Mám viacero dôvodov, prečo aj v prípade čiernobielej fotografie odporúčam fotografovať do formátu RAW, ktorý je z podstaty farebný. O tom ale inokedy. Niekedy je fotografovanie ČB priamo vo fotoaparáte oddychom a niektorým fotografom vyhovuje, aj keď formáty JPG, HEIF, či TIFF nemajíú taký potenciál, ako RAW. Pokiaľ vám výsledky kvalitatívne vyhovujú, prečo nutne fotografovať do RAW? Naviac, vždy máte možnosť súčasne fotografovať do JPG/HEIF/TIFF a do RAW.
Základom fotografovania do ČB je nastavenie monochromatického obrazového profilu. Rôzne fotoaparáty majú rôzne možnosti výberu a nastavenia. Preto si naštudujte v návode časti venované fotografovaniu do bitmapových formátov JPG/HEIF/TIFF, výberu a nastaveniu obrazových profilov, umeleckých efektov a ďaľších funkcií vplývajúcich na spracovanie obrazu priamo vo fotoaparáte.
Výber monochromatického profilu na zrkadlovke Nikon.
Olympus PEN-F si obľúbili všetci milovníci ČB fotografie, na prednej strane stačilo prepnúť do režimu MONO a už ste fotografovali čiernobielo. Tak je to aj u jeho nástupcu Olympusu PEN E-P7.
Dva výrazne odlišné monochromatické obrazové profily Olympusu PEN-F.
V ponuke fotoaparátu môže byť len jeden, alebo aj viac monochromatických obrazových profilov. Zvyčajne sú všeobecné, spoločnosť Fujifilm má ale vo svojich fotoaparátoch simulácie reálnych filmových materiálov, napr. Acrosu. Fujifilm je známy výrobca filmov, preto to neprekvapí.
Na internete ale nájdete recepty, ako nastaviť obrazové profily, aby výsledok simuloval niektoré z obľúbených filmov nielen u Fujifilm fotoaparátov.
Aj keď máte vo fotoaparáte nastavený monochromatický profil, pokiaľ fotografujete len do formátu RAW, bude výsledný záber farebný, aj keď je náhľad na displeji čiernobiely. To nie je chyba, RAW sú len dáta zo snímača, ktoré musíte vyvolať. je na vás, či farebne alebo čiernobielo.
Pri fotografovaní na ČB film sa používajú farebné filtre, ktorými sa ovplyvňuje prevod farieb na odtiene šedej. Digitálny ekvivalent farebných filtrov nájdete často v nastavení spracovania obrazu. Filtrovanie je veľmi účinný nástroj, ako ovplyvniť prevod farieb na odtiene šedej. Filtrovanie patrí k základom pokročilej čiernobielej fotografie.
Teória filtrovania farieb je jednoduchá. Pre jej pochopenie si zoberieme známy spektrálny kruh, ktorý reprezentuje základné a odvodené farby viditeľného spektra.
Spektrálny kruh, alebo aj farebné koleso. Dôležité pre to, aby ste pochopili teóriu filtrovania farieb pri prevode do odtieňov šedej.
Vo filmovej fotografii sa používajú farebné filtre, ktoré sa nasadzujú na objektív. Žltý, žltozelený, zelený, modrý, oranžový, červený. Nižšie vidíte fotografiu červeného kvetu na zelenom pozadí. Červená krásne vynikne, ale pri prevode do odtieňov šedej môže kontrast úplne zaniknúť. Červená i zelená budú mať rovnaký odtieň šedej. Pomocou filtrov to môžete zmeniť. Pozrime sa na náš spektrálny kruh. Základné pravidlo hovorí, že ak chceme aby niektorá farba bola prevedená na svetlé odtiene, musíme použiť filter rovnakej farby. Ak chceme aby táto farba bola prevedená na tmavé odtiene šedej, musíme použiť filter farby na opačnej strane kruhu.
Obdobu farebných filtrov nájdete aj v niektorých digitálnych fotoaparátoch. Náš ukážkový záber je z fotoaparátu Fujifilm X-H2s.
Originálny farebný záber.
Ukážka použitia monochromatického profilu Acros. Vľavo bez filtrovania, v strede so žltým filtrom a vpravo s červeným.
