Skúsený fotograf vám povie, že objektív je dôležitejší, ako fotoaparát. Začínajúci fotografi si myslia opak. Chcú čo najlepší fotoaparát s čo najlepšími parametrami. Veria, že špičkové parametre im zaručia špičkové zábery. Je to veľký omyl. Na fotografiách vidíte predovšetkým to, aký objektív použijete. Aj fotoaparát pre začiatočníkov má veľmi dobrý obrazový potenciál. Ten je daný snímačom. Dnes neexistuje fotoaparát so zlým snímačom. Aj ten najlacnejší spĺňa vysoký amatérsky štandard. I tak ale každý začiatočník túži po najlepšom fotoaparáte, ktorý si môže dovoliť. Do neho vloží väčšinu peňazí, pretože verí, že najdôležitejší je fotoaparát. Aké ma rozlíšenie, veľkosť snímača, počet obrázkov za sekundu, počet AF bodov, rozlíšenie hľadáčika a displeja. Toto je v skutočnosti dôležité pre pokročilého fotografa. U niektorých žánrov skutočne potrebujete výkonný fotoaparát, aby vedel rýchlo zaostrovať, mal rýchle sériové snímanie atď.
Ak ste začiatočník, nedokážete naplno využiť potenciál, parametre a funkcie pokročilého fotoaparátu. Samozrejme s vyšším modelom sa fotí lepšie. Ale lepšie fotografie to neurobí. Väčší hľadáčik = lepší komfort. Lepšie zaostrovanie = menej odpadu. Ak ale neviete fotografovať, odpadom je takmer všetko.
Asi z lacnejším fotoaparátom nebudete maximálne spokojný, ale kvalitný objektív viditeľne zlepší vaše fotografie. A to nielen po kvalitatívnej stránke. Objektívy majú rôzne vlastnosti, ktoré môžete využiť kreatívne. Uhol záberu, priblíženie, zväčšenie, možnosť nastaviť malú hĺbku ostrosti, či schopnosť s ním fotografovať za zlých svetelných podmienok.
Keď som začal fotografovať, bolo to ešte na fotoaparát Praktica, rýchlo som zistil, ktorá časť technického vybavenia je najdôležitejšia. Zistil som, že fotoaparát je len „krabica“. To ako bude fotografia vyzerať záleží od vybraného filmu a objektívu. Fotoaparát len pomáha so zaostrovaním, meraním expozície, u digitálu s vyvážením bielej. Na fotografiách som videl hlavne, že som mal vtedy pevný svetelný základný objektív, alebo teleobjektív stláčajúci perspektívu. Nie je nič zlého na tom, využívať najnovšie výdobytky techniky. Stále by ste ale mali myslieť na to, čo je skutočne dôležité pre vznik fotografie.
Keď sa pozriete na túto fotografiu a nebudete riešiť, že je na nej krásna dáma, ale zameriate sa na technickú kvalitu, čo z nej dokážete vyčítať. Že fotoaparát má dobrý snímač, ale nie koľko obrázkov za sekundu urobí, či koľko má AF bodov. Skôr si budete klásť otázku, aký objektív bol použitý. Ja vám to prezradím, aj tak by ste to vyčítali z EXIF-u. Fotografoval som s Fujifilm X-E2s + XF 90/2 R LM WR.
Priznám sa, že čo sa týka moderných fotoaparátov, už môj prvý bol veľmi slušný Canon EOS 100, filmová AF zrkadlovka strednej triedy. Výborný fotoaparát, ku ktorému som mal len setový objektív. Nebol zlý, ale ani ničím špeciálny. Nevedel som zohnať ďalšie, cenovo dostupné, objektívy a tak som fotoaparát predal a vymenil za značku, ku ktorej som vedel zohnať objektívy, v rámci môjho rozpočtu. Paradoxne som sa k „horším“ fotoaparátom dostal až ako predajca a neskôr odborný redaktor. Dnes má špičkovú profesionálnu výbavu a tak si možno myslíte, že testovať základné modely fotoaparátov a objektívov musím snáď nenávidieť. Nie je tomu tak. Už dlho sa prakticky nevyrábajú zle fotoaparáty. Viem využiť tie lacnejšie, nefotografujem s nimi niečo, na čo nemajú. Ak ma niečo nebaví testovať, sú to zlé objektívy. Vyrazím von, strávim hodiny fotografovaním a fotografie sú technicky nuspokojivé, tým pádom technika marnila môj osobný čas. Jediným plusom je, že vám môžem napísať, že toto si určite nekupujte.
Pomerne často si pri testovaní vypýtam viacero objektívov, aby som mal k recenzii fotoaparátu pestrú galériu.
Kúpte si najlepší fotoaparát na svete a nasaďte naň najobyčajnejší objektív. Fotky budú technicky a vizuálne priemerné. Dajte ale špičkový objektív na ten najobyčajnejší fotoaparát a určite to uvidíte. Ani jeden extrém nie je dobrý, vaša výbava by mala byť vyvážená. Svojmu foteniu prispôsobiť výbavu tak, aby vás neobmedzovala. Ak musíte šetriť, investujte do objektívov a my si teraz ukážeme niekoľko príkladov z môjho archívu.
