Máme tu dovolenkovú sezónu a mnohí z vás vyrazia objavovať nové miesta a krajiny. K najobľúbenejším motívom dovolenkárov patria pamiatky. My si ukážeme, ako ich fotografovať mobilom. Veď čoraz častejšie si na dovolenku berieme len telefón a fotoaparát nechávame doma, aby sme si užili najmä oddych a spoznávanie cudzích miest. Fotografoval som s Xiaomi 14 Ultra.
Pripravil som pre vás malé cvičenie na jednej z najfotografovanejších bratislavských pamiatok Slovenského národného divadla. Denne ho odfotografujú tisíce turistov. Najčastejšiu chybu, ktorú robia je, že divadlo odfotografujú hneď, keď ho zbadajú. Akoby im o sekundu neskôr mohlo utiecť.
Nebuďte zbrklí.
Zastavte sa, poobzerajte sa okolo seba a premyslite si, odkiaľ by ste mohli urobiť najlepšie zábery. Určite to bude z viacerých miest.
Tip: Vyhľadajte si zábery od profesionálnych fotografov, v predajni suvenírov si pozrite pohľadnice a inšpirujte sa nimi. Asi ťažko rýchlo nájdete lepšie pohľady, ako fotografi, ktorí fotografujú daný motív roky.
Fotomobily majú pevné objektívy a možnosti pracovať s expozičným trojuholníkom sú obmedzené. Veď je to vlastne náhrada obyčajných kompaktov. Vašou najsilnejšou zbraňou je kompozícia, využitie uhla záberu objektívov a perspektívy.
Vyplnenie záberu je najjednoduchšie kompozičné pravidlo. Zbavíte sa tak zbytočných časti scény a dáte maximum priestoru hlavnému objektu. Nezabudnite mu ale dať priestor na dýchanie.
Veľa pamiatok je symetrických a tak je symetria jedným z najpoužívanejších kompozičných pravidiel pri ich fotografovaní. Nezabudnite byť precízny, aby bola symetria presná. Zapnite si v aplikácii fotoaparátu zobrazenie pomocnej kompozičnej mriežky a aj vodováhu, aby ste sa vyhli šikmému horizontu.
Symetrická kompozícia a vyplnenie záberu s dostatočným priestorom okolo pamiatky.
Nevyužívajte fotoaparáty mobilu na to, že ste lenivý prejsť pár krokov. Uhol záberu a perspektívu využívajte kreatívne. Najprv zvoľte objektív a potom nájdite miesto, odkiaľ budete fotografovať.
Dnes už je bežné, že aj fotomobily strednej triedy majú dva až tri fotoaparáty s objektívmi rôznej ohniskovej dĺžky, ktorá určuje uhol záberu. Hlavný fotoaparát máva širokouhlý objektív, ekvivalent okolo 24 mm. Druhý fotoaparát máva superširokouhlý objektív, ekvivalent 12 až 16 mm. Tretí fotoaparát má krátky teleobjektív, ekvivalent 50 mm a viac.
Dramatická perspektíva superširokouhlého objektívu. Pri snímaní zblízka z podhľadu sa ale nevyhnete padajúcim líniám.
Stlačená perspektíva teleobjektívu.
Tip: Používajte natívne ohniskové dĺžky a vyhnite se použitiu digitálneho zoomu, len tak vyťažíte maximum z obrazového potenciálu fotoaparátov vášho mobilu.
Pri fotografovaní zblízka, širokouhlým objektívom je veľké riziko padajúcich línii. Je to spôsobené tým, že väčšinu pamiatok fotografujeme zospodu. Keď sme pri nich blízko, zvýrazníme perspektívu. Nefotografom to nevadí, ale aj oni sa môžu naučiť, ako padajúce línie eliminovať, alebo ich minimalizovať.
Najľahší spôsob, ako minimalizovať padajúce línie, je fotografovať z diaľky s využitím teleobjektívu.
S teleobjektívom je efekt padajúcich línii výrazne menší ako so širokouhlým objektívom.
Sú situácie, kedy nemáte možnosť poodstúpiť dostatočne ďaleko od fotografovanej pamiatky a preto, ak chcete aby sa zmestila do záberu, musíte použiť širokouhlý objektív. Tu je výhodou čo najširší uhol záberu. Budete ho potrebovať, aby sa pamiatka zmestila do záberu a aby ste mohli využiť trik pre minimalizáciu padajúcich línii. Ten spočíva v tom, že do záberu zahrniete aj popredie tak, že mobil nakloníte dole, tak aby bol rovnobežný s fasádou budovy.
Mobil som naklonil dole. Budova už nezaberá celý záber, ale línie sú rovné. Popredie som vyplnil zaujímavou dlažbou.
Rovnaký recept, ale na výšku.
Po tom, čo máte celkový záber pamiatky, začnite premýšľať kreatívnejšie. Hľadajte v okolí prvky, ktorými by ste bežný, hoci dobrý záber vylepšili.
Na tomto zábere som využil rytmus pouličných lámp, ktoré naviac prirodzene vedú oko k hlavnému objektu.
Využil som fontánu na druhom konci námestia. Dôležité je zaostriť na budovu (dotykom).
Vrátil som sa k divadlu a využil plastiku na lampe.
Keď máte celkové zábery, prejdite na fotografovanie detailov. Na celkovom zábere sa ťažko rozoznávajú, najmä na malom displeji mobilu. Vytvorte sériu, kde budú celkové zábery, polocelky i detaily. Na fotenie detailov využite najdlhšie ohnisko, ktoré máte k dispozícii.
Polocelok.
Detaily.
Sériou fotografii od celku po detaily lepšie obrazovo vyrozprávate to, čo zaujímavého ste videli.
Uvedené tipy samozrejme fungujú pri fotografovaní aj bežnej architektúry. Využijú ich nielen majitelia smartfónov, platia pri fotografovaní ľubovoľným fotografickým zariadením.
Odporúčané články:
Tucet tipov na fotografovanie mobilom
Fotosúťaž: Historické Slovensko a Česko (11)
Abstrakcia vo fotografii (2)
Psychológia farieb (1)
Svetlo vo fotografii II. - farba (teplota) svetla (2)