Mám rád objektívy s pevnou ohniskovou vzdialenosťou. Dobre sa mi s nimi pracuje, poskytujú výbornú svetelnosť a optickú kvalitu. Niekedy, keď si chcem fotenie naozaj užiť, zvolím starý manuálny objektív – či už na digitálnom alebo analógovom fotoaparáte. Pri manuálnych objektívoch sa nemôžem vyhovárať na rýchlosť a presnosť automatického zaostrovania. Ak je snímok zle zaostrený, je to moja chyba. Aj keď to možno pre mnohých znie nelogicky, takéto fotenie si viem vychutnať a robí mi radosť.
Značku Voigtländer poznajú najmä nadšenci priehľadových (rangefinder) fotoaparátov, ako je napríklad Leica M, Zeiss Ikon alebo Bessa R. Už niekoľko rokov má však Voigtländer v ponuke aj vysokosvetelné objektívy pre štandard Micro 4/3. Jedným z nich je aj Voigtländer Nokton 25mm f/0.95 Type II, ktorý som mal možnosť vyskúšať na fotoaparáte Olympus OM-D E-M5 Mark II.
Objektív zaujme najmä svojou netradičnou svetelnosťou f/0.95. Aj napriek tejto extrémne vysokej svetelnosti si objektív zachováva kompaktné rozmery. Celokovový tubus zanechá len tie najlepšie dojmy. Jediný kúsok plastu, ktorý na objektíve nájdete, je červená bodka pri bajonete – ukazovateľ pre nasadenie objektívu. Chod zaostrovacieho prstenca je krásne hladký. Precízne zaostriť je jednoduchšie vďaka dlhému chodu prstenca, cca 270°. Pri zaostrovaní sa jemne vysúva predná tretina objektívu, no pri fotení to neprekáža.
Nastavovať clonu na takomto objektíve je pôžitok pre hmat aj sluch. Jednotlivé kliky sú od seba dobre oddelené a clonový prstenec má ten správny odpor. Clonové čísla sú odstupňované po ½ krokoch. Zaujala ma funkcia „de-click“, ktorá spôsobí, že clona sa nastavuje plynulo, bez „klikania“. Túto funkciu využijú najmä tí, ktorí budú natáčať video.
Optická kvalita objektívu je na vysokej úrovni. Avšak pri fotografovaní veľmi kontrastných scén s odcloneným objektívom sa prejaví výraznejšia farebná chyba (chromatická aberácia). Vyskytuje sa však len pri naozaj kontrastných scénach a nie je problém ju v pokročilejšom fotoeditore odstrániť.
Skreslenie objektívu je minimálne.
Pri plne otvorenej clone je obraz ostrý a plný detailov. Môže sa zdať, že je mierne rozostrený (fotografia brečtana), ale je to spôsobené len veľmi nízkou hĺbkou ostrosti.
Už pri jemnom priclonení sa kvalita obrazu zlepší.
Fotografovanie s pricloneným objektívom je bezkompromisné. Obraz je vynikajúci od kraju po kraj. Presvedčte sa sami.
Charakter rozostrenia pozadia (BOKEH) je svojský, "nervóznejší". Spôsobujú to najmä ostré kontrastné hrany rozostrených svetiel. Aj keď sa po nasadený na MFT fotoaparát jedná o štandardný objektív zodpovedúci 50mm (EQ. 135mm), konštrukcia objektívu je širokouhlá, čomu zodpovedá BOKEH mierne utekajúci do strán. Mne sa takýto výraznejší BOKEH na fotografiách páči. A vám? :)
Správne zaostriť s manuálnym zaostrovaním nie je taký problém, ak použijete lupu - funkciu zväčšenia obrazu vo fotoaparáte. Ja som si ju zvolil na jedno z funkčných tlačidiel a keď som potreboval presne zaostriť, stačil iba jeden klik. Obraz sa 10-násobne zväčšil a zaostrenie bolo jednoduché.
Objektív je skvelý či už po mechanickej alebo optickej stránke. Nie je však určený na fotenie akčných scén, kde fotograf potrebuje pohotovo reagovať. Skôr by som ho odporučil tým, ktorí hľadajú niečo zaujímavé, alebo tým, ktorí si chcú pri fotení oddýchnuť a užiť si ho.
+ kovová konštrukcia
+ plynulý a dlhý chod zaostrovacieho prstenca
+ manuálna clona
+ funkcia "de-click"
+ optická kvalita
+ celkový dojem z fotenia
- (pre niekoho) manuálne zaostrovanie a manuálna clona
Fotosúťaž: Historické Slovensko a Česko (11)
Abstrakcia vo fotografii (2)
Psychológia farieb (1)
Svetlo vo fotografii II. - farba (teplota) svetla (2)