Aj keď skúsený fotografi radia fotografovať do formátu RAW, pretože má najväčší obrazový potenciál, sú fotografi, ktorí uprednostňujú formát JPEG.
JPEG môžete okamžite publikovať, je široko podporovaný a pokiaľ správne nastavíte fotoaparát, sú fotografie už upravené a nemusíte s nimi nič robiť.
Keďže sa väčšina úprav robí priamo vo fotoaparáte, je dôležité, aby ste pred fotografovaním nastavili parametre spracovania obrazu.
Pri fotografovaní do formátu JPEG fotoaparát použije surové dáta zo snímača a aplikuje na ne nastavenia spracovania obrazu:
Tip: Možnosti nastavenia spracovania obrazu si naštudujte v návode na použitie.
Veľkosť konečného JPEG súboru pri danej kompozícii a rozlíšení závisí najmä od úrovne kompresie, ktorú naň aplikujeme. Platí pravidlo, že čím silnejšia je kompresia, tým bude veľkosť súboru menšia, no zároveň príde záber o istú časť dát. To sa prejaví nižšou úrovňou detailov, tvorbou artefaktov, väčším združovaním a z neho plynúcim nižším počtom farieb. Dnes sú pamäťové média lacné a nie je nutné fotografovať do formátu so zníženou kvalitou. Odporúčam nastaviť najvyššie rozlíšenie a najnižšiu kompresiu. Veľkosť súboru JPEG závisí aj od toho, čo je na fotografii. Čím viac jemných detailov, tým väčší súbor.
Nastavenie formátu veľkosti a kompresie JPG na fotoaparáte Canon.
Vo fotoaparátoch rozoznávame dva druhy odšumovania. Tým prvým je odšumovanie pri vysokých citlivostiach. Bohužiaľ pri tom často dochádza k strate jemných detailov. Odporúčam vyskúšať si či a akú intenzitu odšumovania použiť. Ja osobne odšumovanie vypínam.
Druhou funkciou odšumovania je odšumovanie pri dlhých expozičných časoch. Šum môže vznikať pri dlhšej činnosti snímača, zvyšuje ho zahrievanie snímača a môžu sa objaviť tzv. hot pixely. Tie sú dôkazom toho, že snímače nie sú dokonalé a nie každý z miliónov pixelov je rovnako citlivý. Zapnúť, či nezapnúť? Odšumovanie pri dlhých expozíciách funguje tak, že po samotnej expozícii sa urobí ešte jeden záber, ale so zatvorenou uzávierkou. Táto expozícia trvá rovnako dlho, ako tá ktorou sa exponuje záber. Fotoaparát použije druhý záber, kedy zistí nerovnomernosť výstupu zo snímača, na potlačenie šumu a hot pixelov. Ak máte expozíciu 10 minút, ďalších 10 minút sa bude robiť referenčný záber pre odšumenie. Určite vypnite odšumenie ak budete fotiť blesky a ohňostroj, nechcete predsa aby vás fotoaparát zdržiaval. Aj u niektorých astrofotografii sa odporúča odšumovanie vypnúť. Odšumovanie pri dlhých časoch odporúčam vtedy keď máte čas a na fotografiách vidíte šum a hotpixely aj pri nízkych citlivostiach.
Túto veľmi užitočnú funkciu odporúčam používať. Budete mať lepšie prekreslené svetlá a tiene. Nepoužívajte ju pri fotografovaní do RAW alebo RAW + JPEG. RAW súbory by boli podexponované až o 2EV. A to je už silná podexpozícia.
Rozšírenie dynamického rozsahu na fotoaparáte Fujifilm.
Niektoré fotoaparáty majú zabudovanú korekciu niektorých chýb objektívu. Je softvérová. Podľa fotoaparátu dokáže eliminovať sférické skreslenie, vinetáciu, chromatickú chybu a niekedy dokonca aj nerovnomernú ostrosť. Tieto úpravy vplývajú len na JPG fotografie, ale informácie o korekciách môžu byť aj súčasťou RAW a môžu ich použiť RAW konvertory. Korekciu určite odporúčam mať zapnutú.
Funkcia, ktorá upravuje farby v závislosti na farbe svetelného zdroja. Pri fotení do JPG je jej nastavenie veľmi dôležité, ak zle nastavíte WB, len veľmi ťažko sa to dodatočne v počítači napravuje. Ak fotíte do RAW, môžete v RAW konvertore vyváženie bielej kedykoľvek zmeniť. To je super! Aj tak však odporúčam, vyváženie bielej nastavovať čo najpresnejšie, ušetríte si prácu pri vyvolávaní. Vyváženie bielej vyberajte podľa konkrétneho zdroja svetla.
Vyváženie bielej Auto WB. Farby zapadajúceho slnka sú studenšie eko v skutočnosti.
Vyváženie bielej “Slnečno/denné svetlo”, farby sú príjemne teplé, akoby ste očakávali počas Zlatej hodinky.
