Neexistuje dokonalý objektív, hoci niektoré k tomu nemajú ďaleko. Každý objektív má menšie alebo väčšie chyby. Konštruktéri sa ich snažia eliminovať ale sú obmedzení fyzikálnymi zákonmi, kvalitou použitých skiel i rozpočtom. V ére digitálnej fotografie sa často počíta so softvérovou korekciou chýb objektívov a nie je dôvod ju nepoužívať.
Predstavme si najčastejšie chyby objektívov. Niektoré sa dajú korigovať a niektoré nie.
S ostrosťou objektívu toho veľa nenarobíte. Je to vec optiky a prakticky sa nedá softvérovo korigovať. Z objektívu zaradeného do kategórie “úplne blato” nikdy žiletkovo ostrý objektív neurobíte. Je mi ľúto, zlú ostrosť softvérom nezachránite. Maximálne jej málo môžete pomôcť použitím funkcie sharpening.
Stretol som sa s objektívmi, ktoré mali tak zlú ostrosť, že vlastne kazili snahu o dobré zábery aj úplným začiatočníkom a vlastne sa nemali nikdy dostať do predaja.
Svetlo prechádzajúce objektívom môže vytvoriť reflexy (flares) a duchov (ghosting). Oboje sa na fotografiách prejavia väčšinou nežiadanými artefaktmi, ktoré sa nedajú automaticky korigovať, len pracne retušovať.
Starý Helios 44m je nekvalitný sovietský objektív. Je vyhľadávaný pre charakteristické chyby, ktoré ozvláštnia fotografie.
Poznámky: Reflexy, duchovia, prežiarenie svetiel sú niekedy žiadané, najmä vo videu, kde ozvláštňujú zábery. Niektorí fotografi a videotvorcovia vyhľadávajú staré objektívy s charakteristickými chybami.
Vinetácia je stmavenie rohov obrazu. Je to asi najmenší z problémov, ľahko softvérovo korigovateľný. Vinetácia sa zmenšuje po priclonení objektívu. U niektorých objektívov sa môžete stretnúť aj s tým, že sa zachytí na záberoch aj časť prednej obruby objektívu. Vinetácia je niekedy žiadaná, ak je estetická, pomôže sústrediť pohľad diváka do stredu záberu na hlavný objekt, napríklad portrétovanú osobu. Tu je ale lepšie najprv korigovať vinetáciu objektívu a pridať efekt vinetácie v počítači, pretože ju máte pod kontrolou.
Extrémny príklad vinetácie fotoaparátu Panasonic FZ1000. Na najširšom uhle zaberie snímač dokonca aj časť prednej obruby, čo sa ale bežne nedozviete, pretože zábery sú softvérovo korigované. Ako je tomu v skutočnosti, ukázal program DxO Pure RAW 3.
Vinetácia sa koriguje ľahko.
Sférické skreslenie sa prejavuje deformáciou obrazu. Priamky sa deformujú do kriviek. Napríklad odfotografujete rovné dvere a na fotografii budú vyzerať ako nafúknuté. Pri fotografiách architektúry a architektonických detailoch to vážne nechcete. Najčastejšie sa stretávame s poduškovým a súdkovitým skreslením, ale sú objektívy aj s kombinovaným skreslením.
Fotografia pred a po softvérovej korekcii sférického skreslenia. Pri korekcii prídete o časť záberu. Objektív má kombinované sférické skreslenie.
(a) - bez skreslenia. (b) - súdkovité skreslenie. (c) - poduškovité skreslenie. (d) - kombinované skreslenie.
Chromatická aberácia je dôsledkom toho, že svetlo rôznych vlnových dĺžok (a teda rôznych farieb) sa lomí pri prechode cez optické sklo rôznym spôsobom. Krátke vlnové dĺžky (napr. modrá a fialová) sa lomia viac ako dlhé vlnové dĺžky (napr. červená a oranžová).
Táto nerovnováha vo lomu farieb vedie k tomu, že na fotografii sa farby môžu rozostrieť a vytvoriť nežiaduce farebné efekty. Najčastejšie sa chromatická aberácia prejavuje vo forme farebných okrajov alebo halo okolo kontrastných hrán alebo objektov na fotografii.
Moderné objektívy a fotoaparáty majú rôzne techniky na zmiernenie alebo úplné odstránenie chromatickej aberácie. Patrí sem použitie špeciálnych skiel s nízkou disperziou, šošoviek s rôznymi vlnovými dĺžkami alebo softvérové opravy počas spracovania obrazu. Mnoho objektívov má asférické prvky alebo špeciálne sklo, ktoré pomáha minimalizovať chromatickú aberáciu.
Chromatických chýb je niekoľko. Niektoré sa korigujú ľahšie, iné ťažšie.
Najrozšírenejšia chromatická chyba sa prejavuje fialovými/modrými líniami na hranách s veľkým kontrastom. Tento typ aberácie sa pomerne ľahko koriguje.
Menej častá je predo-zadná chromatická chyba, typická pre niektoré vysokosvetelné objektívy. Tá sa prejavuje tiež na hranách s veľkým kontrastom, ak je použitá malá hĺbka ostrosti. Na fotografii ju môžete vidieť na svetielkách električky. Pred rovinou ostrosti je aberácia fialová, za rovinou ostrosti zelená.
