Bokeh je termín z oblasti fotografie, ktorý popisuje estetický efekt rozostrenia pozadia alebo iných oblastí mimo hĺbky ostrosti vo fotografii. Tento efekt vytvára krásne rozostrené svetlé body alebo textúry v pozadí snímky, zatiaľ čo hlavný subjekt ostáva zaostrený. Bokeh je častým dôvodom, prečo fotografi, ktorí používali mobil, prešli na zrkadlovku alebo bezzrkadlovku. Bokeh je jednoducho obľúbený a žiadaný. Mobily ho vedia len nedokonalo softvérovo napodobniť.
Bokeh popisuje nielen mieru rozostrenia, ale hlavne jeho estetickú kvalitu. Najvyužívanejší je v portrétnej fotografii.
Termín "bokeh" pochádza z japonského slova "ボケ" (boke), ktoré znamená "rozostrený" alebo "nejasný". Tento termín sa začal používať v oblasti fotografie, najmä v kontexte opisu estetického efektu rozostreného pozadia alebo oblastí mimo hĺbky ostrosti.
Termín "bokeh" sa začal viac rozširovať v anglicky hovoriacich krajinách v 90. rokoch, keď sa fotografi začali zaujímať viac o tento efekt a jeho využitie pri tvorbe esteticky príjemných snímok. Dnes je termín "bokeh" široko známy a používaný vo fotografickom komunite na popis tohto charakteristického vizuálneho efektu.
Je zaujímavé, že pôvodne sa slovo "bokeh" v japonskom používalo pre opis nekorektného alebo chybného zaostrenia v obraze, čo je zaujímavý kontrast k jeho modernému významu v anglicky hovoriacich krajinách a vlastne na celom svete.
Bokeh môže byť kľúčovým prvkov vo fotografii, pretože pridáva do snímky dojem hĺbky a umožňuje zdôrazniť hlavný subjekt tým, že ho oddelí od rozostreného pozadia. Tento efekt je často využívaný v portrétoch, makrofotografiách a všade tam, kde chceme vytvoriť esteticky príjemný kontrast medzi zaostreným subjektom a rozostreným prostredím.
Hladký bokeh dá vyniknúť krásnym ružiam.
Pekný bokeh je žiadaný aj vo wildlife fotografii.
Bokeh a malú hĺbku ostrosti využijete aj pri fotografovaní detailov architektúry.
Pekný bokeh je žiadaný aj v makrofotografii.
Kvalita bokehu závisí na niekoľkých faktoroch, vrátane typu a konštrukcie objektívu, clonového čísla a toho, ako sa svetlo lomí v optických elementoch objektívu. Niektoré objektívy a optické systémy majú schopnosť produkovať mäkký, krásne sférický bokeh, zatiaľ čo iné môžu mať bokeh, ktorý je viac nedokonalý alebo nie tak esteticky príjemný.
Pre dosiahnutie bokehu môžete:
Výsledný bokeh je často subjektívnou záležitosťou a môže sa líšiť podľa vkusu a preferencií každého fotografa.
Existuje niekoľko rôznych typov bokehu, ktoré sa líšia svojimi charakteristikami a estetickým vplyvom na fotografie. Každý typ bokehu môže pridať snímkam jedinečný vzhľad a náladu. Tu sú niektoré základné typy bokehu:
Schéma optimalizovaného bokehu (vpravo) objektívu Olymous M.Zuiko 45/1,2 Pro.
A reálny výsledok optimalizácie.
Efekt “mačacích očí” je typický pre moderné korigované objektívy.
Donutkový bokeh je charakteristický pre zrkadlové objektívy.
Nový TTArtisan 100mm f2.8 sa vyznačuje bublinkovým bokehom.
Petzval 55mm f/1.7 MKII, foto: Lomography.
Bokeh so svetielkami v tvare vločky.
Pred predný člen portrétneho objektívu som umiestnil papierovú šablónu.
Každý typ bokehu má svoje jedinečné vlastnosti a môže byť významným nástrojom pre tvorbu esteticky príjemných fotografií. Použitie správneho typu bokehu môže prispieť k celkovej nálade a dojmu snímky.
Niektoré objektívy sú špeciálne navrhnuté, aby produkovali čo najkrajší bokeh, sú to zvyčajne portrétne objektívy. Tie najlepšie dostanú neoficiálny tytul “bokeh monster” alebo “bokeh master”. Bokeh u ich označujeme ako zamatový, alebo hladký.
