Ak chcete využiť potenciál snímača na maximum, musíte snímať vo formáte RAW. Ten obsahuje najviac obrazových dát. Vyžaduje ale, aby ste ich vedeli spracovať/vyvolať.
RAW sú surové dáta priamo zo snímača. Nie je to fotografia, teda bitmapový súbor. To, čo vidíte na displeji fotoaparátu, je náhľad vo formáte JPG, ktorý je vložený v RAW súbore. Rovnako po importovaní RAW do počítača, vidíte a pracujete s náhľadom. Z RAW-u sa fotografia stane až po exporte do bitmapového formátu (JPG, TIFF, BMP atď.). RAW nemôžete zmeniť, preto vždy budet mať k dispozícii originál.
Vo fotoaparáte máte funkcie, ktoré na RAW majú vplyv a funkcie, ktoré naň vplyv nemajú. Mnohé, ktoré používame sú určené pre formát JPG/HEIF. Mohli by sme si myslieť, že na RAW nemajú žiaden vplyv, ale sú výnimky, ktoré môžu nepriaznivo ovplyvniť expozíciu.
Naštudujte si v návode možnosti nastavenia RAW.
Pokročilejšie fotoaparáty môžu mať niekoľko nastavení kvality RAW, amatérske modely majú často len možnosť zvoliť RAW, bez ďalších nastavení. Ak máte pokročilejší fotoaparát, zídu sa vám informácie o nastavení kvality RAW-u.
Bitová hĺbka určuje koľko odtieňov farieb môžete mať vo výsledku na fotografii. Berte toto vysvetlenie skutočne polopatistické. Amatérske modely majú väčšinou 12-bitové spracovanie obrazu, pokročilejšie 14 a niektoré aj viac. Pri mnohých fotografických žánroch je to zbytočné, pretože rozdiely medzi 12 a 14-bitovým záberom nemusíte niekedy ani vidieť, pritom rozdiel vo veľkosti súborov je pomerne veľký. Ak budete fotiť fineart krajinárske fotografie, astrofotografie a iné svetelne náročné motívy, zvoľte maximálnu kvalitu. Pre reportáže, street fotku, šport, postačí aj nižšia bitová hĺbka.
U niektorých fotoaparátov je možnosť voľby medzi nekomprimovaný a komprimovaným RAW-om. Kompresia zmenšuje veľkosť súboru, pritom nemusí byť na úkor kvality. Vtedy hovoríme o bezstratovej kompresii. Stratová kompresia mierne vplýva na zníženie obrazovej kvality, ale stále je oveľa lepšia, ako kvalita záberov vo formátoch JPG a HEIF.
Výnimočne sa môžete stretnúť aj s nastavením rozlíšenia RAW-u, býva to u niektorých fotoaparátov s vysokým rozlíšením. Táto funkcia je určená pre fotografov-novinárov, ktorým často krát stačí menšie rozlíšenie, ale pritom nechcú zľaviť z kvality obrazu akú poskytuje len RAW a z možností jeho spracovania.
Nemám pre vás univerzálnu radu ohľadom nastavenia RAW. Záleží od toho, čo fotíte, akým prístrojom a pre aké použitie. Odporúčam odskúšať rôzne nastavenia, porovnať ich v počítači a vybrať to, ktoré vám vyhovuje.
Takmer každý výrobca fotoaparátov používa vlastný RAW, dokonca každý model fotoaparátu má vlastný RAW. U Canonu je to CR3, Nikon má NEF, Sony má ARW atď. Firma Adobe, známa svojími programami pre spracovanie obrazu, vyvinula vlastný univerzálny RAW formát DNG (digital negative). Bohužiaľ sa neuchytil u výrobcov fotoaparátov, využívajú ho značky Leica, Pentax a výrobcovia mobilov a ďalej niektoré programy pre spracovanie obrazu.
RAW musíte vyvolať (spracovať) ak z neho chcete fotografiu. Tomu sa nevyhnete. Celý proces môže trvať len pár sekúnd. Potrebujete na to program, tzv. RAW konvertor.
Výrobcovia fotoaparátov poskytujú k svojím prístrojom RAW konvertory. Buď vlastné, alebo vyvinuté v spolupráci so softvérovými firmami. Tieto programy majú všetky základné funkcie, vedia vyvolať len RAW-y konkrétneho výrobcu. A hlavne bývajú zdarma. Niekedy sú ale pomalé, alebo im chýbajú niektoré funkcie, napríklad archivačné.
Vyskúšajte programy zdarma, možno vám bude vyhovovať a ušetrite.
Obľúbenejšie sú univerzálnejšie programy od špecializovaných softvérových firiem. Väčšina z nich je platených, čoraz častejšie formou predplatného. Zdarma je napríklad DarkTable.
Všetky programy si môžete vyskúšať zdarma, po dobu niekoľkých dní, alebo týždňov.
Ak by tento záber bol vo formáte JPG, tak by ste nedokázali zachrániť zlú kresbu v tieňoch. Foto: Zuzana Minarovičová.
Z RAW-u dokážete “vytiahnúť” informácie zo svetiel aj tieňov a fotografiu zachrániť.
Väčší potenciál RAW-u je neodškriepiteľný. Jedine ten dáva možnosť využiť maximálny potenciál snímača. Pri fotografovaní do RAW-u nás mnohé funkcie, s ktorými by sme pracovali u JPG, nezaujímajú. Raz ich nastavíme a potom už s nimi netreba pracovať. Ak sa rozhodnete pre RAW, čaká vás vyvolávanie. Námaha bude odmenená oveľa širšími možnosťami úprav. A to stojí za to.
RAW je vaše zlato. Kedykoľvek môžete pozmeniť jeho vyvolanie. Vylepšuje sa softvér pre spracovanie RAW, zlepšujú sa vaše schopnosti a mení váš vkus. Zoberiete starú fotografiu a dokážete ju oveľa lepšie upraviť. To z JPG nikdy nedokážete.
Odporúčané články:
https://www.fotoma.sk/magazin/skola-fotografie/fotografujeme-do-jpeg/
https://www.fotoma.sk/magazin/skola-fotografie/formaty-digitalnej-fotografie/
https://www.fotoma.sk/magazin/skola-fotografie/ovladnite-obrazove-profily/
Fotosúťaž: Historické Slovensko a Česko (11)
Abstrakcia vo fotografii (2)
Psychológia farieb (1)
Svetlo vo fotografii II. - farba (teplota) svetla (2)