Väčšina súčasných zrkadloviek i bezzrkadloviek má zabudovanú korekciu chýb objektívov. Väčšina fotografov tak ani nezistí, že ich objektív/y majú nejaké optické chyby, až na ostrosť. Korekcia je softvérová, fotoaparát musí mať informácie o objektíve, jeho chybách. Korekcie aplikuje pri spracovaní obrazu. Väčšinou je táto funkcia aktívna. Či je tak tomu aj u vášho fotoaparátu si naštudujte v návode na použitie. U niektorých fotoaparátov má korekcia len jednu položku pre všetky korigovateľné chyby, u iných sú korekcie rozdelené. Napríklad Canon ponúka aj korekciu difrakcie, čo je jav zníženia ostrosti obrazu po silnom priclonení objektívu.
Zabudovaná korekcia chýb nefunguje na staré manuálne objektívy a asi ani na objektívy s inými bajonetmi, používané cez adaptér.
Čoraz častejšie sa korekcia chýb objektívov aplikuje nielen na JPG/HEIF, ale aj RAW.
Nestavanie korekcie chýb objektívov u fotoaparátov Canon EOS radu R.
Poznámka: Majitelia DSLR by si mali dávať pozor, pri korekcii sférického skreslenia sa časť záberu oreže. Pri menej kvalitných objektívoch aj dosť veľký. Zrkadlovka má optický hľadáčik, v ktorom sa samozrejme softvérová korekcia neprejaví. Pri rámovaní záberov s tým počítajte.
Korekcia chýb objektívov v počítači je dôležitým krokom pri spracovaní fotografických obrazov, najmä keď sa použijú objektívy s optickými chybami, ako je chromatická aberácia, sférické skreslenie a vinetovanie. Tento proces umožňuje dosiahnuť lepšiu kvalitu fotografií.
Výrobcovia objektívov niekedy vyslovene počítajú s tým, že použijete korekciu chýb objektívov. Je dôležité poznamenať, že nie všetky optické chyby objektívu možno úplne odstrániť alebo korigovať.
Existuje mnoho softvérových nástrojov na spracovanie fotografií, ktoré poskytujú nástroje na korekciu rôznych optických chýb objektívu. Napríklad programy Adobe Lightroom a Adobe Photoshop poskytujú nástroje na korekciu chromatickej aberácie, sférického skreslenia a vinetovania. Aj ďalšie populárne programy, ako Zoner PhotoStudio X, Capture One, ON1 a ďľšie, majú funkcie korekcie chýba objektívov.
Adobe Lightroom Clasic CC - panel korekcie chýb objektívov. Program má v databáze stovky fotoaparátov a objektívov.
Existujú aj špecializované softvéry, ktoré sú určené na korekciu chýb objektívov. Tieto programy dokážu presne korigovať chyby konkrétneho objektívu na základe záznamov o jeho optických charakteristikách. Medzi nimi vyniká DxO PureRAW 3, ktorý fotografie modšumí, doostrí a koriguje chyb objektívov. DxO je laboratórium, ktoré má obrovskú databázu objektívov a fotoaparátov, ktorú využíva vo svojich programoch.
Program DxO Pure RAW 3, okrem korekcie chýb objektívov, fotografie aj odšumí a doostrí.
Mnohé fotografické softvéry majú zabudované profily pre rôzne objektívy. Tieto profily obsahujú informácie o charakteristikách objektívu a umožňujú softvéru presnejšie korigovať chyby, ktoré sú typické pre daný objektív. Niekedy je potrebné automatickú korekciu zapnúť. Ako som spomínal vyššie, čoraz viac sú údaje o korekcii zapísané aj v RAW súboroch a programy korigujú chyby automaticky, vlastne sa ani nedozviete, ako na tom vaše objektívy vlastne sú.
Fotografia nasnímaná fotoaparátom Olympus, ktorý má zabudovanú korekciu aj v súboroch RAW. Lightroom vám to oznámi hláškou “Built in Lens Profile applied”.
V niektorých prípadoch môžete optické chyby korigovať manuálne v softvéri, napríklad ak váš program nemá v databáze váš fotoaparát, alebo objektív. To môže zahrnovať úpravu farebných odtieňov a geometrických deformácií. Avšak to vyžaduje dobrú znalosť softvéru, musíte vedieť, čo robíte.
U záberu električky nefungovala automatická korekcia chromatickej aberácie, v programe Lightroom som ju korigoval manuálne.
Tip: Ak často musíte manuálne korigovať chyby niektorého objektívu, vytvorte si preset úprav, ktorý potom rýchlo aplikujete aj hromadne.
Softvérová korekcia chýb objektívov je skvelá funkcia, prispieva k profesionalizácii obrazového výstupu. Zo zlého objektívu ale dobý neurobí. Určite ju ale používajte, patrí k základným krokom postprocesingu.
Fotosúťaž: Portrét mobilom (12)
Príslušenstvo, ktoré sa mi osvedčilo (1)
Vyhodnotenie 9. kola súťaže Pro.Laika fotograf roka (1)
Workshop: Nočná fotografia s Karolom Srncom (4)