Každý fotoaparát má snímač s určitým (natívnym) pomerom strán. Najčastejšie 3:2, niekedy 4:3. Nastaviť môžte ale aj iný pomer strán, ktorý sa viac hodí k vášmu kompozičnému zámeru. Alebo môžete zmeniť pomer strán dodatočne v počítači. Väčšina ale používa natívny pomer strán. ČO je škoda, pretože vhodne zvolený pomer strán môže podporiť vaše snaženie urobiť, čo najlepšiu fotografiu.
Tento pomer strán je natívny pre plnoformátové a APS-C fotoaparáty. Dôverne ho poznajú aj tí, ktorí fotili alebo fotia na 35 mm film.
Formát 3:2 sa považuje za univerzálny a všeobecne používaný pomer strán. Vďaka svojmu pomeru je vhodný pre rôzne typy fotografie, vrátane portrétov, krajín, architektúry a mnohých iných. Je to pomer, ktorý poskytuje dostatok priestoru na kompozíciu, zatiaľ čo stále udržuje rovnováhu medzi šírkou a výškou.
Pri kompozícii v tomto formáte môžete využiť výšku na zdôraznenie vertikálnych prvkov a zároveň mať dostatočný priestor na rozmiestnenie horizontálnych prvkov. Tento formát môže poskytnúť vyvážený a esteticky príjemný pohľad na fotografie.
Obdĺžnikový tvar je mierne dramatický, fotograf v zábere môže vyvolať napätie správnym rozmiestnením prvkov. Hodí sa preto aj pre akčnejšie motívy.
Pomer 3:2 je bežne používaný pri tlači fotografii, kníh, časopisov a pod.
Mestská panoráma.
V krajinárskej fotografii dobre podporí dojem z jej rozľahlosti.
Obdĺžnikový tvar, pri fotografovaní na výšku, podporí dojem z výšky fotografovaného objektu.
Platí to aj pre portrét.
Formát 3:2 je vhodný pre skupinové fotografie.
Dáva dostatok priestoru pre využitie negatívneho priestoru a dramatickejšie koncipovanú kompozíciu.
Dáva aj dostatok priestoru pre zvýraznenie akcie.
Tento pomer strán je natívny pre Micro 4/3 a stredoformátové fotoaparáty. Z minulosti ho poznáme z obrazoviek starých televízorov a počítačových monitorov. Viac sa blíži štvorcu, ako pomer 3:2.
Je to skôr pokojný formát, vyvolať tu napätie a drámu je obtiažnejšie, ale nie nemožné. Menej podporuje šírku alebo výšku. Hodí sa pre snímanie zátiší, portrétov, prírody, detailov architektúry. Menej je vhodný na prezentáciu na TV a monitoroch. Problémy nastávajú aj pri tlači na štandardné formáty papiera.
Ak dlhšie pracujete s formátom 3:2, nie je až tak ťažké naučiť sa komponovať do formátu 4:3. Je to vec zvyku.
Mestská panoráma je pokojnejšia ako u formátu 3:2. Je tu viac priestoru pre využitie popredia.
Aj fotografia krajiny pôsobí pokojne, napätie vnáša využitie diagonálnej kompozície.
Formát 4:3 je ideálny na portréty fotografované na výšku. Majitelia fotoaparátov so snímačom s pomerom strán 3:2 zvyknú fotografie orezávať na formát 4:3, alebo pridajú miesto po stranách.
Aj s formátom 4:3 môžete odfotografovať vysoké objekty. S väčším priestorom po stranách ale nevyznejú tak pôsobivo dramaticky. To ale v tomto prípade, nijako nevadí.
4:3 je ideálny pomer strán na fotografovanie zátiší všetkého druhu.
Štvorcový formát poznáme zo stredoformátových filmových fotoaparátov a z instantných fotografii (Polaroid).
Štvorcový formát vytvára symetrický a vyvážený vzhľad. Kvôli svojej rovnomerne rozloženej šírke a výške je každá časť obrazu rovnako dôležitá, čo môže pomôcť dosiahnuť estetickú rovnováhu a upriamiť pozornosť diváka na stred obrazu. Rovnaký pomer strán je bez akéhokoľvek napätia, čo môžete využiť pre dosiahnutie vizuálneho pokoja a intimity.
Štvorcový formát si spájame so stredoformátovými filmovými fotoaparátmi typu Flexaret.
Z fotografie vyžaruje kľud.
U štvorcového formátu sa často používa stredová kompozícia, ktorá je sama o sebe pokojná, bez napätia.
Rovnako ako formát 4:3, je aj štvorcový formát obľúbený pri fotografovaní zátiší.
Štvorcový formát sa stal populárnym v súvislosti so sociálnymi médiami, najmä s platformou Instagram, pre ktorú bol vzorom práve Polaroid. Keďže Instagram dlho preferoval štvorcový formát fotografií, vytvoril sa trend zameraný na tvorbu obsahu v tomto formáte. Aj keď Instagram teraz podporuje rôzne pomerové strany, štvorcový formát zostal ikonickým pre túto platformu.
Panoramatický formát, dnes veľmi populárny, pretože je najpoužívanejší pri snímaní videa, majú ho televízory a monitory. Výrazný obdĺžnikový tvar je sám o sebe dramatický.
Panoramatický formát je ideálny pre zachytenie širokých záberov, ako sú panorámy prírodných scenérií, mestské panorámy, pohorie alebo pobrežie. Tento formát umožňuje zachytiť viac vizuálneho obsahu a vytvárať dojem rozsiahlosti a priestorovosti.
