Prvé kolo našej celoročnej fotografickej súťaže Fotograf roka je venovaná architektúre. Je častým námetom fotografov. Architektúra a pohyb, tieto dva pojmy sa nám spolu akosi nespájajú. Fotografia ale má čarovnú moc a dokáže to. My preto po vás chceme, aby ste vykĺzli z rutiny a k tomuto námetu pristúpili kreatívnejšie.
Architektúra je statická, niektoré budovy a objekty stoja na svojom mieste tisícročia. A tak si žáner architektúry spájame s naprostým kľudom. Architektúra je jedným z najfotografovanejších žánrov. Veď pod ňu spadá fotografovanie pamiatok, význačných budov, či architektonických prvkov v krajine. Na 99,9% fotografii architektúry je všetko ostré. Ľudia, dopravné prostriedky, mraky a samozrejme architektúra. Zapojiť do fotografického procesu niečo kreatívne, aby sme do statických záberov vniesli pohyb, nie je až také ťažké. Pripravil som pre vás niekoľko inšpiratívnych nápadov, ktoré zatraktívnia vaše zábery architektúry.
Asi najjednoduchší spôsob, ako do fotografii architektúry vniesť pohyb. Môžete využiť tečúcu rieku, svetlá dopravných prostriedkov, alebo chodcov na osvetlenejších uliciach. Stačí fotoaparát a statív. O rozmazanie pohybu sa postará dlhší čas, vynútený nízkou hladinou svetla.
Pripravil som si kompozíciu a už len čakal na električku. Expozičný čas 1 sekunda.02.jpg
Expozičný čas 2,5 sekundy. Za ten prejdú automobily a autobusy niekoľko desiatok metrov. Ich svetlá vytvoria atraktívne svetelné stopy.
Expozičný čas 0,8 sekundy stačil na efektné rozmazanie Dunaja.
Fotografovať dlhým časom môžete aj počas dňa. Pohyb rozmažete dlhým časom, rovnako ako u nočnej fotografie. Cez deď je svetla veľa a expozičný čas predĺžite jedine použitím ND filtra. Neutrálne šedý filter pohlcuje svetlo, čo vás núti predĺžiť expozičný čas. Okrem filtra budete potrebovať aj statív. Za pekného slnečného počasia potrebujete ND1000 a silnejší filter, alebo skombinovať dva slabšie. Potrebujete sa dostať aspoň na 1 sekundu, aby sa prejavilo rozostrenie tečúcej vody, dopravných prostriedkov a chodcov. Na výrazne rozmazanie mrakov potrebujete niekoľko desiatok sekúnd, alebo aj minúty.
Zlatá hodinka, expozičný čas 1 minúta. Tu som využil kmeň stromu, aby zvýraznil tok Dunaja.
Expozičný čas 25 sekúnd. Loď plávajúca po Dunaji vytvorila až geometricky presné čiary.
Tu hlavnú úlohu zohrávajú zozmazané mraky.
Počas 17 sekúnd sa rozmazali maky, voda tečúca z fontány i niektorí ľudia.
Turisti mi väčšinou zavadzajú, ale tu plnili dôležitú úlohu.
Nezabúdajte myslieť aj na ostatné aspekty kompozície a tvorby fotografie, napr. farebný kontrast.
Dá sa povedať, že podžánrom fotografovania so silným ND filtrom je „cloud stacking“. Technika spočíva v exponovaní aj niekoľko desiatok fotografii so silným ND filtrom, ktoré sa potom spoja v počítači. Výsledkom je nevšedné zachytenie pohybu mrakov, akoby ich niekto kreslil fixkami. Obzvlášť dobré výsledky dosiahnete počas zlatej hodinky. Ako na „cloud stacking“ si ľako vygooglite. Sľubujem, že o tejto technike pripravím článok. Majitelia vyšších modelov OM System/Olympus môžu využiť funkciu Live Composite, ktorá sama vytvorí a vo fotoaparáte pospája fotografie technikou „cloud stacking“. Postup so popísal v článku „Dramatické mraky nad Kamzíkom“.
Niekoľko desiatok záberov so silným ND filtrom, expozičný čas každého z nich sú 2 sekundy.
Tu je každý záber exponovaný časom až 4 sekundy.
Tip: Stabilizácia obrazu sa neustále zlepšuje. U viacerých fotoaparátov/objektívov nie je problém udržať časy aj okolo 1 sekundy. A to už stačí, aby sa na inak statických záberoch rozmazal pohyb, napr. ľudí v meste. Otestujte limity vás a vašej techniky.
Hýbať sa nemusia len ľudia, dopravné prostriedky, voda, koruny stromov vo vetre, či oblaky. Po väčšinu času sa snažíme držať fotoaparát nepohnute, aby sme nemali neostré zábery. zaujímavé výsledky môžete dosiahnuť zámerným rozostrením pohybom fotoaparátu. Potrebujete sa dostať na desatiny sekundy a počas expozície pohybovať fotoaparátom.
Pri horšom počasí stačí pricloniť objektív, aby ste sa na relatívne dlhšie časy dostali. Pri peknom počasí budete potrebovať slabší ND filter (ND8 až ND32). Fotoaparátom, počas expozície, môžete pohybovať horizontálne, vertikálne, alebo ním aj rotovať. Počítajte s množstvom odpadu. Musíte metódou pokus/omyl dospieť k ideálne rýchlosti posunu alebo rotácie fotoaparátu.
Obidva zábery sú snímane časom 1/5 sekundy. Záleží len na rýchlosti a rozsahu pohybu, ako bude výsledok vyzerať. Michalská brána, Bratislava.
U dvoch záberov Slovenského národného divadla mi vychádzala 1/4 sekundy. Druhý záber je abstraktnejší.
Počas expozície 1/5 sekundy som otáčal fotoaparátom. Stred je ostrejší, preto som do neho umiestnil dobre rozpoznateľný objekt. Ganymedova fontána pred budovou SND.
Dúfam, že som vás inšpiroval, ale ešte viac dúfam, že nájdete ďalšie fotografické techniky, ktorými ozvláštnite statický žáner architektúry a vnesiete doň pohyb. Ak áno, prihláste vaše fotografie do našej súťaže. Držim palce.
Odporúčané články:
Fotosúťaž: Portrét mobilom (12)
Príslušenstvo, ktoré sa mi osvedčilo (1)
Vyhodnotenie 9. kola súťaže Pro.Laika fotograf roka (1)
Workshop: Nočná fotografia s Karolom Srncom (4)