Výnimočný objektív pre prácu s malou DOF je Nikon AF-S 200/2 G VR.
Objektív Sony 55/1,8 ZA ma nielen pekný bokeh, ale aj špecifické vykreslenie 3D priestoru, čím sa podobá na niektoré legendárne staršie objektívy. Má charakter.
Aj keď je pozadie výrazne rozostrené, nemusí byť bokeh ľúbivý. Obyčajné objektívy, ktoré nemajú optimalizovanú optickú sústavu a clonu môžu produkovať nepekný bokeh. Niekedy hovoríme o tzv. “nervóznom” bokehu.
Nie príliš pekný bokeh bežného setového objektívu.
Moderné objektívy sú čoraz lepšie. Vyznačujú sa vysokou ostrosťou, minimalizáciou optických chýb, optimalizovaným bokehom. Prakticky štandardom, u lepších objektívov, je clona s kruhovým otvorom, pre čo najhladšie rozostrenie.
Nikon AF-S 105/1,4 G prakticky nemá chybu.Môžeme ho zaradiť do kategórie “bokeh master”.
Staré objektívy sú zvyčajne opticky horšie ako tie nové. Niektoré majú ale charakteristický bokeh, napríklad swirly, alebo soap. Sú to vlastne optické chyby, ale vizuálne zaujímavé a preto sú populárne aj dnes. Umožňujú fotografovi vizuálne sa odlíšiť od perfektnosti moderných objektívov. Medzi populárne staré objektívy patria napr. sovietské Heliosy, nemecké Meyer Optik Görlitz, Niektoré Minolty, Pentaxy atď. Na internete nájdete množstvo stránok zaoberúce sa starými objektívmi so špecifickým bokehom. Na vlnu popularity týchto objektívov zareagovali aj súčasný výrobcovia, napr. Meyer Optik Görlitz, Lensbaby, či Lomography a ponúkajú nové objektívy so starou konštrukciou.
Helios 44-2 58mm f/2 nie je dobrý objektív, ale pre jeho unikátny bokeh je veľmi obľúbený.
Bokeh je prepojený s malou hĺbkou ostrosti a ta sa ľahšie dosahuje nielen tým, že použijete svetelný objektív s dlhšou ohniskovou vzdialenosťou, ale aj tým, že ho nasadíte na fotoaparát s čo najväčším snímačom. Najväčší potenciál má plnoformátový systém. Väčší ako stredoformátový, pretože sa pre neho vyrábajú výrazne svetelnejšie objektívy.
S vhodnými objektívmi sa s krásnym bokehom vyhrajete aj u APS-C a MFT fotoaparátov. Len musíte rozumnejšie pracovať s pozadím.
Olympus M.Zuiko 75/1,8 MSC, krásny hladký bokeh aj na menšom MFT snímači.
Fujinon XF 56/1,2 R WR a jeho krásny bokeh na APS-C bezzrkadlovke Fujifilm.
Ďalším skvelým “bokeh master” objektívom je aj Fujinon XF 50/1,0 R WR.
Nikon AF-S 85/1,4 G a plnoformátová zrkadlovka D800E.
Sony FE 135/1,8 GM, Sony A1.
Fujinon GF110mmF2 R LM WR, Fujifilm GFX 50S.
Prečo nevyužiť malú hĺbku ostrosti aj v prírode? Fujinon GF80mmF1.7 R WR, GFX Fujifilm 100S.
Fujinon GF110mmF2 R LM WR, Fujifilm GFX 100S.
Bokeh je ovplyvňovaný mnohými faktormi. Nestačí mať len dobrý objektív a fotoaparát. Musíte vedieť, ako využiť malú hĺbku ostrosti, ako pracovať s pozadím. V praxi je dôležitejší objektív, ako fotoaparát a jeho snímač. Každý fotograf by mal mať vo výbave aspoň jeden objektív s krásnym bokehom.
Odporúčané články:
Objektívy I. - konštrukcia a základné parametre
Objektívy II. - ohnisková dĺžka a uhol záberu
Objektívy III. - ohnisková dĺžka a perspektíva
Bratislavské cintoríny (2)
Fotosúťaž: Portrét mobilom (12)
Príslušenstvo, ktoré sa mi osvedčilo (1)
Vyhodnotenie 9. kola súťaže Pro.Laika fotograf roka (1)