Pri práci s panoramatickým formátom je kompozícia dôležitým faktorom. Pre úspešnú panoramatickú kompozíciu je potrebné zvážiť umiestnenie hlavných prvkov v obraze a ich rozmiestnenie, aby sa zachovala rovnováha a vizuálny tok. Použitie výrazných línií, diagonálnych kompozícií a bodových záberov môže tiež priniesť zaujímavé vizuálne efekty.
Tento formát je považovaný za pôsobivý a zaujímavý pre divákov, pretože prináša jedinečný zážitok z rozsiahlych scén.
Mestská panoráma.
Panoramatický formát podporuje dojem z rozľahlosti krajiny.
Využitie panorámy pri fotgrafovani širokého skupinového portrétu.
Vďaka panoramatickému formátu je zvýraznená horizontálna podstata konského póla. Zároveň sme sa zbavili nudnej a nepotrebnej oblohy. Hráči dostávajú veľký priestor pre hru.
Horizontálna panoráma podporuje dynamiku, dojem z rýchleho pohybu.
Pomer strán prispôsobte formátu fotografovaného objektu. Tu sa vyslovene pýtal panoramatický formát.
Nezabudnite, že panoramatický formát je dobre využiteľný aj pri fotografovaní na výšku, napríklad stromov, či výškových budov.
Dve ukážky vertikálnej panorámy.
Poznáme panorámy s ešte väčším pomerom strán. Tie vznikajú spájaním záberov do širokouhlej fotografie. Tento formát je veľmi dramatický a dáva vyniknúť rozsiahlosti fotografovanej scény. Najpôsobivejšie sú tlačené veľkoformátové fotografie. Na obrazovke tento formát, kvôli svoje “slížovitosti” až tak nevynikne.
Skladaná mestská panoráma.
Skladaná krajinárska panoráma.
Skladaná produktová panoráma.
Ostatné pomery strán sú menej využívané. Poznáme ich zo stredo a veľkoformátových filmových prístrojov. Po väčšinou ide o pokojnejšie formáty, ktoré majú bližšie k štvorcu a formátu 4:3.
U všetkých pomerov strán, s výnimkou štvorcovéhu, môžeme zvoliť medzi šírkovým/horizontálnym a výškovým/vertikálnym formátom.
Horizontálna kompozícia: vhodná pre zachytenie širších scenérií, ako sú krajiny, mestské panorámy alebo skupiny ľudí. Širší formát poskytuje viac priestoru po stranách obrazu a umožňuje lepšie vyjadriť rozsiahle prostredie.
Šírkový formát zvýrazňuje dĺžku mostu a ukazuje jeho začlenenie do mestského prostredia.
Vertikálna kompozícia: je ideálna pre vertikálne prvky ako vysoké budovy, portréty, stromy alebo výškovo zamerané zábery. Tento formát umožňuje zvýrazniť výšku objektov a vytvárať silnejší zorný bod.
Výškový formát zvýrazňuje výšku pilierov mosta s reštauráciou na vrchu.
Štvorcová kompozícia: pomer strán 1:1, čo je štvorcový formát, môže byť zaujímavý pre kompozíciu, ktorá sa sústredí na rovnováhu a symetriu. Tento formát často upriamuje pozornosť na stredový objekt.
Štvorcový formát a symetrická kompozícia dávajú vyniknúť architektúre vrchnej časti mosta. Jednoduchosť je jedným zo spôsobov, akým komponovať. Pokojnú kompozíciu narúša eln kontrast medzi teplými a studenými farbami.
Ak vo fotoaparáte nastavíte iný, ako natívny pomer strán, dôjde k orezaniu a tým aj zmenšeniu rozlíšenia. Vo výhode sú tu majitelia fotoaparátov s vysokým rozlíšením, ktorým aj po oreze zostane dostatočne vysoké rozlíšenie aj pre tlač veľkoformátových fotografii.
Pri fotografovaní do formátu RAW, u mnohých fotoaparátov, nedôjde k skutočnému orezu. Užívateľ má k dispozícii stále dáta z celého snímača. Či je to aj ten váš ľahko zistíte v RAW konvertore, ak použijete funkciu Crop/Orez. Pri formátoch JPG a HEIF dôjde k definitívnemu orezaniu, ktoré sa nedá vrátiť.
Obrazovky rôznych fotoaparátov s nastavením pomeru strán.
Prakticky každý lepší fotoaparát umožňuje nastaviť rôzne pomery strán. Vo výhode sú majitelia bezzrkadloviek, pretože obraz s vybraným pomerom strán vidia v hľadáčiku aj na displeji. Naviac si môžu nechať zobraziť pomocnú kompozičnú mriežku, to ide aj u niektorých zrkadloviek.
Každý editor fotografii má funkciu orezu (Crop). Orez sa dá nastaviť voľne, alebo s pevným pomerom strán. Bežne bývajú prednastavené najpoužívanejšie pomery strán. Odporúčam používať nedeštruktívne úpravy, kde sa kedykoľvek môžete vrátiť k ľubovoľnej úprave a zmeniť ju, vrátane orezu.
Funkcia orezu v programe Lightroom Classic. Pre presnú kompozíciu môžete využiť zobrazenie pomocnej mriežky, zlatej špirály, či zlatého trojuholníka. Pomocníkov prepínate klávesovou skratkou “O”, platí to aj pre Photoshop.
Abstrakcia vo fotografii (2)
Psychológia farieb (1)
Svetlo vo fotografii II. - farba (teplota) svetla (2)
Fotoaparát alebo objektív? (4)