Umiestnenie horizontu vo fotografii je dôležitým aspektom kompozície, ktorý môže ovplyvniť celkový dojem a vyváženosť snímky. Správne umiestnenie horizontu pomáha fotografii pôsobiť esteticky príjemne.
Pri fotografovaní krajiny alebo mora máme na záberoch často horizont. Začínajúci fotografi s jeho kompozičným umiestnením mávajú problém, najčastejšie ho umiestnia do stredu, čím rozdeľuje fotografiu na dve rovnaké poloviny. Umiestnenie horizontu má svoje pravidlá, ktoré rýchlo a ľahko pochopíte. Pri umiestnení horizontu sa riadime ľahkým pravidlom, čo je na scéne zaujímavejšie, dostane väčší priestor na fotografii. Niekedy je v poriadku umiestniť horizont aj do stredu. Dramatickejšiu kompozíciu dosiahnete umiestnením horizontu bližšie k hornému alebo spodnému okraju záberu.
V niektorých prípadoch je rovnako správne umiestniť horizont hore, ale aj dole.
Vo väčšine prípadov je dobré mať horizont v fotografii vodorovný, aby sa zabezpečila stabilita a vyváženosť obrazu. Horizont, ktorý je šikmo alebo naklonený, môže pôsobiť rušivo alebo nepríjemne. Ak má váš fotoaparát elektronickú vodováhu, používajte ju. Pomôže vám aj zobrazenie pomocnej kompozičnej mriežky.
Každému fotografovi sa občas stane, že má naklonený horizont. Vtedy horizont narovnáte v počítači.
Začiatočníci môžu využiť pravidlo tretín. Pravidlo tretín je technika kompozície, pri ktorej sa scéna delí na tretiny vodorovne aj zvisle. Horizont by mal byť umiestnený v hornej alebo dolnej tretine snímky, v závislosti od toho, čo chcete zdôrazniť. Ak je obloha zaujímavejšia, môžete umiestniť horizont dolu a nechať väčšiu časť oblohy. Ak je zaujímavejšia zem, umiestnite horizont vyššie a viac dole bude väčšia časť zeme.
Horizont umiestňujeme hore vtedy, keď je zaujímavejšia spodná časť záberu, napr. zem, alebo voda.
Horizont umiestňujeme dole, ak je zaujímavejšia vrchná časť záberu, napr. obloha.
Umiestnenie horizontu môže tiež ovplyvniť dojem perspektívy a dynamiky v obraze. V prípade snímok s výraznou perspektívou, napríklad pri fotografovaní cesty, umiestnenie horizontu bližšie k hornej časti snímky môže zdôrazniť perspektívu a vytvoriť dojem priestoru. Naopak, umiestnenie horizontu bližšie k dolnej časti snímky môže zdôrazniť objekty na zemi a dodávať snímke stabilitu.
V prípade snímok s výraznou perspektívou, napríklad pri fotografovaní cesty, umiestnenie horizontu bližšie k hornej časti snímky.
Umiestnenie horizontu bližšie k dolnej časti snímky môže zdôrazniť objekty na zemi a dodávať snímke stabilitu.
V niektorých prípadoch môže byť zaujímavé umiestniť horizont v strede snímky, ak je snímka symetrická alebo ak chcete vytvoriť rovnováhu medzi hornou a dolnou časťou obrazu. Táto technika je často používaná pri snímkach odrážajúcich sa na vode alebo pri fotografii panorám.
U tejto fotografie je rovnako zaujímavý vrch aj spodok a tak je horizont umiestený v strede.
Ak umiestnime horizont nad hornú tretinovú líniu, hovoríme o vysokom horizonte. Ak pod spodnú tretinovú líniu, hovoríme o nízkom horizonte. Kompozícia je dramatickejšia, ako pri umiestnení horizontu na línie tretinovej kompozície.
Vysoký horizont dáva priestor zemi, alebo vode. Obloha zaberá len malú časť záberu, je umiestnená blízko horného okraja. Pri takejto kompozícii cítiť váhu zeme, alebo vody.
Nízky horizont dáva priestor oblohe, ktorá zaberá väčšinu záberu. Takáto kompozícia je ľahká. Váha spočíva na malej ploche v spodnej časti záberu.
Umiestnenie horizontu môžu ovplyvňovať rôzne prvky na fotografii. Niekedy je kompozične dôležitejšie iné pravidlo kompozície, ako to, kam umiestníte horizont. Niekedy kombinujete aj viacero kompozičných pravidiel.
Vysoké veterné turbíny ovplyvnili umiestnenie horizontu takmer do stredu.
Aj keď je spodná časť oveľa zaujímavejšia, ako obloha, kompozíciu určuje strom, ktorý je hlavným objektom.
Horizont je v strede. Pri fotografovaní som si ho všímal minimálne. Kompozícia je podriadená majáku a dreveným kolom.
Pri odrazoch vo hladine sa priam pýta stredové umiestnenie horizontu. Paraglaidista, ktorý vletel na scénu zmenil môj kompozičný záber. Použil som tretinovú kompozíciu.
Horizont som umiestnil veľmi nízko a plachetnicu som zachytil pomerne malú. Tým sa zvýraznil rozsiahly priestor oblohy. Inak veľká plachetnica tak pôsobí drobno. Predonsť dostala kompozícia s využitím negatívneho priestoru.
Pri umiestňovaní horizontu vo fotografii je dôležité experimentovať a hľadať optimálnu polohu, ktorá najlepšie vyhovuje vašej výpovedi a kompozícii. Pamätajte, že nie vždy musíte dodržiavať tieto pravidlá, pretože v umení nie sú pevné pravidlá a občas môžete zámerne porušiť konvencie, aby ste vytvorili zaujímavý efekt.
Odporúčané články:
Abstrakcia vo fotografii (2)
Psychológia farieb (1)
Svetlo vo fotografii II. - farba (teplota) svetla (2)
Fotoaparát alebo objektív? (4)