Kompozícia pomocou rámovania je technika, ktorá využíva rôzne prvky v scéne na vytvorenie "rámu" okolo hlavného objektu alebo scény. Tento prístup pomáha zasadiť predmet do kontextu, pridáva hĺbku a vedie pohľad diváka k tomu, čo je dôležité.
Pri fotografovaní je dôležité hľadať prírodné alebo architektonické prvky, ktoré môžu slúžiť ako rámce, a experimentovať s rôznymi uhlami a perspektívami, aby ste dosiahli želaný efekt.
Rámovanie patrí niekedy medzi ťažšie kompozičné techniky. Je ale účinné. Ukážme si túto kompozičnú techniku na vzorových fotografiách.
Najvýraznejšie rámovanie využíva prvky architektúry, ako dvere, rôzne oblúky, priechody atď. V prírode sú to najčastejšie stromy, ale môžu to byť aj skaly, skalné okná a pod.
Rámovanie architektonickým prvkom.
Výrazné rámovanie dverami.
Dámy sú umiestnené do voľného priestoru rámovaného stromom.
Výrazné rámovanie „bije“ do očí. Hneď si ho uvedomí aj nefotograf. Často sa využívajú architektonické prvky, ale môže to byť aj hra svetla a tieňu, alebo prírodný prvok.
U obidvoch fotografii vytvárajú časti Mosta SNP výrazné rámovanie, ktoré je ešte zvýraznené kontrastom svetla a tieňa. Svetlejší hlavný objekt ešte viac priťahuje pozornosť.
Nie je až tak výrazné, rámovacie prvky sú zvyčajne rozostrené, niekedy dokonca vytvárajú len rôzne škvrny. Takéto rámovanie sa hodí k fotografiám, u ktorých sa vyžaduje určitá jemnosť.
V popredí sú rozostrené ruže jemne rámujúce záber zospodu, kde zakrývajú nevzhľadný asfalt.
Rozostrená brána v pozadí jemne rámuje tento portrét.
Hlavný objekt, alebo scéna môže byť rámovaná celkovo, zo všetkých štyroch strán, alebo len jednej, dvoch, či troch.
Lesný tunel kompletne rámuje hlavný objekt.
Vďaka stočenému listu a kvetu je motýľ zarámovaný zo všetkých strán.
Zámer rámovaný, bránou v pozadí, z troch strán.
Súsošie rámované zhora a zdola.
Prvky vytvárajúce rám môžu byť v popredí, pozadí, alebo okolo hlavného objektu. Rám okolo objektu si všimnete ľahko, sú to napríklad dvere. Pre začínajúcich fotografov je ťažšie hľadať rámy v popredí a pozadí, pretože svoju pozornosť až príliš venujú hlavnému objektu.
Hlavný subjekt je zasadený priamo do rámu dverí.
Rám tvorí brána v popredí.
Rám tvoria architektonické prvky v pozadí spolu s rôznou farbou svetla.
Kompozícia rámovaním môže byť niekedy ťažšia, ako základné kompozície. Vyžaduje si viac si všímať okolie, hľadať vhodné prvky. Postupom času si ich začnete všímať viac a rámovanie budete využívať častejšie. Niekedy je najlepšie najprv hľadať rám a potom premýšľať, ako ho využiť.
Zbadal som dvojicu stromov, ktoré tvoria prirodzený rám, do ktorého som umiestnil modelku.
Fotografia z pikniku v Sade J. Kráľa. Nechcel som robiť len obyčajné fotografie účastníkov pikniku, preto som sa rozhliadol a zbadal, že kríky so stromami tvoria prirodzený rám, do ktorého som potom umiestnil fotografovanú osobu.
Odporúčané články:
Abstrakcia vo fotografii (2)
Psychológia farieb (1)
Svetlo vo fotografii II. - farba (teplota) svetla (2)
Fotoaparát alebo objektív? (4)