Sony SLT-A35 bola zrkadlovka pre začiatočníkov, najlacnejší model. Požičal som si od kamaráta objektív 70-400 mm a vyrazili sme na Slovakia Ring. A ten obyčajný fotoaparát stíhal zaostrovať, snímač mal dobrý obrazový potenciál a mne ani nevadilo, že nemá 20 obr./s.
Kedysi veľmi populárny Nikon D5300. Ničím neohúri, ale snímač má dobrý obrazový potenciál. Nasadil som naň objektív 80-400, upevnil na statív a počkal na jeden pekný večer.
Hoci som mal Nikon D800E, 36 Mpx FF zrkadlovku, do Toskánska som zobral maličký Olympus OM-D E-M10, úplne prvej generácie. A neľutoval som, ale preto že som setový objektív vybral za kvalitnejší M.Zuiko 12-40/2,8 PRO.
Rovnaký fotoaparát som zobral aj na Slovakia Ring, nasadil som naň portrétny objektív M.Zuiko 75/1,8 MSC.
M43 bezzrkadlovka má pomerne malý snímač, ale s dobrým (nemusí byť nutne drahým) objektívom dokáže fotografovať za zlých svetelných podmienok a tešiť sa môžete aj s pekného bokehu. Objektív M.Zuiko 45/1,8.
Tip: Aj lacný objektív môže byť dobrý objektív. Asi nebude mať omračujúce parametre, ale môže poskytovať technicky kvalitný výstup. Samozrejme vás bude obmedzovať, ale ak nájdete žánre a situácie, vhodné pre jeho parametre, budete s fotografiami spokojní. Zistite, čo „chutí“ vášmu objektívu, možno budete prekvapení, ako je dobrý. Ak zistíte opak, bez milosti sa ho zbavte.
Nikon AF-P 70-300/4,5-6,3 je ten lacný telezoom s priemernými parametrami. Ale je dostatočne dobrý, aby ste s Nikonom D3400 odfotili aj takýto záber.
Nikon Z50 je amatérska APS-C bezzrkadlovka. Môžete ju kúpiť aj vo výhodnom sete s dvomi objektívmi. S telezoomom Z 50-250/4,5-6,3 VR DX môžete urobiť technicky výborný záber, z ktorého môžete vytlačiť veľkoformátovú fotografiu.
Fujifilm X-E3 + objektív XF 50/2 R WR. Dôležitejšie, ako technika je často, námet a jeho spracovanie.
Aby ste si nemysleli, že sa nedržím toho, čo vám tu píšem. Pred niekoľkými rokmi som si kúpil Nikon D90, hoci som túžil po plnom formáte a asi by som si ho mohol aj kúpiť. Peniaze som radšej investoval do drahých objektívov.
Nikon D90 + AF-S 90/2,8 G VR Macro. Makroobjektív mi umožnil snímať detaily v špičkovej kvalite. APS-C snímač bol, v tomto prípade, výhodou.
Nikon D90 + AF-S 70-200/2,8 G VR II. Svetlný zoom mi umožnil odfotiť túto vevericu aj tmavej korune stromu.
Nikon D90 + AF-S 300/4 G. Motošport je náročnejší na objektív a na to, ako dobre ovládate techniku, než na fotoaparát.
Lacné nesystémové blesky z bazáru, zaujímavý objekt a prostredie, to bolo dôležitejšie ako to, čim som fotografoval. Z hľadiska techniky bolo najdôležitejšie to, že širokouhlý objektív poskytuje nielen široký uhol záberu, ale aj výrzanú perspektívu. Nikon D90 + AF-S 14-24/2,8G.
Ideálne je, ak fotoaparát a objektív zodpovedajú reálnym potrebám fotografa, či ich mierne prevyšujú, aby mal rezervu do budúcna. Technika by nemala užívateľa výrazne obmedzovať a ani mu brániť v realizácii jeho zámerov. Nežijeme ale v ideálnom svete a väčšina fotografov musí robiť kompromisy a rozhodovať sa do, čoho investovať. A vo väčšine prípadov je to do objektívov!
Akákoľvek investícia do techniky zostane nevyužitá, ak ju nedokážete ovládať a využiť vo fotografii. Ak neovládate fotografické postupy, kompozíciu, postprocesing atď.
Naučte sa kreatívne využívať vlastnosti objektívov, len tak ich využijete na maximum, aby to nebola len mŕtva váha vo vašej fototaške.
Zakúpením techniky v obchode Pro.Laika podporíte tvorbu obsahu portálu fotoma.sk. Ďakujeme.
Fotoaparát alebo objektív? (4)
Abstrakcia vo fotografii (1)
Fotosúťaž: Pro.Laika fotograf roka 2024 - 10. kolo - Nočná fotografia (1)
Vianočná Bratislava (5)