Kompozícia vo fotografii je dôležitým aspektom vytvárania úspešných a atraktívnych obrazov. Vyplnenie formátu je jedným zo spôsobov, ako dosiahnuť silnú kompozíciu. Pritom je to jedna z najjednoduchších kompozícii, spolu so symetrickou a tretinovou. I tak ale môžete uroniť pri jeho uplatňovaní niekoľko chýb.
Kvet lekna je krásny a vynikne, ak ním vyplníte väčšinu plochy záberu. Nezabudnite ale nechať okolo neho dostatok priestoru, aby záber pôsobil vzdušne a nie stiesnene. Kompozícii samozrejme pomáha rozostrené pozadie a kontrast farieb.
Určte si hlavný objekt/subjekt svojej fotografie a umiestnite ho do popredia alebo inak výrazne v rámci rámca. Hlavný subjekt nemusí byť jedna vec, osoba, či zviera. Môže to byť skupinka, zátišie viacero objektov, skupina stromov atď. Ak máte problém s určením hlavného subjektu/objektu, problém si zjednodušte. Nahraďte komplikovanosť zjednodušenými geometrickými tvarmi.
Prečo kompozícia vyplnením formátu funguje? Ktosi múdry povedal: “Fotografia je odstrihnutím nepotrebného”. A to je pravda, ak vyplníte formát záberu, nebudú v ňom nedôležité objekty, či zbytočné veľké prázdne plochy. V závislosti na tvare hlavného subjektu/objektu, niekedy nemôžete vyplniť celú plochu záberu. Vtedy vyplňte formát len v jednej osi.
Ľahko definovateľný hlavný objekt. Tu nie je nad čim rozmýšľať.
Predmetom záujmu fotografa je samozrejme fontána, ale k nej patrí aj striekajúca voda. Spolu tvoria hlavný objekt. Vyplnenie formátu je tu kombinované so symetrickou kompozíciou.
Aj keď sú tu kvety dva, berieme ich ako jeden objekt, čím si uvažovanie o. komponovaní zjednodušíme.
Portrét je jeden z najobľúbenejších žánrov. Pri detailom portréte vyplňte záber, ale ponechajte dostatok priestoru okolo hlavy.
Postavu modelky si v duchu môžeme nahradiť obdĺžnikom s ktorým sa nám kompozične ľahšie pracuje.
To platí aj pre dvojicu. Po kompozičnej stránke je to jeden objekt.
I skupina kompozične tvorí jeden objekt, zhruba definovaný tvarom obdĺžnika.
Jeden strom tvorí hlavný objekt.
Hlavným objektom je teraz trojica stromov.
Sú dva spôsoby ako vyplniť formát záberu. Tým prvým je priblížiť sa k objektu/subjektu a vyplniť záber. Nie vždy je to možné a nemusí to byť ani estetické. Niekedy je lepšie, či nutné fotografovať z odstupu. Vtedy prichádza na rad druhý spôsob a tým je použitie objektívu s dlhšou ohniskovou vzdialenosťou.
Aby som vyplnil záber, musel som prísť k fotografovanému objektu, v tomto prípade k vážkam, dostatočne blízko.
Tu som na vyplnenie formátu záberu použil teleobjektív.
Poznámka: Majitelia, hlavne amatérskych, zrkadloviek (DSLR),si musia dávať pozor na to, že v hľadáčiku nevidia 100% záberu. Preto na fotografiách budú mať viac, ako vidia v hľadáčiku.
Dôležité je nechať okolo hlavného objektu/subjektu dostatok priestoru. Na to treba cit. Priestoru musí byť primerane, aby bolo zrejmé, že je to váš zámer, ale nie veľa, potom to vyzerá ako kompozičná chyba. Vytvorte si okolo rámu záberu pomyselné okraje. Viac priestoru okolo objektu môžete použiť, ak chcte vzdušnejšiu kompozíciu. Dávajte si ale vtedy pozor, aby bol boľný priestor rozložený okolo rovnomerne.
Okolo okrajov formátu záberu si vytvorte pomyselný rám.
Prečo je dôležité aby okolo hlavného objektu/subjektu bol voľný priestor? Rám fotografie a jeho rohy priťahujú pozornosť diváka, ak je v ich tesnej blízkosti nejaký výrazný prvok. Tým sa pohľad diváka odpútava od hlavného objektu a rieši, prečo sa niečo dotýka okraja, či je v jeho tesnej blízkosti.
Inak pekný jednoduchý záber čajky je mierne kazený dotykom chvosta a ľavého okraja záberu.
Nechať v jednom smere, najčastejšie hore, viac prázdneho priestoru je jedna z najčastejších začiatočníckych chýb. Je to preto, že necvičený zrak sa sústredí priamo na stred záberu, kam umiestní hlavný predmet fotografovania. Preto si neustále kontrolujte priestor hore a ak tam je priveľa miesta, sklopte fotoaparátom smerom dole.
Tip: Začiatočníkom odporúčam nechať si okolo hlavného objektu/subjektu viac priestoru. Predsa len komponujú menej presne a je dobré ak majú nejakú rezervu pre doladenie kompozície v počítači, než aby im na zábere chýbal priestor.
Ukážky:
Pri vyplnení záberu som zobral do úvahy aj sochu v pozadí, ktorú by som asi pri stredovej kompozícii rezal okrajom fotografie. Kompozične pre mňa predá aj zadná socha tvoria jeden objekt.
Vyplnenie formátu kombinované s kompozičnou technikou rámovania.
Tu som uplatnil diagonálnu kompozíciu, pootočil som fotoaparát a lepšie tak vyplnil formát záberu.
Z hľadiska vyplnenia formátu je na tomto zábere dôležitý primeraný priestor pod spodným okrajom a umiestnenie sochy na vertikálnu os.
Je na fotografovi, ako vyplní formát záberu. Niekto by odofotgrafoval len samotné teleso električky, ja som ako hlavný objekt zvolil celú električku aj s pantografom.
Orieškom býva, či sa zbaviť vrchu kópie a urobiť detailnejší záber, alebo ho ponechať. Ja som ju ponechal, zvolil som vzdušnejšiu kompozíciu a využil som architektonický oblúk v pozadí, ktorý funguje aj ako rám.
I keď je pravidlo vyplnenia formátu záberu veľmi jednoduché, dávajte si pozor na maličkosti. Tak ako aj ostatné kompozičné pravidlá i toto je často kombinované s inými pravidlami a výrazovými prostriedkami.
Odporúčané články:
Abstrakcia vo fotografii (2)
Psychológia farieb (1)
Svetlo vo fotografii II. - farba (teplota) svetla (2)
Fotoaparát alebo objektív? (4)