ktoré chce mať ostré, a uloží obrázok.

V praxi

Ak sa niečo veľmi pohybuje, Post Focus je nepoužiteľný. Je to logické.

Program spracovania fotografií a ich vyskladania do jednej s veľkou hĺbkou ostrosti sa správa ústretovo. Obsluha je jednoduchá či so zapnutým dotykovým displejom alebo na tlačidlá.

O Post Focuse sa veľa rozprávať nedá. Treba ho vyskúšať a nájsť v ňom príjemného spoločníka, ktorý uľahčuje fotografickému svetu život.

Výber ostrej chalúpky s ježibabou a detičkami.

Túto jednoduchú hračku som v praxi využil pri fotení plávajúceho hotela, výletnej lode Prinzessin Isabella. Spoločnosť, ktorá loď prevádzkuje, potrebuje fotografie, ktoré budú vyzerať dobre na webe a správne navnadia náročných klientov. Žiadne veľkoformátové reklamy.

Išiel som na jednoducho. Použil som malý Panasonic Lumix GX80 a jednoduché objektívy: Panasonic Lumix G 14mm f/2.5 II ASPHPanasonic Lumix G 20mm f/1.7 II ASPH a Panasonic Leica DG Macro-Elmarit 45mm f/2.8 ASPH MEGA O.I.S. Žiadnu z fotografií som nijako neupravoval.

Záznam v MP4, z ktorého neskôr vychádzajú fotografie.

Navolenie ostrosti na celú plochu záberu.

Voľba jedného záberu z videoplayera VLC.

Portrét

Použitiu Post Focusu pri snímaní portrétov nemôžem nič vytknúť. Stačí fotografovaného upozorniť, že vyletí vtáčik, aby sa nehýbal, a nechať prebehnúť snímanie. Následne stačí na displeji prehliadania kliknúť trebárs na oko a uložiť fotografiu.

Video "surovina" pre výber záberu.

Toto je Andrej, manažér hotelovej časti lode, na fotografii vybratej vo fotoaparáte. Ak by som fotografoval na viac zaclonený objektív alebo by som chcel širší záber iným objektívom, funkcia Post Focus by stratila zmysel. Celý motív by bol ostrejší.

Funkcia Post Focus dáva šancu vybrať si vhodný obrázok neskôr v počítači. Sériu však ukladá ako sekundové video 4K vo formáte MP4. Na vybratie najvhodnejšieho z tridsiatich políčok treba videoeditor s prednastaveným 4K projektom. Z neho si ktokoľvek dokáže vytiahnuť želaný statický obrázok. Odporúčam z editora ukladať do formátu TIFF, ak je to možné, a ďalej spracovať.

Pozor na nastavenia projektu editora. Ak na úvod zadáte, že má pracovať v HD alebo FullHD, nečakajte fotografie v rozlíšení 4K.

Na grabovanie sa dá využiť aj voľný VLC media player. V nastaveniach odporúčam navoliť pre najlepšiu kvalitu predvoľbu ukladania fotografií vo formáte PNG alebo TIFF. Pre jednoduchší výber som si znížil aj rýchlosť prehrávania len na 30 percent. Výsledky boli lepšie, ako keď som vyberal z toho istého 4K videa MP4 vo fotoaparáte.

Andrej vybratý z VLC media playera.

Krajinka

Funkcia Post Focus je efektne využiteľná na záber krajiny s dominantným prvkom v popredí, kedy by sa inak nedalo zabezpečiť plnú ostrosť požadovaných častí obrazu. Alebo by zabezpečenie plnej ostrosti znamenalo väčšiu zručnosť a viac fotgrafických znalostí.

Takto funguje záznam.

Výber zaostrenia na motív vpredu.

Výber zaostrenia na krajinu vzadu.

Takto funkcia vyskladala obraz ostrý všade.

Makro

Tu som novinku od Panasonicu potrápil. Do stolov s rýchlym občerstvením som sa pustil pri svetle, ktoré je na lodi bolo bežné. Najmä keď už za veľkými oknami bola iba čierna tma, hralo jedinú rolu. Voči Post Focusu som sa zachoval maximálne netolerantne. Vojna svetiel rôznych teplôt, nutnosť voľby vysokej citlivosti, pretože minimálny čas závierky, ktorý Post Focus dovolí, je 1/30 sekundy. Je to predsa len akoby video, ktoré robí 30 obrázkov za sekundu. Nedá sa svietiť :) . Bez statívu to nešlo ani náhodou. Neviem, či by som niekde zohnal viac zákerných podpásových úderov pre Post Focus.

Okrem týchto nepríjemností hrozilo, že pri nižších časoch a umelom osvetlení pokazia obraz tmavšie pásy. Tie spôsobuje riadkový záznam počas práce elektronickej závierky a hlavne vlnová frekvencia umelého osvetlenia. Tento problém sa prejavuje aj počas snímania videa. Riešením je mierne upraviť expozičný čas snímania. Nahor alebo nadol. Pretože som začínal pri tridsatine sekundy, nižšie som nemohol. Iba nahor s tým, že som musel pridať citlivosti. Celé zle. Našťastie, s tmavými pásmi som problém nemal, aj keď ich na surovine – zázname MP4 jasne vidno.

Vybrať jeden záber z tridsiatich rôzne zaostrených bola maličkosť. Program však ponúka možnosť určiť si, čo má byť na výslednej fotografii ostré, a on ju podľa toho poskladá z väčšieho množstva záberov. Až pri tomto veľmi náročnom úkone, ktorý by pri jeho „klasickej“ výrobe vo fotoeditore trval niekoľko hodín, sa prejavili nedostatky. Napriek tomu, že som prekročil asi všetky hranice rozumnej tolerancie, výsledné fotografie sú na web použiteľné. Chce to naozaj pozorné oko a veľké zväčšenie na to, aby bolo vidno nedokonalosť Post Focusu.

Tu sú ukážky. Pre web sú použiteľné. S ohľadom na moju bezohľadnosť by som ich do tlače ponúkal s maximálnou opatrnosťou s ohľadom na výsledý rozmer.

Záver

Funkcia, ktorá poteší nielen menej náročných, ale aj lenivejších profesionálov. Je príjemným príspevkom k tvorivosti, keď mierna nešikovnosť autora odrádza a nedarí sa mu správne zaostriť a vypichnúť z obrazu to najpodstatnejšie. Pozor! Pri objektívoch s manuálnym ostrením Post Focus nemôže fungovať :) .

Napriek mizerným svetelným podmienkam a limitom systému je výsledok dobrý. Prekvapilo ma najmä to, že kým 4K video vďaka nedokonalostiam elektronickej závierky bliká a mihocú sa v ňom tmavšie pásy, na výsledných fotografiách to nevidno. 

Teraz o tom, ako sa dá ostrenie odložiť na potom
5 5 with 1
 
počet hodnotení: 1

Komentáre

Pre pridanie komentára sa musíte prihlásiť...