Na našom skúšobnom zábere vidno, že bez filtrovania sa červený kvet pomerne stráca. Žltý filter (Acros + Y) červenú stmavil, ale nie dosť. Až s červeným filtrom (Acros + R) sa podarilo kvet odpichnúť od pozadia, pretože je teraz svetlejší, ako pozadie.
Poznámka: Možnosti filtrovania farieb vo fotoaparáte sú obmedzené. Oveľa širšie možnosti sú pri spracovaní farebnej fotografie v počítači.
Podľa typu konkrétneho fotoaparátu, môžete nastavovať aj ďalšie parametre spracovania obrazu. Napríklad doostrovanie, zreteľnosť, kontrast, prekreslenie svetiel a tieňov, atď. Niekedy je možné dokonca pridávať efekt filmového zrna a vinetáciu. Pozor si dávajte pri nastevení doostrovania (sharpnes), pri fotografovaní do formátu RAW môžu vzniknúť nepekné linky okolo hrán, radšej to nepreháňajte. Fotografie môžete doostriť aj v počítači.
Priadenie efektu filmového zrna vo fotoaparáte Fujifilm.
Niekedy je k dispozícii aj funkcia kolorovania monochromatických záberov, alebo dokonca kolorovaný obrazový profil, najčastejšie sepia alebo cyanotipia.
Na fotografie vo formátoch JPG/HEIF/TIFF vplýva nielen výber a nastavenie obrazového profilu. Sú to konkrétne nastavenia odšumovania, rozšírenia dynamického rozsahu, ale aj korekcie chýba objektívov. Odšumovanie neodporúčam používať, len potláča analógový vzhľad.
Tip: Fotoaparáty ponúkajú funkciu rozšírenia dynamického rozsahu. každý výrobca ju nazýva inak, napr. Nikon D-Lighting. Táto funkcia má zabrániť vzniku prepalov a rozšíriť dynamický rozsah záberu. Pri jej použití môže dôjsť k podexponovaniu záberov vo formáte RAW až o - 2 EV. Preto ak súčasné fotografujete do JPG/HEIF + RAW, odporúčam túto funkciu vypnúť.
U niektorých amatérskych fotoaparátov nájdete aj obrazové/umelecké efekty a filtre. Niektoré sú monochromatické. Tieto efekty napodobňujú rôzne fotografické techniky, či efekty špeciálnych objektívov. Dá sa povedať, že sa jedná o pokročilejšie spracovanie obrazu. Pokiaľ obrazové profily sú akousi digitálnou obdobou filmov, obrazové efekty sú obdobou pokročilejšieho spracovania obrazu v počítači.
Amtérske bezzrkadlovky Olympus/OM System majú program Art filters. Jednotlivé efekty viete ešte upraviť, napríklad pridaním rámčeka, vinetácie, prežiarenia atď.
Tip: ČB fotografiu si často spájame s filmovými fotoaparátmi. Čo tak sa nimi inšpirovať a vyskúšať fotografovať s neobvyklejším pomerom strán, ktoré niektoré filmové fotoaparáty ponúkali. Napr. panoramatický formát 16:9, alebo stredoformátový formát 1:1. Ak fotografujete bezzrkadlovkou, zobrazí sa vybraný formát aj pri komponovaní obrazu v hľadáčiku, alebo na displeji.
Na svojom fotoaparáte som nastavil monochromatický profil a pomer strán 16:9. Je to spôsob, ako sa niečo naučím a pritom sa aj zabavím.
Nezabudnite, že pri fotografovaní do formátov JPG/HEIF/TIFF musíte všetko nastaviť už vo fotoaparáte, nemôžete sa spoliehať na také možnosti postprodukcie, ako u formátu RAW. Samozrejme drobné úpravy sú možné. Ale väčšinu práce by ste mali vykonať už vo fotoaparáte.
V pokračovaní si predstavíme, ktoré fotoaparáty sú pre ČB fotografiu najlepšie, niečo som už naznačil v tomto článku.
Odporúčané články:
Fotosúťaž: Historické Slovensko a Česko (11)
Abstrakcia vo fotografii (2)
Psychológia farieb (1)
Svetlo vo fotografii II. - farba (teplota) svetla (2)