Viac o vyvážení bielej vo fotoaparáte: https://www.fotoma.sk/magazin/skola-fotografie/vyvazenie-bielej-pre-zaciatocnikov/
Určuje s akým ICC farebným profilom bude JPG uložený. Možnosti sú dve: širší farebný profil Adobe RGB a rozšírenejší, ale menší profil sRGB. Ak fotíte do JPG zvoľte sRGB, vyhnete sa problémom pri publikovaní na internete, tlači a zobrazovaní fotiek na monitore. Adobe RGB profil odporúčam len tým, ktorý ovládajú konverziu profilov v počítači.
Množina viditeľných farieb. Trojuholníky vymedzujú farebné priestory. Najmenší je sRGB, ktorý je štandardom pre amatérsku fotografiu. Väčší Adobe RGB je určený pre profesionálnu fotografiu. Ako vidno, je tu veľký rozdiel v schopnosti zaznamenať zelené a modré odtiene. ProPhoto RGB je farebný priestor, ktorý pokrýva dokonca aj časť neviditeľného spektra. Nedokážeme ho využiť pri tlači a ani zobrazovaní fotografií. Využíva sa však na spracovanie obrazu, je to priestor, ktorý využíva súborový formát RAW/DNG.
Pred nedávnom mali fotografi vplyv na reprodukciu farieb vďaka výberu konkrétneho filmového typu. Na portréty sa používal Kodak Portra, na krajinky Fuji Velvia a pre čiernobiele fotografie napríklad Ilford Delta. Niektoré filmy sa stali legendárnymi, každý z nich mal svoje špecifické vlastnosti v reprodukcii farieb, kontraste, zrne a dynamickom rozsahu. Dnes sa väčšinou fotíme digitálne, no dedičstvo filmov pretrváva. Možno by sme si mysleli, že by bolo ideálne, keby fotoaparáty zachytávali realitu s presnosťou a bez akéhokoľvek úprav. No farby vyjadrujú pocity, ktoré chceme zachytiť na fotografiách. Niektorí preferujú verné farby, iní intenzívne sýtene, a ďalší ich minimalizujú, pretože ich považujú za rušivé. Výrobcovia fotoaparátov zaviedli možnosť výberu farebných profilov, aby uspokojili naše rôznorodé požiadavky na reprodukciu farieb. Táto funkcia môže byť označovaná rôznymi názvami, ako napríklad farebné priestory, farebné profily, ale v podstate ide vždy o to isté - ponúkať rôzne farebné profily na výber, ktoré môžu mať rôzne nastavenia reprodukcie farieb. Každý výrobca si vytvára vlastné profily, čo nie je žiadnym spôsobom štandardizované.
Možno ani neviete, že vo vašom fotoaparáte máte možnosť vybrať si z rôznych farebných profilov a pravdepodobne používate predvolený profil. Je dôležité si nespájať farebné profily s farebným priestorom. Farebné priestory (sRGB, Adobe RGB) určujú rozsah farebných odtieňov, ktoré je fotoaparát schopný zachytiť, ale neovplyvňujú spôsob, akým sú farby reprodukované.
Pri každom motíve by ste mali zvážiť, ktorý obrazový profil bude pre neho najvhodnejší.
Prednastavené farebné profily sa dajú ďalej upravovať. Nastavovať môžete parametre doostrovania, saturácie farieb, kontrastu, u niektorých fotoaparátov aj jas, odtieň, zvýraznenie.
Ponuka obrazových profilov na fotoaparáte Canon.
Podrobné nastavenie vybraného profilu.
Výber obrazového profilu vo fotoaparáte Nikon.
Fotografia s obrazovým profilom “Neutral”. Fotoaparát zachytil veľký dynamický rozsah s nižším kontrastom a saturáciou farieb.
S profilom “Vivid” sú farby sýtejšie a kontrastnejšie.
S profilom “Monochrome” sú farby prevedené do odtieňov šedej.
Viac o obrazových profiloch: https://www.fotoma.sk/magazin/skola-fotografie/ovladnite-obrazove-profily/
Umelecké efekty nájdete u niektorých amatérskych fotoaparátov. Na rozdiel od obrazových profilov, ktoré sú ekvivalentom filmov, sú umelecké efekty napodobnením určitých fotografických a umeleckých techník, napr. akvarelu, fotenia s lacným fotoaparátom, rôzne druhy ČB spracovania, efekt miniatúry atď. Je to zábavný spôsob, ako dať fotografiám štýl, bez nutnosti ovládať postprocesing. Umelecké efekty sa dajú aplikovať len na zábery vo formátoch JPG a HEIF.
Ukážka niektorých umeleckých efektov fotoaparátov Olympus/OM System. Fotografie sú bez úprav, ako ich zaznamenal a upravil fotoaparát:
Odporúčané články:
https://www.fotoma.sk/magazin/skola-fotografie/formaty-digitalnej-fotografie/
https://www.fotoma.sk/magazin/skola-fotografie/ovladnite-obrazove-profily/
https://www.fotoma.sk/magazin/skola-fotografie/vyvazenie-bielej-pre-zaciatocnikov/
Fotosúťaž: Historické Slovensko a Česko (11)
Abstrakcia vo fotografii (2)
Psychológia farieb (1)
Svetlo vo fotografii II. - farba (teplota) svetla (2)